Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: T 7121 suistui Tampereella  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #25 : Joulukuu 03, 2023, 18:27:46 »

Ja klo. 17:56 se lähti peruuttamaan (ilmeisesti omalla voimalla?) asemalle päin.
tallennettu
Lauri Helke
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #26 : Joulukuu 03, 2023, 21:43:47 »

Veturi ajettiin Perkiön varikolle.

Raivauksen pitkä kesto aiheutui seuraavista syistä:

1. Ensimmäiseksi paikalle tullut raivausryhmä ei tuonut kalustoa veturin lähelle sinä aikana, kun OTKES teki tutkimuksiaan. Tästä tuli useamman tunnin viive.
2. Raivausryhmä ei tuonut mukanaan toista tunkkausvälineistöä, jolloin yhtä ainoaa välineistöä piti purkaa, siirtää ja uudelleenkasata veturin päiden välillä jatkuvasti sen sijaan, että veturin molemmissa päissä olisi ollut välineet koko ajan.
3. Veturi päätettiin tunkata läntisimmälle raiteelle, jossa oli veturin kohdalla vaihde ja useita kiskoja ylitettävänä. Tunkatessa veturin teli roikkuu ja telin polttoainesäiliön puoleisin akseli  roikkuu niin matalalla, että pyörien laipat osuvat näihin ylimääräisiin esteisiin. Myöhemmät raivaushenkilöt totesivat monta kertaa lauantaina aamulla, että jos veturi olisi tunkattu keskimmäiselle eli suoralle raiteelle ja/tai olisi ollut käytössä toinen tunkkausvälineistö, ”oltaisiin jo kotona”.

Vaihde 171 oli silmin nähden erittäin kulunut kielistään. Paikalle tullut Destian kunnossapidon asentaja kertoi, että vaihteen huonosta kunnosta oli tehty useita vikailmoituksia.
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #27 : Joulukuu 03, 2023, 22:09:30 »

Aiheuttiko suistuminen veturille vaurioita?
tallennettu
Lauri Helke
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #28 : Joulukuu 03, 2023, 22:23:43 »

Veturin kokemia vaurioita tutkitaan Perkiössä tarkemmin.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #29 : Joulukuu 04, 2023, 00:24:54 »

Kiitos oikein paljon, että toimitusjohtaja tulee itse vastaamaan harrastajien ihmettelyyn!

Näin se tietysti menee monessa ongelmaratkaisutehtävissä, että sitten kun se on valmis, se on selvä, että asia olisi pitänyt aloittaa ihan toisin.

Jos näillä sivuilla näkee vanhoja raivauskuvia, niissä on aina rautatienostureita. Onko semmoinen enää yhtäkään jäljellä Suomessa? En ole alan ammattilainen, mutta voisin arvata, että joku on laskenut, että niiden hankinta ja ylläpito ei ole kustannustehokasta.

Tietysti autonosturi on paljon joustavampi, paitsi jos ei ole sopiva tie/katu ja avoin tila lähellä, niin kuin varmaan aika monessa paikoissa rautatieverkkoa.

Tuo tunkkaaminen toimii joskus nopeammin ja joskus hitaammin niin kauan kuin kalusto seisoo vielä kiskojen vieressä. Mutta mitä he oikein tekevät, jos jälki on joskus rumempi? Ei sitä tietysti kenellekään toivo, mutta ihan ikuisesti varmaan rautatieala pääse ilman semmoista.


tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1381


« Vastaus #30 : Joulukuu 04, 2023, 08:35:35 »

Veturi ajettiin Perkiön varikolle.

Raivauksen pitkä kesto aiheutui seuraavista syistä:

1. Ensimmäiseksi paikalle tullut raivausryhmä ei tuonut kalustoa veturin lähelle sinä aikana, kun OTKES teki tutkimuksiaan. Tästä tuli useamman tunnin viive.
2. Raivausryhmä ei tuonut mukanaan toista tunkkausvälineistöä, jolloin yhtä ainoaa välineistöä piti purkaa, siirtää ja uudelleenkasata veturin päiden välillä jatkuvasti sen sijaan, että veturin molemmissa päissä olisi ollut välineet koko ajan.
3. Veturi päätettiin tunkata läntisimmälle raiteelle, jossa oli veturin kohdalla vaihde ja useita kiskoja ylitettävänä. Tunkatessa veturin teli roikkuu ja telin polttoainesäiliön puoleisin akseli  roikkuu niin matalalla, että pyörien laipat osuvat näihin ylimääräisiin esteisiin. Myöhemmät raivaushenkilöt totesivat monta kertaa lauantaina aamulla, että jos veturi olisi tunkattu keskimmäiselle eli suoralle raiteelle ja/tai olisi ollut käytössä toinen tunkkausvälineistö, ”oltaisiin jo kotona”.

Vaihde 171 oli silmin nähden erittäin kulunut kielistään. Paikalle tullut Destian kunnossapidon asentaja kertoi, että vaihteen huonosta kunnosta oli tehty useita vikailmoituksia.

Toivottavasti rauatieonnettomuuksien tutkinta OTKES alkaisi muistuttaa lento-onnettomuksien tutkintaa eli kaikki toiminta tulisi tutkinnan alaiseksi myös infran osalta sen ylläpito ja tekninen kunto.

Lisäksi kaikista onnettomuuksista pitäisi pystyä oppimaan ja parantamaan toimintojaan.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1381


« Vastaus #31 : Joulukuu 04, 2023, 09:49:41 »


Julian mukaan liikenne kulkee nyt kahta raidetta pitkin, vaihde V171 poistettu käytöstä



* Screenshot 2023-12-04 09.45.01.png (300.16 kilotavua, 1332x638 - tarkasteltu 176 kertaa.)
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #32 : Joulukuu 04, 2023, 10:12:05 »

EI OTKESin tarvitse erikseen ”alkaa” tutkia infran ylläpitoa/teknistä kuntoa. Tällaiset tekijät on tähänkin asti tutkittu (ynnä paljon muutakin) silloin, kun onnettomuudesta tai sen uhasta on päätetty tehdä varsinainen onnettomuustutkinta.
SKS
tallennettu
Timo Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 71


« Vastaus #33 : Joulukuu 04, 2023, 10:23:02 »

Aika järkyttävää luettavaa nämä viimeisimmät viestit! Kuinka monta huonokuntoista vaihdetta Suomesta löytyykään ja nopeuksia yritetään vaan nostaa. Tässä olisi VORGgilaisille tehtävää dokumentoida huonokuntoisista infran osista. Ilokseni kuitenkin huomasin (vaikka sain ivaa osakseni), että viallinen vaihde V001 Siurossa pistettiin kuntoon sen saaman julkisuuden myötä...Huh Ei taida kuulua kenellekään tänäpäivänä kokonaisturvallisuuden/ajokuntoisuuden ylläpito/tarkkailu. Rahaa TÄYTYY SÄÄSTÄÄ jne jne... Itkee
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #34 : Joulukuu 04, 2023, 10:33:31 »

Ei taida kuulua kenellekään tänäpäivänä kokonaisturvallisuuden/ajokuntoisuuden ylläpito/tarkkailu. Rahaa TÄYTYY SÄÄSTÄÄ jne jne... Itkee

Eikö juuri ole alkamassa tunnin radan rakentaminen? Ei todellakaan ole rahasta pula ja rautatieinfraan panostetaan enemmän kuin aikoihin.

Rahan kohdentamisesta voidaan olla montaa mieltä.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 346


« Vastaus #35 : Joulukuu 04, 2023, 18:10:40 »

Eiköhän tuosta synny teknisten ja taloudellisten realiteettien huomioimisen jälkeen Lohjan tunnin juna.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #36 : Joulukuu 04, 2023, 19:34:54 »

Paikallinen aviisi, eli Aamulehti lehti uutisoi (Lauri Helken lausunnon mukaan) kyseisen veturin suistaneesta vaihteesta varsin suoraviivaisesti. "Silmin nähden kulunut vaihde" - oli kai artikkelin pääpointti. Juttu itsessään on maksumuurin takana, eli vain tilaajille.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #37 : Joulukuu 04, 2023, 20:21:15 »

Paikallinen aviisi, eli Aamulehti lehti uutisoi (Lauri Helken lausunnon mukaan) kyseisen veturin suistaneesta vaihteesta varsin suoraviivaisesti. "Silmin nähden kulunut vaihde" - oli kai artikkelin pääpointti. Juttu itsessään on maksumuurin takana, eli vain tilaajille.

Toinen pointti oli se, että ko. veturin tunkkaaminen on todella hankalaa ja veturi on tarkoitettu nostettavaksi takaisin kiskoille.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #38 : Joulukuu 05, 2023, 01:11:11 »

Paikallinen aviisi, eli Aamulehti lehti uutisoi (Lauri Helken lausunnon mukaan) kyseisen veturin suistaneesta vaihteesta varsin suoraviivaisesti. "Silmin nähden kulunut vaihde" - oli kai artikkelin pääpointti. Juttu itsessään on maksumuurin takana, eli vain tilaajille.

Varsin luonnollista, että vaikka Otkes vasta aloittelee tutkintaa, operaattorin toimitusjohtaja ohjaa jo syyllistä vaihteen suuntaan.

Toki vaihde saattoikin olla kulunut, mikä aiheuttaa riskin etenkin mahdollisesti jäykkäliikkeiselle kolmiakseliselle itäblokkitelille. Tosin riittävän huonokuntoinen teli saattaa suistua myös täysin toleranssien sisälläkin olevassa vaihteessa.

Disclaimer: tiedän myös tapauksesta vähemmän kuin Otkes.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #39 : Joulukuu 05, 2023, 21:20:16 »

Ainakin vielä klo 16 aikaan päärataa kulkevat junat otettiin Tampereella laiturille 5.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 514


« Vastaus #40 : Tänään kello 17:11:51 »

OTKES julkistaa onnettomuustutkinnan loppuraportin perjantaina 22.11.2024 klo 10:00.

https://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2024/seuraatiedotustilaisuuttamme160raskaidentavarajuniensuistumisriskiolemassa-toimenpiteitatarvitaan.html

Tilaisuus näytetään OTKES:in Youtube-kanavalla, linkki yo. tiedotteessa.

tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: T 7121 suistui Tampereella  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina