Matkustajajunat Suomessa kulkevat ja ovat aina ennenkin kulkeneet pääasiassa kaupunkiasemille, risteysasemille tai radan päätepisteisiin ja ne ovat valtaosalle tuttuja ja ikäänkuin itsestään selviä junien määränpääasemia.
Kuitenkin aikojen saatossa on yksittäisten junien pääteasemina ollut pienempiäkin liikennepaikkoja, jotka saattavat olla monille yllättäviäkin. Niitten kaikkien läpikäyminen olisi suuri urakka, enkä ole sellaiseen ryhtynyt, kun ei tiedä kiinnostaako aihe edes monia. Mikäli kiinnostaa niin voin kaivella näitä lisää.
No, pienoismallien rakentajat ainakin voisivat ripeltää epätavallisia määränpääkylttejä, kun niille on historiallinen pohja olemassa
Otan nyt esiin vain yhden aikataulun eli Suomen Kulkuneuvot 1.6.-30.9.1958 -numeron, kun sellainen on sattumalta röykkiöistä esiin kaivettuna jotakin aikaisempaa viestiä varten täällä, katsotaan mitä erikoisuuksia sieltä löytyy junien pääteasemiksi.
Taulujen numerojärjestyksessä edeten:
KAUNIAINEN (lättä Helsingistä)
MASALA (lättä Helsingistä)
PAIMIO (henkilöjuna Turusta)
SALO (henkilöjuna Karjaalta)
LOIMAA (henkilöjuna Turusta)
NIKKILÄ (lättä Keravalta)
HAAPAMÄKI (ravintolavaunu ja 1,2 lk. istumavaunu Helsingistä Rovaniemelle menevässä junassa)
SIURO (moottorijuna Tampereelta)
PARKANO (moottorijuna Haapamäeltä, moottorijuna Porista)
VIRRAT (lättä Haapamäeltä)
ALAVUS (lättä Seinäjoelta)
TUOMIOJA (lättä Oulusta)
PIHTIPUDAS (lättä Haapajärveltä, lättä Ylivieskasta)
KAUSALA (moottorijuna Kouvolasta)
INKEROINEN (moottorijuna Kouvolasta)
JUURIKORPI (moottorijuna Kotkasta)
LUUMÄKI (moottorijuna Kouvolasta, henkilöjuna Kouvolasta)
LAPPEENRANTA VANHA ASEMA (moottorijuna Vainikkalasta)
VAINIKKALA (moottorijuna Lappeenrannasta, moottorijuna Lappeenrannasta vanhalta asemalta)
VOIKOSKI (moottorijuna Kouvolasta)
ALAPITKÄ (sekajuna Kuopiosta)
ÄMMÄNSAARI (lättä Kontiomäeltä)
VÄÄKIÖ (lättä Pieksämäeltä)
PETÄJÄVESI (lättä Jyväskylästä, lättä Lievestuoreelta)
LIEVESTUORE (lättä Jyväskylästä)
HANKASALMI (lättä Jyväskylästä)
ÄÄNEKOSKEN KAUPPALA (lättä Jyväskylästä)
SAARIJÄRVI KK (lättä Jyväskylästä)
UIMAHARJU (lättä Joensuusta)
VALTIMO (lättä Joensuusta)
Makuuvaunuja Helsingistä lähti vuonna 1958 tutumpien pääteasemien lisäksi mm. Jämsänkoskelle, Vaasaan, Pietarsaareen, Kokkolaan, Kemiin, Imatralle, Iisalmeen, Varkauteen ja Jyväskylään. Savonlinnaan meni makuuvaunu sekä Imatran että Pieksämäen kautta. Makuuvaunujen reittejä olivat myös Tampere-Rovaniemi, Tampere-Kemi, Turku-Vaasa ja Pieksämäki-Vaasa.