vasta lentoradalla saadaan kaukojunayhteys Tampereelta lentoasemalle.
Juurihan tässä ajetaan kaukojunayhteyttä Helsinki-Vantaan lentokentältä Tampereelle Kehäradan kautta. Se, että sinusta
tuntuu, että kaukojunayhteyttä tälle reitille ei tule ennen Lentorataa ei tee siitä totta.
vasta lentoradalla saadaan kaukojunayhteys Tampereelta lentoasemalle.
Jos halutaan säästää kustannuksissa 95 prosenttia, miksei voida rakentaa Koivukylän eteläpuolelle suunniteltua kolmioraidetta, jolle löytyy varaus myös Vantaan kaupungin asemakaavasta?
Kolmioraiteen kautta Tampereelta tulevat ja sinne menevät kaukojunat pääsisivät kehäradalta suoraan pääradalle ilman koukkausta Tikkurilassa.
Nopeat henkilöliikenteen radat (lentorata, länsirata ja itärata) voidaan rakentaa eurooppalaisella leveydellä ja lentoradan jatkeena on sitten Tallinnaan tunneli ja Rail Baltica
Jos Lentorata toteutettaisiin normaaliraideleveydellä, eivät sitä käyttävät junat edes pääsisi Tampereelle, kun oikeanlevyinen rata loppuisi kesken jo Tuusulassa. Tallinnan tunneli tuskin tulee kovin pian toteutumaan ja vaikka rakennustyöt saataisiin lähivuosina käyntiin, kyseessä on jo pitkä hanke. Jos Lentorata tullaan rakentamaan lähivuosina, tullaan se rakentamaan itäisellä raideleveydellä, koska Tallinnan tunnelia, johon yhdistyä, ei vielä ole, eikä ihan pian tulossakaan.
Länsiradan hyväksytty ratasuunnitelma on tehty itäiselle raideleveydelle ja suunnitelmaa ollaan jo hyväksymässä, eli elleivät kunnat nyt hylkää sitä, muutoksia ei ole tulossa ja Länsirata rakennetaan itäisellä raideleveydellä. Itäradan toteuttaminen normaaliraideleveydellä tarkoittaisi junanvaihtoa Kouvolassa kaikille Itä-Suomeen matkustaville ja kun kyseessä on nopean henkilöjunaliikenteen rataosa, ei matkustajien aikaa kannata tuhlata lisäämällä ylimääräinen junanvaihto, etenkin kun siitä ei olisi mitään hyötyä.
Mitenkähän pitkä valitus- ja suunnitteluprosessi alkaisi jos tuota kolmioraidetta alettaisiin suunnitella saati rakentaa? Lähtöpiste on erittäin vilkkaassa Asolanväylän ja Koivukylänväylän risteyksessä, sitten rata ylittää pienehkön mäen ja sen jälkeen erittäin liatun mutta suojelua tarvitsevan Rekolanpuron. Ennen päärataan liittymistä pitäisi ylittää vilkas Koivukylän Puistotie. Rata päättyisi Koivukylän aseman kupeeseen, siihen saataisiinkin upea vaihde- ja raidehässäkkä. Mäen ja puron välissä on päiväkotikin aika lähellä.
Ratasuunnitelmia joskus seuranneena voisi 10 vuotta olla aika hyvä arvio.
Onkohan kukaan aikuisten oikeasti kysynyt niiden tamperelaisten liikemiesten määrää jotka tulevat illalla myöhään lentokentältä junalla Tampereelle?
Ensiksi hanke pitää saada liikenne12 suunnitelmaan jonka jälkeen sitten alkaa ratasuunnitelmat.
Ei tarvitse. Ei Liikenne 12 -suunnitelmassa olo ole mikään ehdoton este hankkeen toteuttamiselle. Kyllä jos Koivukylän kolmioraidetta tosissaan aletaan ajaa, niin se voidaan toteuttaa ilman Liikenne 12 -suunnitelmassa oloakin.
Lisäksi Liikenne 12 -suunnitelmaa ei seuraa ratasuunnitelma. Liikenne 12 on laajempi liikennestrategia, ei osa yksittäisen hankkeen suunnittelua. Koivukylän kolmioraide, kuten mikä tahansa muukin ratahanke, alkaisi selvitysvaiheella, jota seuraisi suunnitelmavaihe ja lopulta rakentaminen.