|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1799
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 07, 2025, 15:30:40 » |
|
Puskiaisten nimbyt nostavat aihetta toistamiseen esiin. Hiihtoniilojen "luonnonvaraiset" maakaasuputkien tai 400 kV -linjojen aukoilla kulkevat ladut kärsivät jne.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 239
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 07, 2025, 16:53:51 » |
|
En ole noiden hankkeiden kannattaja, mutta on lähes huvittavaa kun vastaavissa tilanteissa otetaan kiivaasti kantaa "virkistyskäytön ja luontoarvojen puolesta". Luontoa toki pitää suojella, mutta se virkistyskäyttö? Kuinko moni nykyään esim. marjastaa, sienestää jne. ja ne ladut kulkevat tosiaan muualla kuin aidossa metsämaastossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 348
|
« Vastaus #3 : Huhtikuu 07, 2025, 17:22:39 » |
|
Kyllähän tuossa hankkeessa järkeäkin on, korkeiden kustannusten lisäksi. Voin vain kuvitella, kuinka kiinteistöpuolen vaikuttajat katselevat jo nyt suorastaan kuola suupielistään valuen, mahdollisuutta kaavoittaa nykyinen Viinikan ratapiha-alue tiukkaan pakatuksi ultraurbaaniksi uudeksi kaupunginosaksi. Vain runsas kilometri Tampereen ydinkeskustasta, taannee asuntojen menekin suorastaan "viedään käsistä" - mentaliteetilla. Kyse on enää vain siitä, kuinka monta kymmentä hehtaaria kaavamuutoksen jälkeen "betonoidaan palikkarakenteilla", ja mikä tulee olemaan se suurin mahdollinen kerrosmäärä kyseisille rakennuksille. Ennen edellä mainittua, katoaa kuitenkin Lokomon tehdasalue, muutamaa suojeltavaa rakennusta lukuun ottamatta. Ilmeisesti asuntorakentamiselle pyhitetty alue? Ja vielä näitäkin ennen, rakennetaan koko Viinikan lahden pohjukka aina pitkälle Hatanpään niemelle asti. Viinikan lahti - Hatanpää projektiin liittyy myös varsin suuri vesistön täyttö maa-aineksilla.
Rautateiden kannalta tietysti Tampereen asema-alueen uudelleen järjestely ja mahdollisuus siirtää raskasta tavaraliikennettä pois Tampere - Lielahti - Kalkku väliltä painaa luonnollisesti vaa'assa. Aikoinaan ideoitiin/suunniteltiin 3. raiteen rakentamista Tampere - Lielahti välille, mutta tuo suunnitelma lienee haudattu jo yli vuosikymmen sitten? Armonkallio - Lielahti välillä tuskin vastustetaan, jos tavaraliikennettä saadaan siirrettyä pois ko rataosalta. Niin tai näin, mutta jos Viinikan ratapihan siirtoon Lempäälän Puskiaisiin päädytään, ja samaan pakettiin nivotaan Tampereen läntinen ohitusraide, niin jotakinhan se tulee luonnollisesti maksamaan.
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2025, 17:40:47 kirjoittanut Juha Toivonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2370
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 07, 2025, 19:06:07 » |
|
Armonkallio - Lielahti välillä tuskin vastustetaan, jos tavaraliikennettä saadaan siirrettyä pois ko rataosalta.
Ei ole ohi kulkeva liikenne mitenkään haitannut. Vaihtotöistä on joku joskus valittanut, ja erityisesti Dv12:lla ajetuista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2370
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 07, 2025, 19:14:04 » |
|
En ole noiden hankkeiden kannattaja, mutta on lähes huvittavaa kun vastaavissa tilanteissa otetaan kiivaasti kantaa "virkistyskäytön ja luontoarvojen puolesta". Luontoa toki pitää suojella, mutta se virkistyskäyttö? Kuinko moni nykyään esim. marjastaa, sienestää jne. ja ne ladut kulkevat tosiaan muualla kuin aidossa metsämaastossa.
Tuolla Vt3:n niin sanotun Puskiaisten oikaisun varrella todella on virkistyskäytössä olevaa metsikköä ja Iso-Naistenjärvi, jonka luona on mm. laavu ja luontopolku. Alue on kaupunkilaiselle lyhyen matkan päässä ja siellä voi pistäytyä luonnossa helposti vaikka perheen kanssa iltapäivällä töiden jälkeen. Myös marjastajia on jonkin verran syksyisin. Se aiottu oikaisu menisi läheltä ohi ja alueen melutaso väistämättä nousisi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 348
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 07, 2025, 19:23:07 » |
|
Armonkallio - Lielahti välillä tuskin vastustetaan, jos tavaraliikennettä saadaan siirrettyä pois ko rataosalta.
Ei ole ohi kulkeva liikenne mitenkään haitannut. Vaihtotöistä on joku joskus valittanut, ja erityisesti Dv12:lla ajetuista. Tampereen aseman läpäisykyky ilmeisesti muuttuu läpi kulkevan rahdin osalta alemmaksi tulevan remontin jälkeen? Toisekseen, kyllä Pispalan kannakselta, Santalahti - Lielahti väliltä tuli julkisuuteen kipakkaakin negatiivista palautetta VR:n operoimista raskaimmista junista. Toki on niin, että rautatie on ollut siellä jo aikoja ennen lähes rataan kiinnirakennettua asutusta, joten mitäs rakensit, - voisi kuulua varsin oikeutettu kysymys.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 348
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 07, 2025, 19:27:58 » |
|
Ilmeisesti myös Tampere - Pirkkalan lentokentän tarvitsema rautatielogistiikka kytkeytyy varsin kiinteästi yhteen aloituksessa mainittujen suunnitelmien kanssa. Todennäköistä on, että tuo suunnitelma valmisteluineen kokonaisuudessaan toteutetaan, ja käsittely kaikkine prosesseineen aloitetaan jo hyvissä ajoin ennen vuotta 2030, jotta odotettavissa oleva kaikkinainen moniasteinen valitusprosessi eri oikeusasteissa saadaan päätökseen reippaasti ennen 2040-lukua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 239
|
« Vastaus #8 : Huhtikuu 07, 2025, 20:03:12 » |
|
Kuten kerroin, en ole hankkeen kannattaja, mutta kuinkahan monta metsässä liikkujaa asia todellisuudessa koskee. Ja onhan Birgitan polulla paljon muitakin kohteita. Ja se rakentajien maanhimo. Maassa on paljon myymättömiä uusia asuntoja ja rakennustoiminta on muutenkin lamassa. Ja mistä niitä asukkaitakin tulisi kun maahan muuttoakin tunnutaan niin kovasti kammoksuttavan...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1799
|
« Vastaus #9 : Huhtikuu 07, 2025, 20:47:22 » |
|
Ja se rakentajien maanhimo. Maassa on paljon myymättömiä uusia asuntoja ja rakennustoiminta on muutenkin lamassa. Ja mistä niitä asukkaitakin tulisi kun maahan muuttoakin tunnutaan niin kovasti kammoksuttavan...
Tampere on pk-seudun kanssa harvoja kasvavia kaupunkeja ja kasvu jatkunee niin pitkälle kuin ylipäätään on näkymiä. Ei kaikkia tulokkaita voida uusiin metsälähiöihiinkään majoittaa. Takon hiljeneminen vapauttaa mukavasti pinta-alaa Viinikasta johonkin tähdellisempään käyttöön. Näissä kuvioissa vuosi 2050 on kuitenkin jo aivan pian käsillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 348
|
« Vastaus #10 : Huhtikuu 08, 2025, 18:53:58 » |
|
On totta, että uusia asuntoja ja mahdollisia uusia kokonaisia kaupunginosia tarvitaan tulevaisuudessa Tampereella. Yhä edelleen Tampere on varsin vetovoimainen ja haluttu muuttokohde. Toisaalta myös rautateiden toiminnalle tulevaisuuden kasvavan Tampereen haasteiden johdosta, lienee tarve myös liikenneverkon mittavalle saneeraukselle. Viinikan ratapihan siirto Lempäälään vapauttaisi erittäin arvokasta, keskustan läheistä rakennusmaata asuntotuotannon tarpeisiin. Olisiko tämä hyvä ratkaisu?
Jos näin on, niin tuo ratkaisu ei kuitenkaan ole koko totuus. Jo nyt Tampereella on mittavia ja alati kasvavia ongelmia turvallisuuden suhteen, vaikka muutamat johtavat kunnallispoliitikot eivät sitä suostu myöntämäänkään. Liian nopea ja osin hallitsematon kasvu edelleen, vain voimistavat tuota ongelmaa.
Ei tietystikään pidä kytkeä Tampereen alueen/ympäristön rautateiden toiminnan ja turvallisuustilanteen vallitsevaa heikkoutta toisiinsa. Mutta yksiselitteistä ratkaisua ei kumpaankaan ilmeisesti ole olemassa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 301
|
« Vastaus #11 : Huhtikuu 29, 2025, 13:10:59 » |
|
Ja isojen tavararatapihojen aika on muutenkin Suomessa ohi kun suurin osa liikenteestä kulkee kokojunina. Ikävä kyllä.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 483
|
« Vastaus #12 : Huhtikuu 29, 2025, 16:21:39 » |
|
Ja isojen tavararatapihojen aika on muutenkin Suomessa ohi kun suurin osa liikenteestä kulkee kokojunina. Ikävä kyllä.
En usko, että näin on, ennemminkin niin, että suurten tavararatapihojen tarve on nyt pienimmillään ja suunta on vain ylöspäin. Suomessakin on otettu tavoitteeksi liikenteen päästöjen merkittävä pieneneminen, mikä tarkoittaa kuljetusten siirtämistä kiskoille, mikä taas tarkoittaa sitä, että kehityssuunta jossa vaunukuormaliikennettä on alasajettu maantiekuljetusten tieltä, on käännettävä päälaelleen. Lisäksi mainittakoot, että Tampereen ratapiha on nykyisilläkin liikennemäärillä kaikkea muuta kuin tarpeeton, hyvin täyttä siellä tuntuu olevan ja toiminta aktiivista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 348
|
« Vastaus #13 : Toukokuu 09, 2025, 19:08:37 » |
|
Kyllä Tampereen (Viinikan) järjestelyratapihan siirto voisi olla perustellun aiheellista. Kymmenien hehtaarien "turha" rautatiealue sopisi varsain mainiosti uuden kaupunginosan perustaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 466
|
« Vastaus #14 : Toukokuu 09, 2025, 21:02:59 » |
|
Julian raideosuuksia katsoen tätä kirjoitettaessa Viinikan laskumäen alapuolisista raiteista r. 202-232 (31 raidetta) näyttää olevan viisi tietä tyhjinä. Kymmenelle raiteelle 31:stä ei ole kirjautunut varautumisia tai vapautumisia tämän päivän aikana, mutta vain viiden viimeisimmät elonmerkit ajoittuvat eilistäkin kauemmaksi. R. 215 on pantannut vaunujaan pisimpään, neljä päivää; se varautui maanantaina 5/5 klo 8:47:52. Viinikka ei ainakaan tämän satunnaisotoksen perusteella vaikuta elottomalta tai liikenteeseen nähden turhan suurelta ratapihalta.
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 812
|
« Vastaus #15 : Toukokuu 09, 2025, 22:17:36 » |
|
Yhteiskuntaa vahingoittava syöpä on keinottelijatahojen valtava yliedustus kunnallisessa hankekehittelyssä ja päätöksenteossa, sekä keinottelun hyötyjäorganisaatiot - niitä tässä erittelemättä. Valtuustovaalien tulos ei rappeutuneille valtuustopuolueille kelpaa, vaan ne sulkevat keinottelua häiritsevat valtuustopuolueet valmistelusta ja allianssissa ennalta sovittavista valtuustopäätöksistä. Valtuustokokoukset halutaan yllätyksettömiksi kumileimasimiksi - ja siten sopiviksi mm. kansanedustaja- ja ministerivaltuutetuillekin.
Tällä johdannolla Viinikan ratapihalle. Otetaan oletukseksi että rautatie Tampereelta Helsinkiin suojellaan keinottelulta ja Juhaltakin. Siten on säilytettävä vähintään 4 raidetta yksistään läpikululle (tavara- sekä pika- ja lähijunat). Asemalta Pahalammen / huoltoaseman tasoon ei nykyinen raiteisto tätä avarampi olekaan.
Siitä eteenpäin Vihiojan sillalle on keinottelijoiden poistettavaksi himoaman ratapihaosuuden leveys noin 100 m ja pituus noin 800 m. Siihen sisältyy mm. vaunukorjaamo. Alue on meluisan Lempääläntien kyljessä ja rakentui alkuaan Hatanpään kartanon paskatunkion päälle. Viimeisen 75 vuoden ajan siihen on imeytetty myrkkyjä hyvin monipuolisesti.
Aika mielenkiintoinen on siis tämä keinottelijoiden hamuama uusi "kaupunginosa". Sen pinta-ala olisi kokonaiset 0,08 neliökilometriä!!! Kun näin on marjat, lienee hommaa juoksupoikana ajava liitto typerysorganisaatio.
Jos Viinikan ratapihaa on joskus perusteltua supistaa, voi tilalle rakentaa rautatieyhteyttä tarvitsevan tavaraterminaalin ja/tai teollisuuslaitoksen. Silloin olisi myös palauttaminen ratapihaksi tuntemattomassa kaukotulevaisuudessa mahdollista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 348
|
« Vastaus #16 : Eilen kello 17:34:34 » |
|
Vai tarvitsee Viinikan Ratapiha suojelua minunkin toimieni johdosta? Pientä täsmennystä kaipaisin. Olen ollut Viinikan ratapihalla viimeksi, joskus vuosien 1974-1978 välisenä aikana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 348
|
« Vastaus #17 : Eilen kello 17:59:57 » |
|
Kyllä se on Erkki niin, että niin Sinä, kuin minäkin olemme jo auttamattomasti poistojonossa Tampereen tulevaisuuden kehityksen suhteen. Annetaan nuorten aikuisten Tamperelaisten tehdä tästä kaupungista juuri sellainen paikka, missä he tahtovat elää seuraavat vuosikymmenet. Meidän aikamme on ohi. Yritetään pysyä kyydissä jäljellä oleva aika, ja vedetään pipoa tiukemmalle tarvittaessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 812
|
« Vastaus #18 : Eilen kello 20:41:57 » |
|
Kyllä myös meidän varttuneidenkin, usein vuosikymmenien tietämyksellä on tarvittaessa syytä puuttua - tietysti selkeisiin tosiasioihin nojautuen - kun aihetta tuntematon vaikuttajataho esittää älyttömiä. Tiedon ja arvostelukyvyn vaje on selvästikin johtanut virheelliseen kuvitelmaan Viinikan ratapihan edes kelvollisuudesta esimerkiksi asuntorakentamiseen. Jos alueen jonkin osan käyttötarkoituksen muutos tulee joskus ajankohtaiseksi, osaa alueen käytöstä vastaava taho viedä asian päättävän tahon harkintaan.
Viinikka-ehdotus ei mitenkään edistä nuorten eikä vanhojenkaan hyvinvointia Tampereella, eikä selitä sitä. Nuoret eivät todellakaan ole Viinikka-ehdotuksen takana. Varmaan moni heistä näkee kiinteistökeinottelun sen synnyttäjäksi. En ole poistojonossa. Toivottavasti et sinäkään. Ylipäätään iIkärasismi ei ole suotavaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7949
|
« Vastaus #19 : Tänään kello 00:50:15 » |
|
Erkki on absoluuttisen oikeassa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7949
|
« Vastaus #20 : Tänään kello 00:53:14 » |
|
Erkki on absoluuttisen oikeassa!
Mikäli älyttömyyksiä esitetään ja jopa yritetään viedä eteenpäin on vastuullista esitää eriäviä mielipiteitä!Onkohan ikärasisimi osa sitä että vanhat ja viisaat halutaan syrjäyttää?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|