Jorma Kattelus
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 29
|
« : Syyskuu 11, 2025, 16:03:10 » |
|
UPM on tehnyt sopimuksen raakapuun kuljettamisesta kokkolalaisen Arctic Railin kanssa. Yhtiön on tarkoitus aloittaa kuljetukset syyskuun lopulla. (lähde: Kouvolan Sanomat)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 757
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 11, 2025, 16:32:21 » |
|
Aika outoa kun UPM käsittääkseni on osaomistaja Fenniarailille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Leevi Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 26
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 11, 2025, 21:41:57 » |
|
Hyvä että yksityisillä rautatieyhtiöillä Suomessa on alannut menemään hyvin. Vuosina 2007-2012 oli paljon keskustelua, jopa tälläkin sivustolla että yksityiset rautatieyhtiöt eivät pärjäisi Suomessa ja eikä tänne ole mitään järkeä perustaa sellaista. No aika on näyttänyt että kyllä on kannattanut ja yhtiöt pärjäävät hyvin Suomessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 518
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 11, 2025, 21:50:49 » |
|
Hyvä että yksityisillä rautatieyhtiöillä Suomessa on alannut menemään hyvin. Vuosina 2007-2012 oli paljon keskustelua, jopa tälläkin sivustolla että yksityiset rautatieyhtiöt eivät pärjäisi Suomessa ja eikä tänne ole mitään järkeä perustaa sellaista. No aika on näyttänyt että kyllä on kannattanut ja yhtiöt pärjäävät hyvin Suomessa.
Saa tosin nähdä, että mitä tapahtuu sitten, kun venäläistyyppisten raakapuu-, hake- ja säiliövaunujen tilapäinen käyttölupa kotimaan liikenteessä päättyy. Mistä saadaan uudet vaunut millä ajaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1846
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 11, 2025, 22:54:18 » |
|
Hyvä että yksityisillä rautatieyhtiöillä Suomessa on alannut menemään hyvin. Vuosina 2007-2012 oli paljon keskustelua, jopa tälläkin sivustolla että yksityiset rautatieyhtiöt eivät pärjäisi Suomessa ja eikä tänne ole mitään järkeä perustaa sellaista. No aika on näyttänyt että kyllä on kannattanut ja yhtiöt pärjäävät hyvin Suomessa.
Saa tosin nähdä, että mitä tapahtuu sitten, kun venäläistyyppisten raakapuu-, hake- ja säiliövaunujen tilapäinen käyttölupa kotimaan liikenteessä päättyy. Mistä saadaan uudet vaunut millä ajaa? Mahtaako päättyä? Metsäteollisuus ry on sen verran voimakas lobbari.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2218
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 12, 2025, 07:26:02 » |
|
Hyvä että yksityisillä rautatieyhtiöillä Suomessa on alannut menemään hyvin. Vuosina 2007-2012 oli paljon keskustelua, jopa tälläkin sivustolla että yksityiset rautatieyhtiöt eivät pärjäisi Suomessa ja eikä tänne ole mitään järkeä perustaa sellaista. No aika on näyttänyt että kyllä on kannattanut ja yhtiöt pärjäävät hyvin Suomessa.
Saa tosin nähdä, että mitä tapahtuu sitten, kun venäläistyyppisten raakapuu-, hake- ja säiliövaunujen tilapäinen käyttölupa kotimaan liikenteessä päättyy. Mistä saadaan uudet vaunut millä ajaa? Mahtaako päättyä? Metsäteollisuus ry on sen verran voimakas lobbari. Kyllä päätyy 2028 ja eurooppalaiset kalustofirmat eivät vuokraa kalustoa enää Suomeen kun ei ole jälkimarkkinoita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 104
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 12, 2025, 10:19:17 » |
|
Hyvä että yksityisillä rautatieyhtiöillä Suomessa on alannut menemään hyvin. Vuosina 2007-2012 oli paljon keskustelua, jopa tälläkin sivustolla että yksityiset rautatieyhtiöt eivät pärjäisi Suomessa ja eikä tänne ole mitään järkeä perustaa sellaista. No aika on näyttänyt että kyllä on kannattanut ja yhtiöt pärjäävät hyvin Suomessa.
Saa tosin nähdä, että mitä tapahtuu sitten, kun venäläistyyppisten raakapuu-, hake- ja säiliövaunujen tilapäinen käyttölupa kotimaan liikenteessä päättyy. Mistä saadaan uudet vaunut millä ajaa? Mahtaako päättyä? Metsäteollisuus ry on sen verran voimakas lobbari. Kyllä päätyy 2028 ja eurooppalaiset kalustofirmat eivät vuokraa kalustoa enää Suomeen kun ei ole jälkimarkkinoita. 2028 on liiketaloudellisessa mielessä niin kaukaista tulevaisuutta, etten vetäisi jyrkkiä johtopäätöksiä mihinkään suuntaan. Se on kaukana myös poliittisessa mielessä. Uudet eduskuntavaalit on pidetty ja Putinin sotakassa on tyhjentynyt. Yleisesti laeista ja sopimuksista voidaan sanoa, että niitä voidaan kyllä muuttaa täysin mielivaltaisesti kunhan tarve on kyllin suuri. Jos teollisuus tarvitsee kuljetuksensa eikä muita ratkaisuja siihen mennessä synny, tarve on kyllin suuri. Junalakkoa ei toki tällaisesta syystä synny.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 518
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 12, 2025, 11:13:59 » |
|
Mahtaako päättyä? Metsäteollisuus ry on sen verran voimakas lobbari.
Venäläistyyppisten vaunujen pysyvä käyttö on hallitusohjelmassa, mutta ilmeisesti EU ei salli niiden käyttämistä muuta kuin tilapäisenä poikkeuksena ja korkeintaan vuoden 2028 loppuun saakka. https://www.finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2025/65
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2218
|
« Vastaus #9 : Syyskuu 12, 2025, 12:54:48 » |
|
Mahtaako päättyä? Metsäteollisuus ry on sen verran voimakas lobbari.
Venäläistyyppisten vaunujen pysyvä käyttö on hallitusohjelmassa, mutta ilmeisesti EU ei salli niiden käyttämistä muuta kuin tilapäisenä poikkeuksena ja korkeintaan vuoden 2028 loppuun saakka. https://www.finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2025/65Näin sanoo Osto- ja Logistiikka julkaisu "Suomella ainoana poikkeuslupa Lakimuutoksilla jatkettaisiin poikkeusta, jolla sallitaan EU-vaatimuksista poikkeavan itäisen kansainvälisen liikenteen kaluston käyttöä Suomen sisäisissä puutavara- ja kemikaalikuljetuksissa. Poikkeus jatkuisi vuoden 2028 loppuun saakka. Poikkeus otettiin käyttöön vuonna 2022. Suomella on ainoana EU:ssa poikkeus käyttää OSJD/GOST-kalustoa kansainvälisissä rautatiekuljetuksissa. Koska EU-vaatimusten mukaisen kaluston hankinta puutavara- ja kemikaalikuljetuksiin vie aiemmin arvioitua pidempään poikkeusta jatkettaisiin 2028 loppuun saakka. Kahden vuoden jatkoajasta on informoitu EU:n komissota. Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on pisin mahdollinen lisäaika. Sen jälkeen Suomen on noudatettava EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia." https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/kuljetukset/teollisuus-saa-lisaaikaa-vaunuhankinnoilleen
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1149
|
« Vastaus #10 : Syyskuu 12, 2025, 12:59:18 » |
|
Hyvä että yksityisillä rautatieyhtiöillä Suomessa on alannut menemään hyvin. Vuosina 2007-2012 oli paljon keskustelua, jopa tälläkin sivustolla että yksityiset rautatieyhtiöt eivät pärjäisi Suomessa ja eikä tänne ole mitään järkeä perustaa sellaista. No aika on näyttänyt että kyllä on kannattanut ja yhtiöt pärjäävät hyvin Suomessa.
Saa tosin nähdä, että mitä tapahtuu sitten, kun venäläistyyppisten raakapuu-, hake- ja säiliövaunujen tilapäinen käyttölupa kotimaan liikenteessä päättyy. Mistä saadaan uudet vaunut millä ajaa? Mahtaako päättyä? Metsäteollisuus ry on sen verran voimakas lobbari. Niin on. Sekä MTK.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 757
|
« Vastaus #11 : Syyskuu 12, 2025, 14:56:07 » |
|
Mitenkäs baltian maissa sitten liikennöidään GOST-vaunuilla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1854
|
« Vastaus #12 : Syyskuu 12, 2025, 15:23:22 » |
|
Mitenkäs baltian maissa sitten liikennöidään GOST-vaunuilla? Baltian maiden tilanne on vähän erilainen, koska siellä myös rataverkko on suureksi osaksi GOST-normien mukainen edelleen. Ei ole ongelmaa ajaa GOST-kalustolla pitkin GOST-normien mukaista rataverkkoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 419
|
« Vastaus #13 : Syyskuu 13, 2025, 08:18:44 » |
|
Aloittajan lähde https://www.kouvolansanomat.fi/paikalliset/8836428 maksumuurin takainen juttu. Referaatti: UPM aloittaa uuden rautatieyhtiö Artic Railin kanssa raakapuukuljetukset Kuusankoskella sijaitsevalle UPM Kymin tehtaalle syyskuussa. Artic Rail on vuonna 2023 perustettu yritys, jonka kotipaikka on Kokkola. Sen toimialana on kokosuomen rautatieverkon kattavat kuljetukset ja kalustovuokraus. Yrityksen toimitusjohtaja Jari Niemelä kertoo UPM:n olevan ensimmäinen asiakas joka kanssa yhtiö aloittaa säännölliset kuljetukset. Niemelä mainitsee, että kuluvat kaksi ensimmäistä vuotta ovat menneet viranomaislupien käsittelyssä, jolla yhtiö saa liikenne- ja kuljetusluvat. Niemelän mukaan puuta kuljetetaan Kuusankoskelle useimmalta liikennepaikalta Etelä-Pohjanmaalta ja Keski-Suomesta. Hänen mukaan kuljetuksia tullaan tekemään kahdesti viikossa. Junan kuljetuskapasiteetti on 2000 tonnia, mutta tilanteen vaatiessa asiakkaan tarpeiden mukaan. Niemelä kertoo että kuljetusten olisi tarkoitus alkaa 30.9. Artic Rail on kymmenen työntekijän yritys, jonka suunnitelmissa on lähitulevaisuudessa palkata lisää henkilökuntaa. Sen kalusto koostuu kahdesta Dr16-dieeselveturista ja 15 tavaravaunusta. Lisäksi yhtiö käyttää vaihtotöissä Dr35-veturia. Niemelän mukaan UPM:n kuljetukset saadaan toteutettua nyk. kalustolla. Artic Rail on kolmas rautatieyhtiö, jonka kanssa UPM tekee yhteistyötä. Muut kaksi ovat VR ja Fennia Rai, kertoo UPM:n Metsän operaatiojohtaja Ville Parkkinen. Keskustelut Artic Railin ja UPM:n välillä alkoivat tämän vuoden aikana. Parkkisen mukaan rautatiekuljetusten osuus raakapuukuljetuksista on merkittävä, Kymin tehtaan osalta jopa lähes puolet. Minkä lisäksi tavoitteena on kaikkien operaattorien osalta kehittää sitä kuljetusten kustannus- ja päästötehokkaammaksi UPM Kymin tehdasintegraation (Sellu, paperi, bioenergia ) toimitusjohtaja Vesa Volmarin mukaan tehtaalle kuljetetaan vuosittain raakapuuta n. neljä miljoonaa kuutiota. Tästä rautatiekuljetusten osuus on n. kaksi miljoonaa kuutiota.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2218
|
« Vastaus #14 : Syyskuu 13, 2025, 08:56:43 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 467
|
« Vastaus #15 : Syyskuu 13, 2025, 18:09:43 » |
|
Erinomaisen hieno uutinen Arctic Railin osalta. Toivottavasti liikennesuoritteet ovat pysyvässä kasvussa. Mikä- tai kuka on seuraava uusi aloittava rautatieoperaattori?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 270
|
« Vastaus #16 : Syyskuu 13, 2025, 18:37:57 » |
|
Onhan noita jo varmaan tarpeeksi tavarapuolella, mutta kun saisi aitoa kilpailua henkilöliikenteenkin puolelle...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 467
|
« Vastaus #17 : Syyskuu 13, 2025, 19:05:02 » |
|
Kyllä! Kilpailu henkilöliikenteeseen rataverkollamme on enemmän kuin tervetullutta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1187
|
« Vastaus #18 : Eilen kello 15:57:37 » |
|
Onhan noita jo varmaan tarpeeksi tavarapuolella, mutta kun saisi aitoa kilpailua henkilöliikenteenkin puolelle...
VR on käyttänyt kaikki liikenevät resurssinsa sen eteen, ettei sen henkilöliikenteen kissanpäiviä tule vahingossakaan häiritsemään mikään toinen toimija, useammasta nyt puhumattakaan. Tästä löytyy roppakaupalla esimerkkejä, joita en jaksa alkaa luetella yksi kerrallaan, mutta yhden esimerkin nostan silti: VR sai kuin saikin ujutettua Petteri Orpon hallitusohjelmaan kalustoyhtiötä koskevan kirjauksen. Siinä yhtiön annettiin määritellä itse, mitä kalustoa valtion kalustokioskiin tullaan siirtämään. Kun VR pääsi vaikuttamaan hallitusohjelmaan tältä osin, yhtiö saattoi huokaista helpotuksesta, sillä juuri tämä kirjaus toimii käytännössä esteenä henkilöjunaliikenteen aidon kilpailun muodostumiselle Suomessa. Ja mitä kissanpäiviin tulee, minä en ole termiä rautatiekontekstissa keksinyt, vaan VR on käyttänyt sitä itse omaa asemaansa kuvatessaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1846
|
« Vastaus #19 : Eilen kello 20:54:02 » |
|
Erinomaisen hieno uutinen Arctic Railin osalta. Toivottavasti liikennesuoritteet ovat pysyvässä kasvussa. Mikä- tai kuka on seuraava uusi aloittava rautatieoperaattori?
Onko rautatierahdin tonnit kasvussa vai jaetaanko tässä vanhaa kakkua? Kenties jopa supistuvaa kakkua?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 362
|
« Vastaus #20 : Eilen kello 22:39:26 » |
|
Varmaan sellutehtaiden seisokit vähän tiputtaa loppuvuoden kuljetusmääriä, mutta ainakin VR:llä oli tonnit kasvussa tammikuu-kesäkuulla.
"Tavaraliikenteen rautatiekuljetusten volyymit kasvoivat 27,2 % ja olivat 13,5 (10,6) miljoonaa tonnia."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|