Antti Kukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 25
|
« : Lokakuu 17, 2021, 13:42:16 » |
|
16.10.2021 Höyryveturimatkat 1009 Oy:n museojuna ei pysähtynyt aikataulustaan huolimatta Kolhossa. Mistä tämä johtuu? En usko että oheisen videon nopeudesta juna olisi pysähtynyt, laiturilla kuitenkin oli väkeä. Näin jouduin nielemään karvaan pettymyksen ja tilaamaan muun kuljetuksen Haapamäelle. https://youtu.be/WoGjcO_RDXo
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 917
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 17, 2021, 13:53:14 » |
|
16.10.2021 Höyryveturimatkat 1009 Oy:n museojuna ei pysähtynyt aikataulustaan huolimatta Kolhossa.
Eikä tänään Keuruulla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 17, 2021, 21:49:56 » |
|
Valitettavasti 1009:llä ei ollut mahdollisuutta pysähtyä Kolhossa. Höyrynpaine laski huolestuttavasti, ylämäki edessä, viimeisetkin hiilenpölyt lakaistu tulipesään - ei päästä Haapamäelle. Paniikinomainen etsintä sopivasta "harvennuskohteesta" - pian löytyi sopiva kohde, eikun moottorisaha nykäistiin käyntiin... samalla kohdin myös lampi, josta saatiin imaistua vettä Ukko-Pekan juottamiseksi. Toivottavasti maanomistaja sai korvauksen koivikkonsa harventamisesta.
Näin toimitaan HVM:llä. Ei ennakkosuunnittelua lainkaan.
Keuruun ohiajosta ei tietoa, mutta firman toimitusjohtaja oli tuolloin veturin hytissä - ehkä katsoi, ettei tarpeeksi ihmisiä laiturilla - mennään ohi.... Niin jäivät myös Keuruun "silmäätekevät" myös ohikiitävän Ukko-Pekan höyryihin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 90
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 18, 2021, 01:14:29 » |
|
Valitettavasti 1009:llä ei ollut mahdollisuutta pysähtyä Kolhossa. Höyrynpaine laski huolestuttavasti, ylämäki edessä, viimeisetkin hiilenpölyt lakaistu tulipesään - ei päästä Haapamäelle. Paniikinomainen etsintä sopivasta "harvennuskohteesta" - pian löytyi sopiva kohde, eikun moottorisaha nykäistiin käyntiin... samalla kohdin myös lampi, josta saatiin imaistua vettä Ukko-Pekan juottamiseksi. Toivottavasti maanomistaja sai korvauksen koivikkonsa harventamisesta.
Näin toimitaan HVM:llä. Ei ennakkosuunnittelua lainkaan.
Keuruun ohiajosta ei tietoa, mutta firman toimitusjohtaja oli tuolloin veturin hytissä - ehkä katsoi, ettei tarpeeksi ihmisiä laiturilla - mennään ohi.... Niin jäivät myös Keuruun "silmäätekevät" myös ohikiitävän Ukko-Pekan höyryihin.
Tämän tarinan on pakko olla vitsi. Eihän noin voi oikeasti toimia, eihän???
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miko Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 45
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 18, 2021, 02:20:28 » |
|
Valitettavasti 1009:llä ei ollut mahdollisuutta pysähtyä Kolhossa. Höyrynpaine laski huolestuttavasti, ylämäki edessä, viimeisetkin hiilenpölyt lakaistu tulipesään - ei päästä Haapamäelle. Paniikinomainen etsintä sopivasta "harvennuskohteesta" - pian löytyi sopiva kohde, eikun moottorisaha nykäistiin käyntiin... samalla kohdin myös lampi, josta saatiin imaistua vettä Ukko-Pekan juottamiseksi. Toivottavasti maanomistaja sai korvauksen koivikkonsa harventamisesta.
Näin toimitaan HVM:llä. Ei ennakkosuunnittelua lainkaan.
Keuruun ohiajosta ei tietoa, mutta firman toimitusjohtaja oli tuolloin veturin hytissä - ehkä katsoi, ettei tarpeeksi ihmisiä laiturilla - mennään ohi.... Niin jäivät myös Keuruun "silmäätekevät" myös ohikiitävän Ukko-Pekan höyryihin.
Tämän tarinan on pakko olla vitsi. Eihän noin voi oikeasti toimia, eihän??? Valitettavasti tarina on täyttä totta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 90
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 18, 2021, 02:37:11 » |
|
No onneksi eivät olleet lentokoneella liikenteessä, olis voinut käydä pahemmin...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 643
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 18, 2021, 09:51:23 » |
|
Polttoaineen loppuminen hiiliveturista lienee jo poikkeuksellinen tapahtuma mutta halkopoltolla on tarinoiden mukaan esiintynyt aktiivikäytön aikaankin, että yksityisistä halkopinoista käytiin hakemassa täydennystä, kun VR:ltä saadut loppuivat tai osoittautuivat liian huonolaatuisiksi. En tiedä saiko omistaja näistä korvauksia. Ehkä tässä tapauksessa on yritetty tavoitella aitoa "vanhan hyvän ajan tunnelmaa"?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 18, 2021, 11:24:01 » |
|
Fireimagesissa tuore kuva kun VPK:n Jyry-Sisu vesittää 1009:ää Kangasalla. Liekö sitten paluumatkalla ollut katkos tuossa palvelussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2625
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 18, 2021, 11:34:37 » |
|
Fireimagesissa tuore kuva kun VPK:n Jyry-Sisu vesittää 1009:ää Kangasalla. Liekö sitten paluumatkalla ollut katkos tuossa palvelussa.
Ks. http://vaunut.org/kuva/150756
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 94
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 18, 2021, 13:39:31 » |
|
Valitettavasti 1009:llä ei ollut mahdollisuutta pysähtyä Kolhossa. Höyrynpaine laski huolestuttavasti, ylämäki edessä, viimeisetkin hiilenpölyt lakaistu tulipesään - ei päästä Haapamäelle. Paniikinomainen etsintä sopivasta "harvennuskohteesta" - pian löytyi sopiva kohde, eikun moottorisaha nykäistiin käyntiin... samalla kohdin myös lampi, josta saatiin imaistua vettä Ukko-Pekan juottamiseksi. Toivottavasti maanomistaja sai korvauksen koivikkonsa harventamisesta.
Näin toimitaan HVM:llä. Ei ennakkosuunnittelua lainkaan.
Keuruun ohiajosta ei tietoa, mutta firman toimitusjohtaja oli tuolloin veturin hytissä - ehkä katsoi, ettei tarpeeksi ihmisiä laiturilla - mennään ohi.... Niin jäivät myös Keuruun "silmäätekevät" myös ohikiitävän Ukko-Pekan höyryihin.
Tuosta lammesta on otettu Huru-vetoisten sepelijunien kasteluvettä joskus 80-luvun alussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 18, 2021, 21:31:42 » |
|
Sisäpiireistä tulleiden erittäin salaisten tietojen perusteella asiat eivät ole niin yksioikoisesti kuin miltä näyttää.
Kannattaa erityisesti huomata, miltä suunnalta internetissä ja sosj. mediassa riemuitaan tapahtuneesta. Ja kuinka riemu on ilmeisen selektiivistä, sillä sunnuntain Haapamäeltä lähdön mittavan viivästymisen syistä ei lausuta.
Lisää aiheesta myöhemmin toisaalla internetissä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 18, 2021, 22:00:07 » |
|
Ehkä MUS1946:n runsaan viivästymisen syy selvinnee, kun availee hieman Hpk-Jy välin grafiikkaa. Ilmeisesti välin ainut kohtauspaikka on Petäjävedellä. Ei tarvinnut lähdön paljoa viivästyä, kun "Kauko" laskeskelee, ettei Museojuna ehdi kohtaamaan H481:ä. Odotellaan kohtausta Haapamäellä, senjälkeen käväisee "Tampereen lättä" Keuruulla, vasta sitten avautuu rata-osa MUS1946:lle. Oliko näin PPP?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 917
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 18, 2021, 22:13:49 » |
|
Ehkä MUS1946:n runsaan viivästymisen syy selvinnee, kun availee hieman Hpk-Jy välin grafiikkaa. Ilmeisesti välin ainut kohtauspaikka on Petäjävedellä.
Ei kai Keuruullakaan ole mitään estettä sivuraiteen käytössä, en ainakaan löytänyt mitään merkintää mistään. Mutta lähtövalmiusilmoitus on tullut vasta 13:07, jolloin ei ole enää sinne ennättänyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2215
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 19, 2021, 07:44:39 » |
|
Ehkä MUS1946:n runsaan viivästymisen syy selvinnee, kun availee hieman Hpk-Jy välin grafiikkaa. Ilmeisesti välin ainut kohtauspaikka on Petäjävedellä. Ei tarvinnut lähdön paljoa viivästyä, kun "Kauko" laskeskelee, ettei Museojuna ehdi kohtaamaan H481:ä. Odotellaan kohtausta Haapamäellä, senjälkeen käväisee "Tampereen lättä" Keuruulla, vasta sitten avautuu rata-osa MUS1946:lle. Oliko näin PPP?
Keuruu on ainakin kerran osoittautunut hyvin haastavaksi kohtauspaikaksi jopa kaukollekin... Ja tässä tapauksessa käytännössä lienee 'sulkeutuminen' Keuruulle. Mutta olisiko Kaukon syytä ottaa huomioon, että Keuruun turvalaitos, jos sitä ei ole viime vuosina muutettu, on hieman haastava oudolle porukalle, jotta käytön jälkeen saadaan taas värit opastimiin.
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2021, 09:44:58 kirjoittanut Teppo Niemi »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 19, 2021, 11:23:40 » |
|
Mikäs Keuruulla erikoista?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 87
|
« Vastaus #15 : Lokakuu 19, 2021, 16:39:33 » |
|
Mikäs Keuruulla erikoista?
Keuruun vaihteet ovat käsikääntöiset ja avainsalpalaitteen takana. Tämä sinänsä ei ole erikoista. Erikoista on, että näiden vaihteiden takana oleva raide 502 on silti junakulkutieraide. Käytännössä, jos Keuruuta halutaan käyttää kohtaamiseen, se onnistuu junana, mutta junan on pysähdyttävä tulo-opastimelle, käytävä kääntämässä vaihde oikeaan asentoon, pyydettävä liikenteenohjausta varmistamaan kulkutien sivuraiteelle 502 ja sitten ajettava sivuraiteelle. Luonnollisesti vaihde on käytävä kääntämässä takaisin perusasentoon ennen, kuin pääraiteelle 501 voidaan varmistaa kulkutie ohi kulkevalle junalle. Sitten kun raiteelta 502 lähdetään, niin lähtösuunnan vaihde pitää käydä kääntämässä, jonka jälkeen liikenteenohjaaja voi muodostaa kulkutien suoraan raiteelta 502 Haapamäelle/Petäjävedelle. Käytännössä vaihde tulee kuitenkin käydä kääntämässä takaisin sen jälkeen, kun sen ohi on kuljettu. Jos tätä ei tehdä tai se tehdään väärin (esim. unohdetaan palauttaa vaihteen avain avainsalpalaitteeseen), seuraaville junille on varsin rajalliset kulkutievaihtoehdot. Ja sitten pahimmillaan seuraavan junan kuljettaja voi joutua pysähtymään tulotolpalle, rämpimään kilometrin kääntämään vaihteen, ja sitten palaamaan takaisin junalleen, ennen kuin pääsee ohi. Mitään kovin nopeaa toimintaa Keuruulla kohtaaminen ei siis ole, edes silloin kun toimijat osaavat asiansa. Kohtaamisia toki voisi nopeuttaa huomattavasti, jos Keuruulla olisi vaihdemies kääntelemässä niitä vaihteita, mutta olisi aika yksitoikkoista työtä n. 360 päivää vuodessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 917
|
« Vastaus #16 : Lokakuu 19, 2021, 16:51:50 » |
|
Mikäs Keuruulla erikoista?
Keuruun vaihteet ovat käsikääntöiset ja avainsalpalaitteen takana. Tämä sinänsä ei ole erikoista. Erikoista on, että näiden vaihteiden takana oleva raide 502 on silti junakulkutieraide. Tätäpä en muuten itsekään huomannut. Onpa todella erikoinen ratkaisu, että junakulkutieraiteeksi tehdyllä sivuraiteella on käsikääntöiset vaihteet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2215
|
« Vastaus #17 : Lokakuu 19, 2021, 18:32:52 » |
|
Kun Haapamäen ja Seinäjoen välinen kauko-ohjaus valmistui, Alavus oli vastaava paikka. Nykyään siellä on sähkökääntöiset pääraidevaihteet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #19 : Lokakuu 20, 2021, 20:11:17 » |
|
Perässä oli tulossa juna melko pian, joten linjalle ei olisi voinut pitkäksi aikaa jäädä ihmettelemään. Pikainen täydennys, että päästään pois, vaikuttaa ihan loogiselta toiminnalta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 294
|
« Vastaus #20 : Lokakuu 20, 2021, 21:44:18 » |
|
Sisäpiireistä tulleiden erittäin salaisten tietojen perusteella asiat eivät ole niin yksioikoisesti kuin miltä näyttää.
Kannattaa erityisesti huomata, miltä suunnalta internetissä ja sosj. mediassa riemuitaan tapahtuneesta. Ja kuinka riemu on ilmeisen selektiivistä, sillä sunnuntain Haapamäeltä lähdön mittavan viivästymisen syistä ei lausuta.
Lisää aiheesta myöhemmin toisaalla internetissä.
Ehkä MUS1946:n runsaan viivästymisen syy selvinnee, kun availee hieman Hpk-Jy välin grafiikkaa. Ilmeisesti välin ainut kohtauspaikka on Petäjävedellä. Ei tarvinnut lähdön paljoa viivästyä, kun "Kauko" laskeskelee, ettei Museojuna ehdi kohtaamaan H481:ä. Odotellaan kohtausta Haapamäellä, senjälkeen käväisee "Tampereen lättä" Keuruulla, vasta sitten avautuu rata-osa MUS1946:lle. Oliko näin PPP?
Suur-Keuruun juttua siteeraten: "”Päivällä tehdessämme lähtöä kävimme kääntämässä veturia Haapamäen veturitallin kääntöpöydällä, kuten oli etukäteen sovittu. Jostain syystä avainta kääntöpöydän ohjauskoppiin ei heti löytynyt. Siinä jäimme myöhään ratkaisevat 15 minuuttia. Paikallisia harrastajia seisoi kuitenkin suurin joukoin katsomassa kääntämistä”, kertoo Reijo Sarantila."En mielelläni osallistuisi tällaiseen keskusteluun, jossa kökköä lentää suuntaan jos toiseen, mutta nyt kun asia on ollut lehdessäkin, ja jutussa vielä on joitain merkittäviä asiavirheitä, katson tarpeelliseksi lisätä tähän ketjuun muutaman puhtaan faktatiedon, josta on empiiriset todisteet. Olin monen muun harrastajan ja kyläläisen tapaan seuraamassa tämän harvinaisen vieraan liikkeitä paikan päällä sunnuntaina, ja siihen liittyen muutamia johtopäätöksiä kuviani sekä avointa dataa tutkittuani: niistä selviää, että viimeinen hiilisäkki tyhjennettiin tenderiin n. 11.30 mennessä. Sen jälkeen runkoa siirrettiin pohjoiseen sen verran, ettei se enää tuki laituripolkua. Kello 11.47 veturi irroitettiin, jolloin se lähti pohjoispään vaihteistoa kohti siirtyäkseen kääntöpöydälle johtavalle raiteelle. Pian tämän jälkeen raideosuus V427 varautui 11:48:59, ja uudelleen 12:01:27 kun veturi oli vaihtanut raidetta. Aikataulun mukainen lähtöaikahan meni jo klo 11:50. Eli siinä vaiheessa kun junan olisi pitänyt aikataulun mukaan lähteä, veturi oli vielä väärässä päässä junaa ja väärin päin, ja kääntöpöydälle lähdettiin siis vasta sen jälkeen. Myöhästyminen ei ainakaan johtunut siitä, ettei koppiin muka olisi päässyt. Veturi oli kokonaan kääntöpöydällä ajassa 12.11 kuvan metadatan mukaan, ja poistui siitä 12:17. Oikean avaimen löytymiseen meni korkeintaan pari minuuttia, eikä veturi siis viipynyt pöydällä hieman runsasta kuutta minuuttia pidempään. Ja siinä vaiheessa, kun veturi vasta saapui kääntöpöydälle, olisi junan 1946 vihoviimeistään pitänyt olla jo lähdössä Haapamäeltä, jotta se ennättäisi Petäjävedelle kohtamaan junan 481, jos sovelletaan nyt toteutunutta 48 minuutin ajoaikaa välillä Hpk–Pvi. Kuten aiemmin yllä todettiin, ei kohtaus Keuruulla olisi ollut helposti toteutettavissa. Tämän Petäjäveden kohtauksen aikaikkunan sulkeuduttua seuraava aikaikkuna lähdölle aukesi vasta 14.11, sillä Keuruulla pyörähtänyt junapari 423/426 varasi osuuden Hpk–Keu pian junan 481 Haapamäelle saapumisen jälkeen. Tähän faktaanhan Jorma viittasi 18. lokakuuta viestillään, pelivaraa ei todellakaan ollut. Harmillista tuottaa kaikille sensaationhakuisille pettymys, kun ei saatukaan tehtyä mieleistä syntipukkia. Näin ollen en ymmärrä, mistä tämä 15 minuuttia on tähän saatu, enkä henkilökohtaisesti pidä tällaisesta tavasta vierittää syytä myöhästymisestä jonkun muun niskaan. Ratkaisevat 15 minuuttia oli kuvamateriaalin perusteella jo kulunut veturin ollessa vasta aseman kohdalla matkalla kääntöpöydälle. Muutoin itselläni ei ole mitään 1009:n vierailua vastaan, on aina mukava nähdä vierailijoita kääntölavalla pyörähtämässä. https://juliadata.fi/live/station?s=HPK§ions=1
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #21 : Lokakuu 20, 2021, 22:53:46 » |
|
Harmillista tuottaa kaikille sensaationhakuisille pettymys, kun ei saatukaan tehtyä mieleistä syntipukkia.
Sensaatio tässä kaikessa onkin juuri se, että sitä ei ollut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 469
|
« Vastaus #22 : Lokakuu 20, 2021, 23:51:16 » |
|
Mikäs Keuruulla erikoista?
Keuruun vaihteet ovat käsikääntöiset ja avainsalpalaitteen takana. Tämä sinänsä ei ole erikoista. Erikoista on, että näiden vaihteiden takana oleva raide 502 on silti junakulkutieraide. Tätäpä en muuten itsekään huomannut. Onpa todella erikoinen ratkaisu, että junakulkutieraiteeksi tehdyllä sivuraiteella on käsikääntöiset vaihteet. Näyttää siltä, että Keuruulla olisi varmistuslukko- ja opastinturvalaitoksen versio, joka ei edellytä miehitystä. Proseduuri ei ainakaan minua hämmästytä. Systeemi lienee rakennettu Keuruulla ennestään olleen laitteen pohjalta? Historiikin 1987 mukaan vuoden 1985 lopulla varmistuslukko- ja opastinturvalaitoksia oli 119 liikennepaikalla. Mikä tässä nyt niin kummallista on?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #23 : Lokakuu 20, 2021, 23:58:20 » |
|
Mikäs Keuruulla erikoista?
Keuruun vaihteet ovat käsikääntöiset ja avainsalpalaitteen takana. Tämä sinänsä ei ole erikoista. Erikoista on, että näiden vaihteiden takana oleva raide 502 on silti junakulkutieraide. Tätäpä en muuten itsekään huomannut. Onpa todella erikoinen ratkaisu, että junakulkutieraiteeksi tehdyllä sivuraiteella on käsikääntöiset vaihteet. Näyttää siltä, että Keuruulla olisi varmistuslukko- ja opastinturvalaitoksen versio, joka ei edellytä miehitystä. Proseduuri ei ainakaan minua hämmästytä. Systeemi lienee rakennettu Keuruulla ennestään olleen laitteen pohjalta? Historiikin 1987 mukaan vuoden 1985 lopulla varmistuslukko- ja opastinturvalaitoksia oli 119 liikennepaikalla. Mikä tässä nyt niin kummallista on? Kummallisuus tässä lienee kauko-ohjaajan mahdollisuus asettaa junakulkutie vaikka vaihteet ovat ainoastaan paikallisesti käännettäviä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2625
|
« Vastaus #24 : Lokakuu 21, 2021, 15:51:41 » |
|
Ottamatta mitenkään kantaa tapahtuneeseen; Keuruuseen viitaten: mitä järkeä on olla olemassa junakohtauspaikkoja joilla ei ole mielekästä järjestää junakohtausta? Toisin sanoen, miksei Keuruun, tai minkään muun vastaavan sivuraiteen käyttö voisi olla yhtään helpompaa?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|