Tämähän ei aivan suoraan liity rautateihin, mutta kerrottakoon karmea totuus tässä yhteydessä. Joka kolmas Saksalainen sähköautoilija on vaihtanut/vaihtamassa sähköautonsa takaisin polttomoottoriautoon. Eli ei vain toimi patterikalusto. Ei edes Saksan leudossa ilmastossa. Enää en ihmettele, miksi 18.10.2024 viisi autonkuljetusrekkaa tuli samalla laivalla (M/S Finlandia) kanssamme Suomeen, ja täynnä käytettyjä sähköautoja. Ovat kuulemma isohko ongelma saksalaisille/eurooppalaisille jälleenmyyjille. Suomen päässä ilmastohypetys vetää, vailla pienintäkään harkintaa, joten kaikki käytetyt sähköromut estoitta tänne. Eihän se hullu ole, joka pyytää, vaan se, kuka maksaa estoitta.
Saksassa sähköautoilulle on hankaloittavia/hidastavia tekijöitä, jotka eivät ole Suomessa läsnä:
- Sähkö on järkyttävän kallista ja likaista, kiitos epäonnistuneen energiapolitiikan.
- Sähkön jakeluinfraa ei ole mitoitettu yhtä vahvaksi kuin Suomessa (kiitos yleisten sähkösaunojen ja -lämmityksen), jolloin latauksen järjestäminen omakotitalossakin voi aiheuttaa haasteita.
- Vapaat nopeudet Autobahnilla ovat myrkkyä akun kestolle.
Uskoakseni pitkälti näiden syiden johdosta Saksassa sähköautojen myynti käynnistyi isommassa mittakaavassa vasta massiivisten tukien avustuksella. Enkä sinänsä epäile, etteikö tämä todellisuus heijastu käytettyjen markkinoille.
Mä en pysty näkemään käytettyjen hyväkuntoisten, mutta edullisten sähköautojen tuomista Euroopasta Suomeen mitenkään huonona asiana.