Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Haloo hallitus! Missä on Kolarin radan parannukset.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1112


« Vastaus #25 : Tänään kello 12:46:28 »


Vaihtopisteen siirtyminen Kemiin tulee oletettavasti tapahtumaan joskus 2030-luvun puolivälissä tai sen jälkeen, joten kyllä tässä varmaan ainakin sen kymmenisen vuotta ehditään ajella.

Vaihto voidaan nyt suorittaa myös Tornion puolella. Silloin päästäisiin purkamaan Suomen rataverkko Ruotsin puolelta ja poistamaan nelikisko systeemi rajasillalta. Haaparannasta tulisi normaali ruotsalainen ratapiha.

Sähköistyksen osalta Suomalainen sähköverkko puretaan pois Haaparannasta ja rajasillalle tulisi Ruotsin 15 kV ja Suomen 25 kV erotuskohta jonka ylittäminen vaatisi monijänniteveturia/vaunua 1435 mm verkossa.  

Minkä takia pitäisi purkaa suomalainen kiskotus Haaparannasta?  Siellä ratapiha on paljon tilavampi kuin Torniossa ja siellä voi suorittaa paljon enemmän siirtokuormaus-operaatioita kuin Tornoissa.

Sotilasjunat voivat kulkea dieselillä joten sähköiistyksen muuttamiseen ei ole tarvetta.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2043


« Vastaus #26 : Tänään kello 13:13:44 »


Vaihtopisteen siirtyminen Kemiin tulee oletettavasti tapahtumaan joskus 2030-luvun puolivälissä tai sen jälkeen, joten kyllä tässä varmaan ainakin sen kymmenisen vuotta ehditään ajella.

Vaihto voidaan nyt suorittaa myös Tornion puolella. Silloin päästäisiin purkamaan Suomen rataverkko Ruotsin puolelta ja poistamaan nelikisko systeemi rajasillalta. Haaparannasta tulisi normaali ruotsalainen ratapiha.

Sähköistyksen osalta Suomalainen sähköverkko puretaan pois Haaparannasta ja rajasillalle tulisi Ruotsin 15 kV ja Suomen 25 kV erotuskohta jonka ylittäminen vaatisi monijänniteveturia/vaunua 1435 mm verkossa.  

Minkä takia pitäisi purkaa suomalainen kiskotus Haaparannasta?  Siellä ratapiha on paljon tilavampi kuin Torniossa ja siellä voi suorittaa paljon enemmän siirtokuormaus-operaatioita kuin Tornoissa.

Sotilasjunat voivat kulkea dieselillä joten sähköiistyksen muuttamiseen ei ole tarvetta.


Koska se on kuitenkin lopputilanne ja eurooppalaiset sähköveturit eivät pääse suomenpuolelle tällä hetkellä.

Torniossa on kuitenkin enemmän siirtoraiteita ja kun Rail Nordica kulkee niin silloin loppuu liikenne suomalaisilla kiskoilla
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Haloo hallitus! Missä on Kolarin radan parannukset.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina