Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 509
|
|
« : Joulukuu 08, 2025, 20:29:07 » |
|
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veli-Matti Laitinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
|
« Vastaus #1 : Eilen kello 08:03:19 » |
|
Niinpä! Olen Kirkkonummelle erittäin kiitollinen vaikka olen itse Salon suunnalta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1248
|
|
« Vastaus #2 : Eilen kello 18:27:28 » |
|
Espoolaisena pidän ratahanketta hyvänä ja kannatettavana — niin ajatteli myös Espoon kaupunginvaltuusto, jolle lankesi hippasen enemmän maksettava kuin mitä Kirkkonummen hikiset 15 miljoonaa euroa ovat. Kirkkonummen osuus budjetista on reilun prosentin. Tuskin ratahanke tähän kaatuu. Vedetään rata Kirkkonummen läpi ilman Veikkolan seisaketta, kun eivät kerran halua junan pysähtyvän alueellaan. Jos kunta joskus tulevaisuudessa haluaa, että junat eivät paahda pysähtymättä läpi, niin maksatetaan seisakkeen rakentaminen korkojen kanssa kirkkonummelaisilla 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 425
|
|
« Vastaus #3 : Eilen kello 19:04:03 » |
|
Kirkkonummen valinta oli mielestäni odotetun lainen. Uusi ratalinjaus ei palvele sen keskusta-aluetta, vaan voi lopettaa sen tulevaisuudessa tai muuttaa sen esim. Länsimetron uudeksi jatkeeksi.
Salon valinta tulee olemaan mielenkiintoinen. Tänään siellä Julian mukaan pysähtyy kaikki 30 s- ja ic-junaa. En usko, että "Tunnin junaan", josta yritetään luoda mielikuvaa nopea, mahtuisi montaan päivittäistä kaukojunaa. Suunnitellusta lähiliikenteestä huolimatta tuntuu heikennykselle, jota kys. kaupunki itse rahoittaisi, mikäli suostuisi rahoitukseen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 509
|
|
« Vastaus #4 : Eilen kello 19:38:34 » |
|
Noo...Tuskin tuo nykyoloissa varsin järjetön ja ylikallis ratahanke kuitenkaan kaatuu Kirkkonummen poikittaiseen vetoon. Valitettavasti näin taitaa olla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1180
|
|
« Vastaus #5 : Eilen kello 20:21:32 » |
|
Jotenkin vaikuttaa siltä kuin kirkkonummelaiset päättäjät heidän ministerit mukaanlukien eivät välitä tippaakaan junaliikenteestä. He eivät ole edes saaneeet aikaan edes että Turun junat nykyisellä rantaradalla alkaisivat pysähtyä Kirkkonumella, paria aikaista aamu ja iltavuoroa lukuunottamatta. Tämän järjestyksessä toisen "Porkkalan tunnelin" kausi alkoi 2016 kun VR päätti nopeuttaa pikajunia ja ohittaa Kirkkonummi, ja myös Espooon keskus, silloin junat todella olivat hiukan nopeampia mutta nyt ollaan palattu 2 tunnin 5 minuutin kokonais matka-aikan. Mitään aihetta ohittaa Kirkkonummi ei ole mutta silti junat ohittavat. Paitsi joinakin kaupunkiratatyöman liikennekatko-viikonloppuina jolloin se toimii päästeasamana.
Mitä itse olen huolissani jos länsirataa ei tule, on että rantarata joutuu niin massiivisten korjaustöiden kohteeksi että liikenne on poikki monena kesänä kuten nyt kaupunkiratatöiden takia, tai että jos korjauksia ei tehdä, sille tulee nopeusrajoituksia niin paljon että matka-aika pitenee että se ei ole enää edes bussien kanssa kilpailukykyinen ja VR vähitellen lakkauttaa junat Helsingin ja Turun välillä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1865
|
|
« Vastaus #6 : Eilen kello 20:25:09 » |
|
Länsiradalla liikennöivät tunnin junat varustettaneen ikkuluukuin, jotka asetetaan paikoilleen Kirkkonummen läpiajon ajaksi. Onneksi kalustoa ei ole vielä tilattu niin voi asettaa vaatimukseksi kalustolle. Sähkötoimiset tai pneumaattiset luukut eivät hidasta matka-aikaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1248
|
|
« Vastaus #7 : Eilen kello 20:58:24 » |
|
Kirkkonummi ampuu omaan jalkaansa. Rantarata hiljenee, kun liikenne ohjautuu Länsiradalle. Samalla nykyinen Kirkkonummen keskusta näivettyy, kun sinne ei pääse enää muuten kuin pääsääntöisesti omalla autolla.
Se on selvää, että Kirkkonummella painopiste olisi ainakin osittain siirtynyt Veikkolan suuntaan, jos sinne olisi avattu uusi liikennepaikka. Kirkkonummelaiset sanovat itse, että päättäjiä ei ole kiinnostanut Veikkolan alueen kehittäminen. Sekin on selvää, että rautatie imee rakentamista, kuten on jo pitkään imenyt Espoossa. Tämä antaa kaavoittamiselle ja rautatieliikennettä tukevalle joukkoliikenteelle mahdollisuuksia. Espoon suunta on pääkaupunkiseudulla selkeää kasvualuetta, josta Kirkkonummikin voi saada osansa.
Lulu Ranne totesi hetki sitten YLEn pääuutislähetyksessä, että Länsiradan osakaskuntien on keskenään keskittävä tapa paikkailla Kirkkonummen jättämät aukot rahoituksessa. Valtiolta ei ole tulossa lisärahoitusta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 76
|
|
« Vastaus #8 : Eilen kello 23:05:07 » |
|
Kuten edellä todettu, IC- ja S-junat eivät pysähdy Kirkkonummella. Näin ollen Länsirata parantaa Kirkkonummen tilannetta Rantaradan suunnalla, nykyisten lähijunien lisäksi tulevat Helsinki-Karjaa-Hanko-junat. Kirkkonummi on HSL-aluetta, joten on HSL:n päänsärky ratkaista joukkoliikenneasiat, joten pelkän henkilöautoliikenteen varaan ei Kirkkonummi jää, oli rautateitä tai ei. Veikkola on Kirkkonummen huutolaislapsi. Uskoisin, että veikkolalaisten enemmistö haluaisi Veikkolan liittämistä johonkin toiseen kuntaan ja tämä riippumatta Länsiradasta.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Tänään kello 00:56:19 kirjoittanut Matti Melamies »
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1180
|
|
« Vastaus #9 : Eilen kello 23:06:50 » |
|
Kirkkonummi ampuu omaan jalkaansa. Rantarata hiljenee, kun liikenne ohjautuu Länsiradalle. Samalla nykyinen Kirkkonummen keskusta näivettyy, kun sinne ei pääse enää muuten kuin pääsääntöisesti omalla autolla.
Nyt en oikein ymmärä mitä tarkoitat tällä? Vaikka Veikkolaan tulisi asema niin eivät kai Kirkkonummelle meneviä nykyisiä rantaradan U-junia lopetettaisi? Jos länsirata tulisi ja Turun junat siirtyisivät sinne niin se mahdollistaisi Helsinki-Kirkkonummi-Karjaa-Hanko taajamajunaliikenteen suuremmassa laajuudessa. Mutta siihen asti on pitkä aika, joidenkin tietojen mukaan kakkosvaihe valmistuisi vasta 2040. Kirkkonummi on joka tapauksessa vähän samanlainen kunta kuin Espoo tai Vantaa olivat 1970-luvulla, pirstaloitunut sekavaan keskustaajamaan, moneen lähiöön ja välissä maaseutua. Erikoista että Kirkkonummi ei ole panostanut merenrannalle rakentamista kuten Espoo. Mahdollisesti Puolustusvoimat ovat vaikuttaneet siihen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1248
|
|
« Vastaus #10 : Tänään kello 06:35:38 » |
|
Vaikka Veikkolaan tulisi asema niin eivät kai Kirkkonummelle meneviä nykyisiä rantaradan U-junia lopetettaisi? Jos länsirata tulisi ja Turun junat siirtyisivät sinne niin se mahdollistaisi Helsinki-Kirkkonummi-Karjaa-Hanko taajamajunaliikenteen suuremmassa laajuudessa.
Kirkkonummi on joka tapauksessa vähän samanlainen kunta kuin Espoo tai Vantaa olivat 1970-luvulla, pirstaloitunut sekavaan keskustaajamaan, moneen lähiöön ja välissä maaseutua. Kyse on siitä, mitä alueella ylipäätään tapahtuu sen jälkeen, kun sinne rakennetaan uusi rautatieyhteys. Uuden rautatien läheisyyteen voi syntyä uusia kasvukeskuksia. Jos kerran Länsirata nopeuttaa liikkumista kumpaankin suuntaan, niin nykyinen Kirkkonummen keskustaajama voi menettää merkitystään, vaikka Veikkolaan ei avattaisikaan asemaa. Mitä ilmeisimmin Kirkkonummella ainakin osa porukasta pelkäsi juuri sitä, että painopiste siirtyisi Veikkolaan, jos sinne avattaisiin asema. Kirkkonummi voi siis jäädä kokonaan nuolemaan näppejään, jos kaikenlainen kasvu kohdistuukin Länsiradan varteen — esim. muiden kuntien alueelle. Jos näin käy, niin kannattaako enää sen jälkeen uhrata joukkoliikennepanostuksia samassa määrin vanhalle Rantaradalle. Näitä argumentteja Länsirataa liittyvässä keskustelussa vilahteli, mutta spekulaatiostahan tässä vain on kyse. Kunnilla on sitä paitsi alueellinen kaavoitusmonopoli, jota käyttämällä ne voivat vaikuttaa alueensa kehitykseen vahvasti. Espoossahan painopisteen muutos on jo toteutunut, kun Leppävaarasta paisui suuri keskittymä ainakin osittain Espoon keskustan kustannuksella: kaukojunat pysähtyvätkin Espoon sijasta nyt Leppävaarassa. Kaupunkiradan laajennuksen vaikutuskin näkyy, kun radanvarsi rakennettaan täyteen. Espoota on todellakin suunniteltu eri tavalla kuin kaupunkeja perinteisesti suunnitellaan. Ideana oli hajasijoitus, eli hallinnollisten palveluiden sijoittaminen neljään keskukseen. Espoollahan ei ole ns. historiallista keskustaa, kuten on monilla vanhoilla kaupungeilla. Idean edellytyksenä on kuitenkin toimiva joukkoliikenne, joka syntyi vasta sen jälkeen, kun pääkaupunkiseudun kunnat ryhtyivät sitä yhdessä kehittämään. Tästä huolimatta henkilöautoja on Espoossa runsaasti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 605
|
|
« Vastaus #11 : Tänään kello 08:46:16 » |
|
Minulla on hyvä ehdotus:
Ostetaan porukalla setämiehelle nro 1, alias Petteri Orpolle Märklinin peruspakkaus ympyräratoineen joululahjaksi! Sillä kun Petteri O. ajaa turuuttelee pääministerin virkahuoneessaan tunnin ajan, niin siinä se! Fiksuin ratkaisu "Tunnin junaksi".
Olen jo laittanut itseltäni viiden sentin kolikon "kolehtiin" - !
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 898
|
|
« Vastaus #12 : Tänään kello 10:26:56 » |
|
Surkuhuvittaa kun Grahn-Laasonen ja Orpo hyökkäsivät Rannetta vastaan tiedotuvälineissä tämän todettua, että jäljelle jäävien kuntien pitää korvata osakassopimuksen vaje (Kirkkonummen ja mahdollisten muiden kieltäytyjien aiheuttama). Kirkkonummella vastaan äänestäneen Adlercreutzin kimppuun eivät kokoomusministerit käyneet (uskaltaneet, halunneet käydä), koska tämähän ei ole persu.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Tänään kello 10:42:35 kirjoittanut Erkki Nuutio »
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1180
|
|
« Vastaus #13 : Tänään kello 10:50:23 » |
|
Kyse on siitä, mitä alueella ylipäätään tapahtuu sen jälkeen, kun sinne rakennetaan uusi rautatieyhteys. Uuden rautatien läheisyyteen voi syntyä uusia kasvukeskuksia. Jos kerran Länsirata nopeuttaa liikkumista kumpaankin suuntaan, niin nykyinen Kirkkonummen keskustaajama voi menettää merkitystään, vaikka Veikkolaan ei avattaisikaan asemaa. Mitä ilmeisimmin Kirkkonummella ainakin osa porukasta pelkäsi juuri sitä, että painopiste siirtyisi Veikkolaan, jos sinne avattaisiin asema.
Ei Kirkkonummen keskustaajama mihinkän katoaisi vaikka Veikkola kasvaisi, Veikkolaan muuttaisi ihmisiä joilla on työpaikka esim Leppävaarassa tai Pasilassa. Kirkkonummen keskus ja Sundsberg taas ihmisiä joilla on työpaikka Länsiväylän varrella. Kuvittelisin että länsirataa vastaan äänestäneet kirkkonummelaisvaltuutetut eivät ajatelleet niin pitkälle vaan ainoastaan sitä että tärkeintä on että koko länsiradan rakentaminen saadaan estettyä. Jos se kuitenkin rakennetaan ilman asemaa Veikkolaan niin ovat saaneet juuri mitä halusivat, vain haittoja eikä hyötyjä. Kirkkonummi on osanut sössiä rautatiehankkeensa muutenkin. Ei haluta HSL-lähijunien varikkoa Luomaan vaikka se olisi liikenteenhoidon kannalta paras paikka, tarjotaan jotain Vuohimäkeä kirkonkylän länsipuolella. Se tarkoittaa että varikko joudutaan rakentamaan Espoon Näkinmetsään kallion sisään joka tulee paljon kalliimmaksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1248
|
|
« Vastaus #14 : Tänään kello 11:26:45 » |
|
Ei Kirkkonummen keskustaajama mihinkän katoaisi vaikka Veikkola kasvaisi, Veikkolaan muuttaisi ihmisiä joilla on työpaikka esim Leppävaarassa tai Pasilassa. Kirkkonummen keskus ja Sundsberg taas ihmisiä joilla on työpaikka Länsiväylän varrella. Vaikea sanoa tulevaisuudesta mitään varmaa. Tästä huolimatta lehdistössä välitettiin näkemyksiä siitä, että kyseessä olisi myös vääntö Kirkkonummen sisäisestä kehittämisestä, jossa Veikkolan seutu on lapsipuolen asemassa. Kirkkonummella asuu reilut 40 000 ihmistä. Kun Espoon väkiluku kasvaa jatkuvasti, niin voisi olla järkevää liittää Kirkkonummi Espooseen, niin aluetta päästäisiin kehittämään kokonaisvaltaisesti. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Kauppinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 13
|
|
« Vastaus #15 : Tänään kello 15:12:41 » |
|
Kirkkonummen osuus budjetista on reilun prosentin. Tuskin ratahanke tähän kaatuu. Vedetään rata Kirkkonummen läpi ilman Veikkolan seisaketta, kun eivät kerran halua junan pysähtyvän alueellaan. Jos kunta joskus tulevaisuudessa haluaa, että junat eivät paahda pysähtymättä läpi, niin maksatetaan seisakkeen rakentaminen korkojen kanssa kirkkonummelaisilla  Tämä on hyvä idea! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 76
|
|
« Vastaus #16 : Tänään kello 15:16:52 » |
|
Veikkolan liittäminen Espooseen olisi hyvä alku asioiden selkeyttämiseen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|