|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 839
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 10, 2025, 10:14:34 » |
|
Tämä Oulu Oy:n akkumulaattoriveturi on Toijalan veturimuseon omistama, ettei tule väärää käsitystä että Haapamäen museoveturiyhdistys taas jotain romuttaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 179
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 10, 2025, 13:59:04 » |
|
Tai tarkalleen ottaen Museoveturiseura ry on veturin omistaja. Eli Museoveturiseura pitää yllä Veturimuseota, jota Akaan kaupunki hallinnoi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 86
|
« Vastaus #3 : Huhtikuu 10, 2025, 14:57:07 » |
|
Tämä Oulu Oy:n akkumulaattoriveturi on Toijalan veturimuseon omistama, ettei tule väärää käsitystä että Haapamäen museoveturiyhdistys taas jotain romuttaa.
Ei kai HMVY sentään ole mitään laittanut pois viimevuosina, vai onko tässä tapahtunut linjanmuutos?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 131
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 10, 2025, 21:38:16 » |
|
Se romuttava taho oli Haapamäen höyryveturipuisto, ei HMVY.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2366
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 10, 2025, 22:33:50 » |
|
Se romuttava taho oli Haapamäen höyryveturipuisto, ei HMVY.
Se oli kyllä hyvä, että Puisto avasi pelin ja keksi tavallaan laatikon ulkopuolelta, että mitä tehdään romuraudalle. HMVY:n puolella olisi kyllä paljon enemmän romutettavaa paikan siistimiseksi. Naapurin traktorimuseosta (?) puhumattakaan. Joko Keuruun julkisivulautakunta puuttuisi peliin? Eihän henkilöautojakaan yleensä saa määräänsä enempää keräillä tontille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 131
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 11, 2025, 00:59:52 » |
|
Se romuttava taho oli Haapamäen höyryveturipuisto, ei HMVY.
Se oli kyllä hyvä, että Puisto avasi pelin ja keksi tavallaan laatikon ulkopuolelta, että mitä tehdään romuraudalle. HMVY:n puolella olisi kyllä paljon enemmän romutettavaa paikan siistimiseksi. Naapurin traktorimuseosta (?) puhumattakaan. Joko Keuruun julkisivulautakunta puuttuisi peliin? Eihän henkilöautojakaan yleensä saa määräänsä enempää keräillä tontille. Kenelläkään ei ole kyllä millään opilla oikeutta päättää toisen omaisuuden tuhoamisesta (paitsi ehkä Marxin opilla, mikä on moraalisesti kyseenalainen).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 131
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 11, 2025, 01:01:21 » |
|
Raskauttavana asianhaarana voidaan vielä pitää museokaluston kulttuurihistoriallista arvoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2366
|
« Vastaus #8 : Huhtikuu 11, 2025, 01:01:59 » |
|
Kenelläkään ei ole kyllä millään opilla oikeutta päättää toisen omaisuuden tuhoamisesta (paitsi ehkä Marxin opilla, mikä on moraalisesti kyseenalainen).
Unohdat kunnan kaikkivoipaisen julkisivulautakunnan mahdin, jolle tavan tallaaja ei voi mitään! Sakkoa tulee, ja jos ei tonttiaan siivoa eikä sakkoa maksa niin sakko sen kun vain lisääntyy. Ulosotto hoitaa loput.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2366
|
« Vastaus #9 : Huhtikuu 11, 2025, 01:04:09 » |
|
Raskauttavana asianhaarana voidaan vielä pitää museokaluston kulttuurihistoriallista arvoa.
Arvo on itseasiassa jo vedetty vessanpöntöstä alas siinä vaiheessa, kun kalusto on parkkeerattu Haapamäelle vailla suunnitelmia. Sinänsä tässä pullon tapauksessa asiat etenevät oikeassa järjestyksessä, että ensin kalustoa tarjotaan myyntiin. Sen jälkeen, jos ja kun ostajaehdokkaita ei ole, jää päätettäväksi onko kaluston arvo romurautana sellainen, että sen voi siivota pois päiväjärjestyksestä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 131
|
« Vastaus #10 : Huhtikuu 11, 2025, 01:17:00 » |
|
Kenelläkään ei ole kyllä millään opilla oikeutta päättää toisen omaisuuden tuhoamisesta (paitsi ehkä Marxin opilla, mikä on moraalisesti kyseenalainen).
Unohdat kunnan kaikkivoipaisen julkisivulautakunnan mahdin, jolle tavan tallaaja ei voi mitään! Sakkoa tulee, ja jos ei tonttiaan siivoa eikä sakkoa maksa niin sakko sen kun vain lisääntyy. Ulosotto hoitaa loput. Niin että kunnan julkisivun ja "hyvän imagon" kiillottamiseksi pitäisi muiden omaisuutta hävittää. Se haiskahtaa sosialismilta ja varastamiselta joka oikeutetaan väkisin. Itse ainakin vastustan tällaista ja kyllä minulla esimerkiksi on oikeus säilöä vaikka auton- ja traktorinromuja, jos niin päätän tehdä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 131
|
« Vastaus #11 : Huhtikuu 11, 2025, 01:22:05 » |
|
Raskauttavana asianhaarana voidaan vielä pitää museokaluston kulttuurihistoriallista arvoa.
Arvo on itseasiassa jo vedetty vessanpöntöstä alas siinä vaiheessa, kun kalusto on parkkeerattu Haapamäelle vailla suunnitelmia. Sinänsä tässä pullon tapauksessa asiat etenevät oikeassa järjestyksessä, että ensin kalustoa tarjotaan myyntiin. Sen jälkeen, jos ja kun ostajaehdokkaita ei ole, jää päätettäväksi onko kaluston arvo romurautana sellainen, että sen voi siivota pois päiväjärjestyksestä. Kaluston romutus sinetöisi lopullisesti niiden tuhon. Seisonnassa olevalle kalustolle voi vielä myöhemmin tehdä vaikka minkämoiset korjaukset. Toisekseen suunnitelmaton seisonta ei vedä kulttuurihistoriallista arvoa vessanpöntöstä alas, niin kauan kuin kalusto on olemassa, siitä huolimatta että sen kunto heikkenee ulkona säilytyksessä. Sen voi edelleen laittaa kuntoon, toki se tulee ajan myötä kalliimmaksi ja vaikeammaksi. Mutta ei rautatiekalusto ihan heti täysin romuksi ulkona olosta mene.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Melamies
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 55
|
« Vastaus #12 : Huhtikuu 11, 2025, 02:00:02 » |
|
Onko taantuvalla paikkakunnalla Keuruulla edes mitään julkisivulautakuntaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2242
|
« Vastaus #13 : Huhtikuu 11, 2025, 06:34:11 » |
|
Raskauttavana asianhaarana voidaan vielä pitää museokaluston kulttuurihistoriallista arvoa.
Arvo on itseasiassa jo vedetty vessanpöntöstä alas siinä vaiheessa, kun kalusto on parkkeerattu Haapamäelle vailla suunnitelmia. Sinänsä tässä pullon tapauksessa asiat etenevät oikeassa järjestyksessä, että ensin kalustoa tarjotaan myyntiin. Sen jälkeen, jos ja kun ostajaehdokkaita ei ole, jää päätettäväksi onko kaluston arvo romurautana sellainen, että sen voi siivota pois päiväjärjestyksestä. Kaluston romutus sinetöisi lopullisesti niiden tuhon. Seisonnassa olevalle kalustolle voi vielä myöhemmin tehdä vaikka minkämoiset korjaukset. Toisekseen suunnitelmaton seisonta ei vedä kulttuurihistoriallista arvoa vessanpöntöstä alas, niin kauan kuin kalusto on olemassa, siitä huolimatta että sen kunto heikkenee ulkona säilytyksessä. Sen voi edelleen laittaa kuntoon, toki se tulee ajan myötä kalliimmaksi ja vaikeammaksi. Mutta ei rautatiekalusto ihan heti täysin romuksi ulkona olosta mene. Jokos Lasse on jättänyt veturista ostotarouksen. Ei kaikkea voi jättää muiden hoidettavaksi. Lohjan Kraus-veturi on sinänsä hyvä esimerkki, että se on pelastumassa ulkomailla. Sen säilyttämistä Suomessa vaatineilta ei tullut mitään osallistumista sen säilytämiseen saati kunnostukseen. Se olisi ollut muiden tehtävänä. Pirttilahti puhuu asiaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 513
|
« Vastaus #14 : Huhtikuu 11, 2025, 09:01:53 » |
|
Herroilla Teppo ja Juhani P. oli tiivistä kosketuspintaa Haapamäkeen, joten heidän asiantuntemuksensa on mielestäni erinomaisen hyvin kohdallaan.
Onhan Haavassa oleva kalustokasa huima, mutta miksi siellä ei ole vaivaa nähty edes riittävän pressumäärän hankkimiseksi? Onko siellä pesivät ilmapiirituholaiset jo saaneet huutia tekosistaan? Surettaa Porkkanan entraamisen jääminen kesken.
Olihan se hauskaa fiilistellä vasta liikenteestä poistetulla Cht:llä, missä kunnossa se nyt on? Miten ruosteinen se aataminaikuinen neliakselinen säiliövaunu nytkin on? Entä Cmc? Entä rautatiemuseon lättä 4120?
Juttu vaikuttaa yritykseltä juoda Keurusselkä tyhjäksi yhdellä istumalla. Nyt on näköjään kädet nousemassa pystyyn.
Just joo, veikkaan että ei montaakaan vuotta mene siihen, että raiteet on tyhjennetty ja kalusto kadonnut.
Herra Lassea kehotan lainaamaan kirjastosta ja lukemaan Marxin Pääoma osa 1:n. Se on täyttä tavaraa, joten Lasse: - voit jopa yllättyä.
Marx kirjoittaa siinä työläisen työpanoksen riistämisestä (lisäarvosta!). Muut Pääoman osat on muiden kuin Marxin puhtaaksi kirjoittamia ja ne ovat jotakuinkin ykkösosan täydennystä. Ovat siis oman aikansa kuva, vaikka motivaationsa niihinkin oli. Lenin oli fiksuudestaan huolimatta vastuuton ja vihainen, ei jatkoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 131
|
« Vastaus #15 : Huhtikuu 11, 2025, 10:22:00 » |
|
Herroilla Teppo ja Juhani P. oli tiivistä kosketuspintaa Haapamäkeen, joten heidän asiantuntemuksensa on mielestäni erinomaisen hyvin kohdallaan.
Onhan Haavassa oleva kalustokasa huima, mutta miksi siellä ei ole vaivaa nähty edes riittävän pressumäärän hankkimiseksi? Onko siellä pesivät ilmapiirituholaiset jo saaneet huutia tekosistaan? Surettaa Porkkanan entraamisen jääminen kesken.
Olihan se hauskaa fiilistellä vasta liikenteestä poistetulla Cht:llä, missä kunnossa se nyt on? Miten ruosteinen se aataminaikuinen neliakselinen säiliövaunu nytkin on? Entä Cmc? Entä rautatiemuseon lättä 4120?
Juttu vaikuttaa yritykseltä juoda Keurusselkä tyhjäksi yhdellä istumalla. Nyt on näköjään kädet nousemassa pystyyn.
Just joo, veikkaan että ei montaakaan vuotta mene siihen, että raiteet on tyhjennetty ja kalusto kadonnut.
Herra Lassea kehotan lainaamaan kirjastosta ja lukemaan Marxin Pääoma osa 1:n. Se on täyttä tavaraa, joten Lasse: - voit jopa yllättyä.
Marx kirjoittaa siinä työläisen työpanoksen riistämisestä (lisäarvosta!). Muut Pääoman osat on muiden kuin Marxin puhtaaksi kirjoittamia ja ne ovat jotakuinkin ykkösosan täydennystä. Ovat siis oman aikansa kuva, vaikka motivaationsa niihinkin oli. Lenin oli fiksuudestaan huolimatta vastuuton ja vihainen, ei jatkoon.
Paras tapa ottaa selvää mistä mikäkin aate on kotoisin, lienee katsoa miten se on vaikuttanut yhteiskuntatasolla. Onko eliitti esimerkiksi voinut sen avulla hyötyä kansalaisista omaksi edukseen. Ei sitä ihan turhaan ole sanottu klassista varoitusta "lammasten vaatteissa olevista susista". Siinä sen näkee, miten mikäkin oppi käytännössä vaikuttaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 131
|
« Vastaus #16 : Huhtikuu 11, 2025, 10:25:49 » |
|
Raskauttavana asianhaarana voidaan vielä pitää museokaluston kulttuurihistoriallista arvoa.
Arvo on itseasiassa jo vedetty vessanpöntöstä alas siinä vaiheessa, kun kalusto on parkkeerattu Haapamäelle vailla suunnitelmia. Sinänsä tässä pullon tapauksessa asiat etenevät oikeassa järjestyksessä, että ensin kalustoa tarjotaan myyntiin. Sen jälkeen, jos ja kun ostajaehdokkaita ei ole, jää päätettäväksi onko kaluston arvo romurautana sellainen, että sen voi siivota pois päiväjärjestyksestä. Kaluston romutus sinetöisi lopullisesti niiden tuhon. Seisonnassa olevalle kalustolle voi vielä myöhemmin tehdä vaikka minkämoiset korjaukset. Toisekseen suunnitelmaton seisonta ei vedä kulttuurihistoriallista arvoa vessanpöntöstä alas, niin kauan kuin kalusto on olemassa, siitä huolimatta että sen kunto heikkenee ulkona säilytyksessä. Sen voi edelleen laittaa kuntoon, toki se tulee ajan myötä kalliimmaksi ja vaikeammaksi. Mutta ei rautatiekalusto ihan heti täysin romuksi ulkona olosta mene. Jokos Lasse on jättänyt veturista ostotarouksen. Ei kaikkea voi jättää muiden hoidettavaksi. Lohjan Kraus-veturi on sinänsä hyvä esimerkki, että se on pelastumassa ulkomailla. Sen säilyttämistä Suomessa vaatineilta ei tullut mitään osallistumista sen säilytämiseen saati kunnostukseen. Se olisi ollut muiden tehtävänä. Pirttilahti puhuu asiaa. Sellaisella toimijalla on iso vastuu asiassa, joka on omistautunut alan asioille ja jolta löytyy asianmukaiset ja asiantuntevat toimijat, ja jonka resurssitaso on mitoitettu rautatiekalustoa silmällä pitäen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2242
|
« Vastaus #17 : Huhtikuu 11, 2025, 10:51:36 » |
|
Sellaisella toimijalla on iso vastuu asiassa, joka on omistautunut alan asioille ja jolta löytyy asianmukaiset ja asiantuntevat toimijat, ja jonka resurssitaso on mitoitettu rautatiekalustoa silmällä pitäen.
Löytyykös täältä erityisolosuhteiden luvatusta maasta sekllaista toimijaa. Ole hyvä ,lasse ja kerro sellainen toimija.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 86
|
« Vastaus #18 : Huhtikuu 11, 2025, 11:32:45 » |
|
Ehkä myös tämä keskustelu kaipaisi hieman r o m u t u s t a . - Ylläpito?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 131
|
« Vastaus #19 : Huhtikuu 11, 2025, 12:33:57 » |
|
Sellaisella toimijalla on iso vastuu asiassa, joka on omistautunut alan asioille ja jolta löytyy asianmukaiset ja asiantuntevat toimijat, ja jonka resurssitaso on mitoitettu rautatiekalustoa silmällä pitäen.
Löytyykös täältä erityisolosuhteiden luvatusta maasta sekllaista toimijaa. Ole hyvä ,lasse ja kerro sellainen toimija. Sanoisin että aika monet museojunaoperaattorit sekä periaatteessa VR täyttävät nuo kriteerit.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 131
|
« Vastaus #20 : Huhtikuu 11, 2025, 12:34:59 » |
|
Ehkä myös tämä keskustelu kaipaisi hieman r o m u t u s t a . - Ylläpito?
Avoin keskustelu on demokratian mahdollistaja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 513
|
« Vastaus #21 : Huhtikuu 11, 2025, 13:40:33 » |
|
Herroilla Teppo ja Juhani P. oli tiivistä kosketuspintaa Haapamäkeen, joten heidän asiantuntemuksensa on mielestäni erinomaisen hyvin kohdallaan.
Onhan Haavassa oleva kalustokasa huima, mutta miksi siellä ei ole vaivaa nähty edes riittävän pressumäärän hankkimiseksi? Onko siellä pesivät ilmapiirituholaiset jo saaneet huutia tekosistaan? Surettaa Porkkanan entraamisen jääminen kesken.
Olihan se hauskaa fiilistellä vasta liikenteestä poistetulla Cht:llä, missä kunnossa se nyt on? Miten ruosteinen se aataminaikuinen neliakselinen säiliövaunu nytkin on? Entä Cmc? Entä rautatiemuseon lättä 4120?
Juttu vaikuttaa yritykseltä juoda Keurusselkä tyhjäksi yhdellä istumalla. Nyt on näköjään kädet nousemassa pystyyn.
Just joo, veikkaan että ei montaakaan vuotta mene siihen, että raiteet on tyhjennetty ja kalusto kadonnut.
Herra Lassea kehotan lainaamaan kirjastosta ja lukemaan Marxin Pääoma osa 1:n. Se on täyttä tavaraa, joten Lasse: - voit jopa yllättyä.
Marx kirjoittaa siinä työläisen työpanoksen riistämisestä (lisäarvosta!). Muut Pääoman osat on muiden kuin Marxin puhtaaksi kirjoittamia ja ne ovat jotakuinkin ykkösosan täydennystä. Ovat siis oman aikansa kuva, vaikka motivaationsa niihinkin oli. Lenin oli fiksuudestaan huolimatta vastuuton ja vihainen, ei jatkoon.
Paras tapa ottaa selvää mistä mikäkin aate on kotoisin, lienee katsoa miten se on vaikuttanut yhteiskuntatasolla. Onko eliitti esimerkiksi voinut sen avulla hyötyä kansalaisista omaksi edukseen. Ei sitä ihan turhaan ole sanottu klassista varoitusta "lammasten vaatteissa olevista susista". Siinä sen näkee, miten mikäkin oppi käytännössä vaikuttaa. Herra Lasse, Marx oli saksanjuutalainen. Pikemminkin nykypolitikoitsijat ovat lampaita lampaiden vaatteissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 131
|
« Vastaus #22 : Huhtikuu 11, 2025, 22:11:23 » |
|
Herroilla Teppo ja Juhani P. oli tiivistä kosketuspintaa Haapamäkeen, joten heidän asiantuntemuksensa on mielestäni erinomaisen hyvin kohdallaan.
Onhan Haavassa oleva kalustokasa huima, mutta miksi siellä ei ole vaivaa nähty edes riittävän pressumäärän hankkimiseksi? Onko siellä pesivät ilmapiirituholaiset jo saaneet huutia tekosistaan? Surettaa Porkkanan entraamisen jääminen kesken.
Olihan se hauskaa fiilistellä vasta liikenteestä poistetulla Cht:llä, missä kunnossa se nyt on? Miten ruosteinen se aataminaikuinen neliakselinen säiliövaunu nytkin on? Entä Cmc? Entä rautatiemuseon lättä 4120?
Juttu vaikuttaa yritykseltä juoda Keurusselkä tyhjäksi yhdellä istumalla. Nyt on näköjään kädet nousemassa pystyyn.
Just joo, veikkaan että ei montaakaan vuotta mene siihen, että raiteet on tyhjennetty ja kalusto kadonnut.
Herra Lassea kehotan lainaamaan kirjastosta ja lukemaan Marxin Pääoma osa 1:n. Se on täyttä tavaraa, joten Lasse: - voit jopa yllättyä.
Marx kirjoittaa siinä työläisen työpanoksen riistämisestä (lisäarvosta!). Muut Pääoman osat on muiden kuin Marxin puhtaaksi kirjoittamia ja ne ovat jotakuinkin ykkösosan täydennystä. Ovat siis oman aikansa kuva, vaikka motivaationsa niihinkin oli. Lenin oli fiksuudestaan huolimatta vastuuton ja vihainen, ei jatkoon.
Paras tapa ottaa selvää mistä mikäkin aate on kotoisin, lienee katsoa miten se on vaikuttanut yhteiskuntatasolla. Onko eliitti esimerkiksi voinut sen avulla hyötyä kansalaisista omaksi edukseen. Ei sitä ihan turhaan ole sanottu klassista varoitusta "lammasten vaatteissa olevista susista". Siinä sen näkee, miten mikäkin oppi käytännössä vaikuttaa. Herra Lasse, Marx oli saksanjuutalainen. Pikemminkin nykypolitikoitsijat ovat lampaita lampaiden vaatteissa. Ei etninen tausta kerro arvomotiiveista mitään yksilön kohdalla. Oli juutalainen tai kreikkalainen tai joku muu, ei ole erotusta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2242
|
« Vastaus #23 : Huhtikuu 12, 2025, 08:36:04 » |
|
Edelleen Lasse:Miten sinä henkilökohtaisesti tulet osallistumaan veturin säilyttämiseen, muuten kuin näillä lirjoituksin? Nämä kirjoitukset eivät edistä veturin säiymistä.
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2025, 10:07:19 kirjoittanut Teppo Niemi »
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 131
|
« Vastaus #24 : Huhtikuu 12, 2025, 13:07:59 » |
|
Edelleen Lasse:Miten sinä henkilökohtaisesti tulet osallistumaan veturin säilyttämiseen, muuten kuin näillä lirjoituksin? Nämä kirjoitukset eivät edistä veturin säiymistä.
Olenko minä museojunaoperaattori? Kirjoitukset eivät edistä? Sanoisin, että vaikenemisen kulttuuri edistää "tabujen" syntymistä ja massamuodostusta. Asioista puhumisen idea on puhumisen kautta pistää ajattelemaan, ajattelun kautta on taas yleensä järkevämpi toimia käytännössä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|