Luuletko että Orpon hallitus perustaa mitään kalustopankkeja?
Kalustopankin perustaminen on kirjattu hallitusohjelmaan, mutta toki on vaikea sanoa toteutuuko se oikeasti. Jarrutus on aika monella taholla kovaa mitä tulee sellaisiin ehdotuksiin jotka vaarantavat VR:n nykyisen markkina-aseman.
Miten Rovaniemi-Kemijärvi n 100 km voi olla pienempi kuin Kemi-Haaparanta n 30 km?
Kemijärvelle on tarkoitus ajaa vain kerran viikossa ja sekin ainakin toistaiseksi vain kolmena eri viikkona ensi joulun ja uudenvuoden aikaan. Haaparannan liikenne taas olisi vakinaista liikennettä missä olisi paljon enemmän vuoroja.
Jos olisi ollut jotain epäselvyyksiä saako valtio ostaa noita junavuoroja, ei VR esim olisi tarjonnut viime heinäkussa niitä.
Tuon suorahankinnan sallittavuus taitaa olla sellainen harmaan vyöhykkeen asia, ja totta kai VR on kokeillut onneaan sen suhteen vaikka ei onnistuisikaan. Ei VR:llä mitään hävittävääkään ole siinä, että esittävät sellaisen tarjouksen jota ei kuitenkaan loppujen lopuksi tulkita mahdolliseksi.
Onhan Baltian maissa matkustajajunakalustoa jotka ainakin teoriassa voisi kulkea Oulun tai Kemin ja Haaparannan välillä.
Sitä vanhempaa Baltian maiden kalustoa ei ainakaan sellaisenaan taida saada käyttää Suomen liikenteessä koska se on itäisen standardin mukaista. Tilapäinen poikkeuslupa itäkaluston käyttöön koskee vain raakapuu-, hake- ja säiliövaunuja. Uutta kalustoa sieltä taas ei taida Suomeen liietä, ja ainakin Viron Flirt-junat taitavat olla liian leveitäkin jotta niitä voisi käyttää Suomessa.
Ei tarvitsisi kuin irroittaa yksi vaunu IC-junasta Kemissä ja ajaa sillä.
Tuossa varmaan tulisi ongelmaksi se, että VR pyrkii kaikin keinoin välttämään vaihtotöiden tekoa koska vaihtotyöt koetaan kalliiksi. Jos ja kun ic-runko on ohjausvaunulla varustettu niin se myös tekee vaihtotöistä hitaampia.
Ei VR:llä ole Tampereen raitiotiellä mitään monopolia. määräaikainen sopimus ja sen jälkeen liikennöintiallianssi (joka vastaa liikennöinnistä) kilpailuttaa uudelleen.
En tarkoittanut, että VR:llä olisi monopoli Tampereen raitiotiellä tai HSL-liikenteessä. Tarkoitin sitä, että VR lienee pyrkinyt voittamaan näihin liittyvät kilpailutukset sen vuoksi, ettei mikään muu yritys saisi jalansijaa kilpailutetussa matkustajaraideliikenteessä Suomessa. Sellaisen kilpailevan yrityksen jolla olisi jo esimerkiksi Tampereen raitiotieliikenne hoidossaan voisi olla helpompi jättää tarjous myös junaliikenteen puolella verrattuna sellaiseen yritykseen jolla ei vielä olisi mitään toimintaa Suomessa.