Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #25 : Helmikuu 02, 2011, 18:40:32 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 515
|
« Vastaus #26 : Helmikuu 02, 2011, 19:29:38 » |
|
Kisko ei oikein ollut rautatiepitäjä. Linkin osoittama Kosken asema oli entisen Perniön kunnan alueella; entisen Kiskon kunnan raja ei ole kaukana, mutta rata ei mielestäni missään kohtaa kulkenut Kiskon alueen läpi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 147
|
« Vastaus #27 : Helmikuu 02, 2011, 22:42:07 » |
|
Mitäs tässä on muka oikaistu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #29 : Helmikuu 03, 2011, 08:09:44 » |
|
Mitäs tässä on muka oikaistu? Eli kun matkustaa junalla, niin näkee AGAn raideportin ja siinä vielä olevat Seis-levyt. Vanha Agan raide rakennettiin uudelleen vanhan pohjoisen raiteen paikalle. Viimeinen Algolin raide on sijainnut vanhan linjauksen pohjoispuolella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #30 : Helmikuu 03, 2011, 23:26:31 » |
|
Tämä ratalinja, Talolan tasoristeys varoituslaitoksineen jäi käytöstä, kuten mm. Halikko, sekin tasoristeyksineen, varoituslaitoksineen. 90-luvulla. Varsin paljon purettiin joutilaiksi käyneitä varoituslaitoksia vanhalta linjalta. Uusimpia laitoksia siirrettiin käyttöön muualle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 283
|
« Vastaus #32 : Maaliskuu 12, 2011, 00:44:55 » |
|
Salosta länteen:
Halikonjoen länsipuolella on pieni oikaisu ennen Halikon asemaa, asemalta länteen Tunnelimäen kohdalla rata on kulkenut kolmea linjausta, alkuperäinen pohjoisin kiertää mäen, 20-luvun eteläisin puhkaisee mäen tunnelissa ja uusin on keskellä. Kaikki linjaukset näkyvät sekä kartalla, että maastossa. Leinolan linjauksesta muistuttaa enää pieni pätkä ratapenkkaa tien 2351 itäpuolella ja ratavartijan mökki vanhan tasoristeyksen kohdalla. Hajalan aseman itäpuolella on pieni oikaisu ja aseman ratapiha on kadonnut.
Paimion puolella ratalinjaa on siirretty hiukan pohjoiseen Kaunismäen kohdalla ja Paimion aseman itäpuolella on pieni oikaisu. Paimiosta Piikkiöön ratalinja on kutakuinkin alkuperäinen, Toikkalan kohdalla on pieni oikaisu kuninkaantien puretusta tasoristeyksestä länteen.
Piikkiön ja Turun välillä ainoa suurempi oikaisu on Lehtovaaran soraliikkeen ja vanhan Nunnan tasoristeyksen välinen osuus. Littoisten aseman kaarteita on loivennettu, Verkatehtaan sivuraide erkani aseman itäpuolelta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #33 : Maaliskuu 13, 2011, 21:51:37 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #34 : Maaliskuu 14, 2011, 08:02:05 » |
|
Tuo Kaunismäen (Kriivarin leikkaus?) oikaisu on jo toinen. Kaksi aikaisempaa näkyy maastossa. Ja niiden vieressä, ulkokaarteen puolella, nyt metsikkö, jossa anturakiviä ratavartijan? talosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 283
|
« Vastaus #35 : Maaliskuu 31, 2011, 23:21:40 » |
|
Tolsan kohdalla nykyinen linja on petollisen suora ja puhkoo kallioita, joten se ei voi olla alkuperäinen, pajaporilla ei turhia kairailtu, jos oli vaihtoehtoja. Bongasin karttapaikan ilmakuvasta epäilyttävän kaaren eteläpuolelta alavammasta maastosta, mutta pari viikkoa sitten livenä huomasin 51:n levennyksen peittäneen sen melkein kokonaan. Veikkaisin kuitenkin tuota, koska maaston muodot ovat muuten jouhevat. http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Olisiko+sittenkin+t%C3%A4ss%C3%A4%3F&srs=EPSG%3A3067&y=6667439&mode=orto&x=360158&lang=fiMankin kohdalta on johtanut raide 1,5 km pohjoisempana olevalle muuntoasemalle ja veikkaisin muuntoaseman itäpuolella olevan mäensyrjän lampineen olevan vanha kiviainespaikka, koska oikaisun yhteydessä näyttäisi olevan myös kolmioraide, jota tuskin olisi tarvittu parin pytyn roudaamiseen loppusijoituspaikkaansa. Ihmettelinkin joskus 11 v. sitten istuessani Köklaxin-Veikkolan tien varren silloisen Esson baarissa viereisen tien olevan "ylirakennettu" maalaismaisemaan, mutta sepäs olikin ratapenkka. Silloin ajatukset olivat keskittyneet baarin pöydän toisella puolella istuvan neidin ominaisuuksiin, joten asia unohtui vuosiksi. Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt lähteä tutkimaan ratapenkkaa, niin olisi säästynyt paljolta...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #36 : Huhtikuu 01, 2011, 08:17:05 » |
|
Ja jälleen kerran. (Olisikohan jo kolmannen kerran tässä viestiketjussa) kehoitan tutustumaan Markku Nummelinin kirjoittamaan kirjaan Rantarata. Siinähän on kuva Tolsasta silloin kun oikaisu tehtiin. Eli itse kallistun kyllä siihen, että vanha linjaus kulki nykyisen pohjoisspuolelta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #37 : Huhtikuu 03, 2011, 16:45:44 » |
|
No tosta se on varmasti mennyt, sitten kaartanut oikealle, nykyisen linjan yli sinne pohjoispuolelle. Eli useampi mutka ollut siinä.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #38 : Toukokuu 19, 2011, 16:28:17 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #39 : Toukokuu 19, 2011, 18:33:15 » |
|
Siellä Mankissa oli pitkä soraraide. Se jatkui jonkinverran pohjoiseen viimeisessä linkissä avautuvasta näkymästä. Muistaakseni 30-luvun topografisessa kartassa ajosuunta oli ainoastaan lännestä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #40 : Kesäkuu 17, 2011, 16:00:38 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #42 : Kesäkuu 17, 2011, 17:45:14 » |
|
Aha, katos vain. Kiitos!
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #43 : Marraskuu 15, 2011, 19:33:53 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #44 : Marraskuu 15, 2011, 22:53:01 » |
|
Kylle siinä on ollu sivuraide rantaradan soranottoa varten, se tehtiin rakennusvaiheessa ja oli käytössä 1960-luvulle asti jolloin käyttökelpoinen sora loppui.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #45 : Marraskuu 16, 2011, 08:02:41 » |
|
Turussa, Kupittaalta hieman Turkuun päin, on tainnut olla soranottoraide. Hiekkamontussa on nykyään hotelli/uimahalli, tai mikä lie. Montun reunalla on myös Maarian? paloasema. Kirkkokin liki. Ratalinjan sivussa on ollut fillarifabriikki, Merilän Kustun? Rakennukset ovat yhä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #46 : Marraskuu 16, 2011, 13:42:58 » |
|
Turussa, Kupittaalta hieman Turkuun päin, on tainnut olla soranottoraide. Hiekkamontussa on nykyään hotelli/uimahalli, tai mikä lie. Montun reunalla on myös Maarian? paloasema. Kirkkokin liki. Ratalinjan sivussa on ollut fillarifabriikki, Merilän Kustun? Rakennukset ovat yhä.
Nummen soraraide, ja Jimin Inkoon suunnalta löytämä lupaava mutka on ollut Västankvarnin soravaihde. Näin Rantarata-kirjasta lukien ja päätellen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Lähteenmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 25
|
« Vastaus #47 : Marraskuu 16, 2011, 22:05:41 » |
|
Ratalinjan sivussa on ollut fillarifabriikki, Merilän Kustun? Rakennukset ovat yhä.
Ratapohja on todella hyvin näkyvissä vanhan pyörätehtaan vieressä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #48 : Marraskuu 17, 2011, 22:54:38 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
|