Vaikka Veikkolaan tulisi asema niin eivät kai Kirkkonummelle meneviä nykyisiä rantaradan U-junia lopetettaisi? Jos länsirata tulisi ja Turun junat siirtyisivät sinne niin se mahdollistaisi Helsinki-Kirkkonummi-Karjaa-Hanko taajamajunaliikenteen suuremmassa laajuudessa.
Kirkkonummi on joka tapauksessa vähän samanlainen kunta kuin Espoo tai Vantaa olivat 1970-luvulla, pirstaloitunut sekavaan keskustaajamaan, moneen lähiöön ja välissä maaseutua.
Kyse on siitä, mitä alueella ylipäätään tapahtuu sen jälkeen, kun sinne rakennetaan uusi rautatieyhteys. Uuden rautatien läheisyyteen voi syntyä uusia kasvukeskuksia. Jos kerran Länsirata nopeuttaa liikkumista kumpaankin suuntaan, niin nykyinen Kirkkonummen keskustaajama voi menettää merkitystään, vaikka Veikkolaan ei avattaisikaan asemaa. Mitä ilmeisimmin Kirkkonummella ainakin osa porukasta pelkäsi juuri sitä, että painopiste siirtyisi Veikkolaan, jos sinne avattaisiin asema.
Kirkkonummi voi siis jäädä kokonaan nuolemaan näppejään, jos kaikenlainen kasvu kohdistuukin Länsiradan varteen — esim. muiden kuntien alueelle. Jos näin käy, niin kannattaako enää sen jälkeen uhrata joukkoliikennepanostuksia samassa määrin vanhalle Rantaradalle. Näitä argumentteja Länsirataa liittyvässä keskustelussa vilahteli, mutta spekulaatiostahan tässä vain on kyse. Kunnilla on sitä paitsi alueellinen kaavoitusmonopoli, jota käyttämällä ne voivat vaikuttaa alueensa kehitykseen vahvasti.
Espoossahan painopisteen muutos on jo toteutunut, kun Leppävaarasta paisui suuri keskittymä ainakin osittain Espoon keskustan kustannuksella: kaukojunat pysähtyvätkin Espoon sijasta nyt Leppävaarassa. Kaupunkiradan laajennuksen vaikutuskin näkyy, kun radanvarsi rakennettaan täyteen.
Espoota on todellakin suunniteltu eri tavalla kuin kaupunkeja perinteisesti suunnitellaan. Ideana oli hajasijoitus, eli hallinnollisten palveluiden sijoittaminen neljään keskukseen. Espoollahan ei ole ns. historiallista keskustaa, kuten on monilla vanhoilla kaupungeilla. Idean edellytyksenä on kuitenkin toimiva joukkoliikenne, joka syntyi vasta sen jälkeen, kun pääkaupunkiseudun kunnat ryhtyivät sitä yhdessä kehittämään. Tästä huolimatta henkilöautoja on Espoossa runsaasti.