Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junayhteys Rovaniemeltä ja Oulusta Narvikiin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1851


« Vastaus #175 : Eilen kello 16:55:22 »

Kun olen seurannut tätä kinastelua keskustelua raideleveysongelmasta, tuntuu vähän sellaiselta ampumattoman karhun taljan kaupalta.
Onko tosiaan tiedossa merkittävää liikennetarvetta rajan yli?
Kannatan kyllä yhteyttä merelle Suomen pohjoisemmastakin osasta.
Ja jos Venäjä on ainoa syy, niin miksi ei voisi hyödyntää nykyistä raideleveyttä sotakaluston siirtoon itärajan yli?

Naton Norfolkin mukaan siirtokuormaus on liian hidas.
tallennettu
Daniel Nironen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #176 : Eilen kello 19:00:08 »

Kun olen seurannut tätä kinastelua keskustelua raideleveysongelmasta, tuntuu vähän sellaiselta ampumattoman karhun taljan kaupalta.
Onko tosiaan tiedossa merkittävää liikennetarvetta rajan yli?
Kannatan kyllä yhteyttä merelle Suomen pohjoisemmastakin osasta.
Ja jos Venäjä on ainoa syy, niin miksi ei voisi hyödyntää nykyistä raideleveyttä sotakaluston siirtoon itärajan yli?

Naton Norfolkin mukaan siirtokuormaus on liian hidas.
Onko Suomen armeija todella niin huono, että ei pysty ilman NATOn apua pidättelemään Venäjää siirtokuormauksen ajan?
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #177 : Eilen kello 19:19:07 »

Ei todellakaan tarvita mitään siirtokuormausta, kun Nato-rautatiekalusto varustetaan muuttuvan raideleveyden telein/akselein, jotka läpiajetaan Torniossa/Haaparannassa raideleveyden muuntoraiteiston läpi. Tuollaisen prosessin läpiajoaika lienee alle 15 minuuttia + veturin vaihto.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #178 : Eilen kello 19:32:00 »


Tämä on täyttä asiaa. Rautatieliikennettä ja -tekniikkaa tuntematta on helppo heittää tällaisia raideleveyden muutossuunnitelmia, mutta todellisuudessa on kyse teknisesti erittäin haastavasta ja todella kalliista mullistuksesta Suomen rataverkolla. Muutosta voisi verrata kumipyöräpuolella siten, että Suomessa siirryttäisiin vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tiekohtaisesti niin, ettei vanhoilla ajoneuvoilla voisi enää ajaa uusituilla tieosuuksilla.

Jos huoltovarmuutta ajatellaan, niin Laitaatsalmen rautatiesillasta kannattaisi aloittaa. Sillä turvattaisiin yhteydet itärajalle Karjalan radan liikennekatkojen varalle.

Täyttä asiaa! Mikä ihmeen hinku on aiheuttaa täysin hyödyttömällä ja logistisesti jopa sangen haitallisella raideleveyden muutoksella Suomelle miljardien lasku? Rautateiden korjausvelka paukuttaa jo nyt pilvissä, ja yhä vaan pitäisi heikentää kokonaistilannetta?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1851


« Vastaus #179 : Tänään kello 06:34:22 »

Kun olen seurannut tätä kinastelua keskustelua raideleveysongelmasta, tuntuu vähän sellaiselta ampumattoman karhun taljan kaupalta.
Onko tosiaan tiedossa merkittävää liikennetarvetta rajan yli?
Kannatan kyllä yhteyttä merelle Suomen pohjoisemmastakin osasta.
Ja jos Venäjä on ainoa syy, niin miksi ei voisi hyödyntää nykyistä raideleveyttä sotakaluston siirtoon itärajan yli?

Naton Norfolkin mukaan siirtokuormaus on liian hidas.
Onko Suomen armeija todella niin huono, että ei pysty ilman NATOn apua pidättelemään Venäjää siirtokuormauksen ajan?

oletko ollut armeijassa armeijakunnan esikunnan sotaharjoituksessa ? eli monta junaa tarvitaan mekanisoidun prikaatin kuljettaminen junilla ?
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 819


« Vastaus #180 : Tänään kello 11:05:14 »

En usko että Puolustusvoimamme tai NATO edes kuvittelisi kulkevansa nykyisen, surmanloukuksi muodostuvan Ala-Tornion kiertoradan ja sen varmasti tuhottavan, ja vaurioituneena korjauskelvottoman sillan kautta.
Osoittaa maallikoiden ymmärryskyvyn olevan olematon, jos eivät näin yksinkertaista asiaa ymmärrä!

ENSIMMÄINEN  ja TÄRKEIN askel suunniteltavan 1435 mm:n radan suhteen on aloittaa yhteinen suunnittelu Ruotsin kanssa Tornion kaupunkisaaren läpi vietävän ratalinjan toteutuksesta ja yhdistämisestä Haaparannasta lähtevään rataan.
Tarvittava uusi Tornionjoen rautatiesilta on yksinkertainen ja kohtuuhintainen.
Sen suojaus suojaa samalla viereiset maantiesillat - siis keskeiset maayhteytemme länteen.

tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1336


« Vastaus #181 : Tänään kello 14:31:24 »

En usko että Puolustusvoimamme tai NATO edes kuvittelisi kulkevansa nykyisen, surmanloukuksi muodostuvan Ala-Tornion kiertoradan ja sen varmasti tuhottavan, ja vaurioituneena korjauskelvottoman sillan kautta.
Osoittaa maallikoiden ymmärryskyvyn olevan olematon, jos eivät näin yksinkertaista asiaa ymmärrä!


Tässä on se ensimmäinen katkaisukohta.

Toinen löytyy helposti: strategisesti äärimmäisen tärkeäksi luonnehdittu Norjan Narvik on Bodenin-Kiirunan-Narvikin malmiradan päässä. Rata kulkee asumattomilla seuduilla ja 2023/2024 vaihteessa rata oli kuukausimääriä poikki malmijunan suistuttua kiskoilta.

Suomalaiset osasivat jatkosodassa katkoa Neuvostoliitolle elintärkeää Muurmannin rataa sissipartioin, mielellään niin, että räjäytettävää kohtaa lähestyi juna, ja näin saatiin raivaustöitä hidastettua, kun tuhoutuneen radanpätkän tai sillan lisäksi kasassa oli 1000 tonnia tavarajunaa. On vaikea kuvitella, ettei tällaista voitaisi asumattomassa Pohjois-Ruotsissa tehdä, jos se pakoksi katsotaan.

Ja vaihtoehtoista rautatieyhteyttä tuolle ei ole, siinä missä ei Tornioonkaan.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1067


« Vastaus #182 : Tänään kello 15:10:04 »

En usko että Puolustusvoimamme tai NATO edes kuvittelisi kulkevansa nykyisen, surmanloukuksi muodostuvan Ala-Tornion kiertoradan ja sen varmasti tuhottavan, ja vaurioituneena korjauskelvottoman sillan kautta.
Osoittaa maallikoiden ymmärryskyvyn olevan olematon, jos eivät näin yksinkertaista asiaa ymmärrä!


Tässä on se ensimmäinen katkaisukohta.

Toinen löytyy helposti: strategisesti äärimmäisen tärkeäksi luonnehdittu Norjan Narvik on Bodenin-Kiirunan-Narvikin malmiradan päässä. Rata kulkee asumattomilla seuduilla ja 2023/2024 vaihteessa rata oli kuukausimääriä poikki malmijunan suistuttua kiskoilta.

Suomalaiset osasivat jatkosodassa katkoa Neuvostoliitolle elintärkeää Muurmannin rataa sissipartioin, mielellään niin, että räjäytettävää kohtaa lähestyi juna, ja näin saatiin raivaustöitä hidastettua, kun tuhoutuneen radanpätkän tai sillan lisäksi kasassa oli 1000 tonnia tavarajunaa. On vaikea kuvitella, ettei tällaista voitaisi asumattomassa Pohjois-Ruotsissa tehdä, jos se pakoksi katsotaan.

Ja vaihtoehtoista rautatieyhteyttä tuolle ei ole, siinä missä ei Tornioonkaan.

Bodenista menee kyllä rata eteläänkin, muihin Skandinavian satamiin, ei ole pakkko käyttää vain Narvikin satamaa.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junayhteys Rovaniemeltä ja Oulusta Narvikiin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina