Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: IC juna Lentoasemalta Tampereelle  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1201


« Vastaus #25 : Marraskuu 26, 2025, 08:31:15 »

Nyt ei ole tähän mitään lähdettä antaa, mutta mielestäni Kehäradan tunneleiden kiinteä ajolanka tunnelin katossa aiheutti myös jotain ongelmia mahdolliseen veturivetoiseen liikennöintiin.

Minkä vuoksi kehäradan tunneleihin ylipäätään tehtiin kiinteä ajolanka? Kaikissa muissa Suomen tunneleissahan on aina ollut tavallinen ajolanka.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1176


« Vastaus #26 : Marraskuu 26, 2025, 11:24:26 »

Nyt ei ole tähän mitään lähdettä antaa, mutta mielestäni Kehäradan tunneleiden kiinteä ajolanka tunnelin katossa aiheutti myös jotain ongelmia mahdolliseen veturivetoiseen liikennöintiin.

Minkä vuoksi kehäradan tunneleihin ylipäätään tehtiin kiinteä ajolanka? Kaikissa muissa Suomen tunneleissahan on aina ollut tavallinen ajolanka.

Mitä se voi aiheuttaa? Nouseeko virran voimakkuus liian suureksi että veturin laitteet eivät kestä vai voiko syntyä oikosulkuja tms?
tallennettu
Marko Nyby
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #27 : Marraskuu 26, 2025, 15:50:57 »

Minkä vuoksi kehäradan tunneleihin ylipäätään tehtiin kiinteä ajolanka? Kaikissa muissa Suomen tunneleissahan on aina ollut tavallinen ajolanka.

Ainakin kaksi syytä: 1) tunnelin poikkileikkaus saatiin pienemmäksi ja 2) mahdollisessa tulipalossa se ei katkea.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1201


« Vastaus #28 : Marraskuu 26, 2025, 19:03:09 »

Minkä vuoksi kehäradan tunneleihin ylipäätään tehtiin kiinteä ajolanka? Kaikissa muissa Suomen tunneleissahan on aina ollut tavallinen ajolanka.

Ainakin kaksi syytä: 1) tunnelin poikkileikkaus saatiin pienemmäksi ja 2) mahdollisessa tulipalossa se ei katkea.

Kohtaan 2) liittyen Maikkari uutisoi vuonna 2017 kehäradan tunnelissa tapahtuneesta ajolangan syttymisestä:
"Junaliikenne Kehäradalla oli pysähdyksissä kokonaan reilun varttitunnin ja osittain reilun tunnin. Juna seisahtui iltaseitsemältä Vantaan Aviapoliksen asemalle, sillä junan ajolangat ovat syttyneet palamaan junatunnelin katossa."

Ja sitten lähes täydellinen off-topic: Teemu kirjoitti tuolla edellä kehäradan isolla K-kirjaimella. Niin haluaisin itsekin tehdä, mutta Kotus peijuuna on ottanut rataosien nimissä käsittämättömän tiukan linjan.

Jostain syystä kehärata pitää Kotuksen näkemyksen mukaan kirjoittaa pienellä k:llä, mutta sitten taas kuvitteellinen Pisararata kirjoitetaan isolla P:llä. Perusteluna isolle P:lle Pisaradan osalta Kotus kirjoittaa edellä linkkaamallani sivulla näin:
"Isolla alkukirjaimella kirjoitettavia ratojen nimiä ovat seuraavat:
Pisararata (Helsingin keskustan alle suunniteltu pisaran muotoinen rata)
"

Ihmettelen tätä perustelua, sillä jos kerran pisaran muotoinen Pisararata kirjoitetaan isolla P:llä, niin miksei kehän muotoista kehärataa voi kirjoittaa isolla K:lla?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1176


« Vastaus #29 : Marraskuu 26, 2025, 19:53:55 »

Ihmettelen tätä perustelua, sillä jos kerran pisaran muotoinen Pisararata kirjoitetaan isolla P:llä, niin miksei kehän muotoista kehärataa voi kirjoittaa isolla K:lla?

Mulla on sellainen käsitys että käytössä olevat radat joiden nimessä ei esiinny paikkakuntaa tai maakuntaa, kirjoitetaan pienillä alkukirjaimilla kuten rantarata, oikorata tai kehärata.

Vielä rakenteilla tai suunnitteluasteella olevat  radat media ainakin kirjoitttaa isolla kuten Länsirata, Itärata, Lentorata tai jo haudattu Pisararata.

tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1201


« Vastaus #30 : Marraskuu 26, 2025, 21:07:10 »

Vielä rakenteilla tai suunnitteluasteella olevat  radat media ainakin kirjoitttaa isolla kuten Länsirata, Itärata, Lentorata tai jo haudattu Pisararata.

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa ainakaan Kotuksen ohjeiden perusteella. Kai luit linkkaamani Kotuksen linjaukset?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1176


« Vastaus #31 : Marraskuu 26, 2025, 22:54:41 »

Vielä rakenteilla tai suunnitteluasteella olevat  radat media ainakin kirjoitttaa isolla kuten Länsirata, Itärata, Lentorata tai jo haudattu Pisararata.

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa ainakaan Kotuksen ohjeiden perusteella. Kai luit linkkaamani Kotuksen linjaukset?

Media, kuten hesari kirjoittaa ainakin Länsirata ja Itärata koska nimillä tarkoitetaan samalla hankkeita. Mutta ilmeisesti  pitäisi kirjoittaa länsirata ja itärata. Mulle se on yksi ja sama.

 
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1201


« Vastaus #32 : Marraskuu 26, 2025, 23:07:44 »

Media, kuten hesari kirjoittaa ainakin Länsirata ja Itärata koska nimillä tarkoitetaan samalla hankkeita. Mutta ilmeisesti  pitäisi kirjoittaa länsirata ja itärata. Mulle se on yksi ja sama.

Näinpä se näyttäisi noiden ratojen osalta Hesarissa olevan – eli siis vastoin Kotuksen ohjeita.

Omasta mielestäni olisi selkeintä, että selkeät ratojen nimet, kuten rantarata tai kehärata olisivat erisnimiä, mutta kaikkitietävä Kotus tuntuu olevan tästä toista mieltä.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #33 : Eilen kello 09:44:40 »

Kotus on toki oikeassa samassa yleismerkityksessä/periaatteessa kuin Suomi ja suomalainen.
Jos tarkoittaa hanketta/toteuttajaa pitäisi median lausua Länsirata Oy (vaikka tiiviyssyistä jättääkin sen Oy:n merkitsemättä), mutta ratayhteyttä tarkoittaessaan lausua länsirata jne.

Kielemme on monivivahteinen, mutta silti syntyperäiselle helppo oppia ja melko helppo käyttää.
Ehdottaisin Nobel -palkintoa postuumisti Mikael Agricolalle (ja Elias Lönnrotillekin).
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1343


« Vastaus #34 : Tänään kello 13:28:14 »

Korjatkaa nyt, jos olen aivan hakoteillä, mutta olen käsittänyt, että puolet Lentoradan ideaa on tässä:

Keravalta etelään tarvitaan kaksi linjaraidetta lisää lähiliikenteen tarpeisiin. Nopeampi lähiliikenne ajaa aikanaan kahta nopeampaa raidetta ja kaupunkiradan junat ajavat kahta hitaamman liikenteen raidetta.

Ja nyt joku äärimmäisen fiksusti keksi, että jos kerran pitää rakentaa kaksi linjaraidetta lisää, niin miksi ei saman tien rakennettaisi niitä Kerava-Lentoasema-Pasila, ja jätetä nykyiset neljä raidetta lähiliikenteelle.

Ei kolmioita, ei Huopalahden kautta lähteviä IC:itä. Kaikki, toistan: kaikki kaukojunat ja nopeat taajamajunat Riihimäen sekä Lahden suunnasta kääntyvät Keravalta Lentorataa lentokentälle, ja siitä kohti Helsinkiä.

Eikö tämä ole alun perinkin suunniteltu jokseenkin näin? Am I missin´ sumfin´, kuten toisella kotimaisella sanotaan?

PS. IC-junan todellinen kääntymisaika esim. Tikkurilassa olisi 10 minuuttia, vrt. "aikasäästö" lähijunan odotteluun ja junavaihtoon.

PS. PS. Jos 500 tonnin junaa vedetään 40 promillen mäkeä ylös, se vaatii noin 200 kN vetovoimaa. Se on paljon, mutta ei lähelläkään ylärajoja: Sr2 kehittää 300 kN ja Sr3 350 kN ja nämä veturisarjat kiihdyttävät tämän junan tuonne 70 km/h tuntumaan, ennen kuin hevosvoimat ja kilowatit loppuvat yhtaikaa. Ja 500  tonnia on Ed-vaunuina laskettuna...olisiko noin 32 akselia.

Veturitekniikka ei sinällään estä 40 promillen radan liikennöintiä. Sveitsissä on pari lyhyttä päärataosuutta, ei raskaasti kuormitetuilla pääradoilla, mutta silti matkalla kaupungista toiseen, joissa kaltevuus on 50 promillea ja niin vain kulkevat tai ainakin kulkivat veturivetoiset junat 1960-luvun Re 420:llä, 4700 kW, 255 kN. Junapainot ovat tietenkin tilanteeseen sovitettuja. Tarkemmin tarkistamatta, välit näyttäisivät olevan Südostbahnin Pfäffikon SZ–Biberbrugg ja Arth-Goldau–Biberbrugg.

PS.PS.PS. Sitten vuonna 2040, kun Tallinnan tunneli alkaa olla porattuna, niin tulkoon se yhteys Lentoradan lentokentän aseman alle, jolloin siitä on vaihtoyhteys IC-juniin Riihimäen ja Lahden suuntiin, sekä nykyisen Kehäradan lähijuniin. Rail Balticalta ja tunnelista tulevat junat jatkavat siitä sitten muutamaa kilometriä pohjoisemmaksi varikolle ja tavarajunat maaliikenneterminaaliin.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 278


« Vastaus #35 : Tänään kello 14:00:23 »

Vaan miksi ahtaa kaikki Helsinkiin? Onhan niitä lentokenttiä muuallakin. Ymmärrän että etenkin  liikematkustukselle ovat vaihtoyhteydet tarpeen, mutta lomalennoilla tilanne on hieman toinen.
Esim. Tampere-Pirkkala voisi monelle olla kätevämpi lähtöpaikka. Tosin ei sinnekään nyt mitään lentoratoja kulje, mutta niitä olisi helpompi tehdä jonnekin "Lempäälän-Pirkkalan  korpeen" kuin ruuhkasuomeen vaikka jo yksi tienoikaisusuunnitelma herättää suuria tunteita.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1343


« Vastaus #36 : Tänään kello 17:23:05 »

Esim. Tampere-Pirkkala voisi monelle olla kätevämpi lähtöpaikka. Tosin ei sinnekään nyt mitään lentoratoja kulje, mutta niitä olisi helpompi tehdä jonnekin "Lempäälän-Pirkkalan  korpeen" kuin ruuhkasuomeen vaikka jo yksi tienoikaisusuunnitelma herättää suuria tunteita.

Millähän sinne kuljettaisiin? Aloitetaanko lähiliikenne Tampere-Pirkkalan lentoasema ja takaisin, vai laitetaanko kaikki Tampereen-Toijalan välin kaukojunat kulkemaan tuon uuden lentoasemayhteyden kautta, ja lisätään niiden aikatauluun tarvittavat 15 minuuttia, ja unohdetaan kaikki turhan hössötykset Tampere-Helsinki -välisen junayhteyden nopeuttamisesta?

Aikaa sitten eräs asiantuntija muistutti, että "lentoasema on paikka, johon laskeutuu lentokoneita". Muutama vuosi sitten Tampere-Pirkkalasta lähti aamulla 05.30 AirBalticin Riian-lento ja loppupäivä olikin sitten vähän hiljaisempaa. Korona-aikana taisi olla kausia, että Tampere-Pirkkalasta ei ollut lainkaan aikataulun mukaista lentoliikennettä.

Tilanne ei ole näistä ajoista ratkaisevasti muuttunut.

Keitä varten pitäisi Tampere-Pirkkalaan järjestää nopea ja hemmetin kallis kulkuyhteys?
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 855


« Vastaus #37 : Tänään kello 17:32:17 »

Millähän sinne kuljettaisiin?
Omalla autolla tietenkin. Siinä on hyvä pysäköintikenttä oven edessä. Viime vuonna käytin Tampereen kenttää ja lensin sieltä nopeasti ja suoraan Köpikseen ja takaisin.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1266


« Vastaus #38 : Tänään kello 18:11:37 »

Keitä varten pitäisi Tampere-Pirkkalaan järjestää nopea ja hemmetin kallis kulkuyhteys?

Olen antanut itseni ymmärtää, että tuo ratayhteys Tampere-Pirkkalaan tulisi kaupanpäälle siinä jos tampereen läntinen oikorata joskus toteutuu. Siinähän rakennettaisiin uusi järjestelyratapiha tuonne johkin Lempäälän - Pirkkalan metsään ja saataisiin myrkkyjunat pois tampereen keskustasta.
tallennettu

Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1343


« Vastaus #39 : Tänään kello 18:59:51 »


Olen antanut itseni ymmärtää, että tuo ratayhteys Tampere-Pirkkalaan tulisi kaupanpäälle siinä jos tampereen läntinen oikorata joskus toteutuu. Siinähän rakennettaisiin uusi järjestelyratapiha tuonne johkin Lempäälän - Pirkkalan metsään ja saataisiin myrkkyjunat pois tampereen keskustasta.

Se onkin jännä oikorata, kun se kiertää huomattavasti nykyisiä ratoja kauempaa. Niinpä kaukojunat tarvitsevat sen 15 minuuttia lisää ajoaikaa Tpe-Hki -välille, sisältäen lentoaseman pysähdyksen.

Rautatieliikennehän ei tarvitse tuota uutta järjestelyratapihaa.

Satutko muuten tietämään, paljonko "myrkkyjunia" kulkee Tampereen läpi, ja minkälainen uhkataso ja onnettomuushistoria niillä on?
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1266


« Vastaus #40 : Tänään kello 19:32:04 »

Satutko muuten tietämään, paljonko "myrkkyjunia" kulkee Tampereen läpi, ja minkälainen uhkataso ja onnettomuushistoria niillä on?

Ei mitään tietoa. Joskus vain uutisista luin tuosta suunnitelmasta perusteluineen. Siinä ollaan samaa mieltä, että Pirkkalan lentokentän nykyisillä liikennemäärillä ei mitään ratayhteyttä tarvita.
tallennettu

Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: IC juna Lentoasemalta Tampereelle  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina