Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Hengaillaan ja På Spåret eivät saaneet kuvata ratoja Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1166


« : Marraskuu 12, 2025, 12:15:22 »

HS 12.11.2025

"Ratojen kuvauskiellolla hillitään kansallista turvallisuutta uhkaavia riskejä mutta myös kaapelivarkauksia."

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011619772.html

Surullista, mutta näin toimitaan Turva-Suomessa.

Koko ohjelmaformaatin idea katoaa kun videoissa näkyy vain maanteitä.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10216


« Vastaus #1 : Marraskuu 13, 2025, 01:21:45 »

Mitä muuta tästä seuraa?
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 859


« Vastaus #2 : Marraskuu 13, 2025, 03:35:08 »

Nythän meno on mennyt hurjaksi:  ”Kuvauslupa on haettava Väylävirastolta silloin, kun kuvataan alueella, jolla liikkuminen ilman lupaa on laissa kiellettyä, kuten ratapihoilla, tunneleissa, silloilla tai muulla rata-alueella”. Eli nyt on annettu määräys, että liikkumisen kielto alueille on tästä eteenpäin haettava erikseen kuvauslupa. Taitaa olla aika tavalla "veteen piirretty viiva", että missä kulkee sallitun ja kielletyn alueen raja. Näin aluksi on kielletty kokonaan kuvaus veturista eteenpäin.

Tämähän tulee rajoittamaan/vaikeuttamaan rautatie kuvausta rajusti ja jos poliisi saa määräyksen valvoa asiaa niin aikamoinen hulabaloo asian tiimoilta syntyy. Mistähän niitä viranomaisia Väylävirastossa voi tavoitella jotka näitä kuvauslupia myöntävät.

 
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2025, 04:18:38 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« Vastaus #3 : Marraskuu 13, 2025, 11:18:02 »

Tämä kuvauskieltohässäkkä on edennyt jotakuinkin seuraavasti.

2023 VR suostui Kolarin radan kuvausprojektiin myöntäen luvan kiinnittää kamera veturin keulaan. Väylä kuitenkin torppasi kuvaamisen olemalla yteydessä VR:ään, kun oli saanut tiedon asiasta. Aiemmin Väylä oli hyväksynyt kuvaamisen "hiljenemällä", kun muutamien videoiden sanottiin olevan kuvattu julkiselta paikalta eli junasta käsin.

2025 kesällä VR julkaisi Hangon radan timelapse-videon Tiktokissa. VR:n viestinnän mukaan luvat oli kunnossa. Kysyin piruuttani Väylältä, ja eipä ollutkaan, ja muutamassa päivässä video poistui Tiktokista. Ilman tätä episodia voi jopa olla, että VR olisi sallinut På Spåretin kuvaukset "omine lupineen".

Hyväähän tässä on se, että isompaa toimijaa ei sentään enää suosita harrastajiin nähden, vaan kaikki ovat samalla viivalla. Lisäksi hyvää on se, että mitään laillista keinoa estää kuvaamista junasta käsin yhtään mihinkään suuntaan ei ole, vaan vain operaattori voi asettaa omia ehtojaan toiminnalle. Jos esimerkiksi VR haluaisi kuvata, niin mitä ihmettä Väylä voisi tehdä? Sikäli ihmettelen esim. VR:n nöyristelyä asiassa, nehän ovat jo muutenkin riidoissa Väylän kanssa.

Kolari-keissin jälkipuintia hoitanut Väylän lakimies Ella Särkkä ja Turvavalvomon nimettömät tyypit varmaan vastaavat mielellään lisäkysymyksiin  Virnistää

tallennettu

Anders Järvenpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #4 : Marraskuu 13, 2025, 17:45:25 »

Mihin väitetty kuvauskielto perustuu juridisesti? Ymmärtääkseni Suomessa ei ole olemassa kuvauksen kieltävää lainkohtaa.

Mistä on saatavilla viranomaisen mahdollisesti tekemä kieltopäätös ja mikä on tuon päätöksen diaarinumero?

Jos valtion rataverkon haltija haluaa hallitsemallaan rataverkolla kieltää kuvaamisen rataverkkoa liikennöivien rautatieliikenteen harjoittajien junista, kieltoa koskeva päätös tulee perustua lakiin, kuten ylipäätään kaikki viranomaistoiminta maassamme.

Jos taas ei ole olemassa kuvaamisen kieltävää lakia tai viranomaisen toimivaltansa puitteissa tekemää päätöstä (joka olisi valituskelpoinen), ei kuvauskieltoa ole oikeasti olemassa.

Jos valtion rataverkon haltija toivoo, ettei kuvausta tehtäisi määrätyssä laajuudessa, se varmaankin esittäisi asian nimenomaan toiveena, joka varmaankin moni myös ottaisi huomioon. Tämä voisi olla tehokkaampi lähestymiskulma asiaan.

Toisaalta täytyy myös muistaa, että viranomaisen tekemä päätös on vain eräs lain tulkinta. Lopullinen tulkinta asiasta saadaan tarvittaessa valitusteitse tuomioistuimesta.

Jollei juridisesti relevantteja argumentteja tässä asiassa esitetä, ovat rataa eteenpäin kuvaavat kamerat käytännön mahollisuuksien mukaan tervetulleita niissä junissa jotka minä ajan, toki kulloisenkin rautatieliikenteen harjoittajan asettamien ehtojen puitteissa. Tallentuneiden ohjaamokeskusteluiden poistaminen tai kamerajalustojen käyttökielto voivat olla tällaisia ehtoja.

Toivon, että valtion rataverkon haltijan edustajilla, jotka varmaankin lukevat myös tätä palstaa, olisi rohkeutta ottaa asiaan kantaa. Jos mitään ei kuulu, on niin kutsuttu kuvauskielto merkityksetön asia. Eräänlainen pehmeäkyntinen paperitiikeri.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 853


« Vastaus #5 : Marraskuu 13, 2025, 23:18:27 »

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy eli KLOY (entinen HKL) on myös kieltänyt kuljettajiltaan ohjaamovideoiden julkaisun ja jakelun verkkoon.
Linkissä muuan varsin huolella tehty filmi siltä ajalta kun se oli sallittua.

https://www.youtube.com/watch?v=WPOfBkC4n9I
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 602


« Vastaus #6 : Eilen kello 08:44:13 »

HS 12.11.2025

"Ratojen kuvauskiellolla hillitään kansallista turvallisuutta uhkaavia riskejä mutta myös kaapelivarkauksia."

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011619772.html

Surullista, mutta näin toimitaan Turva-Suomessa.

Koko ohjelmaformaatin idea katoaa kun videoissa näkyy vain maanteitä.


Jokseenkin tajutonta. Kohta varmaan tehdään sikiöseulontoja raskaana oleville naisille ja pakkoaborttejakin, kun näistä sikiöistähän voi synnyttyään tulla vaikka kuinka kamalia Elokapinallisia, rosvoja tai - voi kauheeta - ilkivallantekijöitä!!!

Oi maamme Suomi, kuinka sinulla raukalla aina kiehuu puurot yli.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #7 : Eilen kello 16:07:22 »

Kun tälle turvallisuuden maksimointilinjalle mennään, niin sitten pitäisi kojelautakameratkin kieltää. Maantiet ovat yhtä lailla täynnä kriittistä infraa, siltoja, tunneleita, kaapeleita, lauttoja ym.

På Spåret/Hengaillaan -formaatti perustuu raiteisiin ja maantiellä liikutaan pääasiassa vain siellä, missä junat eivät kulje.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1862


« Vastaus #8 : Eilen kello 21:30:39 »

Kun tälle turvallisuuden maksimointilinjalle mennään, niin sitten pitäisi kojelautakameratkin kieltää. Maantiet ovat yhtä lailla täynnä kriittistä infraa, siltoja, tunneleita, kaapeleita, lauttoja ym.

Junien sivuikkunat pitäisi peittää samaan tapaan kuin Porkkalassa aikanaan.

Kaapelivarkaat saavat kuvattua kohteensa aivan liian helposti.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1191


« Vastaus #9 : Eilen kello 22:48:12 »

Villi veikkaukseni on, ettei Väyläviraston kaltainen instanssi voi millään määräyksellä kieltää kuvaamista julkisilla paikoilla.

Ainahan sitä voi leikkiä ties millaista maailmanmahtia, mutta vallitsevan lainsäädännön yli Väylä tai mikään muukaan taho, oli se sitten yksityinen tai julkinen, ei voi kävellä.
tallennettu
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« Vastaus #10 : Eilen kello 22:58:42 »

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy eli KLOY (entinen HKL) on myös kieltänyt kuljettajiltaan ohjaamovideoiden julkaisun ja jakelun verkkoon.
Linkissä muuan varsin huolella tehty filmi siltä ajalta kun se oli sallittua.

https://www.youtube.com/watch?v=WPOfBkC4n9I

Mikähän tähän on syynä? Onko tuo ollut isokin ongelma? Tietyn tyyppisille ihmisille se kuvaaminen vaan on punainen vaate, riippumatta siitä mitä kuvataan. Toki tuo on KLOY:n asia, mutta ei siihen hyvää syytä ole, jos nyt kuski ei kuvaa kännykällä ajon aikana Virnistää Matkustajia kielto ei ilmeisesti koske.
tallennettu

Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« Vastaus #11 : Eilen kello 23:06:31 »

Villi veikkaukseni on, ettei Väyläviraston kaltainen instanssi voi millään määräyksellä kieltää kuvaamista julkisilla paikoilla.

Ainahan sitä voi leikkiä ties millaista maailmanmahtia, mutta vallitsevan lainsäädännön yli Väylä tai mikään muukaan taho, oli se sitten yksityinen tai julkinen, ei voi kävellä.

Tällä tavalla Väylä hämmentää ja sekoittaa asioita:

viitaten em. perusteluihin, Väylävirasto ei myönnä lupia videoiden kuvaamiseksi nyt tarkoitetulla tavalla. Junassa kuvaamisen osalta on huomioitava liikennöitsijän asiasta mahdollisesti antama ohjeistus, mutta yleisesti ottaen junan matkustamo on julkinen paikka. Junassa on kuitenkin myös yleisöltä suljettuja osia, joiden osalta myös liikennöitsijä on saattanut asettaa kuvaamisen rajoituksia esim. junaturvallisuuteen liittyvistä syistä. Siltä osin kun näissä paikoissa olisi tarkoitus kuvata rata-aluetta nyt tarkoitetulla tavalla, Väylävirasto valtion rataverkon haltijana ei myönnä kuvauslupia.

Tässähän ei enää "kielletä" kuvaamista vaan ollaan vain myöntämättä lupia, ja ongelmaksi tulee ettei siihen saa edellyttää mitään lupia   Virnistää
tallennettu

Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Hengaillaan ja På Spåret eivät saaneet kuvata ratoja Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina