Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2719
|
« : Toukokuu 01, 2025, 15:19:24 » |
|
LP10A Vainikkala-Helsinki 1964.12.21
Neuvostoliiton eli SNT-Liiton presidentti A.I. Mikojan seurueineen kävi Helsingissä 1964.12.21-1964.12.23 välillä. Junaa varten laadittiin tilapäinen aikataulu LP10A, vetovoimana 2xHr13. Paluu tapahtui junalla LP9 sen normaalilla aikataululla, mutta junan tyypillisen vetovoiman Hr1 sijaan sen vetovoima oli 2xHr13 (n:ot 2330+2326).
Ohessa on junia varten annetut erityiset määräykset (2 sivua), raidemuutokset Helsingin asemalla (1 sivu) ja junan LP10A aikataulu (2 sivua). Huomatkaa kuinka moneen paikkaan aikataulu toimitettiin, vastaanottajat sen sivulla 2.
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 663
|
« Vastaus #1 : Toukokuu 01, 2025, 17:50:55 » |
|
Kiitos tiedoista. Mielenkiintoista, että normaali P1 on tuolla perusteella lähetetty 4 min ennen valtiovieraiden LP9:ää. Pitiköhän siihen väliin saada vielä mahtumaan pommiveturi vai toimittiko P1 samalla pommijunan virkaa? Tarkoittikohan radan tarkastaminen rataosaston toimesta, että ratavartija kelasi oman osuutensa läpi juuri ennen valtiovieraiden junaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 663
|
« Vastaus #2 : Toukokuu 01, 2025, 19:19:01 » |
|
Olikohan 23.12.1964 vielä kulussa P9B normaaleja Moskovan vaunuja varten? Jouluaatto 24.12.1964 näyttää olleen torstai, joten joulun menoruuhka ei jakaantunut kovin monelle päivälle ja oli 23.12.1964 varmaankin vilkkaimmillaan. Voisi kuvitella, että P1:n, H771:n ja P9:n vaunujen olisi hankala mahtua moisena päivänä Helsingin ja Kouvolan välillä vain yhteen junaan.
Vai lieneekö valtiovieraiden juna jyrännyt normaalin Moskovan junan kokonaan ja "tavallisten" matkustajien piti tyytyä kulkemaan joko edellisenä tai seuraavana päivänä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 233
|
« Vastaus #3 : Toukokuu 01, 2025, 19:19:57 » |
|
Monia järjestelyjähän on vaadittu kun rauhaa rakastavan ystävämaan edustajia on kuljetettu. Noin 70-luvun lopulla Kekkonen vieraineen matkusti junalla työpaikkani ohi. Rata kulki ihan vierestä ja kohdalla oli tasoristeys. Jo kauan ennen junan tuloa tieyhteys tukittiin monin ajoneuvoin. Ei ihan panssareita sentään ollut. Helikopteri lensi radan päällä matalalla ennen junaa jne.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2719
|
« Vastaus #4 : Toukokuu 01, 2025, 21:41:49 » |
|
Olikohan 23.12.1964 vielä kulussa P9B normaaleja Moskovan vaunuja varten? Jouluaatto 24.12.1964 näyttää olleen torstai, joten joulun menoruuhka ei jakaantunut kovin monelle päivälle ja oli 23.12.1964 varmaankin vilkkaimmillaan. Voisi kuvitella, että P1:n, H771:n ja P9:n vaunujen olisi hankala mahtua moisena päivänä Helsingin ja Kouvolan välillä vain yhteen junaan.
Vai lieneekö valtiovieraiden juna jyrännyt normaalin Moskovan junan kokonaan ja "tavallisten" matkustajien piti tyytyä kulkemaan joko edellisenä tai seuraavana päivänä?
Tapani Kilpisen havaintokirjasta ei löydy LP9B tai muutakaan sopivaa junaa LP9 lisäksi ja jos sellainen olisi ollut, niin Mikojanin juna olisi varmaan ollut se ylimääräinen. Muut LP9 havainnot joulukuussa olivat 22. =1018, 24. =1005, 27. =2204 ja 28. = 1018
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 525
|
« Vastaus #5 : Eilen kello 08:12:58 » |
|
Aikamoinen "ansarikukka" näyttää itäystävän tasa-arvoistakin tasa-arvoisempi toveri Mikojan olleen. Tov. Anastas oli muuten lentokonesuunnittelija tov. Artjomin broidi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 663
|
« Vastaus #6 : Eilen kello 10:13:54 » |
|
Tapani Kilpisen havaintokirjasta ei löydy LP9B tai muutakaan sopivaa junaa LP9 lisäksi ja jos sellainen olisi ollut, niin Mikojanin juna olisi varmaan ollut se ylimääräinen. Muut LP9 havainnot joulukuussa olivat 22. =1018, 24. =1005, 27. =2204 ja 28. = 1018
Kiitos tiedosta. P1 oli varmaan sitten 20 vaunun luokkaa, jos siinä oli ruuhkaliikenteen P1, H771 ja normaali P9 niputettu samaan junaan. Tai sitten Mikojanille oli annettu yksinoikeus matkustamiseen ja normaalit Moskovan vaunut eivät kulkeneet 23.12.1964 lainkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1045
|
« Vastaus #7 : Eilen kello 14:13:26 » |
|
Olikohan 23.12.1964 vielä kulussa P9B normaaleja Moskovan vaunuja varten? Jouluaatto 24.12.1964 näyttää olleen torstai, joten joulun menoruuhka ei jakaantunut kovin monelle päivälle ja oli 23.12.1964 varmaankin vilkkaimmillaan. Voisi kuvitella, että P1:n, H771:n ja P9:n vaunujen olisi hankala mahtua moisena päivänä Helsingin ja Kouvolan välillä vain yhteen junaan.
Vai lieneekö valtiovieraiden juna jyrännyt normaalin Moskovan junan kokonaan ja "tavallisten" matkustajien piti tyytyä kulkemaan joko edellisenä tai seuraavana päivänä?
Veikkaan että 23.12 ei kulkenut "tavallisia" matkustajia varten junaa Moskovaan koska aika harva suomalainen sellaista junaa olisi tarvinnut ja Neuvostoliitossa ei vietetty joulua ollenkaan vaan uuttavuotta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 842
|
« Vastaus #8 : Eilen kello 18:10:42 » |
|
Veikkaan että 23.12 ei kulkenut "tavallisia" matkustajia varten junaa Moskovaan koska aika harva suomalainen sellaista junaa olisi tarvinnut ja Neuvostoliitossa ei vietetty joulua ollenkaan vaan uuttavuotta. Jouluna Neuvostoliiton junat kyllä kulkivat tavanomaiseen tapaan. Aattoiltana Hesasta lähti Moskovan juna ja vastaavasti jouluaamuna ylitti rajan tänne saapuva juna.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 663
|
« Vastaus #9 : Eilen kello 19:55:47 » |
|
Jouluna Neuvostoliiton junat kyllä kulkivat tavanomaiseen tapaan. Aattoiltana Hesasta lähti Moskovan juna ja vastaavasti jouluaamuna ylitti rajan tänne saapuva juna.
Sitä juuri itsekin meinaan, että Neuvostoliiton junilla ei ollut yleensä minkäänlaista joulutaukoa mutta ehkä joulun kynnykselle osunut Mikojanin vierailu voisi aiheuttaa poikkeuksen säännöstä? Tosin vielä 1960-luvulla joulutauko oli Suomen sisäisen liikenteen junillakin vain puolen vuorokauden luokkaa eli niin, että yöpikajunat oli 24-25.12. välisenä yönä peruttu mutta iltapäivään 24.12. asti ajettiin melko normaalisti ja sitten 25.12. lähtevät aamupikajunat olivat kulussa taas. Toisin sanoen aamulla ja keskipäivällä lähtevistä kaukojunista monet ajettiin vuoden jokaisena päivänä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1045
|
« Vastaus #10 : Eilen kello 21:10:26 » |
|
Jouluna Neuvostoliiton junat kyllä kulkivat tavanomaiseen tapaan. Aattoiltana Hesasta lähti Moskovan juna ja vastaavasti jouluaamuna ylitti rajan tänne saapuva juna.
Sitä juuri itsekin meinaan, että Neuvostoliiton junilla ei ollut yleensä minkäänlaista joulutaukoa mutta ehkä joulun kynnykselle osunut Mikojanin vierailu voisi aiheuttaa poikkeuksen säännöstä? Tosin vielä 1960-luvulla joulutauko oli Suomen sisäisen liikenteen junillakin vain puolen vuorokauden luokkaa eli niin, että yöpikajunat oli 24-25.12. välisenä yönä peruttu mutta iltapäivään 24.12. asti ajettiin melko normaalisti ja sitten 25.12. lähtevät aamupikajunat olivat kulussa taas. Toisin sanoen aamulla ja keskipäivällä lähtevistä kaukojunista monet ajettiin vuoden jokaisena päivänä. Tarkoitin sitä, että kenellä suomalaisella olisi v 1964 ollut tarve matkustaa 23.12 (tai 24.12) juuri Moskovaan, kulki juna tai ei? Toiseen suuntaan ehkä olisi ollut sinne sijoitettujen suomalaisdiplomaattien tarve päästä Suomeen viettämään joulua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 663
|
« Vastaus #11 : Eilen kello 22:29:29 » |
|
Tarkoitin sitä, että kenellä suomalaisella olisi v 1964 ollut tarve matkustaa 23.12 (tai 24.12) juuri Moskovaan, kulki juna tai ei? Toiseen suuntaan ehkä olisi ollut sinne sijoitettujen suomalaisdiplomaattien tarve päästä Suomeen viettämään joulua.
Aito matkustustarve Helsingin ja Moskovan välillä lienee ollut 1960-luvulla ylipäätään vähäinen. Sivulta https://kartta.hel.fi/ vuoden 1964 ilmakuvassa on Helsingin asemalla raiteella 2 (eli nykyisen raiteen 4 kohdalla) ilmeinen P1 ja siinä on junan perässä 3 kpl muusta rungosta erottuvia vaunuja eli arvatenkin Moskovan vaunut. Näistäkin todennäköisesti kaksi oli postivaunuja diplomaattipostin kuljetusta varten, koska näyttää olleen muissa 60-luvun kuvissa melko lailla vakio niin, joten matkustajille jäisi vain yksi vaunu. Mutta varmaankin neuvostoliittolaisten mielipide ratkaisi, oliko juna tarpeellista ajaa eikä mikään todellinen matkustajamäärä? Voihan kuitenkin olla, että heidän itsensä kannaltakin vaati vähemmän järjestelyjä, jos Mikojanin juna kulki normaalin Moskovan junan tilalla ja olisivat siinä mielessä taipuneet vakijunan perumiseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|