John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7517
|
« : Helmikuu 11, 2025, 01:02:24 » |
|
Tänään askaroin Panier merkkisen Hoe valmistetta olevan kapsuveturin kanssa veturin(2 akselinen Franzburg) kanssa.Se tuntui aluksi toimivan hyvin mutta sitten pyöräkerta muutti asentoaan akselilta ,jako meni sekaisin eli veturi ei sen jälkeen kulkenut hyvin.Toimenpiteinä sen jälkeen pyörän irrotus ja ja liimausyritys viimeksi Aralditilla! Tämän kanssa saa olla varovainen että liimaa ei valu akselistoon!Oppirahat on maksettu.Tarkemman tutkinnan seurauksena etummaisen kankitapin löystyminen ja hankaaminen sekä jumitus mikä lienee johtanut pyöran kiertymiseen akselilla ! Kapearaidekaluston kyseessä ollen erinäisiä teknisiä tapahtumia on lähes mahdoton huomata ennen kuin jossain jumittaa.nyt annan Aralditin rauhassa kovettua ja varmistaa kangiston esteetön toiminta!Mielenkiintoista on todeta se kun tietyn kalustoon liittyvän ongelman on onnistunut diagnostisoimaan oikein ja löytönyt oikean korjauskeinon ,se saattaa toimia vuosikausia eteenpäin täysin huolettomasti ilman ongelmia!Harrastus parhaimmillaan kehittää myös malttia ja pitkäjänteisyytta hermostollisesti erinomaisia ominaisuuksia ei kannata antaa periksi!Voi olla että se pieni veturi huomenna antaa palkinnon ja se toimii!
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2025, 05:02:15 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7517
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 25, 2025, 00:05:40 » |
|
Edellämainittu stoori pyöräkerran liimauksesta on totta mutta lopputulos ei ole mairiittelava vaan vika,siis pyöräkerran siirtyminen akselilla ja tämän jälkeinen jumitus jatkuu! Sitten seuraava askel,eli tarkan diagnoosin teko,jonka seurauksena voitiin todeta että veturin ensimmäisen pyöräkerran kankitappi hankautuu tietyssä asennossa veturin ristikappaleeseen joten jouduin avaroittamaan tiloja je sitten uusi liimaus ja kaikki pyörii toistaiseksi ilman hanituksia!Opetus tässä on tarkan ja oikean diagnoosin teko joka sitten auttaa pääsemään eteenpäin!Tässä mennään sillä tavalla speciaali-osaamisen alueelle jonka hallintaan oppii vain tekemällä!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7517
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 01, 2025, 04:42:42 » |
|
Yksi perusasia veturin rakentajan näkökulmasta on tietenkin saada kalustolle hyvät ajo-ominaisuudet jolloin lähes kaikki kulkua haittaavat tekniset/mekaaniset viat on saatu poistettua! Tähän samaan kuuluu se vanha totuus että on kannattavaa saada jokainen mahdollinen pyöräkerta virroituksen piiriin jolloin vältytään ikäviltä pysähdyksiltä liikennetilanteissa ja mikäli mahdollista varustaa ajokalusto vauhtipyörällä tapauskohtaisesti.Joissain tapauksissa voidaan pientä veturia seuraava vaunu varustaa virroituksella jolloin saadaan luotettava kulku!Nämä edellämainitut asiat ovat tärkeitä etenkin näyttelytoimintaa harrastettaessa jolloin on selvää että homman täytyy toimia!On tärkeää osoittaa näyttelyn katsojille professoniaalista pienoisrautatien liikennöintiä!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7517
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 07, 2025, 02:10:06 » |
|
Joitain perushavaintoja suunnitellessa pienoisveturin/vaunun rakentamista. Tietenkin piirustukset mikäli sellaisia on olemassa ja saatavilla olevat valokuvat veturista/vaunusta. Näitä ja teknisiä tietoja on saatavilla alan kirjoissa ja tietenkin netissä.Mikäli kyseessä on harvinaisempi kohde eteenpäin auttaa kun tiedossa on joitain perusmittoja esim. vetopyörän halkaisija ,veturin pituus ,akseliston pituus tai jokin muu tiedossa oleva mitta,näiden tietojen varassa voi sitten valokuvien turvin hahmotella rakennettavan kaluston olemusta toivotussa mittakaavassa.Tällaisten spekulaatioiden varaan olen suht. useastikin joutunut varsinkin kapearaide-kaluston yhteydessä ja kuitenkin lopputulos on ollut hyvin mittakaqavan mukainen useimmiten kunhan jaksaa malttaa ja tehdä noita eri lähteisiin perustuvia laskelmia eri lähteisiin perustuen,tärkein pontti kuitenkin on työhön tarttuminen ja usko omaan osaamiseen! Kuriositeettina voin mainita että olen pienoisveturin rakentamisessa myös käyttänyt esikuvasta olevia videoita ja näiden pysäytyskuvia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 513
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 07, 2025, 03:04:06 » |
|
Sir John ! Kysymys: voiko vetopyörän lukita akselilleen käyttämällä kiilaa? Vaikkapa näin: - pyörän ja akselin rajapintaan porataan halk. 1,0 mm reikä, tarkkailemalla poraussyvyyttä.
Syntynyt reikä, (joka on muodoltaan puolipyöreä kouru akselissa ja myös puolipyöreä kouru pyöränrungossa) saa kiilaksi vaikkapa 0,9 mm halk. pianolangan pätkän. Höyryvetureissahan perinteiseen tapaan kammentappien kulmaero on 90 astetta puolellaan. (Polkupyörässä kampien kulma on 180 ast.).
Tällä tavalla uskoakseni kammentappien kulma ei ala elää miten sattuu, ja pyöränrunko ei luista akselillaan tarpeettomasti. Toisaalta laadukas liima tai "Pläiskis-Puttinki" (lue: - LocTite) saattaisi riittää myös?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7517
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 07, 2025, 03:23:21 » |
|
Esa Hyvä kysymys !Uskoisin että tuo kiilaaminen on mahdollinen mutta itse en ole sitä kokeillut.Seuraava kokeilu voisi olla vaikka esim Steel Epoxyn käyttö.On tietenkin tärkeää että selvittää syyn(oikean diagnoosi) ,mikä siellä koneistossa hanittaa ja poistaa sen koska tuo koko ajan rasittaa koneistoa ja pikkuhiljaa vaikuttaa sen hajoamiseen.Eli tärkeää on tarkistaa koko toimintaketju !Yksi Sellainen toimintasääntö kankivetureissa on se,että kangiston täytyy liikkua herkästi kiskoilla käsin työnnettäessä (opittu mestari Kauko Kuosman luennolta PRKlla )ennen kuin siihen asennetaan moottori !
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2025, 03:54:35 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7517
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 07, 2025, 03:38:19 » |
|
On aivan selvää että tuo pyörien lukitseminen oikeaan asentoon on erittäin tärkeää muistaakseni esim.Rivarossi on käyttänyt uurrutettuja akselien päitä joihin sitten pyörä liitetään tämä on ainakin osoittautunut kestäväksi koska se toimii rakentamassani TK3 895 Ho mallissa vielä tähän päivään asti (malli vm 1967)Brittiläinen Romford on kehittänyt pyörä/akseli mallin jo aikaa sitten jossa pyörä jo asennusvaiheessa lukitaan oikeaan asentoonsa ja lukitaan akselin päähän messinkisellä mutterilla! tämä vaatii mutterin kiristämiseen oman avaimen(voi valmistaa pienestä ruuvimeisselistä) ,tämän jälkeen voi tilanteen varmistaa pienellä tipalla pikaliimaa, näinollen se ei irtoa!
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2025, 03:56:19 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7517
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 21, 2025, 02:36:47 » |
|
Tällä viikolla korjauspöydälle tuli Britti piensarjavalmistajan "Model loco"(Model Locon Saksan mallit on pääosin ex Merker Fischerin tuotannossa olleita firmat fuusioitiin ja Model Loco osti edellämainitun)messinkinen HO DBn Br81 vaihtoveturi.Malli on hyvin rakennettu,maalattu ja viimeistelty. Ongelmana veturin huono kulkuominaisuus ja pysähtely!Pienen koeajon aikana ilmenee seuraavaa veturi pysähtyy ajossa mutta sitä hieman sivuttaen liikuteltaessa se taas liikkuu jonkin matkaa,diagnostiikka siirtyy virroituksen puolelle ja ilmenee että veturin neljästä akselista vain kolme virroittaa kunnolla,siis virroitusta parantamaan.Eli kolmas akseli joka myös on veturin varsinainen moottoroitu akseli josta välittyy veto muille akseleille kiertokankien avulla on ilman virroitusta ,ongelma ratkaistaan juottamalla virroitin viimeisestä akselista kolmanteen koska muussa tapauksessa tilat olisivat olleet erillisen virroittimen rakentamiseen liian ahtaat. Nyt veturi liikkuu mutta ilmenee uusi ongelma ,sen herkkä raiteilta suistuminen! Todetaan veturissa olevan pienet pyöränlaipat se käyttää RP25 normia. Näinollen lisää tutkimista ja työn iloa on tarjolla.Tutkinnan ja mittausten seurauksena voi todeta että veturin kolmas pyöräkerta kantaa ,eli se johtaa siihen että veturin neljäs pyöräkerta oikealla nousee kiskon pinnan yläpuolelle ja näinollen aiheuttaa suistumisia,näinollen suistumisherkkyyden syy selviää,,epäselvää on vielä miksi näin on päässyt kaymään ,ehkä tietty huolimattomuus rakennusvaiheessa tai ehkä maalausvaiheessa maalin joutuminen väärään paikkaan? Katsotaan miten tässä käy kuitenkin on päästy jonkin verran eteenpäin!Se mitä tästä Model Loco alustasta noin yleensä voi todeta että siinä on kohtuullisen pienet välykset mikä ei anna liikkumavaraa eri suuntiin.Viitaten alkutekstiim Model Loco osti saksalaisen tunnetun Merker/Fischer tehtaan tuotannon ja jatkoi sittemmin joidenkin saksalaisten mallien valmistusta omalla nimellään nyttemmin firma on pääasiallisesti omistautunut brittimalleihin,mainitaan sen tehneen myös muita eurooppalaisia malleja ym.Vioidaan todeta M+F firman olleen saksalaisten ho huippumallien edelläkävijä!
Vaikka on pääsääntöiesti saatu tuom BR 81 Model Loco veturin kulkupminaisuus parannetua jäljelle jää sen suistumisominaisuus tietyllä rataosuudella ja siihen vaikuttavat asiat lienevät mm veturin alustan jäykkyydestä johtuvat jouheevuden puutteet erilaisillan raiteistoilla!
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2025, 05:32:18 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2242
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 21, 2025, 08:25:36 » |
|
Nostetaanpa yksi asia mikä etenkin kaksikiskojärjestelmien (alaloginen / DCC) toimivien on syytä huomioida: Kaluston pyörien putsaus: Veturien pyörät tulee kyllä puhdistettua siinä vaiheessa kun veturin kulku alkaa tökkimään. Samoin silloin puhdistetaan myös kiskotkin. Mutta vaunujen pyörät jäävät usein puhdistamatta. Ja kas, kohta ovat taas vvaihteiden risteyksien siipikiskot ja vaihteiden kielet sekä tukikiskot likaantuneet. Sitä samaa likaa kertyy myös vaunujen pyöriin. Operoin tänä talvena Alppirataa noin kuukauden viisi vaunuisella kakksikerrosjunamallilla. Jotta ohjausvaunujen ajovalot toimisivat, jouduin sinä aikana putasaamaan ohjausvaunujen pyöräkerrat kerran. Näyttelyn jälken putsasin kaikkien vaunujen pyöräkerrat. Johan puhdistusriepu tuli äkkiä mustaksi.... Samoin yksi käytettynä ostettu vaunu omasi todella paksun likakerroksen. Ja noista pyöristä tuo lika siirtyisi takaisin rataan erilaisissa epäjatkuvuuskohdissa johon kuuluvat juurikin vaihteiden risteyksien kärjet ja siipikiskot sekä kielisovitukset.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7517
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 23, 2025, 04:51:34 » |
|
Tänä iltana pieni korjaus sveitsiläisen Ferro Suisse G3/4 ,Ho m/e veturin sylinterin männän akseliin liittyen,akseli oli liian lyhyt tietyissä radan tilanteissa ja oli taipuvainen tietyissä tilanteissa radan geometriaan liittyen luiskahtamaan ulos sylinteristään ja täten aiheuttamaan koko koneiston pysähtymisen /lukkiutumisen! Ratkaisuna pieni holkki sylinterin koneiston puoleiseen päähän tehtynä o,4mm messingilangasta ,joka pysäyttänee männän akselin luisumisen ulos väärään asentoon.Ideana tässä on se että vältytään työläiltä koko liikuntakoneiston purkamisoperaatioilta ja pyritään mahdollisimman yksinkertaisiin ratkaisuihin! Itse asiassa en tiedä onko kukaan kiinnostunut näin yksityiskohtaisiata yksilöllistä veturien korjaamisraportoinneista mutta jos kiinnostusta riittää niin näillä mennään!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7517
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 24, 2025, 00:02:29 » |
|
Edellämainittuu männänakselin fixaukseen liittyen on veturilla tänään suoritettu koeajoja radan eri kohdissa eikä akseli ole enää luiskahtanut väärään asentoon lukittaen liikuntakoneistoa. Tähän koeajoon liittyy myös laajempi näkemys erilaisen kaluston testaamisesta ja sen eri ominaisuuksien toimimista käytettävällä radalla.Yksi kapitteli on sitten kaluston toimivuus erilaisia kaarresäteitä käytettäessä joiden tietenkin tulisi olla mahdollisimman loivia mikäli tilaa riittää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7517
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 25, 2025, 04:32:12 » |
|
Yksi mielenkiintoinen episodi tuli mieleen siitä kun tapanani on joskus ostaa rautatiekalustoa Ebay huutokaupasta!Siellä oli taannoin Hoe höyryveturi ÖBB 399.0 sarjaa tuotantoa Ferro/Train myynnissä ja siellä mainittiin veturin olevan epäkuntoinen ja niinhän siinä kävi että sain sen huudettua! Itselleni tietynlaiset vikaantuneet tuotteet ovat myös haasteeliisia siinä mielessä että tulee omat korjaukseen ja diagnostiikkaan liittyvät taidot koetukselle! Siinä veturia tutkiessani totesin että veturin moottori ja koneisto toimii mutta ei toimi raiteille asetettuna! No siitä mentyäni eteen päin pystyin toteamaan että yksi veturin pyöräkerta oli väärin päin rakennusvaiheessa asetettu aiheuttaen oikosulun ,eli irroittamaan ja kääntämään se oikeaan asentoon ja sen jälkeen veturi alkoi toimia moitteentomasti! Joskus vika on niin vaikea löytää ja lopuksi helppo hoitaa! Itse asiassa tässä jutussa on se toteamus että eihän kukaan voi olettaa että tunnettu valmistaja voi sortua noin yksinkertaiseen virheeseen ,mutta opetus on se että kaikki on mahdollista!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7517
|
« Vastaus #12 : Eilen kello 03:44:27 » |
|
Työpöydälle tuli Brawan Hom 199 harvinainen lempiniveltään "Harzkamel" Dr v100 dieselveturi joka oli modifikoitu mittakaavaan HOm sopivaksi ja varustettuna HSB rautatielle sopivilla 3 akselisilla teleillä!Nyt homma alkoi sillä että veturi täytyii kaventaa Hoe mittakaavaan omalle radalleni eli 12mm-9mm sopivaksi jonka muutoksen myös valmistaja oli hyväksynyt!Irroitettuani telien kehikot imeni että veturin virroitus oli suunniteltu telin sisäosista tapahtumiseen eli telin sisäosa antaa virroituksen kullekin pyöräkessalle yksi puoli kerrallaan ja keskellä hammasrataseriastäen pyöräkerrat! Näinollen telin ulkoosalla ei ole merkitystä. Ja samoin virroittavia laahaimia ei tarvita!Siten tuli naputeltua kaikki akselit 9mm leveydelle mutta lopputulos oli että veturi ei ole osoittnut minkäänlaisia toiminnan merkkejä.Tänään aion levätä em. tapahtumaan liittyen ja jatkaa ongelman syyn selvittelyä!Niin miksi veturi ei kulje vaan tein kaiken oikein /veturi aiheuttaaa oikosulun radalla seisoessaan!Ennen tuota veturi olli toimintakunnossa?Mitä on tapahtunut?Uskon että arvoituksen rarkaisija insinööritaidon mestari"!Mielestäni ei aina kannata olla paras vaan on riittävää kunhan on hyvä!
|
|
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 20:35:51 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7517
|
« Vastaus #13 : Eilen kello 20:50:46 » |
|
Jatkoa edelliseen HSB veturin V199 muutos Hoe kiskoille sopivaksi.Jo eilen heräsi illalla ajatus mahdollisesta oikosulun syystä ja netistä löysin piirustuksia tuosta Brawa mallista.Eli kun ajattelee mitä eilen tuli tehtyä eli takaisin telien ja pyöpäkertojen pariin!Eli kaikki pyöräkerrat irti ja virroitustesti.Ilmeni että yhden telin kaikki pyöräkerrat oli oikosulussa.Eli pyöräkerran keskellä oleva muovinen hammasratas mahdollistaa halkaistun akselin kummankin puolen pääsevän kontaktiin mikäli ei osaa ottaa tätä huomioon.Varovainen muokkaaminen kyseisille akseleille tehdään ja kas kummaa,veturi alkaa toimia.Oli helpotus ettei veturia sen enempää tarvinnut ruveta availemaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|