Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Hillosensalmen Uudelleenavaus  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Toukokuu 16, 2022, 18:14:25 »

Kuulemma IC 63 ja IC 68 alkaa pysähtyä Hillosensalmella 20.6 alkaen, VR asiakaspalvelu vahvisti asian ja Juliassa näkyy että kyseiset vuorot alkavat pysähtymään Hillosensalmella. Ajatuksia asiasta? Mielestäni Itä-Suomen matkailu tulee piristymään tästä.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2022, 18:28:59 »

Hieno lisä kotimaanmatkailun & rautatieliikenteen tarjontaan.
http://vaunut.org/kuva/151348?u=2471&paik=Hillosensalmi
tallennettu
Arttu Kaipiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #2 : Toukokuu 17, 2022, 16:32:45 »

Ilmeisesti asemalta kansallispuistoon ei kuitenkaan ole mitään yhteysliikennettä. Tuntuu ikävän puolitiehen jätetyltä suunnitelmalta, jos jokainen matkustaja joutuu itse miettimään, millä pääsee lähes 10km matkan asemalta kansallispuiston portille. Syksyllä voidaan sitten yhdessä ihmetellä, miksi käyttäjiä ei suurista odotuksista huolimatta ollutkaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Toukokuu 17, 2022, 18:25:05 »

Ilmeisesti asemalta kansallispuistoon ei kuitenkaan ole mitään yhteysliikennettä. Tuntuu ikävän puolitiehen jätetyltä suunnitelmalta, jos jokainen matkustaja joutuu itse miettimään, millä pääsee lähes 10km matkan asemalta kansallispuiston portille. Syksyllä voidaan sitten yhdessä ihmetellä, miksi käyttäjiä ei suurista odotuksista huolimatta ollutkaan.
Eihän asiasta ole edes vielä tiedotettu kunnolla, miten olet varma ettei yhteysliikennettä ole?
tallennettu
Arttu Kaipiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #4 : Toukokuu 17, 2022, 18:29:47 »

Ilmeisesti asemalta kansallispuistoon ei kuitenkaan ole mitään yhteysliikennettä. Tuntuu ikävän puolitiehen jätetyltä suunnitelmalta, jos jokainen matkustaja joutuu itse miettimään, millä pääsee lähes 10km matkan asemalta kansallispuiston portille. Syksyllä voidaan sitten yhdessä ihmetellä, miksi käyttäjiä ei suurista odotuksista huolimatta ollutkaan.
Eihän asiasta ole edes vielä tiedotettu kunnolla, miten olet varma ettei yhteysliikennettä ole?
Ainakin Repoveden kansallispuiston FB-tiedotteessa kehotettiin kulkemaan taksilla, pyörällä tai meloen. Tein tästä johtopäätöksen, että oikeaa yhteysliikennettä ei ole.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #5 : Toukokuu 17, 2022, 20:51:21 »

VR:n verkkokauppa ei vielä tunne Hillosensalmea, vaan IC 63 pysähtyy vain ________ssa kello 10.11 – 10.12.


* IC63.png (241.04 kilotavua, 994x1698 - tarkasteltu 203 kertaa.)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Toukokuu 17, 2022, 21:36:27 »

Asiakaspalvelu sanoi että matkahaun päivittymisessä kestää, mutta se ilmestyy sinne pian. Ekalla vuorolla yritän mennä sitten Hillosensalmeen.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 455


« Vastaus #7 : Toukokuu 17, 2022, 21:46:06 »

 Siis että turistiloukkuun yritellään houkutella ihmisiä järjestämällä armollisesti parin junan pysähdys Hillosensalmella?

Onkohan tässä nyt sitä tarveharkintaa harrastettu ollenkaan, kun turistipyydyksiin meneminen on vapaaehtoista, ainakin toistaiseksi?

Onkohan tätä ehdottanut henkilö/henkilöt nyt kartalla ollenkaan?

Eläköön Inkoo, eläköön Haukivuori, eläköön todellisuudelle vieraat nahkapäätökset!
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #8 : Toukokuu 18, 2022, 12:48:10 »

Harmillista, että junaliikenne hidastuu tämän uudelleenavauksen takia 10-15 minuuttia, pahimmillaan jopa 30 minuuttia.

Lähde: VR 2014.

"Lakkautuksen ansiosta, yhdessä muiden aikataulujärjestelyjen kanssa, pystytään nopeuttamaan esimerkiksi Helsingin ja Kuopion välisiä InterCity-junayhteyksiä keskimäärin noin 10-15 minuuttia, parhaimmillaan jopa 30 minuuttia, mistä hyötyy suuri määrä matkustajia."

Luottamuksellinen asiakirja:
http://www.rautatiematkustajat.fi/haukivuori/VR_Haukivuori_2014_07_28b.pdf
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Juha Pokki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #9 : Toukokuu 18, 2022, 13:03:41 »

Repoveden kansallispuistoon vievä ns. Murjan Marssi -vaellusreittihän lähtee aivan Orilammen lomakeskuksen kupeesta, ja pituutta on perusreitillä noin 17 kilometriä. Jos reittiä haluaa jatkaa kiertäen Repoveden ja vaikka Olhavalle, sekin onnistuu, sillä reitti yhdistyy Riuttanvuoren alla Repoveden virallisiin reitteihin. Lähtöpisteelle asemalta matkaa tietä pitkin arviolta puoli kilometriä.
Tietenkin jos sinne kansallispuistoon on aivan pakko päästä juuri Lapinjärven tai Tervajärven kautta, joutuu turvautumaan vaikka sitten siihen taksiin. En kyllä ole aivan varma, onko juuri VR:n vastuulla järjestää yhteysliikennettä. Voihan tästä jokin yrittäjäkin ottaa palvelun hoitoon halutessaan.
Joka tapauksessa Repoveden ympäristöön retkeilemään pääseminen ei ole siitä kiinni, etteikö lähtöpaikkaa reiteille olisi lähempänä asemaa.  
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Toukokuu 18, 2022, 14:40:59 »

Harmillista, että junaliikenne hidastuu tämän uudelleenavauksen takia 10-15 minuuttia, pahimmillaan jopa 30 minuuttia.

Lähde: VR 2014.

"Lakkautuksen ansiosta, yhdessä muiden aikataulujärjestelyjen kanssa, pystytään nopeuttamaan esimerkiksi Helsingin ja Kuopion välisiä InterCity-junayhteyksiä keskimäärin noin 10-15 minuuttia, parhaimmillaan jopa 30 minuuttia, mistä hyötyy suuri määrä matkustajia."

Luottamuksellinen asiakirja:
http://www.rautatiematkustajat.fi/haukivuori/VR_Haukivuori_2014_07_28b.pdf
VR on täynnä valehtelijoita, tietääkseni Haukivuoren lakkautuksen jälkeen matka-aika piteni noin 5 minuutilla.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #11 : Toukokuu 18, 2022, 15:14:52 »

Maaliskuussa vuonna 2019 VR piti paikallisille esitelmän, jossa kerrottiin, kuinka Haukivuorella pysähtyminen olisi voinut hidastaa Savon radan junien matka-aikaa "pahimmillaan jopa yli tunnin".

Jos VR käyttäisi ratkaisujen löytämiseen edes kymmenen prosenttia niistä resursseista, jotka se käyttää ongelmien etsimiseen, junaliikenne olisi maassamme aavistuksen erilaisissa kantimissa.

Ei sillä, Hillosensalmen pysähdyksen lisääminen on tietysti positiivinen asia, mutta muodostuisiko siitä liian suuri arvovaltatappio VR:lle, mikäli Haukivuoren pysähdys palautettaisiin niin sanotusti samaan rahaan?


* VR-Haukivuori 2019.png (512.9 kilotavua, 1500x829 - tarkasteltu 166 kertaa.)
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #12 : Toukokuu 18, 2022, 15:41:45 »

Maaliskuussa vuonna 2019 VR piti paikallisille esitelmän, jossa kerrottiin, kuinka Haukivuorella pysähtyminen olisi voinut hidastaa Savon radan junien matka-aikaa "pahimmillaan jopa yli tunnin".

Jos VR käyttäisi ratkaisujen löytämiseen edes kymmenen prosenttia niistä resursseista, jotka se käyttää ongelmien etsimiseen, junaliikenne olisi maassamme aavistuksen erilaisissa kantimissa.

Ei sillä, Hillosensalmen pysähdyksen lisääminen on tietysti positiivinen asia, mutta muodostuisiko siitä liian suuri arvovaltatappio VR:lle, mikäli Haukivuoren pysähdys palautettaisiin niin sanotusti samaan rahaan?
Hillosensalmen pysähdyksen lisääminen pidentää matka-aikaa 2 minuutilla, Tuo VR:n lausunto on täyttä soopaa. Junakohtaukset saadaan tehtyä alle 10 minuutissa, miten Haukivuori on muka mahdoton mutta Hillosensalmi ei? Jos rahaa löytyy niin sitten varmaan Haukivuoren pysähdys käy.
tallennettu
Arttu Kaipiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #13 : Toukokuu 18, 2022, 16:41:41 »

Sain Kouvolan kaupungin suunnalta infoa, että yhteystarve Hillosensalmen asemalta Repoveden kansallispuistoon on tiedossa ja siihen ollaan miettimässä ratkaisuja. VR ilmeisesti teki tämän päätöksen hieman yllättäen, siksi kaikki järjestelyt eivät ole vielä valmiina.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #14 : Toukokuu 18, 2022, 17:16:10 »

Kirjallinen kysymys 16.9.2008
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaAsiakirjat&docid=kk+654/2008

tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« Vastaus #15 : Toukokuu 18, 2022, 18:29:48 »

Alueella on myös vesitse kuljettavia yrittäjiä. En tiedä niistä tarkemmin, mutta oletettavsti vesitaksit ja veneet pystyvät käyttämään matkustajien ottoon ja jättöön Hillosensalmen venelaituria? Jos näin on, yhteysliikennehän ei ole millään nollatasolla nykyiselläänkään.

https://www.luontoon.fi/repovesi/palvelut/yhteistyotahot#repovesikuljetus
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #16 : Toukokuu 18, 2022, 21:34:10 »

Tämä oli unelmaa, mutta nyt se on totta. Hillosensalmi ilmestyi juuri matkahakuun. Virnistää


* Näyttökuva (1205).png (70.14 kilotavua, 406x766 - tarkasteltu 160 kertaa.)
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #17 : Toukokuu 18, 2022, 23:42:46 »

Alueella on myös vesitse kuljettavia yrittäjiä. En tiedä niistä tarkemmin, mutta oletettavsti vesitaksit ja veneet pystyvät käyttämään matkustajien ottoon ja jättöön Hillosensalmen venelaituria? Jos näin on, yhteysliikennehän ei ole millään nollatasolla nykyiselläänkään.

https://www.luontoon.fi/repovesi/palvelut/yhteistyotahot#repovesikuljetus

Juuri tällaisessa vesireittiä pitkin toteutetussa liityntäliikenteessä olisi paljonkin mahdollisuuksia, mikäli vaan aikataulut saataisiin sovitettua pysähtyvien junien kanssa yhteen. Yllä mainitulta Hillosensalmen aseman vieressä sijaitsevalta venelaiturilta olisi ainakin teoriassa mahdollisuus jatkaa matkaa vesibussilla suoraan Lapinsalmelle, Kuutinlahteen ja mahdollisesti muuallekin kansallispuistoon. Tämä mahdollistaisi myös satunnaisille matkailijoille muutaman tunnin päiväreissut kansallispuistoon ilman taksia tai omaa autoa.

Toivottavasti tällainen juna & "Kultareitti"-yhdistelmä vielä joskus toteutuisi.

https://orilampi.fi/risteilyt/
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #18 : Toukokuu 19, 2022, 08:39:39 »

Maaliskuussa vuonna 2019 VR piti paikallisille esitelmän, jossa kerrottiin, kuinka Haukivuorella pysähtyminen olisi voinut hidastaa Savon radan junien matka-aikaa "pahimmillaan jopa yli tunnin".

Ostin liput Hillosensalmelle, pahoitteluni haitoista tuotantolaitosten toimitusketjuihin ja Suomen kansantaloudelle.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 455


« Vastaus #19 : Toukokuu 19, 2022, 17:43:24 »

Maaliskuussa vuonna 2019 VR piti paikallisille esitelmän, jossa kerrottiin, kuinka Haukivuorella pysähtyminen olisi voinut hidastaa Savon radan junien matka-aikaa "pahimmillaan jopa yli tunnin".

Ostin liput Hillosensalmelle, pahoitteluni haitoista tuotantolaitosten toimitusketjuihin ja Suomen kansantaloudelle.




Hei Jukka, se kuuluisa "kansantalous" EI OLE "kansan taloutta", vaan hämäyksen vuoksi luotu käsite, jolla yläluokka ujuttaa omia luulojaan hallintoalamaisten nieltäväksi!
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 681


« Vastaus #20 : Toukokuu 19, 2022, 18:22:20 »

Hillosensalmen pysähdyksen lisääminen pidentää matka-aikaa 2 minuutilla, Tuo VR:n lausunto on täyttä soopaa. Junakohtaukset saadaan tehtyä alle 10 minuutissa, miten Haukivuori on muka mahdoton mutta Hillosensalmi ei? Jos rahaa löytyy niin sitten varmaan Haukivuoren pysähdys käy.

IC 63:n Etelä-Suomen ja Savon välinen matka-aika ei itse asiassa pitene ollenkaan, sillä tuo 2 minuuttia napsaistaan pois Kouvolan kääntöajasta. 68:n osalta jopa Kouvolan ja Mäntyharjun väli pysyy samana, kun Selänpään haamupysähdys poistetaan.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #21 : Toukokuu 19, 2022, 19:52:22 »

Hyvää keskustelua tämän otsikon alla.
Esalle, laitoin tuon kansantalous-lainauksen sen vuoksi, millaisilla heitoilla asiaa on perusteltu.
Kouvola-Hillosensalmi-Mäntyharju välimatkat täsmäävät Mikkeli-Haukivuori-Pieksämäki välimatkojen kanssa. Haukivuori on kookkaamman järven kupeessa, josta suuri osa on suojelualuetta. Lisäksi maailma / Eurooppa / Suomi on muuttunut monella tavalla 2014 jälkeen. Junamatkustuksella / junilla on nykymaailmassa muitakin kriteereitä kuin nopeus. Joka tapauksessa Hillosensalmi on askel hyvään suuntaan.

Lainaan Haukivuorelaista konepajayritystä tällä viikolla:
"Rekrytoimme uusia osaajia. Uusin työntekijämme muutti tänne Hämeenlinnasta perheineen. Hyödynnämme myös oppisopimuskoulutusta. Meillä pärjää englannin kielellä. Työntekijöidemme liikkuminen on ongelma. Meillä käydään töissä Mikkelistä ja Pieksämäeltä. Polttoaineen hinnat ovat nousseet, eikä tänne pääse enää junalla, joten joudumme hakemaan esimerkiksi virolaisia vuokramiehiä Mikkelin asemalta.”
 


* Haukivuori_Kyyvesi_suojelualueet.jpg (157.57 kilotavua, 727x636 - tarkasteltu 127 kertaa.)
tallennettu
Markus Elfström
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #22 : Toukokuu 21, 2022, 17:22:30 »

Lainaan Haukivuorelaista konepajayritystä tällä viikolla:
"Rekrytoimme uusia osaajia. Uusin työntekijämme muutti tänne Hämeenlinnasta perheineen. Hyödynnämme myös oppisopimuskoulutusta. Meillä pärjää englannin kielellä. Työntekijöidemme liikkuminen on ongelma. Meillä käydään töissä Mikkelistä ja Pieksämäeltä. Polttoaineen hinnat ovat nousseet, eikä tänne pääse enää junalla, joten joudumme hakemaan esimerkiksi virolaisia vuokramiehiä Mikkelin asemalta.”

Haukivuoreen pääsee sekä Mikkelistä että Pieksämäeltä bussilla: https://kantamatkat.fi/vakiovuorot/ Ensimmäinen juna Mikkelin suunnasta lähtee vasta klo 10:54, joten eihän pelkkä juna silti mitenkään voisi toimia työmatkayhteytenä.
tallennettu
Markus Elfström
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #23 : Toukokuu 21, 2022, 17:36:22 »

En kyllä ole aivan varma, onko juuri VR:n vastuulla järjestää yhteysliikennettä. Voihan tästä jokin yrittäjäkin ottaa palvelun hoitoon halutessaan.

No ei ole, mutta se tässä juurikin on ongelma, että kukaan ei oikein suunnittele joukkoliikennejärjestelmää kokonaisuutena. Kunta vastaa sisäisen joukkoliikenteen hankinnasta, mikäli markkinaehtoista palvelua ei synny. Nyt jos Kouvolan kaupungilla oikeasti on kuukausi aikaa reagoida, niin kovinkaan kustannustehokkaita hankintoja ei ole mahdollista tehdä.

Nykyään viikonloppuisin busseja kulkee jo Kouvolan asemalta Repoveden kansallispuistoon. Yhteys on mm. junalta IC63, mutta jos jää samasta junasta Hillosensalmella, niin bussin aikataulu ei sovikaan, vaan tulee yli tunnin odotus. Tarvitaan siis vielä erillinen bussi palvelemaan Hillosensalmen pysähdyksen yhteyksiä, mikä ei kuullosta kovin taloudelliselta ja ilmastoystävälliseltä. Toki tuossa voi olla järkeä, mikäli molempiin vuoroihin riittää matkustajia, mutta hieman epäilen. Selkeämpää olisi kehittää bussiyhteyksiä Kouvolasta, jolloin vuoroja voi tarvittaessa ajaa vaikkapa kahdella bussilla silloin kun väkeä on oikeasti paljon menossa. Ja nykyiset bussit palvelevat myös monta muuta kohdetta, mm. Verlaa. Toki parannus on se, että yhteys saadan nyt ilmeisesti myös arkpäiville, mutta olisihan Kouvolan asemalta lähtevä bussi mahdollista laittaa ajoon myös arkena. https://www.kouvola.fi/linja-15/ https://www.kouvola.fi/linja-15-2/
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #24 : Toukokuu 21, 2022, 18:31:45 »

Lainaan Haukivuorelaista konepajayritystä tällä viikolla:
"Rekrytoimme uusia osaajia. Uusin työntekijämme muutti tänne Hämeenlinnasta perheineen. Hyödynnämme myös oppisopimuskoulutusta. Meillä pärjää englannin kielellä. Työntekijöidemme liikkuminen on ongelma. Meillä käydään töissä Mikkelistä ja Pieksämäeltä. Polttoaineen hinnat ovat nousseet, eikä tänne pääse enää junalla, joten joudumme hakemaan esimerkiksi virolaisia vuokramiehiä Mikkelin asemalta.”

Haukivuoreen pääsee sekä Mikkelistä että Pieksämäeltä bussilla: https://kantamatkat.fi/vakiovuorot/ Ensimmäinen juna Mikkelin suunnasta lähtee vasta klo 10:54, joten eihän pelkkä juna silti mitenkään voisi toimia työmatkayhteytenä.


Sähkojuna on parempi vaihtoehto.
2014 pääsi junalla myös aamulla Mikkelin suunnasta.
Liikennepolitiikasta riippuen hyvät vaihtoehdot voivat joko kasvaa matkustajamääriltä tai näivettyä.

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161811/TEM_53_2019_Energiatehokkuustyoryhman_raportti_WEB.pdf

https://yle.fi/uutiset/3-12452651

https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Meri/Tieliikenne_on_merkittava_mikromuovin_la%2855912%29

https://www.europarl.europa.eu/news/fi/headlines/society/20181116STO19217/mikromuovit-lahteet-haitat-ja-eu-n-ratkaisut

https://yle.fi/uutiset/3-10405667

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/01/26/mikromuovia-paatyy-myos-jarviin

https://yle.fi/uutiset/3-12378672

https://www.google.com/search?q=bussi+ylinopeutta

https://www.google.com/search?q=bussi+suistui

// pitkät linkit siistitty lyhyemmiksi


* Energiatehokkuus.jpg (106.2 kilotavua, 966x502 - tarkasteltu 84 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2022, 05:53:09 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Hillosensalmen Uudelleenavaus  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina