Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1705


« : Huhtikuu 09, 2025, 08:55:19 »


VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Turvallisuus ja turvallisuudentunne ovat matkustajajunaliikenteen lähtökohtia, ja myös matkustajat arvostavat turvallisuuden korkealle. HSL-alueella turvallisuuteen liittyvät häiriöt ovat harvinaisia, mutta niiden määrä on ollut kasvussa. Satunnaisillakin tapauksilla on merkitystä asiakastyytyväisyyteen ja halukkuuteen matkustaa lähijunalla. HSL:n ja VR:n yhteinen tavoite on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuutta parantamalla. Tämän takia HSL ja VR ovat keskustelleet HSL-alueen lähijunaliikenteen palvelumallin päivittämisestä.

https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutiset/vr-ja-hsl-selvittavat-keinoja-hsl-lahijunien-turvallisuuden-parantamiseksi/
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 513


« Vastaus #1 : Huhtikuu 09, 2025, 09:12:23 »


VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Turvallisuus ja turvallisuudentunne ovat matkustajajunaliikenteen lähtökohtia, ja myös matkustajat arvostavat turvallisuuden korkealle. HSL-alueella turvallisuuteen liittyvät häiriöt ovat harvinaisia, mutta niiden määrä on ollut kasvussa. Satunnaisillakin tapauksilla on merkitystä asiakastyytyväisyyteen ja halukkuuteen matkustaa lähijunalla. HSL:n ja VR:n yhteinen tavoite on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuutta parantamalla. Tämän takia HSL ja VR ovat keskustelleet HSL-alueen lähijunaliikenteen palvelumallin päivittämisestä.

https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutiset/vr-ja-hsl-selvittavat-keinoja-hsl-lahijunien-turvallisuuden-parantamiseksi/

Minulla on tähän ratkaisu: - vanha käytäntö, eli KONDUKTÖÖRIT takaisin. Riittävin valtuuksin.

Keinojen "selvittely" tarkoittanee kahta asiaa tai "tahtotilaa": näille konduktööreille syötetään VR:n ja HSL:n talousjohdon toivomuksesta TES, jonka mukaan konduktöörit olisivat töissä talkooperiaatteella.

Toisekseen: - tarvitseehan kaverin konsulttifirma "hiukan" lisää kassavirtaa...?
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1200


« Vastaus #2 : Huhtikuu 09, 2025, 09:46:45 »

Minulla on tähän ratkaisu: - vanha käytäntö, eli KONDUKTÖÖRIT takaisin. Riittävin valtuuksin.

Konduktöörit eivät ole todennäköisin vaihtoehto.

https://yle.fi/a/74-20154733?utm_medium=social&utm_source=copy-link-share&fbclid=IwY2xjawJi9jJleHRuA2FlbQIxMQABHnocf3LHYMHIaxhXtV5dtaz9B0YqqsufmklPFMK8gF_SFROdcQy1cFn3S_hZ_aem_9GG729RlZTF6IrjhoNQEGQ

Pääkaupunkiseudun junissa näkee melko usein vartiointiliikkeiden järjestyksenvalvojia, joten ongelman ratkaiseminen ei ole vaikeaa — ehkä kiinni enemmänkin rahasta.
tallennettu
Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 51


« Vastaus #3 : Huhtikuu 09, 2025, 10:30:12 »

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011154529.html

VR:llä on 150 lähiliikennekonduktööriä, heistä pahimmillaan 130 erotetaan tai siirretään muihin tehtäviin.

Kukas ne liput tarkistaa ja tarvittaessa sakottaa? Vartijat ei voi sitä tehdä. Kuka enää ostaa lippua lähiliikenteen junaan, aika harvassa ne tarkastukset on nykyäänkin.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 839


« Vastaus #4 : Huhtikuu 09, 2025, 13:22:18 »

Kukas ne liput tarkistaa ja tarvittaessa sakottaa? Vartijat ei voi sitä tehdä. Kuka enää ostaa lippua lähiliikenteen junaan, aika harvassa ne tarkastukset on nykyäänkin.
Eiväthän Lähiliikennekonduktöörit tarkasta, eivätkä myy lippuja. Junaturvallisuuteen liittyvät asiatkin ovat heiltä pois Matkalipuntarkastuskaan ei ole heidän työtä. Mitä he tekevät, se jää kyllä matkustajalle epäselväksi.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2242


« Vastaus #5 : Huhtikuu 09, 2025, 13:25:48 »


Kukas ne liput tarkistaa ja tarvittaessa sakottaa? Vartijat ei voi sitä tehdä. Kuka enää ostaa lippua lähiliikenteen junaan, aika harvassa ne tarkastukset on nykyäänkin.
HSL-alueen junissa tietenkin HSL:n lipuntarkastajat.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 316


« Vastaus #6 : Huhtikuu 10, 2025, 20:02:48 »

Aika varma vastaus turvattomuuteen ja yleisen huliganismin estoon, olisi varustaa kaikki iltayön- ja yön lähijunat puhelinkioskien kokoisilla hymyilemättömillä nahkaniskaisilla järjestyksenvalvojilla, mutta nämä myös varustettuna luvallisilla UZI- tai muilla sarjatuliaseilla. Se voimankäytön oikeus...
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2366


« Vastaus #7 : Huhtikuu 10, 2025, 20:54:22 »

Aika varma vastaus turvattomuuteen ja yleisen huliganismin estoon, olisi varustaa kaikki iltayön- ja yön lähijunat puhelinkioskien kokoisilla hymyilemättömillä nahkaniskaisilla järjestyksenvalvojilla, mutta nämä myös varustettuna luvallisilla UZI- tai muilla sarjatuliaseilla. Se voimankäytön oikeus...

Englannissa sikäläinen liikennepoliisi eli British Transport Police partioi toisinaan junissa puoliautomaattikiväärien kanssa. Minä kyllä pitäisin tuollaisen aseistuksen oikeilla poliiseilla. Vartijoille riittäköön pippuri.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1030


« Vastaus #8 : Huhtikuu 10, 2025, 22:25:09 »

Onhan se vähän niin että konduktöörejä/rahastajia ei oikein tarvita nykyisenkaltaisissa lähjijunissa. Ei niitä ole tarvittu raitiovaunuissa eikä kaupunkibusseissakaan vuosikymmeniin.
tallennettu
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 131


« Vastaus #9 : Huhtikuu 11, 2025, 00:56:47 »

Onhan se vähän niin että konduktöörejä/rahastajia ei oikein tarvita nykyisenkaltaisissa lähjijunissa. Ei niitä ole tarvittu raitiovaunuissa eikä kaupunkibusseissakaan vuosikymmeniin.
Se vaan tarkoittaa sitä, että Sm4- ja Sm2-junissa matkustaja voi käytännössä päättää itse, maksaako matkastaan vai ei.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 478


« Vastaus #10 : Huhtikuu 11, 2025, 22:40:39 »

Aika varma vastaus turvattomuuteen ja yleisen huliganismin estoon, olisi varustaa kaikki iltayön- ja yön lähijunat puhelinkioskien kokoisilla hymyilemättömillä nahkaniskaisilla järjestyksenvalvojilla, mutta nämä myös varustettuna luvallisilla UZI- tai muilla sarjatuliaseilla. Se voimankäytön oikeus...

Loppujen lopuksi varsin harvoin pelko ja suuri voimankäyttö johtavat turvallisuuden paranemiseen, pikemminkin päinvastoin.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 316


« Vastaus #11 : Huhtikuu 12, 2025, 21:27:13 »

Aika varma vastaus turvattomuuteen ja yleisen huliganismin estoon, olisi varustaa kaikki iltayön- ja yön lähijunat puhelinkioskien kokoisilla hymyilemättömillä nahkaniskaisilla järjestyksenvalvojilla, mutta nämä myös varustettuna luvallisilla UZI- tai muilla sarjatuliaseilla. Se voimankäytön oikeus...

Loppujen lopuksi varsin harvoin pelko ja suuri voimankäyttö johtavat turvallisuuden paranemiseen, pikemminkin päinvastoin.

Meidän taloyhtiössä suuri ja täysin ylimitoitettu voimankäyttö johti jopa parempaan ratkaisuun, kuin osasimme edes kuvitella. Poliisia ei sotkettu tähän keissiin. Varastelevat narkit kiertävät nykyään talomme kaukaa. Tietävät, jotta on raskasta patukkaa tarjolla tontilla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina