Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Austerity 2-8-0 tarjous VR:lle  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2748


« : Eilen kello 07:29:47 »

2-8-0 (1'D h2) tarjous Hollannista 1954

Hollannin valtionrautateiden alettua Englannissa valmistettujen sotavetureiden hylkäyksen niitä tarjottiin mm. VR:lle. Tarjous tuli VR:n kannalta liian myöhään, koska tuolloin oli jo tilattu ja saatu uusia Tr1-vetureita ja veturiston dieselöinnistä oltiin jo päättämässä. Tässä tilanteessa ei enää nähty aihetta alkaa vetureiden raideleveyden muutostöihin.

Veturit kuuluivat ”Austerity 2-8-0” tyyppiin, joita valmistettiin 935 kpl vuosina 1943-1945 (NBL 545 kpl ja Vulcan Foundry 390 kpl). Vetureita käytettiin pääasiassa Isossa Britanniassa, Ranskassa, Hollannissa ja Belgiassa. Vetureilla oli englantilaiset WD-numerot ja sen lisäksi vastaanottaneiden rautateiden antamat numerot (USATC:lle lainatut 222 veturia erotettiin vain tenderiin tehdyllä merkinnällä ”Transportation Corps, USA” ilman USATC:n omaa numeroa).

Hollannissa NS:llä (Nederlandse Spoorwegen) vetureita oli 227 kpl (NS 4301-4537) Ranskan jälkeen toiseksi suurena käyttäjämaana. Tammikuussa 1946 tilanne oli: Iso Britanniaan palautettu 150 veturia, Ranskassa oli 373, Hollannissa 227 NS:llä ja 5 NSM:lla (Nederlandse Staatsmijnen), 158 Belgiassa ja 16 Saksassa (6 hylätty vaurioituneina).

Sodan jälkeen vetureita myytiin kaksi Ruotsiin SJ:lle (sarja G11 n:ot 1930 ja 1931) ja 12 Hongkongiin KCR:lle (Kowloon-Canton Railway) ja 1 Yhdysvaltoihin. SJ muutti hytit umpinaisiksi ja antoi vetureille 3-akseliset tenderit käyttöalueen lyhyiden kääntöpöytien takia. Toinen niistä, G11 1931, on sittemmin museoitu Isossa Britanniassa ja se on palutettu alkuperäiseen asuunsa. Vetureiden määrä (935) huomioiden on yllättävää, että se on ainoa säilynyt yksilö.

Ohessa:
A) tarjouskirje
B) tarjouskirjeen liitekuva
C) veturin tekniset tiedot tarjouskirjeen liitteenä (suurinta akselipainoa ei mainita, mutta se oli NS:llä n. 15,5 tonnia)


* 2-8-0 tarjous O&K Hollanti via Ilfors 1954a.JPG (628.77 kilotavua, 1573x1845 - tarkasteltu 62 kertaa.)

* 2-8-0 tarjous O&K Hollanti via Ilfors 1954b.JPG (420.3 kilotavua, 1496x975 - tarkasteltu 84 kertaa.)

* 2-8-0 tarjous O&K Hollanti via Ilfors 1954c.JPG (657.53 kilotavua, 1575x1781 - tarkasteltu 61 kertaa.)
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 665


« Vastaus #1 : Eilen kello 08:33:15 »

Kiitos tiedoista. Veturi ei vaikuta myöskään suoritusarvoiltaan Tr1:n veroiselta. Tv1-2:een nähden olisi varmaan ollut edistystä mutta aivan liian raskas liikennöimään kevytkiskotteisella radalla. Siten sopivaa käyttöä olisi löynyt 1950-luvun puolellakin ehkä vain pääratojen järjestely- ja lisätavarajunista, joihin Tr1-2-sarjoja ei vielä riittänyt.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 819


« Vastaus #2 : Eilen kello 10:35:12 »

Austerity = Niukkuus on kuvaava tunnus kyseiselle veturisarjalle.  Silloin Britannian valtiovarainministeri oli Sir Stafford-Cripps - suuri Neukkulan ystävä ja Stalinin ihailija. Tämä ilmoitti suurlähettiläänä Moskovassa Stalinille Talvisodan jälkeen, ettei briteillä ole mitään sitä vastaan jos Neukkula, Saksan tärkein liittolainen hyökkää uudelleen Suomeen.
Stafford-Crippsin seuraaja Sir Clark-Kerr pyysi Churchilliltä ohjeita kuinka perusteellisesti neukkuja tulisi nuoleskella. Ohje kuului jokseenkin näin: Well, you asked for instructions. I wouldnt mind kissing Stalin´s bum, but I wouldnt lick his arse.

« Viimeksi muokattu: Eilen kello 13:01:14 kirjoittanut Erkki Nuutio » tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 542


« Vastaus #3 : Eilen kello 17:39:17 »

Laskin noista lähtöarvoista Austerity 2-8-0:n pääarvot.

Kaavalla Z = (0,65 x d^2 x s x p)/D vetovoimaksi tulisi 11 871 kg, ja kaavalla N = (Z x V)/270 tulisi 2858 hv.

d = sylinterin halk. [cm]
s = iskun pituus [m]
p = kattilan työpaine [kg/cm^2]
D = vetopyörän halk. [m]
Kerrointa 0,65 käytetään kaksoiskoneistoisille vetureille.

V = suurin ajonopeus = [km/t]

Vertailun vuoksi: Tv1 "Jumbo": Z = 11357 tai 12303 kg, N = 2524 tai 2734 hv. (Kattilapaineet 12 tai 13 kg/cm^2)
Tv2 "Wilson": Z = 10649 kg ja N = 2366 hv.

Johtopäätökset ja tulkinnat jätän teille.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 665


« Vastaus #4 : Eilen kello 18:58:53 »

Varmaakin kitkapaino on vetokyvyn kannalta tärkein ominaisuus, jota ei tälle kerrota suoraan mutta akselipainon ja veturin kokonaispainon perusteella 60 t lienee lähellä totuutta verrattuna Tv1-2-sarjojen 52-52,4 tonnin kitkapainoon. Tenderi on myös tilavampi ja sillä perusteella toimintasäde todennäköisesti Tv-sarjoja parempi.

Vertailun vuoksi: Tv1 "Jumbo": Z = 11357 tai 12303 kg, N = 2524 tai 2734 hv. (Kattilapaineet 12 tai 13 kg/cm^2)
Tv2 "Wilson": Z = 10649 kg ja N = 2366 hv.

En tiedä mitä mainituilla tehoarvoilla on tarkoitus kertoa mutta 840 hv:n tehoisiin Vv15/Dv15-vetureihin siirtyminen mahdollisti monessa tapauksessa junapainojen noston tai aikataulujen nopeuttamisen Tv-sarjoihin verrattuna, joten häviöiden jälkeen junan vetämiseen jäävä teho ei voi Tv1-2-sarjoissa olla keskimäärin lähelläkään mainittuja lukemia.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2748


« Vastaus #5 : Eilen kello 20:01:02 »

Varmaakin kitkapaino on vetokyvyn kannalta tärkein ominaisuus, jota ei tälle kerrota suoraan mutta akselipainon ja veturin kokonaispainon perusteella 60 t lienee lähellä totuutta verrattuna Tv1-2-sarjojen 52-52,4 tonnin kitkapainoon. Tenderi on myös tilavampi ja sillä perusteella toimintasäde todennäköisesti Tv-sarjoja parempi.
---
Alkuperäinen UK-version kitkapaino oli 61,25 long ton = 62,23 [metric] tonne
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2748


« Vastaus #6 : Eilen kello 20:21:33 »

Tässä on tekniset tiedot SJ:n Ruotsissa "Austeritystä" muunnetusta G11-sarjasta.

* G11 datablad.pdf (962.09 kilotavua - ladattu 13 kertaa.)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 8060


« Vastaus #7 : Eilen kello 22:35:12 »

VRn 1962 historiikin mukaan ja sen veturien taulukon mukaan lasketun  Austerityn  tehoksi sain n.1200Hv.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Austerity 2-8-0 tarjous VR:lle  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina