Ajankohtaiset  |  Tapahtumat  |  Aihe: Kalustoilta Suomen Rautatiemuseossa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Suomen Rautatiemuseo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« : Eilen kello 16:22:40 »

Kalustoillassa pääsee tutustumaan lähemmin muutamaan museon perusnäyttelyssä olevaan kalustoyksikköön. Marraskuun kalustoillassa esittelyssä ovat tavaraliikenteessä käytetyt höyryveturit C1 nro 21 ”Bristollari” ja Tr1 nro 1033 ”Risto” sekä diesellinjaveturi Dr12 nro 2241 ”Huru”.

C1 nro 21 on Valtionrautateiden ensimmäinen tavaraliikenneveturi vuodelta 1869. Tr1 nro 1033 on yksi Valtionrautateiden ensimmäisistä raskaista tavaraliikennevetureista, “Ristoista”. Se valmistui Tampellan tehtaalla vuonna 1941. Dr12 (vuoteen 1977 asti Hr12) oli ensimmäinen merkittävä diesellinjaveturi Suomessa. Se oli tarkoitettu raskaaseen linjaliikenteeseen ja syrjäytti raskaat höyryveturisarjat tärkeimmistä tavara- ja pikajunista pääradoilla. Rautatiemuseon kokoelmiin kuuluva Dr12 veturi on valmistunut vuonna 1963.

Kohteisiin pääsee kerrallaan vain rajoitettu määrä asiakkaita museon henkilökunnan johdolla. Vierailua suunnitellessa kannattaa huomioida, että museojunat eivät vastaa nykyajan esteettömyysvaatimuksia. Lisäksi osassa kohteista tilat ovat ahtaita ja pinnoilla voi olla rasvaa ja öljyä. Tämä kannattaa huomioida pukeutumisessa.

Alle 7-vuotiaat voivat vierailla kalustossa aikuisen kanssa. Näyttelyhalleissa on viileää tähän aikaan vuodesta, joten kannattaa pukeutua riittävän lämpimästi.

Torstaina 20.11. Suomen Rautatiemuseo on poikkeuksellisesti auki klo 10 – 19, kaluston esittely alkaa klo 15. Myös museon muut näyttelyt sekä museokauppa ja kahvila ovat auki koko illan klo 19 asti.

Kalustoiltaan voi osallistua museon normaaleilla pääsymaksuilla (14/8/5/0 €). Myös Museokortti käy.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 571


« Vastaus #1 : Eilen kello 16:51:19 »

Dr12 (vuoteen 1977 asti Hr12) oli ensimmäinen merkittävä diesellinjaveturi Suomessa

Pieni korjaus tähän: dieselvetureiden sarjamerkit uudistettiin 1.1.1976, eli vuoteen 1975 Hr12.

Mielelläni tutustuisin Rautatiemuseolla myös siihen ensimmäiseen, ei niin merkittävään, suomalaiseen diesellinjaveturiin.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Kimmo Huhta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #2 : Eilen kello 21:14:05 »

Jos tuonne joku harrastaja menee, voisiko kysellä museon esittelijältä, mitä siellä 1950:sta ajatellaan? Ja mahdollisesti sitten referoida tänne, mitä vastattiin. Museolla on täällä tili, mutta rikkumaton omerta sillä on vallinnut 1950:n suhteen.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Tapahtumat  |  Aihe: Kalustoilta Suomen Rautatiemuseossa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina