En tiedä mistä fiktiivisestä lopputilanteesta puhutaan, mutta tämä Rail Nordica tarkoittaa tässä kohtaa käytännössä vasta normaaliraiteisen radan vetämistä Torniosta Kemiin, eikä se tule tarkoittamaan leveäraiteisen liikenteen loppumista Haaparantaan.
Ja mikäli ratojen normaaliraiteisia ratoja tullaan rakentamaan laajemmassa mittakaavassa, veikkaan että niihin tulee ihan vaan se sama sähköistys, joka Suomessa on nyt jo käytössä, koska eri raideleveyksien kiskot tulevat risteämään paljon ja sen toteuttaminen kahdella eri sähköistyksellä ei olisi käytännöllistä. Lisäksi Rail Balticaan ja sitä myöten oletettavasti myös Helsinki-Tallinna -tunneliin tulee sama sähköistys, jota me Suomessa käytämme.
Mitään muutoksia olemassaolevaan infraan ei tässä kohtaa kannata lähteä tekemään sillä ajatuksella, että "rataverkon raideleveyttä kuitenkin muutetaan", koska sellaisesta ei ole toteutuspäätöstä.
On melko todennäköistä, että Torniosta Kemiin ja mahdollisesti edelleen Ouluun tulee jossain kohtaa normaaliraiteinen rata, mutta se ei ole varmaa, eikä välttämättä vielä hetkeen tulee olemaankaan.
Koko rataverkon raideleveyden muutos taas on ennemminkin haave kuin jokin lähivuosina oikeasti tapahtuva asia. Joo, nykyinen hallitus kannattaa sitä, mutta hallitukset vaihtuvat ja politiikka niiden mukana ja puoleillakin on tapana tehdä asioiden suhteen 180-asteen täyskäännnöksiä.
Lisäksi sanottakoon, että henkilöjunilla vaihto ei onnistuisi Torniossa, koska Torniossa ei ole normaaliraiteista laituriraidetta. Siinä mielessä Tornion asema olisi toki parempi, että se on lähempänä keskustaa, kuin Haaparannan.
Rail Nordican määritteessä puhutaan jännästi reitistä Tornio-Haaparanta-Kemi. En tiedä mikä logiikkatuohon sisältyy.
Lapin rataverkolta ei taida tulla Ruotsiin mitään Kolarista tai Rovaniemeltä vaan Etelä-pohjanmaalta. Näin Väylä
"Haaparanta-Kemi- ja Haaparanta-Oulu yhteydet nousevat esille kysynnältä
todennäköisimmin toteutuvina.
Eurooppalaisen
raideleveyden ulottaminen
Pohjois-Suomeen
Eurooppalaisen raideleveyden ratojen
kehittäminen Ruotsista Suomeen
Selvitystyön keskeiset tulokset
11.6.2025"
Sähköistyksen osalta break-of-electricity raja tulee kuitenkin rajasillalle kun Ruotsi ei ole muuttamassa jännitettään. Ja muistaa että Rail Nordican tärkein tarkoitus on päästää sotilasjunat Göteborgista ja Narvikista sellaisenaan sähkövedolla Kemiin ja myöhemmin Ouluun saakka joihin tulee purkupisteet tavararoille sekä henkilöliikenkeen asema vaihtoihin. Joten rajasillalta poistuu suomalainen sähköistys.
Haaparannan suomalaisille raiteille ei jää mitään liikennettä. Ehkä siksi suomalainen sähköverkko Haaparantannalla on löyty jo alas ja opastimet suljettu ?
Koko rataverkon muuttaminen on tulossa vuonna 2027 luultavasti hallituksen esityksenä Eduskunnalle.