Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: IC juna Lentoasemalta Tampereelle  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« : Marraskuu 20, 2025, 19:43:02 »

Aamuledessä oli tänään tämä artikeli: https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000011638597.html

Artikelissa kritisoidaan kun ei oo myöhän illalla tarpeksi junavuoroa lentoasemalta Tampereelle.

Juna voisi lähteä Helsingistä hieman aikaisemmin, napata lentoasemalta ihmiset kyytiin ja jatkaa Tikkurilan kautta suoraan Tampereelle, missä juna olisi noin 15 minuuttia yli puolen yön.

Lähijunat menee aika tiukasti Vantaankosken- /Kehä-radalla, jopa 10 minuttien välin. Mahtuu sinne edes vielä IC juna mukaan? Lisäks tämä IC juna pitäs vaihtaa ajo-suuntaan Tikkurilassa, mutta ohjausvaunun kans ei oo kovin aijan kestävä juttu.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #1 : Marraskuu 20, 2025, 21:11:58 »

Asiaa!
Pidemmälläkin tähtäyksellä näyttää touhuilta puuttuvan järki tyystin.
Kun järjetön Tampereen "tunnin juna" vihdoin kuopattiin (vasta kun siitä johtunut kiistely oli aiheuttanut Suomelle epäsuorasti noin 4.2 miljardin euron EU-tukien menetyksen) ja sen syrjäytti järkevä Lentorata-hanke, Tampere myi (vieläpä tappiolla) "tunnin juna" -osakkeensa.

Tätä en voi lainkaan käsittää. Jopa kaikkien kaukojunien Helsingistä pohjoiseen ja Keravan tai Riihimäen kautta itään tulisi kulkea Lentoradan kautta, ja myös palata sitä kautta. Ei koituisi haittaa matkustajille, mutta tarjoutuisi lentoasemayhteyskin.
Pääradankin kuormitus samalla keventyisi Helsingin ja Keravan välillä.
tallennettu
Arttu Kaipiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #2 : Eilen kello 12:18:48 »

Kyllä nykyiseen aikatauluunkin näyttäisi mahtuvan yksi IC-juna, 22:53 ja 23:08 lähtevien P-junien välissä ei kulje A-junaa joten HKI-HPL on myös tilaa kaupunkiradalla.

Yksi ongelma mitä jutussa ei huomioida on toki se, että Tampereen kaupungilla ei ole lain mukaan oikeutta tilata ostoliikennettä VR:ltä, vaan homma pitäisi hoitaa LVM:n tekemän kilpailutuksen kautta. 2030-luvun ostoliikenteen kilpailutus on alkamassa ensi vuonna, ja LVM on ilmoittanut että ostoliikennettä haluavien kuntien pitäisi tämän vuoden puolella tehdä päätös asiasta, jotta kuntien haluama liikenne pääsee mukaan kilpailutuksen.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1171


« Vastaus #3 : Eilen kello 13:33:45 »

Kyllä nykyiseen aikatauluunkin näyttäisi mahtuvan yksi IC-juna, 22:53 ja 23:08 lähtevien P-junien välissä ei kulje A-junaa joten HKI-HPL on myös tilaa kaupunkiradalla.

Yksi ongelma mitä jutussa ei huomioida on toki se, että Tampereen kaupungilla ei ole lain mukaan oikeutta tilata ostoliikennettä VR:ltä, vaan homma pitäisi hoitaa LVM:n tekemän kilpailutuksen kautta. 2030-luvun ostoliikenteen kilpailutus on alkamassa ensi vuonna, ja LVM on ilmoittanut että ostoliikennettä haluavien kuntien pitäisi tämän vuoden puolella tehdä päätös asiasta, jotta kuntien haluama liikenne pääsee mukaan kilpailutuksen.

Mielestäni tuo ei ole hullumpi idea.
tallennettu
Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 62


« Vastaus #4 : Eilen kello 19:53:17 »

Viimeinen P-juna lentoasemalta lähtee arkisin klo 2.22 ja on Tikkurilassa klo 2.30, viikonloppuna tuntia aikaisemmin. Eikö se Tampereen IC-juna voi olla 2.30 Tikkurilassa odottamassa jos sieltä ilta/yö -lennoilta niin paljon tulee liikematkustajia? Aikaisemminkin tulee P-junia!

Kumpi on nopeampaa? Ne lukuisat liikemiehet nousee P-junasta Tikkurilassa ja astuu vieressä odottavaan IC-junaan vai IC-juna kiertää Huopalahden kautta lentokentälle. sieltä lukuisine matkustajineen Tikkurilaan. Kuljettaja kävelee junan päästä toiseen Tampereen puoleiseen päähän ja virittää junan kulkemaan uuteen suuntaan?

Nämä Tampereen liikemiehet on jo eläkkeellä ennen kuin uusi rata Helsinki-lentoasema-Kerava saadaan toimimaan.

Mahtuuko IC-juna lentokentän tunneleihin? Ainakaan asemille ei mahdu hätätilanteissa.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1195


« Vastaus #5 : Eilen kello 20:42:30 »

Mahtuuhan sinne ihan hyvin kaksikerroksinen IC-juna, kuten tästä kuvasta näet: https://vaunut.org/kuva/113937

Eivät nuo kehäradan tunnelit ja asemat sentään mitään metromaisen ahtaita ole.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2428


« Vastaus #6 : Tänään kello 09:20:47 »


vasta lentoradalla saadaan kaukojunayhteys Tampereelta lentoasemalle.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1195


« Vastaus #7 : Tänään kello 09:27:17 »


vasta lentoradalla saadaan kaukojunayhteys Tampereelta lentoasemalle.

Jos halutaan säästää kustannuksissa 95 prosenttia, miksei voida rakentaa Koivukylän eteläpuolelle suunniteltua kolmioraidetta, jolle löytyy varaus myös Vantaan kaupungin asemakaavasta?

Kolmioraiteen kautta Tampereelta tulevat ja sinne menevät kaukojunat pääsisivät kehäradalta suoraan pääradalle ilman koukkausta Tikkurilassa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2428


« Vastaus #8 : Tänään kello 09:38:10 »


vasta lentoradalla saadaan kaukojunayhteys Tampereelta lentoasemalle.

Jos halutaan säästää kustannuksissa 95 prosenttia, miksei voida rakentaa Koivukylän eteläpuolelle suunniteltua kolmioraidetta, jolle löytyy varaus myös Vantaan kaupungin asemakaavasta?

Kolmioraiteen kautta Tampereelta tulevat ja sinne menevät kaukojunat pääsisivät kehäradalta suoraan pääradalle ilman koukkausta Tikkurilassa.

Nopeat henkilöliikenteen radat (lentorata, länsirata ja itärata) voidaan rakentaa eurooppalaisella leveydellä ja lentoradan jatkeena on sitten Tallinnaan tunneli ja Rail Baltica
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1195


« Vastaus #9 : Tänään kello 10:18:19 »

Nopeat henkilöliikenteen radat (lentorata, länsirata ja itärata) voidaan rakentaa eurooppalaisella leveydellä ja lentoradan jatkeena on sitten Tallinnaan tunneli ja Rail Baltica

Schillä lailla.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1171


« Vastaus #10 : Tänään kello 11:08:49 »


vasta lentoradalla saadaan kaukojunayhteys Tampereelta lentoasemalle.

Jos halutaan säästää kustannuksissa 95 prosenttia, miksei voida rakentaa Koivukylän eteläpuolelle suunniteltua kolmioraidetta, jolle löytyy varaus myös Vantaan kaupungin asemakaavasta?

Kolmioraiteen kautta Tampereelta tulevat ja sinne menevät kaukojunat pääsisivät kehäradalta suoraan pääradalle ilman koukkausta Tikkurilassa.

Näin juuri. Kannataa alkaa suunnitella kolmiota ennenkuin paikalle nousee asuntoja, ellei ole jo alkanut nousta.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 854


« Vastaus #11 : Tänään kello 11:11:56 »

Jos halutaan säästää kustannuksissa 95 prosenttia, miksei voida rakentaa Koivukylän eteläpuolelle suunniteltua kolmioraidetta, jolle löytyy varaus myös Vantaan kaupungin asemakaavasta?

Kolmioraiteen kautta Tampereelta tulevat ja sinne menevät kaukojunat pääsisivät kehäradalta suoraan pääradalle ilman koukkausta Tikkurilassa.

Tuo kaava lienee jo kumottu ja kolmioraiteen paikka menetetty.
tallennettu
Sampo Rapeli
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 20


« Vastaus #12 : Tänään kello 11:19:41 »

Asemakaavassa ei ole kolmioraidetta (onko koskaan ollutkaan), mutta yleiskaavassa on edelleen varaus. Asemakaavassa alue on puistoa eikä siinä ole mitään kaavoja myöskään vireillä.


* kehärata yleiskaava.png (628.52 kilotavua, 876x562 - tarkasteltu 12 kertaa.)
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1195


« Vastaus #13 : Tänään kello 11:25:59 »

Tuo kaava lienee jo kumottu ja kolmioraiteen paikka menetetty.

Kyllä kolmioraiteen varaus näyttäisi tuossa kohtaa vielä olevan.

Lähde: https://kartta.vantaa.fi/


* Vantaan yleiskaavayhdistelmä Koivukylä.jpg (810.58 kilotavua, 1614x1012 - tarkasteltu 16 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: IC juna Lentoasemalta Tampereelle  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina