Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #25 : Kesäkuu 26, 2022, 18:50:50 »

Saksassa yhdistys" Nostalgiezugreisen"  toteutti  18.6.22 nostalgiajunan Hampurista Berliiniin veturinaan BR 01509 joka aikoinaan veti aikataulunmukaisia junia Saksan ja DDRn välillä.Berliinissä juna saapui suoraan Tekniikkamuseon raiteistolle.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #26 : Heinäkuu 21, 2022, 12:01:23 »

Ulmer Eisenbahnfreunde (UEF) juhlatapahtuma 50+1v vietettiin  Saksan Amstettennissä (Wuertt) 9-10.7.22.
tilaisuuteen osallistuivat veturit junineen  023058-1(Eurovapor),S 3/6 3673(Bayrisches Eisenbahnmuseum),V100 1018 Karlsruhesta,Badische 75 11 18 ,E94088, ja kapearaidehöyry 99 72 03 joka liikennöi junineen Alb-kapearaideradalla.
Br 23 ja E94 ajoivat pendeliliikennettä Geislingenin ja Amstettenin välillä.
UEF järjesti erinomaisen tapahtuman hienossa säässä!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #27 : Syyskuu 19, 2022, 16:29:47 »

Suuri höyryveturitapahtuma" 14.Dresdner Damploktreffen" toteutuu tänä vuonna ajalla 23-25.9.22.Paikalle saapuu suuri määrä höyryvetoisia erikoisjunia eri puolilta Saksaa ja läheisistä naapurimaista.Tilaisuus on laaja- alainen höyry ja rautatieharrastuksen suurtapahtuma!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #28 : Lokakuu 10, 2022, 02:09:23 »

Ruotsissa SÅS(Stockholms Ångloksförening)on ajanut kaksi nostalgia höyryjunaa Liljeholmenin ja Södertäljen välillä 17.9.22 veturina toimi yhdistyksen S1 veturi 1921!
Seuraavaksi on suunnitteilla ajaa Luciajuna Södertäljeen joka 2021 jouduttiin peruuttamaan Koronan vuoksi tämän junan aikataulua ei ole vielä julkaistu,
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #29 : Marraskuu 11, 2022, 16:50:03 »

Edellämainittu SÅS(Stockholms Ånglokssälskap) ajaa höyrypendeli liikennettä Tukholmassa Liljeholmenin ja  Västsbergan välillä päivämäärällä 10-11/12 .
Edellämainitusta Luciajunasta ei ole vielä päätöstä(SÅS)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #30 : Marraskuu 18, 2022, 20:58:28 »

Ruotsin Skånessa toimiva "Ångtåget på Österlen" ajaa höyryvetoisia joulutonttujunia  päivämäärillä 4/12 ja 11/12 22 rataosallaan Brosarp ja St.Olof välillä.Tämä on samalla Ruotsin vanhin normaaliraiteinen museorata.(Varaus yhdistyksen sivuilta)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #31 : Joulukuu 10, 2022, 23:37:53 »

Edellåmainittu SÅS on suunnitellut viikonlopuksi  14-15.5.22 höyryliikennettä Katrineholmin alueella ja samalla esitellä valmistunutta E10 höyryveturiaan talli alueella. Höyryjuna liikennöisi välillä Katrineholm-Flen/Vingsåker.Huom.viimeiset tiedot kannattaa varmistaa yhdistysten kotisivuilta.
Liikennöinti hoidetaan tod,näk. yhdistyksen höyryveturilla litt S1(1921)vuodelta 1952.
Muita suummitelmia syksylle syyskuussa vielä samanlainen Ångpendeln Tukholmassa ja myöhemmin Luciajuna joka peruuntui 2021.
Toimintakuntoon saatetun E 10 höyryveturin 1747 vuodelta 1947 käytöstä ei vielä tarkempaa tietoa.
SÅS on peruuttanut tämän vuoden Luciajunan ja samalla kaiken höyryajon tälle vuodelle!(SÅS hallitus)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #32 : Joulukuu 24, 2022, 20:31:57 »

Tunnettu Rodelblitz henkilöjuna  Saksassa tullaan tänä vuonna ajamaan päivämäärillä 28.1,29,1 ja 4 sekä 5.2.23.Tänä vuonna junaa ei Koronan takia ajettu. Junan veturina toimii perinteisesti Baureihe 411144  Mikado ja vaunustona on ollut  4 Reko vaunua nyt vaunustoon on tullut joitain muutoksia. Junan lähtöasemana toimii Eisenach.(Werrabahn Eisenach de.)Lippuja saa netistä.Usein juna on ollut jo valmiiksi koppuunmyyty.Tieto junasta on erittäin hyvä koska ilmassa oli pelkoa että tämän traditionaalisen  junan historia olisi tullut tiensä päähän.Junassa on erinomaisen päljon ääniharrastajia koska veturi joutuu työskentelemään raskaasti nousupitoisella rataosuudellaan.Tämän Mikadon äänimaailma on erinomaisen äänielämyksen tuottava!Nyt Werrabahn järjestää ajon omatoimisesti ennen tätä sen tarjosi DB Regio ag.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2022, 14:05:15 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #33 : Tammikuu 01, 2023, 22:40:04 »

Rodelblitz joka edellämainittu niin sitä veti vuosien 1998-2003 sarjan 52 höyryveturi 528075. Vuodesta 2004 junan veturina on toiminut sarjan 41 numerolla 411144 joka kunnostettiin Thueringenin osavaltion tuella!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #34 : Tammikuu 06, 2023, 17:00:49 »

Saksassa ajetaan myös Loppiaishöyryjunia eli "Dreikönigsdampf".Esimerkiksi  Zollernbahn ajaa tänään Loppiaishöyryjunansa nimellä "Murgtalexpress" sitä mennään jopa höyrypikajunana.Vetureina tulee toimimaan upeat 01519 ja 527596.
Tapahtuma ajetaan välillä Turbingen-Reutlingen Hbf-Plochingen-Esslingen-Ludwigsburg-Karlsruhe Hbf-Rastatt-Baiersbronn ja takaisin.Karlsruheen asti ja sieltä takaisin toimii 01519.Loppuosuudella 527596. Matkaan sisältyy fotoajo osuuksia.(Eisenbahnfreunde Zollernbahn)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #35 : Tammikuu 07, 2023, 21:24:58 »

Myös Saksan Schwarzwaldbahnilla järjestettiin "Dreikönigsdampf" eli Loppiaishöyryjuna tapahtuma.jossa upea ja muhkea-ääninen  Br 01202 veti 4 vaunuisen "Suisse Train Bleu"erikoisjunan maantieteellisesti upeaa ja tunneleista rikasta Schwarzwaldin rataa Donaueschingeniin.Matkanjärjestäjänä toimi ZRT.
ZRT=Zermatt Train Travel AG,Kotipaikka BRIG Sveitsi,perustettu 2005.
Koko matkaohjelma. 6.1.23 Lyss-Basel-Donaueschingen ja 7.1.23 Donaueschingen-Schaffhausen-Lyss.
Tuota matkan höyryveturia ylläpitää yhdistys "Verein-Pacific 01202" Yhdistys on perustettu 1989,sen osoite on
CH-3250 Lyss,Sveitsi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2023, 00:04:46 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #36 : Tammikuu 08, 2023, 17:19:38 »

Saksassa edellisten lisäksi myös GES yhdistys jonka kotipaikka on Stuttgartissa järjesti Dreikönigsdampf tapahtuman eli loppiaishöyryjunan "Strohgäubahnilla"joka sijaitsee Stuttgartin lähialueella ja kulkee paikkakuntien Korntal-Weissach välillä ollen pituudeltaan 22km. Veturina toimi Br64419 lempinimeltään"Bubikopf" junassa oli 14 akselia.
Tuon edellämainitun veturin kattila -aika umpeutuu 5/23.(Lähde Ges)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #37 : Tammikuu 16, 2023, 23:50:55 »

Iso-Britanniassa A4 Pacific veturi 60007 "Sir Nigel Gresley"LNER 4498 on tehnyt paluun pääratojen matkustajajunaliikenteeseen(Mainline traffic)).Veturille tehtiin tätä ennen  noin 1miljonaa Puntaa maksanut konepajakorjaus.Ensimmäinen pääradan ajo tapahtui 22.5.22.Veturilla on tällä hetkellä kokomusta ulkoasu.Mainittakoon että tämä certifiointi päärata käyttöön on kohtuullisen vaativa erilaisine kattila ja turvalaite ym.velvotteineen.
Samaan sarjaan kuuluva A4 veturi 4468 Mallard pitää hallussaan höyryveturien nopeus maailmanennätystä.
A4 Pacific vetureita rakennettiin yhteensä 35 kappaletta vuosina 1935-38 rakennuttajana LNER Doncaster Works.Ainoastaan 6 yksilöä on vielä olemassa.
Tämän lisäksi mainitaan että A4 Pacific"Union of South Africa"veturi LNER 60009  jäi pois hieman ennenaikaisesti kattilavaurion takia lokakuussa 21.sille oli suunniteltu jäähyväisajo tammikuulle 22 joka täten ei toteutunut.Veturin viimeksi vetämä pääratojen juna oli "Yorkshireman " välillä Ealing Broadway-York  7.3.20.
Veturi on siirrettu Buryn liikennenuseoon toukokuussa 22.
Nyt tämän loisteliaan veturin omstaja John Cameron on ilmoittanut saaneensa luvan omalle museolleen vuonna 23  paikkakunnalla Fife jonne veturi tultaneen siirtämään  jo aivan lähiaikoina se tulee saamaan sinne seurakseen veturin LNER 61994 "The Great Marquess".
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2023, 01:57:27 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #38 : Tammikuu 21, 2023, 21:18:49 »

Englannissa Polar Express Museohöyryjuna keräsi 25.000 matkustajaa. Juna liikennöi välillä Birmingham -Dorridge 25.11-23.12.23 välisenä aikana.tiedon mukaan suuri osa matkustaneista oli Itä Euroopan migrantteja jotka ei aiemmin ole kokeneet vastaavanlaista museojuna elämystä.Junavuoroja ajettiin yhteensä 74 joista 71 kulki aikataulun mukaan nuo harvat myöhästymiset kerrotaan johtuneen vaihteiden häiriöistä. Vetovoimana oli kaikilla matkoilla  GWR Castle luokan höyryveturi Clun Castle 7029 ja avustavana joko Class 20 tai Class 47 Dieselveturi.
Matkaan viihde puolesta huolehti"the Wisl Owl Theatre Company".Makan järjestäjänä toimi Vintage Trains.(lähde Mainline Steam News,Vintage Trains)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2023, 22:12:28 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #39 : Tammikuu 25, 2023, 01:32:05 »

Britannia luokan veturin"Oliver Cromwell 70013 konepajakorjaus paikkakunnalla Loughborough  (se jäi pois käytöstä 2018)edistyy ja samoin Castle luokan "Thornbury Castle" veturin,ilmoittaa Great Cantral Railway. Oliver Cromwell on kertakaikkiaan  upea Britannia luokan Pacific pikajunaveturi    jota on vertailtu tälläkin palstalla ja Resiina  lehdessä meidän Ukkopekkaamme! toivotaan kunnostusten edistyvän mallikkaasti!Sen sisarveturi Britannia 70000 on tälläkin hetkellä ajokuntoinen.
Sama yhtiö ilmoittaa veturin BR Standard Class 2 olevan valmistumassa korjauksestaa ja ja mahdollisesti jo osallistuvan syksyn tilaisuuteen "Great Central Railway Autumn Steam Gala".
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2023, 01:59:19 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #40 : Tammikuu 31, 2023, 23:42:27 »

Saksassa "Eisenbahn Nostalgiefahrten Bebra "järjesti suurella menestyksellä 210123 tapahtuman "Dreizylinder Winterdampmpf in Thueringen " veturin 581111 nostalgia matkustajajunan vetämänä ja220123 höyryjunatapahtuman Saksan Thueringenissä välillä Gerstungen ja Heimbolbshausen nimellä "Kalidampf" siihen osallistuivat höyryveturit Br 41,413344 ja Br 58, 581111.Nämäi junat olivat tavarajunia.Asiasta kiinnostuneille löytyy lisäinfoa Youtubesta haulla "Kalidampf".
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2023, 00:35:29 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #41 : Helmikuu 11, 2023, 18:46:25 »

Pakkopysähdys tänään museohöyryjunalla Saksan Vogtlandissa Falkensteinin asemalla. Asiassa syynä mainitaan huonotasoinen kivihiili joka johti paineen laskuun kattilassa ja junan myökastymiseen noin parilla tunnilla.Mainitaan ylöslämmityksen tapahtuneen haloilla ja lähiasukkaiden paikalle tuomilla paremmilla hiilillä .Jutussa mainitaan myös hiilen kohonnut hinta ja huonontunut laatu.Asiasta raportoi Chemnizin rautatiemuseon jäsen.(Die Zeit,Frankfurter Allgemeine)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2023, 19:43:30 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #42 : Helmikuu 16, 2023, 23:42:35 »

Britanniassa Castle luokan höyryveturin "5043 Earl of Mount Edgcumbe" alustavat pääradoille paluuta edeltävät testiajot ovat onnistuneet ilman huomautuksia . Edessä on vielä rasituskoeajo joka on suunniteltu tapahtuvan 25 helmikuuta,tämän jälkeen veturi saanee pääradoilla toimiseen edellytetyn lisenssin ja on valmis vetämään museojunia. Testien keskipisteenä töimii Tyseleyn varikko.(Lähde Rail Advent)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #43 : Helmikuu 19, 2023, 18:38:10 »

Pakkopysähdys tänään museohöyryjunalla Saksan Vogtlandissa Falkensteinin asemalla. Asiassa syynä mainitaan huonotasoinen kivihiili joka johti paineen laskuun kattilassa ja junan myökastymiseen noin parilla tunnilla.Mainitaan ylöslämmityksen tapahtuneen haloilla ja lähiasukkaiden paikalle tuomilla paremmilla hiilillä .Jutussa mainitaan myös hiilen kohonnut hinta ja huonontunut laatu.Asiasta raportoi Chemnizin rautatiemuseon jäsen.(Die Zeit,Frankfurter Allgemeine)
Tähän uutiseen lisäyksenä että kyseessä oli Br50 sarjan höyryveturi 50 3648 jota hallinnoi Sächsisches Eisenbahnmuseum Chemnitz-Hilbersdorf.(Freie Presse)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #44 : Maaliskuu 01, 2023, 00:22:02 »

Saksassa EFZ(Eisenbahnfreunde Zollernbahn) ajoi höyryvetoisen erikoisjunan 19.2.23.nimeltään
 EFZ Hohenzollernexpress"
Juna kuuluu yhdistyksen 50v.juhlavuoden ohjelmaan. Reitti kulki upeissa Wuerttembergin maisemissa alkaen Tuebingenistä seuraten Neckar jokea Rottenburgiin,Eyachiin josta siirryttiin aikaisemman HZL(Hohenzollerische Landesbanin) rataverkostolleverkostolle seuraavaksi Haigerloch,Hechingen ,Gammertingen,Sigmaringen. Paluumatka lähtöpisteeseen , Tuebibgen menee pitkin Zollernalbbahnia via Storzingen,Albstadt Balingen ja Hechingen.Reittivalinnallaan EFZ on halunnut kunnioitta sen alkuaikojen reittikohteita jolloin DBllä oli höyrykielto. Junan veturina toimi EFZn oma  BR 52 7596  joka on upeassa kunnossa, junassa oli 4vaunua ja tietenkin oma ravintolavaunu.Radanvarren asukkaat kunnioittivat runsain katsojajoukoin junan kulkua.(Video löytyy EFZ Hohenzollernexpress hauilla)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #45 : Maaliskuu 02, 2023, 01:45:45 »

Britanniassa Castle luokan höyryveturin "Earl of Mount Edgcunbe!alustavat pääradoille paluuta edeltävät testiajot ovat onnistuneet ilman huomautuksia . Edessä on vielä rasituskoeajo joka on suunniteltu tapahtuvan 25 helmikuuta,tämän jälkeen veturi saanee pääradoilla toimiseen edellytetyn lisenssin ja on valmis vetämään museojunia. Testien keskipisteenä töimii Tyseleyn varikko.(Lähde Rail Advent)
Edellämainittu Castle luokan höyryveturi  "5043 Earl of Mount Edgcumbe" on suoittanut rasituskoeajon(Loaded testrun) päivämäärällä 24/2/23 onnistuneesti.Testi suoritettiin paikkakuntien Tyseley ja Humblestone Road(Leicester)välillä mennen tullen.Näinollen tämä Castle tulee saamaan Certifioinnin pääradoilla(Mainline)tapahtuvaa erikoisjuna liikennöintiä varten.Se joutuu töihin jo kuluvan kuun aikana jolloin sitä odottaa muun muassa pariveto toisen höyryvetojuhdan kanssa.Mainitaan vielä että rasituskoeajo junassa oli 7 neliakselista henkiloliikenteen vaunua ja junan päässä vielä 47 class dieselveturi.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #46 : Maaliskuu 06, 2023, 23:36:17 »

Saksassa kahden  Br01 sarjan vetämä erikoisjuna 27.2.23 .Matkan järjestivät IGE Reisen Saksasta ja ZRT Sveitsistä matka kulki Sveitsistä Bodenseelle ja sieltä Thueringeniin ja päättyi Saksan Meiningeniin jonne myos veturi 01202 jäi konepajakorjaukseen.Matkann päätarkoitus olikin kuiinioittaa ZRTn 01202 höyryveturia ennen sen jäämistä pitkälle konepajatauolle..Junan vetureina toimivat BR01 numero 01202 ja Br01 numero 01 numero 01519 eli Reko nollaykkönen. Veturit vetivät junaana parivedossa tai toinen junan takana  vaihtelevasti.Junan muodosti 5 neliakselista teräsvaunua ja yksi kolmiakselinin kondarivaunu.Näistä neliakselisista vaunuista 4 kuului "Suisse Train Bleu" yhtiölle.Mainitaan vielä että 01519 kuuluu "Eisenbahnfreunde Zollernbahn" yhdistykselle.
Se että palstalle tulee lisää kommentoijia kuin vain minä on aina toivottavaa!
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2023, 22:20:27 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #47 : Maaliskuu 07, 2023, 12:46:18 »

Näyttäisi siltä, että tästä säikeestä on jälleen kerran tullut aavistuksen monologinen. Voisiko ylläpito tehdä jotain, jotta tämä ketju ei tulisi ensimmäisenä vastaan keskustelualueen uutisvirrassa?

Kiitos.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #48 : Maaliskuu 07, 2023, 14:17:03 »

Näyttäisi siltä, että tästä säikeestä on jälleen kerran tullut aavistuksen monologinen. Voisiko ylläpito tehdä jotain, jotta tämä ketju ei tulisi ensimmäisenä vastaan keskustelualueen uutisvirrassa?

Kiitos.
Vaikka ketju onkin monotooninen ainakin kirjoittajan suhteen, niin se on kyllä hyvä lisä Resiinan tasoristeyspalstalla oleviin ulkomaiden uutisiin. Hyvä kun joku jaksaa seurata mitä muualla Euroopassa museoradoilla tapahtuu.
Paljon parempi tämä ketju, kuin että jokaisesta tapauksesta nostettaisiin uutinen Ulkomaat osiossa. Ja mielestäni tämä ketju saa nousta kyllä eille uusimpien keskustelujen joukossa.

Kitoksia John, että jaksat koota näitä tapahtumia luettavaksemme.

tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 154


« Vastaus #49 : Maaliskuu 07, 2023, 16:24:19 »

Näyttäisi siltä, että tästä säikeestä on jälleen kerran tullut aavistuksen monologinen. Voisiko ylläpito tehdä jotain, jotta tämä ketju ei tulisi ensimmäisenä vastaan keskustelualueen uutisvirrassa?

Kiitos.
Hienoa John, että jaksat nostaa näitä esille! Jos Mikko keskustelu muistuttaa monologia, voit myös vaikuttaa siihen omakätisesti sisältöä tuottamalla!
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina