Nykypäivänä näkisin ainoina edes jotenkin toteuttamiskelpoisina Kolari-Kittilä välin ja senkin pitäisi jatkua suoraan Leville asti ja linjata mahdollisimman läheltä Ylläsjärveä/Äkäslompoloa. Toinen mahdollinen olisi Taivalkosken radan jatkaminen Kuusamoon ja edelleen Rukalle. Nämä olisi pelkästään matkailua tukevia henkilöliikenneratoja. Toki, jos jotain kaivannaistaloutta isommissa määrin pohjoisessa alkaa, niin se voi muuttaa tilanteen.
Itse näen erityisesti Kuusamon suunnassa raakapuun kuljetus potenttiaalia. Kuusamossa sekä Taivalkoskella on myös Pölkyn sahat jotka voisivat käyttää rautatiakuljetuksia niin raaka-aineen kuin lopputuotteiden osalta.
Eikö rata Pesiökylästä Taivalkoskelle ole jo lakkautettu?
Joka tapauksessa sillä ponnistuksella jolla tuo hyvin vähälle käytölle jäänyt rata rakenettiin, olisi voitu aloittaa jotain rataprojekteja etelässä, joko "länsirata" tai "itärata"? Onneksi nyt sentään sähköistys päästiin aloittamaan 1960-luvulla.