Torpedoventtiili on kaiketi kaikille tuttu? Oikeastihan siinä kylläkin on kaksi osaa: ulkona torpedo-imuri ja sisällä lautas- tai sektoriventtiili.
Noita imureita oli kuitenkin muitakin:
- Käytettiinkö Suomessa esim. Grove-imureita (ks. kuva)? Ne tunnetaan myös nimellä shell vent / snäckventil / simpukkaventtiili. Ja löytyykö yhtään valokuvaa tai piirustusta, jossa sellainen olisi?
- VR-historiikin 1912-1937 mukaan kokeiltiin myös Airvac-imureita ja Chanard-tuulettimia (ei imuri). Löytyykö näiden käytöstä Suomessa kuvia tai tietoja?
- Ja mikähän sen 'amerikkalais-ruotsalaisen' imurin oikea nimi ja alkuperä mahtaakaan olla? AÉRATEUR "COUPARD" se ei ainakaan liene, se kun on ranskalainen ja vähän eri näköinenkin. Arvatenkin VR:n vanhoissa standardeissa tai ainakin piirustuksissa sekin lie kuvattu. Puuttuu vain se standardi tai piirustus.
Oli myös 'rotary ventilator'eita, eli pyöriviä imureita. Tällainen oli esim. suomalaisen arkkitehti-keksijä Sigurd Savoniuksen yhdessä saksalaisen insinööri-keksijä Anton Flettnerin kanssa v. 1924 Savonius-roottorin käyttösovelluksena kehittämä Savonius-roottori-imuri, myöh. Flettner-roottori-imuri.
Joitakin Savonius/Flettner-roottoreita näkyy Suomessa käytetyn lämminvaunuissa, mutta ei ilmanvaihtoon vaan ilman kierrättämiseen: Niissä imuri - tai tässä käytössä keskipakoispuhallin - oli asennettu vaunun sisällä olevaan ilmakanavaan, jossa se ilmi vaunun yläosan lämmintä ilmaa ja puhalsi sen ilmakanavaa myöten vaunun lattian tasalle, kierrättäen ilmaa ja taseten vaunun lämpötilaa. Kesällä puhallus voitiin ohjata ulos. (ks. kuva Flettner Lüfter)
http://vaunut.org/kuva/160945http://vaunut.org/kuva/149109