Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Liikenne Haaparantaan, onkohan mitään tulossa?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tor Lillqvist
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2


« : Tänään kello 18:14:14 »

Eikö kohta jo ala olla vähän kiire tehdä päätöksiä liikenteen ostamisesta, jos sähköistys valmistuu vuoden loppuun mennessä?

Vai johtaako "meillä on hyvä hallitusohjelma" siihen että sähköistys kyllä vietiin läpi kun kerran oli aloitettukin mutta henkilöliikennettä ei olekaan tulossa?

Väyläviraston päätöksessä "Ratakapasiteetin jakaminen aikataulukaudelle 2025" (https://vayla.fi/documents/25230764/35410752/Ratakapasiteetin+jakopäätös+aikataulukaudelle+2025.pdf/690b323d-15d0-8c1b-e6ee-9123a12b207d/Ratakapasiteetin+jakopäätös+aikataulukaudelle+2025.pdf ) liitteessä 2 (https://vayla.fi/documents/25230764/35410752/Liite+2+-+SaannollinenLiikenne+-+20241215.pdf/6a51659b-ab0b-98a3-9a7d-914cc6ab4527/Liite+2+-+SaannollinenLiikenne+-+20241215.pdf ) on kyllä usea junapari Oulu–Haaparanta, mutta eihän se takaa että sellaisia oikeasti joku ajaisikin.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1152


« Vastaus #1 : Tänään kello 18:43:41 »

Itselläni ei ole tietoa siitä, milloin liikenne Suomesta Haaparantaan voisi alkaa, mutta näin äkkiseltään voisi kuvitella, että junavuorojen "vähäiset lisäykset" LVM:n ja VR:n väliseen ysivuotiseen pahviin olisi jo käytetty.

Suomeksi tämä kryptinen lause tarkoittaa sitä, että LVM tai mikään muu taho eivät todennäköisesti voi tilata VR:ltä junaliikennettä enää yhtään nykyistä enempää suorahankintana.
tallennettu
Tor Lillqvist
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2


« Vastaus #2 : Tänään kello 19:24:14 »

Jos LVM:n ostoliikenteenä ei mitään olekaan tulossa kun sähköistys valmistuu, vaan asiaa vatuloidaan vielä pitkään, niin voisikohan PoRha piruuttaan liikennöidä vaikka kerran kuussa Oulu–Haaparanta–Oulu? Minä ainakin menisin usean kerran vuodessa, ja maksaisin pari kymppiä lipusta... (Taksi Kemi–Haaparanta maksoi jotain 80€ kun viimeksi ajoin, bussejahan siellä tarpeeksi aikaisin aamulla että ehtii yöjunasta Narvikin junaan ei taida enää mennä.)

En ehkä ole ihan tosissani, mutta estäisikö mikään tätä? Olisi tosi huvittavaa, jos kun sähköistys valmistuu ja kaikki muuten olisi valmiina, niin hups, poliittiset päättäjät eivät olekaan ajoissa saaneet mitään aikaiseksi, ja siellä liikennöisikin harrastajayhdistys. Dieselillä.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 332


« Vastaus #3 : Tänään kello 20:29:27 »

Taitaako rajan ylitys Ruotsiin vähän hankaloittaa hommaa kun toimittaisiin Ruotsin rataverkon haltijan alla, jos oon ymmärtänyt asian olevan ja tuovan vähän byrokratiaa mukaan. Ja se helpompaa VR:lle kuin pienelle PorHalle.

Noh saihan ostoliikennesoppariin Kemijärvi-Rovaniemi päiväjunavuorotkin lisää, onko siinä ostoliikennesopparissa oikeasti mitään rajaa kuinka sitä voi laajentaa.

Mielestäni tuo sähköistyshanke nyt vedettiin läpi ja sitä ei kunnolla mietitty miten liikenne tuolla hoidetaan pitemmällä aikavälillä. Ja nyt vielä tullut toisenlaisia ehdotuksia Suomen lähijunilta, että liikenne voisi olla sinne enempi lähijunatyyppistä.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 812


« Vastaus #4 : Tänään kello 21:01:52 »

Jos LVM:n ostoliikenteenä ei mitään olekaan tulossa kun sähköistys valmistuu, vaan asiaa vatuloidaan vielä pitkään, niin voisikohan PoRha piruuttaan liikennöidä vaikka kerran kuussa Oulu–Haaparanta–Oulu?
Lieneekö PoRha:lla liikennöintilupaa Ruotsin puolelle? Kotimaan luvat loppuvat Tornion rajalle ja eteenpäin haetaan Tukholmasta tai vastaavasta paikasta.
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 204


« Vastaus #5 : Tänään kello 21:25:59 »

Jos LVM:n ostoliikenteenä ei mitään olekaan tulossa kun sähköistys valmistuu, vaan asiaa vatuloidaan vielä pitkään, niin voisikohan PoRha piruuttaan liikennöidä vaikka kerran kuussa Oulu–Haaparanta–Oulu?
Lieneekö PoRha:lla liikennöintilupaa Ruotsin puolelle? Kotimaan luvat loppuvat Tornion rajalle ja eteenpäin haetaan Tukholmasta tai vastaavasta paikasta.

PoRhan turvallisuustodistus ei sisällä Haaparannan liikennettä tällä hetkellä. Resiinan 2/2022 tasoristeyspalstalla kerrottiin että vastuuvakuutus Ruotsin puolelle olisi ollut liian kallis.

Sen sijaan verkkoselostuksessa todetaan että Haaparannan liikenteen uudistuvat menettelyt ja ohjeet astuvat voimaan erikseen ilmoitettavana ajankohtana. Aika näyttää mitä tuo käytännössä tarkoittaa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Liikenne Haaparantaan, onkohan mitään tulossa?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina