|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #1 : Marraskuu 02, 2024, 18:43:41 » |
|
Itselläni ei ole tietoa siitä, milloin liikenne Suomesta Haaparantaan voisi alkaa, mutta näin äkkiseltään voisi kuvitella, että junavuorojen "vähäiset lisäykset" LVM:n ja VR:n väliseen ysivuotiseen pahviin olisi jo käytetty.
Suomeksi tämä kryptinen lause tarkoittaa sitä, että LVM tai mikään muu taho eivät todennäköisesti voi tilata VR:ltä junaliikennettä enää yhtään nykyistä enempää suorahankintana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tor Lillqvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 14
|
« Vastaus #2 : Marraskuu 02, 2024, 19:24:14 » |
|
Jos LVM:n ostoliikenteenä ei mitään olekaan tulossa kun sähköistys valmistuu, vaan asiaa vatuloidaan vielä pitkään, niin voisikohan PoRha piruuttaan liikennöidä vaikka kerran kuussa Oulu–Haaparanta–Oulu? Minä ainakin menisin usean kerran vuodessa, ja maksaisin pari kymppiä lipusta... (Taksi Kemi–Haaparanta maksoi jotain 80€ kun viimeksi ajoin, bussejahan siellä tarpeeksi aikaisin aamulla että ehtii yöjunasta Narvikin junaan ei taida enää mennä.)
En ehkä ole ihan tosissani, mutta estäisikö mikään tätä? Olisi tosi huvittavaa, jos kun sähköistys valmistuu ja kaikki muuten olisi valmiina, niin hups, poliittiset päättäjät eivät olekaan ajoissa saaneet mitään aikaiseksi, ja siellä liikennöisikin harrastajayhdistys. Dieselillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #3 : Marraskuu 02, 2024, 20:29:27 » |
|
Taitaako rajan ylitys Ruotsiin vähän hankaloittaa hommaa kun toimittaisiin Ruotsin rataverkon haltijan alla, jos oon ymmärtänyt asian olevan ja tuovan vähän byrokratiaa mukaan. Ja se helpompaa VR:lle kuin pienelle PorHalle.
Noh saihan ostoliikennesoppariin Kemijärvi-Rovaniemi päiväjunavuorotkin lisää, onko siinä ostoliikennesopparissa oikeasti mitään rajaa kuinka sitä voi laajentaa.
Mielestäni tuo sähköistyshanke nyt vedettiin läpi ja sitä ei kunnolla mietitty miten liikenne tuolla hoidetaan pitemmällä aikavälillä. Ja nyt vielä tullut toisenlaisia ehdotuksia Suomen lähijunilta, että liikenne voisi olla sinne enempi lähijunatyyppistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #4 : Marraskuu 02, 2024, 21:01:52 » |
|
Jos LVM:n ostoliikenteenä ei mitään olekaan tulossa kun sähköistys valmistuu, vaan asiaa vatuloidaan vielä pitkään, niin voisikohan PoRha piruuttaan liikennöidä vaikka kerran kuussa Oulu–Haaparanta–Oulu? Lieneekö PoRha:lla liikennöintilupaa Ruotsin puolelle? Kotimaan luvat loppuvat Tornion rajalle ja eteenpäin haetaan Tukholmasta tai vastaavasta paikasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 204
|
« Vastaus #5 : Marraskuu 02, 2024, 21:25:59 » |
|
Jos LVM:n ostoliikenteenä ei mitään olekaan tulossa kun sähköistys valmistuu, vaan asiaa vatuloidaan vielä pitkään, niin voisikohan PoRha piruuttaan liikennöidä vaikka kerran kuussa Oulu–Haaparanta–Oulu? Lieneekö PoRha:lla liikennöintilupaa Ruotsin puolelle? Kotimaan luvat loppuvat Tornion rajalle ja eteenpäin haetaan Tukholmasta tai vastaavasta paikasta. PoRhan turvallisuustodistus ei sisällä Haaparannan liikennettä tällä hetkellä. Resiinan 2/2022 tasoristeyspalstalla kerrottiin että vastuuvakuutus Ruotsin puolelle olisi ollut liian kallis. Sen sijaan verkkoselostuksessa todetaan että Haaparannan liikenteen uudistuvat menettelyt ja ohjeet astuvat voimaan erikseen ilmoitettavana ajankohtana. Aika näyttää mitä tuo käytännössä tarkoittaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5010
|
« Vastaus #7 : Marraskuu 03, 2024, 14:56:53 » |
|
Jos on tahtoa eiköhän sieltä jokin siltarumpu löydy?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #8 : Marraskuu 03, 2024, 19:47:16 » |
|
Jos on tahtoa eiköhän sieltä jokin siltarumpu löydy?
Tuskin se tahdosta on kiinni, jos suorahankintoja ei voi EU:n IV rautatiepaketin vuoksi tehdä määräänsä enempää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 968
|
« Vastaus #9 : Marraskuu 03, 2024, 21:44:29 » |
|
Jos on tahtoa eiköhän sieltä jokin siltarumpu löydy?
Tuskin se tahdosta on kiinni, jos suorahankintoja ei voi EU:n IV rautatiepaketin vuoksi tehdä määräänsä enempää. Olen jo aiemmin kirjoittanut että liikenne Haaparantaan ei ole kotimaan liikennettä. Se pitäisi voida hoitaa ostoliikenteenä erillään nykyisistä sopimuksista. Esim Ruotsissa valtio ostaaTukholma-Hampuri-Berliini junavuoroot ja ihan ilman kilpailutusta SJ:ltä. Ainoa syy on että meillä on rautatievihamielisin hallitus vuosikymmeniin. Vain kumipyräliikenne merkitsee. Tärkeämpi on joku E16 tietä Raumalta Kotkaan. Purra ja Ranne pitävät huolen kanssa että Länsirata ei etene, kunnilta vaaditaan niin isoja summia että ei tule toteutumaan. VR ei myöskään halua ajaa markkinaehtoisesti Haaparantaan, ei edes Kolarin yöjunalla vaikka olisi teknisesti mahdollista. 5 km aukko ruostuvaa kiskoa jää ja pysyy maidemme välisten rautatieverkkojen välillä. Ja Ruotsiin ei edes kohdistu mitään pakotteita!
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2024, 22:18:40 kirjoittanut Rainer Silfverberg »
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #10 : Marraskuu 03, 2024, 21:54:07 » |
|
Tuskin se tahdosta on kiinni, jos suorahankintoja ei voi EU:n IV rautatiepaketin vuoksi tehdä määräänsä enempää.
Jos kilpailutukseen päädytään niin se voi olla aika pitkäkestoinen prosessi? Kaiketi erityisesti siinä tapauksessa jos tarkoitus on, että muillakin kuin VR:llä olisi realistinen mahdollisuus jättää tarjous.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5010
|
« Vastaus #11 : Marraskuu 03, 2024, 22:26:42 » |
|
Kumipyörälobbyyn liittyen ratikat ja Trolleyt Usassa vuosina 38-50 "General Motors Streetcar conspiracy"(Wikipedia). näitä artikkeleita lienee runsaasti mutta jostain voi aloittaa. Se että Rainerin mainitsema Lobby on todellakin olemassa ja voi hyvin!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #12 : Marraskuu 03, 2024, 22:44:46 » |
|
Tuskin se tahdosta on kiinni, jos suorahankintoja ei voi EU:n IV rautatiepaketin vuoksi tehdä määräänsä enempää.
Jos kilpailutukseen päädytään niin se voi olla aika pitkäkestoinen prosessi? Kaiketi erityisesti siinä tapauksessa jos tarkoitus on, että muillakin kuin VR:llä olisi realistinen mahdollisuus jättää tarjous. Kuten olen monta kertaa eri yhteyksissä sanonut, itselläni ei ole mitään sitä vastaan, etteikö VR saisi ja voisi hoitaa kilpailutuksissa voittamaansa liikennettä. Kyse on vain siitä, ettei junaliikennettä voi ostaa määräänsä enempää suorahankintana. Kilpailutusten ideana yleisesti ottaen on se, että tilaaja saa rahalle parempaa vastinetta kuin suorahankinnoilla. Parempi voi joissain tapauksissa tarkoittaa jopa halpaa ja hyvää samassa paketissa, jos kilpailutuksessa on painotettu riittävästi oikeita seikkoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #13 : Marraskuu 03, 2024, 22:45:43 » |
|
Jos on tahtoa eiköhän sieltä jokin siltarumpu löydy?
Tuskin se tahdosta on kiinni, jos suorahankintoja ei voi EU:n IV rautatiepaketin vuoksi tehdä määräänsä enempää. Olen jo aiemmin kirjoittanut että liikenne Haaparantaan ei ole kotimaan liikennettä. Se pitäisi voida hoitaa ostoliikenteenä erillään nykyisistä sopimuksista. Esim Ruotsissa valtio ostaaTukholma-Hampuri-Berliini junavuoroot ja ihan ilman kilpailutusta SJ:ltä. Ainoa syy on että meillä on rautatievihamielisin hallitus vuosikymmeniin. Vain kumipyräliikenne merkitsee. Tärkeämpi on joku E16 tietä Raumalta Kotkaan. Purra ja Ranne pitävät huolen kanssa että Länsirata ei etene, kunnilta vaaditaan niin isoja summia että ei tule toteutumaan. VR ei myöskään halua ajaa markkinaehtoisesti Haaparantaan, ei edes Kolarin yöjunalla vaikka olisi teknisesti mahdollista. 5 km aukko ruostuvaa kiskoa jää ja pysyy maidemme välisten rautatieverkkojen välillä. Ja Ruotsiin ei edes kohdistu mitään pakotteita! Uusi hallitus kuitenkin sallimassa, että niitä junavuoroja saisi ostaa suoraan vaikka Tornion kaupunki halutessaan, mikä nyt laitonta vaikka esimerkiksi lentokonevuoroja osteltu vastaavasti esimerkiksi Porissa. Ja alueethan Ruotsissa kilpailuttaa paikallisliikennettä rehdisti ja eikä mitään Norrtågin junia annettu suorahankintana SJ:lle vaan VR voitti tarjouskilpailun. Ja onhan nyt myös VR:n romutusinnolle pistetty hieman stoppia ja olihan matkustajavaunujakin tarjolla huutokaupassa muillekkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 968
|
« Vastaus #14 : Marraskuu 03, 2024, 22:47:19 » |
|
Tuskin se tahdosta on kiinni, jos suorahankintoja ei voi EU:n IV rautatiepaketin vuoksi tehdä määräänsä enempää.
Jos kilpailutukseen päädytään niin se voi olla aika pitkäkestoinen prosessi? Kaiketi erityisesti siinä tapauksessa jos tarkoitus on, että muillakin kuin VR:llä olisi realistinen mahdollisuus jättää tarjous. Meistä kukaan ei taida olla sisäpiiriläinen että tietäisi vaatiiko rajat ylittävä liikenne jota ei ennen ole ollut, kilpailutusta jos sen toteuttaa ostoliikenteenä, ja estääkö mitkään vanhat sopimukset liikenteen aloittamista. Minun mielestäni ei. Kemin-Haaparannan radan sähköistyksestä päätti edellinen hallitus ja silloin oli selvää että matkusajaliikenne alkaa kun se on valmis. Väylävirasto ja kaiken maailman konsulttifirmat jotka hanketta suunnitteli olivat yhtä mieltä että sähköistys on tarpeen koska VR:llä eikä kenelläkään muulla operaattorilla ole riittävästi sellaista kalustoa jolla matkusajaliikenne voitaisiin hoitaa ilman sähköjä. Väyläviraston olisi pitänyt olla tietoinen juridiisista esteistä ja varoittaa siitä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 968
|
« Vastaus #15 : Marraskuu 03, 2024, 22:53:37 » |
|
Jos on tahtoa eiköhän sieltä jokin siltarumpu löydy?
Tuskin se tahdosta on kiinni, jos suorahankintoja ei voi EU:n IV rautatiepaketin vuoksi tehdä määräänsä enempää. Olen jo aiemmin kirjoittanut että liikenne Haaparantaan ei ole kotimaan liikennettä. Se pitäisi voida hoitaa ostoliikenteenä erillään nykyisistä sopimuksista. Esim Ruotsissa valtio ostaaTukholma-Hampuri-Berliini junavuoroot ja ihan ilman kilpailutusta SJ:ltä. Ainoa syy on että meillä on rautatievihamielisin hallitus vuosikymmeniin. Vain kumipyräliikenne merkitsee. Tärkeämpi on joku E16 tietä Raumalta Kotkaan. Purra ja Ranne pitävät huolen kanssa että Länsirata ei etene, kunnilta vaaditaan niin isoja summia että ei tule toteutumaan. VR ei myöskään halua ajaa markkinaehtoisesti Haaparantaan, ei edes Kolarin yöjunalla vaikka olisi teknisesti mahdollista. 5 km aukko ruostuvaa kiskoa jää ja pysyy maidemme välisten rautatieverkkojen välillä. Ja Ruotsiin ei edes kohdistu mitään pakotteita! Uusi hallitus kuitenkin sallimassa, että niitä junavuoroja saisi ostaa suoraan vaikka Tornion kaupunki halutessaan, mikä nyt laitonta vaikka esimerkiksi lentokonevuoroja osteltu vastaavasti esimerkiksi Porissa. Ja alueethan Ruotsissa kilpailuttaa paikallisliikennettä rehdisti ja eikä mitään Norrtågin junia annettu suorahankintana SJ:lle vaan VR voitti tarjouskilpailun. Ja onhan nyt myös VR:n romutusinnolle pistetty hieman stoppia ja olihan matkustajavaunujakin tarjolla huutokaupassa muillekkin. Norrtågin juna ei tule Suomen puolelle. Se on Ruotsin kotimaan liikennettä. Siinä olet oikeassa että Tornion kaupungin pitäisi olla aloitteellinen samalla tavalla kuin Kemijärvi joka on saamassa uuden päiväjunan sinne. Kemijärvi ilmeisesti maksaa osan ja valtio osan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #16 : Marraskuu 03, 2024, 22:59:11 » |
|
Kuten olen monta kertaa eri yhteyksissä sanonut, itselläni ei ole mitään sitä vastaan, etteikö VR saisi ja voisi hoitaa kilpailutuksissa voittamaansa liikennettä. Kyse on vain siitä, ettei junaliikennettä voi ostaa määräänsä enempää suorahankintana.
Kilpailutusten ideana yleisesti ottaen on se, että tilaaja saa rahalle parempaa vastinetta kuin suorahankinnoilla. Parempi voi joissain tapauksissa tarkoittaa jopa halpaa ja hyvää samassa paketissa, jos kilpailutuksessa on painotettu riittävästi oikeita seikkoja.
Jos VR:llä on entisen kaltainen halu pitää kilpailijat poissa Suomen matkustajaraideliikenteestä (vrt. HSL-alue ja Tampereen raitiotie), niin VR:n voisi ennakoida antavan aika halvan tarjouksen Haaparannan liikenteestä jos muitakin tarjoajia on.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 968
|
« Vastaus #17 : Marraskuu 03, 2024, 23:23:50 » |
|
Kuten olen monta kertaa eri yhteyksissä sanonut, itselläni ei ole mitään sitä vastaan, etteikö VR saisi ja voisi hoitaa kilpailutuksissa voittamaansa liikennettä. Kyse on vain siitä, ettei junaliikennettä voi ostaa määräänsä enempää suorahankintana.
Kilpailutusten ideana yleisesti ottaen on se, että tilaaja saa rahalle parempaa vastinetta kuin suorahankinnoilla. Parempi voi joissain tapauksissa tarkoittaa jopa halpaa ja hyvää samassa paketissa, jos kilpailutuksessa on painotettu riittävästi oikeita seikkoja.
Jos VR:llä on entisen kaltainen halu pitää kilpailijat poissa Suomen matkustajaraideliikenteestä (vrt. HSL-alue ja Tampereen raitiotie), niin VR:n voisi ennakoida antavan aika halvan tarjouksen Haaparannan liikenteestä jos muitakin tarjoajia on. Eihän muita tarjoajia voi olla kun ei ole junia. Rata siis olisi käyttämättömänä kunnes suoraostosopimus päättyy joskus 2030? Ei voi olla siitä kiinni. Jos Kemijärvi on voinut saada uuden junavuoron ensi vuonna ja valtio maksaa osan siitä niin mihin sopimuskategoriaan EU:n rautatiepaketissa se sitten kuuluu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #18 : Marraskuu 03, 2024, 23:33:28 » |
|
Eihän muita tarjoajia voi olla kun ei ole junia. Voihan valtio periaatteessa perustaa kalustopankin ja laittaa sinne sellaista kalustoa millä mm. tuota liikennettä voisi ajaa. Jos Kemijärvi on voinut saada uuden junavuoron ensi vuonna ja valtio maksaa osan siitä niin mihin sopimuskategoriaan EU:n rautatiepaketissa se sitten kuuluu? Kyse taitaa olla siitä, että tuo lisäys on niin pieni, että se katsotaan voitavan toteuttaa nykyisen sopimuksen muutoksena.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #19 : Marraskuu 04, 2024, 00:05:06 » |
|
Eikö se kalustopankki ole nyt suunnitelmissa tulla. Ja eikö Suomen lähijunilla ole ne 11 Sm2:sta. Toki niitä ei ole vielä kait remontoitu, että liikenne ei voisi alkaa ihan heti jos tarvetta tulee.
Ja VR ehkä järjestää uuden huutokaupan niistä ykskerros/Eil-vaunuista? (Tietysti joku muu yritys voi uutenakin ostaa ulkomailta tai jonnekin 1435mm kalustoon saadaan vaihdettua 1524mm raideleveyttä alle)
Ehkä se tällä sekunnilla on haastavaa saada muualta kalustoa kuin VR:ltä, mutta en usko että pitää mennä vuoteen 2030 asti pitäisi odotella muuta vaihtoehtoa.
Tartteeko sen välttämättä olla Oulu-Haaparanta junat ja Suomen valtio maksaa vuorot? Voiko olla vain lyhyempi Kemi-Haaparanta, ja jossa vuorojen maksajina voisi olla Suomen valtio pienemmällä rahasummalla, Kemi, Keminmaa, Tornio ja joko Haaparannan kaupunki tai Norrbottenin lääni tms.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 968
|
« Vastaus #20 : Marraskuu 04, 2024, 00:05:36 » |
|
Eihän muita tarjoajia voi olla kun ei ole junia. Voihan valtio periaatteessa perustaa kalustopankin ja laittaa sinne sellaista kalustoa millä mm. tuota liikennettä voisi ajaa. Jos Kemijärvi on voinut saada uuden junavuoron ensi vuonna ja valtio maksaa osan siitä niin mihin sopimuskategoriaan EU:n rautatiepaketissa se sitten kuuluu? Kyse taitaa olla siitä, että tuo lisäys on niin pieni, että se katsotaan voitavan toteuttaa nykyisen sopimuksen muutoksena. Luuletko että Orpon hallitus perustaa mitään kalustopankkeja? Miten Rovaniemi-Kemijärvi n 100 km voi olla pienempi kuin Kemi-Haaparanta n 30 km? Ja eikö sillä että kun on kyseessä kansainvälisestä yhteydestä ole mitään merkitystä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 968
|
« Vastaus #21 : Marraskuu 04, 2024, 00:10:41 » |
|
Eikö se kalustopankki ole nyt suunnitelmissa tulla. Ja eikö Suomen lähijunilla ole ne 11 Sm2:sta. Toki niitä ei ole vielä kait remontoitu, että liikenne ei voisi alkaa ihan heti jos tarvetta tulee.
Ja VR ehkä järjestää uuden huutokaupan niistä ykskerros/Eil-vaunuista? (Tietysti joku muu yritys voi uutenakin ostaa ulkomailta tai jonnekin 1435mm kalustoon saadaan vaihdettua 1524mm raideleveyttä alle)
Ehkä se tällä sekunnilla on haastavaa saada muualta kalustoa kuin VR:ltä, mutta en usko että pitää mennä vuoteen 2030 asti pitäisi odotella muuta vaihtoehtoa.
Tartteeko sen välttämättä olla Oulu-Haaparanta junat ja Suomen valtio maksaa vuorot? Voiko olla vain lyhyempi Kemi-Haaparanta, ja jossa vuorojen maksajina voisi olla Suomen valtio pienemmällä rahasummalla, Kemi, Keminmaa, Tornio ja joko Haaparannan kaupunki tai Norrbottenin lääni tms.
Ei tartvitsisi olla Oulusta asti vaan Kemistä riittäisi. Ja kalustoksi Sm2 tai Eil pari kpl ja Sr1. Vai pitääkö olla esteetötömiä vaunuja?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 968
|
« Vastaus #22 : Marraskuu 04, 2024, 00:20:41 » |
|
Kumipyörälobbyyn liittyen ratikat ja Trolleyt Usassa vuosina 38-50 "General Motors Streetcar conspiracy"(Wikipedia). näitä artikkeleita lienee runsaasti mutta jostain voi aloittaa. Se että Rainerin mainitsema Lobby on todellakin olemassa ja voi hyvin!
Meillä on todistetusti kumipyörälobby joka voi hyvin ja ajaa isoja tiehankkeita ja rekoille mahdollisimman väljiä säännöksiä mutta näköjään myös lobby joka haluaa estää junaliikenteen sekä tavara että matkustaja, Suomen ja Ruotsin välillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #23 : Marraskuu 04, 2024, 08:16:12 » |
|
Jos VR:llä on entisen kaltainen halu pitää kilpailijat poissa Suomen matkustajaraideliikenteestä (vrt. HSL-alue ja Tampereen raitiotie), niin VR:n voisi ennakoida antavan aika halvan tarjouksen Haaparannan liikenteestä jos muitakin tarjoajia on.
Ei VR:llä ole Tampereen raitiotiellä mitään monopolia. määräaikainen sopimus ja sen jälkeen liikennöintiallianssi (joka vastaa liikennöinnistä) kilpailuttaa uudelleen. "Tampereen Ratikan liikennöintiallianssi hoitaa Tampereen Ratikan liikennöintiä ja liikenteenohjausta. Liikennöintiallianssin muodostavat tilaajina Nysse ja Tampereen Raitiotie Oy sekä palveluntuottajana VR-Yhtymä. Liikennöintiallianssin muodostavat tilaajina Nysse ja Tampereen Raitiotie Oy sekä palveluntuottajana VR-Yhtymä."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #24 : Marraskuu 04, 2024, 08:18:23 » |
|
Kyse taitaa olla siitä, että tuo lisäys on niin pieni, että se katsotaan voitavan toteuttaa nykyisen sopimuksen muutoksena.
Taloudellisesti ja junakilometrien osalta lisäys olisikin todella pieni, mutta strategisesti eli VR:n de facto -monopolin säilymisen kannalta tällaisilla ”pienillä” lisäyksillä on itse asiassa äärimmäisen suuri merkitys. Asiaa voi tarkastella myös toiselta kantilta vaikkapa juuri Rovaniemi–Kemijärvi-välin yhden viikoittaisen päiväjunaparin lisäyksen osalta. Nyt kun liikenevää kalustoa kerran yllättäen onkin ja VR voi operoida päiväjunaansa sillä suunnalla perjantaisin, miksei se voi liikennöidä muina päivinä, ”vai pitääkö tämäkin mukamas kilpailuttaa, kun VR toimii siellä jo muutenkin?” Kun hallitusohjelmassa on selkeällä suomen kielellä kirjaus ”tosiasiallisen kilpailun” mahdollistamisesta Suomen rautatieliikenteessä, tällainen yhden toimijan sadan pinnan markkinaosuuden säilyttämiseen johtava touhuaminen kulisseissa on kaikkea muuta kuin tosiasiallisen kilpailun mahdollistamista. VR:n pakon edessä järjestämä kalustohuutokauppa on vielä kokonaan oma lukunsa: vuoden mittaisen näpertelyn jälkeen lopputuloksena on se, että huutokaupasta päätyi ostajalle yksi (1) Dr16-veturi ja siinä kaikki. Jos edes murto-osa kaikesta siitä tarmosta, joka näiden kaikkien mahdollisten selvitysten ja sävellysten värkkäämisen eteen on tehty, olisi laitettu raideliikenteen tosiasiallisen kilpailun avaamisen edesauttamiseksi, olisi maailma edes pykälää parempi paikka elää. Vaikka näitä kaikkia tarkastelisi minkä väristen ideologisten lasien läpi tahansa, on sanomattakin selvää, ettei nykytilanne henkilöjunaliikenteessä palvele mitään muuta tahoa parhaalla mahdollisella tavalla kuin markkinoiden ainoaa operoijaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|