Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« : Marraskuu 05, 2021, 14:12:01 » |
|
Millainen se on? Onko kuvia?
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #1 : Marraskuu 05, 2021, 14:34:01 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #2 : Marraskuu 05, 2021, 14:52:38 » |
|
Ruuvikytkin löytyy jokaikisen matkustajavaunun päädystä. Lisäksi se löytyy muutamaa yksittäistä kappaletta lukuunottamatta jokaisesta suomalaisesta tavaravaunusta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #3 : Marraskuu 05, 2021, 15:21:07 » |
|
Ruuvikytkin löytyy jokaikisen matkustajavaunun päädystä. Lisäksi se löytyy muutamaa yksittäistä kappaletta lukuunottamatta jokaisesta suomalaisesta tavaravaunusta.
Muutamaa sataa "yksittäistä" lukuunottamatta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pentti Köylijärvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 49
|
« Vastaus #4 : Marraskuu 05, 2021, 17:08:11 » |
|
Tässä kuva, missä ruuvikytkin kytkettynä. Nimensä mukaan kytkee vaunut toisiinsa, ruuvi -nimi tulee tuosta keskellä näkyvästä kiristysruuvista, jolla kiristetään vaunujen välinen löysä pois. http://vaunut.org/kuva/74925
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 455
|
« Vastaus #5 : Marraskuu 05, 2021, 17:48:43 » |
|
Ja vanhan määräyksen mukaan piti laittaa vetävän lenkki vedettävän koukkuun. Matkustajajunissa välin piti olla kireäksi ruuvattu, tavarajunissa sai olla löysemmällä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #6 : Marraskuu 05, 2021, 18:52:58 » |
|
Ruuvikytkin löytyy jokaikisen matkustajavaunun päädystä. Lisäksi se löytyy muutamaa yksittäistä kappaletta lukuunottamatta jokaisesta suomalaisesta tavaravaunusta.
Muutamaa sataa "yksittäistä" lukuunottamatta. Malmivaunut kai? Onko muita?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #7 : Marraskuu 05, 2021, 19:00:15 » |
|
Onko automaattikytkimellisissä Shmmns-kelavaunuvariaatioissa myös ruuvikytkin, vai ei?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 405
|
« Vastaus #8 : Marraskuu 06, 2021, 14:55:39 » |
|
Ruuvikytkin on kansainvälisen rautatieliiton UIC:n standardisoima kytkin. Se on käytössä normaali- ja leveäraiteisilla rautateillä melkein kaikkialla Euroopassa.
Poikkeuksia ovat: Venäjä ja se Neuvostoliiton muut seuraajavaltiot, jossa on käytössä SA3-automaattikytkin sekä luotijunat ja usein lähiliikenteen moottorivaunujunat. Saksassa ja Ruotsin / Norjan Lapissa malmijunat, jotka ovat liian painavia ruuvikytkimelle.
Ruuvikytkimen korvaamista automaattikytkimellä on suunniteltu jo 1950-luvusta asti. Mutta Keski-Euroopassa varsinkin tavaravaunut liikkuvat paljon rajojen yli. Jos ei muutos tehdä kerralla kaikkialla, syntyisi suuria liikennöintiongelmia. Käytännössä projekti on edistynyt 70 vuoden aikana erittäin hitaasti.
USA:ssa käytetään Janney-automaattikytkintä. Laki rautatieläisten työturvallisuuden parantamiseksi tuli voimaan jo 1893 ja siirtymäaika päättyi vuonna 1900. Sen jälkeen ruuvikytkimiä tai muuta käsin kytkettävää ei enää saanut käyttää. Janney on myös käytössä monessa muissa maissa varsinkin Amerikoissa.
Intia on valtava rautatiemaa. En ole varma, mitä siellä käytetään. Monessa kuvissa näkyy vetureissa yhdistelmäkytkin niin kuin Suomessakin. Ehkä sitten on käytössä sekä ruuvikytkin että automaattikytkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #9 : Marraskuu 06, 2021, 15:32:02 » |
|
Ruuvikytkin löytyy jokaikisen matkustajavaunun päädystä. Lisäksi se löytyy muutamaa yksittäistä kappaletta lukuunottamatta jokaisesta suomalaisesta tavaravaunusta.
Muutamaa sataa "yksittäistä" lukuunottamatta. Malmivaunut kai? Onko muita? Onhan noita Sa-3:lla varustettuja tavaravaunuja muitakin. mm. teräskelavaunut ja osa rikkihappovaunuista. Samoin nykyään Kemi-Harjavalta väliä liikennöivä malmijuna.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« Vastaus #10 : Marraskuu 06, 2021, 15:46:53 » |
|
Ruuvikytkin löytyy jokaikisen matkustajavaunun päädystä. Lisäksi se löytyy muutamaa yksittäistä kappaletta lukuunottamatta jokaisesta suomalaisesta tavaravaunusta.
Muutamaa sataa "yksittäistä" lukuunottamatta. Malmivaunut kai? Onko muita? Onhan noita Sa-3:lla varustettuja tavaravaunuja muitakin. mm. teräskelavaunut ja osa rikkihappovaunuista. Samoin nykyään Kemi-Harjavalta väliä liikennöivä malmijuna. Kemi-Harjavalta?
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #11 : Marraskuu 06, 2021, 16:24:40 » |
|
Ruuvikytkin löytyy jokaikisen matkustajavaunun päädystä. Lisäksi se löytyy muutamaa yksittäistä kappaletta lukuunottamatta jokaisesta suomalaisesta tavaravaunusta.
Muutamaa sataa "yksittäistä" lukuunottamatta. Malmivaunut kai? Onko muita? Onhan noita Sa-3:lla varustettuja tavaravaunuja muitakin. mm. teräskelavaunut ja osa rikkihappovaunuista. Samoin nykyään Kemi-Harjavalta väliä liikennöivä malmijuna. Kemi-Harjavalta? Juna joka lähtee Kemistä numerolla 5900.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 405
|
« Vastaus #12 : Marraskuu 06, 2021, 17:09:51 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2021, 20:01:45 kirjoittanut Uwe Geuder »
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #13 : Joulukuu 04, 2021, 22:36:44 » |
|
Vaikka nämä automaattikytkimet kestävät loputtomalta tuntuvia staattisia kuormia. Niiden välys kuitenkin aiheuttaa junan pituudesta riippuen käytännössä äärettömiä dymaamisia rasituksia. Pohjoisamerikkalaiset rautatieyhtiöt ovat havahtunet ongelmaan ja laittavat nykyään automaattikytkimien kiinityksiin erilaisia joustavia osia.
Ei ihmisten hirttäminenkään perustunut ensisijaisesti kuristumiseen ja hengitytysteiden sulkemiseen, vaan ihmisen omapainon dynaamiseen voimaan joka katkaisi niskarangan, se oli helppoa kun eihän sen rangan tarvitse kestää vetoa, ainoastaa päänupin painoa.
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #14 : Joulukuu 05, 2021, 00:55:19 » |
|
Pohjoisamerikkalaiset rautatieyhtiöt ovat havahtunet ongelmaan ja laittavat nykyään automaattikytkimien kiinityksiin erilaisia joustavia osia.
VR:n sähkövetureiden automaattikytkimissä käytetään elastisia kiinnityksiä myös. Sr1:stä en ole aivan varma, mutta uudemmissa ainakin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|