Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Haloo hallitus! Missä on Kolarin radan parannukset.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1112


« Vastaus #25 : Eilen kello 12:46:28 »


Vaihtopisteen siirtyminen Kemiin tulee oletettavasti tapahtumaan joskus 2030-luvun puolivälissä tai sen jälkeen, joten kyllä tässä varmaan ainakin sen kymmenisen vuotta ehditään ajella.

Vaihto voidaan nyt suorittaa myös Tornion puolella. Silloin päästäisiin purkamaan Suomen rataverkko Ruotsin puolelta ja poistamaan nelikisko systeemi rajasillalta. Haaparannasta tulisi normaali ruotsalainen ratapiha.

Sähköistyksen osalta Suomalainen sähköverkko puretaan pois Haaparannasta ja rajasillalle tulisi Ruotsin 15 kV ja Suomen 25 kV erotuskohta jonka ylittäminen vaatisi monijänniteveturia/vaunua 1435 mm verkossa.  

Minkä takia pitäisi purkaa suomalainen kiskotus Haaparannasta?  Siellä ratapiha on paljon tilavampi kuin Torniossa ja siellä voi suorittaa paljon enemmän siirtokuormaus-operaatioita kuin Tornoissa.

Sotilasjunat voivat kulkea dieselillä joten sähköiistyksen muuttamiseen ei ole tarvetta.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2043


« Vastaus #26 : Eilen kello 13:13:44 »


Vaihtopisteen siirtyminen Kemiin tulee oletettavasti tapahtumaan joskus 2030-luvun puolivälissä tai sen jälkeen, joten kyllä tässä varmaan ainakin sen kymmenisen vuotta ehditään ajella.

Vaihto voidaan nyt suorittaa myös Tornion puolella. Silloin päästäisiin purkamaan Suomen rataverkko Ruotsin puolelta ja poistamaan nelikisko systeemi rajasillalta. Haaparannasta tulisi normaali ruotsalainen ratapiha.

Sähköistyksen osalta Suomalainen sähköverkko puretaan pois Haaparannasta ja rajasillalle tulisi Ruotsin 15 kV ja Suomen 25 kV erotuskohta jonka ylittäminen vaatisi monijänniteveturia/vaunua 1435 mm verkossa.  

Minkä takia pitäisi purkaa suomalainen kiskotus Haaparannasta?  Siellä ratapiha on paljon tilavampi kuin Torniossa ja siellä voi suorittaa paljon enemmän siirtokuormaus-operaatioita kuin Tornoissa.

Sotilasjunat voivat kulkea dieselillä joten sähköiistyksen muuttamiseen ei ole tarvetta.


Koska se on kuitenkin lopputilanne ja eurooppalaiset sähköveturit eivät pääse suomenpuolelle tällä hetkellä.

Torniossa on kuitenkin enemmän siirtoraiteita ja kun Rail Nordica kulkee niin silloin loppuu liikenne suomalaisilla kiskoilla
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 500


« Vastaus #27 : Eilen kello 18:22:57 »


Vaihtopisteen siirtyminen Kemiin tulee oletettavasti tapahtumaan joskus 2030-luvun puolivälissä tai sen jälkeen, joten kyllä tässä varmaan ainakin sen kymmenisen vuotta ehditään ajella.

Vaihto voidaan nyt suorittaa myös Tornion puolella. Silloin päästäisiin purkamaan Suomen rataverkko Ruotsin puolelta ja poistamaan nelikisko systeemi rajasillalta. Haaparannasta tulisi normaali ruotsalainen ratapiha.

Sähköistyksen osalta Suomalainen sähköverkko puretaan pois Haaparannasta ja rajasillalle tulisi Ruotsin 15 kV ja Suomen 25 kV erotuskohta jonka ylittäminen vaatisi monijänniteveturia/vaunua 1435 mm verkossa.  

Minkä takia pitäisi purkaa suomalainen kiskotus Haaparannasta?  Siellä ratapiha on paljon tilavampi kuin Torniossa ja siellä voi suorittaa paljon enemmän siirtokuormaus-operaatioita kuin Tornoissa.

Sotilasjunat voivat kulkea dieselillä joten sähköiistyksen muuttamiseen ei ole tarvetta.


Koska se on kuitenkin lopputilanne ja eurooppalaiset sähköveturit eivät pääse suomenpuolelle tällä hetkellä.

Torniossa on kuitenkin enemmän siirtoraiteita ja kun Rail Nordica kulkee niin silloin loppuu liikenne suomalaisilla kiskoilla

En tiedä mistä fiktiivisestä lopputilanteesta puhutaan, mutta tämä Rail Nordica tarkoittaa tässä kohtaa käytännössä vasta normaaliraiteisen radan vetämistä Torniosta Kemiin, eikä se tule tarkoittamaan leveäraiteisen liikenteen loppumista Haaparantaan.
Ja mikäli ratojen normaaliraiteisia ratoja tullaan rakentamaan laajemmassa mittakaavassa, veikkaan että niihin tulee ihan vaan se sama sähköistys, joka Suomessa on nyt jo käytössä, koska eri raideleveyksien kiskot tulevat risteämään paljon ja sen toteuttaminen kahdella eri sähköistyksellä ei olisi käytännöllistä. Lisäksi Rail Balticaan ja sitä myöten oletettavasti myös Helsinki-Tallinna -tunneliin tulee sama sähköistys, jota me Suomessa käytämme.

Mitään muutoksia olemassaolevaan infraan ei tässä kohtaa kannata lähteä tekemään sillä ajatuksella, että "rataverkon raideleveyttä kuitenkin muutetaan", koska sellaisesta ei ole toteutuspäätöstä.
On melko todennäköistä, että Torniosta Kemiin ja mahdollisesti edelleen Ouluun tulee jossain kohtaa normaaliraiteinen rata, mutta se ei ole varmaa, eikä välttämättä vielä hetkeen tulee olemaankaan.
Koko rataverkon raideleveyden muutos taas on ennemminkin haave kuin jokin lähivuosina oikeasti tapahtuva asia. Joo, nykyinen hallitus kannattaa sitä, mutta hallitukset vaihtuvat ja politiikka niiden mukana ja puoleillakin on tapana tehdä asioiden suhteen 180-asteen täyskäännnöksiä.

Lisäksi sanottakoon, että henkilöjunilla vaihto ei onnistuisi Torniossa, koska Torniossa ei ole normaaliraiteista laituriraidetta. Siinä mielessä Tornion asema olisi toki parempi, että se on lähempänä keskustaa, kuin Haaparannan.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #28 : Eilen kello 20:27:41 »

Eikö Ruotsin puolen toimijoilla ole Suomen Sr3:n kaltaista sähköveturia dieseleineen, että päästäisiin se lyhyt matka Haaparannasta Tornioon.

(Toisaalta voisi Norrtågkin hankkia pari junaa missä akut, jos liikenne ulotettaisiin Tornioon asti. Tietty vaatisi laituria, mutta ehkei maksaisi maltaita liikenteen jatko sillan yli)
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 335


« Vastaus #29 : Eilen kello 22:17:55 »

Mikäs muuten on alunperin ollut idea siihen että ylipäänsä piti tehdä muutaman kilometrin nelikisko-osuus? Miksei vaan tehty toiseen kaupunkiin siirtokuormausratapihaa silloin sata vuotta sitten?
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Haloo hallitus! Missä on Kolarin radan parannukset.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina