Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Rantaradan aivan alkuperäiset linjat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #25 : Helmikuu 02, 2011, 18:40:32 »

Näkyviä oikaisuja Hki-Kr.

Kilo: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?map.x=18&map.y=328&e=377943&n=6677863&scale=8000&tool=siirra&styles=normal&lang=fi&mode=rasta&tool=siirra&lang=fi&mode=rasta

Kera: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?map.x=35&map.y=314&e=376341&n=6677677&scale=8000&tool=siirra&styles=normal&lang=fi&mode=rasta&tool=siirra&lang=fi&mode=rasta

Koivuhovi: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?map.x=323&map.y=294&e=372809&n=6676549&scale=8000&tool=siirra&styles=normal&lang=fi&mode=rasta&tool=siirra&lang=fi&mode=rasta

Tuomarila 1: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&text=Vanha+ratalinja+aseman+toiselta+puolelta&srs=EPSG%3A3067&y=6676563&mode=orto&x=371558&lang=fi

Tuomarila 2: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Vanha+ratalinja&srs=EPSG%3A3067&y=6676889&mode=orto&x=371031&lang=fi

Espoo: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Vanha+ratalinja&srs=EPSG%3A3067&y=6676445&mode=orto&x=369394&lang=fi

Mankki: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?map.x=367&map.y=296&e=365496&n=6674451&scale=8000&tool=siirra&styles=normal&lang=fi&mode=rasta&tool=siirra&lang=fi&mode=rasta

Tolsa: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Vanha+ratalinja%3F&srs=EPSG%3A3067&y=6667547&mode=orto&x=359792&lang=fi

Tschääla: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=351970&n=6666355&scale=8000&lang=fi&mode=rasta

Tschääla 2: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Vanha+ratalinja%2C+kiert%C3%A4%C3%A4+tunnelit&srs=EPSG%3A3067&y=6668027&mode=rasta&x=349616&lang=fi

Kela-Siuntio: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/karttalinkki/karttalinkki.html?map.x=272&map.y=304&e=347220&n=6670171&scale=8000&tool=siirra&styles=normal&lang=fi&mode=rasta&tool=siirra&lang=fi&mode=rasta

Solberg: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=340800&n=6668595&scale=16000&width=600&height=600&mode=rasta&tool=siirra&lang=fi

Solberg: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=339508&n=6667539&scale=8000&lang=fi&mode=orto

Rödbrott: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=336486&n=6666331&scale=8000&lang=fi&mode=orto

Tähtelä: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=333012&n=6663879&scale=16000&lang=fi&mode=rasta

Hiukan ennen Kaunislahtea: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=324150&n=6663197&scale=8000&tool=siirra&width=600&height=600&mode=orto&lang=fi ja mutkittelu jatkuu, seuraa!
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 515


« Vastaus #26 : Helmikuu 02, 2011, 19:29:38 »


Kisko ei oikein ollut rautatiepitäjä. Linkin osoittama Kosken asema oli entisen Perniön kunnan alueella; entisen Kiskon kunnan raja ei ole kaukana, mutta rata ei mielestäni missään kohtaa kulkenut Kiskon alueen läpi.
tallennettu
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 147


« Vastaus #27 : Helmikuu 02, 2011, 22:42:07 »


Mitäs tässä on muka oikaistu?
tallennettu

Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #28 : Helmikuu 03, 2011, 01:48:04 »

Billnäsin silta viime kesänä: http://vaunut.org/sarja/1579

Kullaanjärvien välisen penkereen silta: http://vaunut.org/kuva/53668
Lähistöllä myös höyryvetureiden käyttämä (?) kaivo.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #29 : Helmikuu 03, 2011, 08:09:44 »

Eli kun matkustaa junalla, niin näkee AGAn raideportin ja siinä vielä olevat Seis-levyt.  Vanha Agan raide rakennettiin uudelleen vanhan pohjoisen raiteen paikalle. Viimeinen Algolin raide on sijainnut vanhan linjauksen pohjoispuolella.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #30 : Helmikuu 03, 2011, 23:26:31 »

Tuolta on menty junalla viimeks 50- luvulla! Vain ilmakuvasta hahmottaa vanhan ratalinjauksen. Häntälä ja Talola sijaitsivat tuolla. http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Vanha+ratapohja%2C+seuraa%21&srs=EPSG%3A3067&y=6703103&mode=orto&x=280025&lang=fi

Tämä ratalinja, Talolan tasoristeys varoituslaitoksineen jäi käytöstä, kuten mm. Halikko, sekin tasoristeyksineen, varoituslaitoksineen. 90-luvulla. Varsin paljon purettiin joutilaiksi käyneitä varoituslaitoksia vanhalta linjalta. Uusimpia laitoksia  siirrettiin käyttöön muualle.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #31 : Helmikuu 26, 2011, 20:29:04 »

Eiköhän tämän jo voi laittaa nettiin (1937 julkaistulla kirjalla "Valtionrautatiet 1912-1937" ei ole nimettyjä tekijöitä eikä kuvakaan liene "valokuvateos", jos kuvaaja jossain olisi mainittukin)



Kuvassa Salon länsipuolella oleva rataoikaisu on rakenteilla, juna kulkee vielä vanhaa rataa, nykyistä 110-tietäkään ei vielä ole, ei edes Nokian matkapuhelintehdasta Iskee silmää
Ton voi havaita tässä: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?e=284837&n=6701507&scale=8000&tool=siirra&width=600&height=600&mode=orto&lang=fi
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #32 : Maaliskuu 12, 2011, 00:44:55 »

Salosta länteen:

Halikonjoen länsipuolella on pieni oikaisu ennen Halikon asemaa, asemalta länteen Tunnelimäen kohdalla rata on kulkenut kolmea linjausta, alkuperäinen pohjoisin kiertää mäen, 20-luvun eteläisin puhkaisee mäen tunnelissa ja uusin on keskellä. Kaikki linjaukset näkyvät sekä kartalla, että maastossa. Leinolan linjauksesta muistuttaa enää pieni pätkä ratapenkkaa tien 2351 itäpuolella ja ratavartijan mökki vanhan tasoristeyksen kohdalla. Hajalan aseman itäpuolella on pieni oikaisu ja aseman ratapiha on kadonnut.

Paimion puolella ratalinjaa on siirretty hiukan pohjoiseen Kaunismäen kohdalla ja Paimion aseman itäpuolella on pieni oikaisu. Paimiosta Piikkiöön ratalinja on kutakuinkin alkuperäinen, Toikkalan kohdalla on pieni oikaisu kuninkaantien puretusta tasoristeyksestä länteen.

Piikkiön ja Turun välillä ainoa suurempi oikaisu on Lehtovaaran soraliikkeen ja vanhan Nunnan tasoristeyksen välinen osuus. Littoisten aseman kaarteita on loivennettu, Verkatehtaan sivuraide erkani aseman itäpuolelta.

tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #33 : Maaliskuu 13, 2011, 21:51:37 »

Halikonjoen länsipuolella on pieni oikaisu ennen Halikon asemaa
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?map.x=300&map.y=295&e=282738&n=6702064&scale=8000&tool=siirra&styles=normal&lang=fi&mode=rasta&tool=siirra&lang=fi&mode=rasta

asemalta länteen Tunnelimäen kohdalla rata on kulkenut kolmea linjausta, alkuperäinen pohjoisin kiertää mäen, 20-luvun eteläisin puhkaisee mäen tunnelissa ja uusin on keskellä.
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?e=281044&n=6702812&scale=8000&lang=fi&mode=rasta

Leinolan linjauksesta muistuttaa enää pieni pätkä ratapenkkaa tien 2351 itäpuolella ja ratavartijan mökki vanhan tasoristeyksen kohdalla.
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?e=279458&n=6704682&scale=8000&width=600&height=600&mode=rasta&tool=siirra&lang=fi&clear=true

Hajalan aseman itäpuolella on pieni oikaisu
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Vanha+ratalinja&srs=EPSG%3A3067&y=6704762&mode=rasta&x=275438&lang=fi

Paimion puolella ratalinjaa on siirretty hiukan pohjoiseen Kaunismäen kohdalla
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&text=Vanha+ratalinja&srs=EPSG%3A3067&y=6707551&mode=orto&x=265340&lang=fi

Toikkalan kohdalla on pieni oikaisu kuninkaantien puretusta tasoristeyksestä länteen
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Vanha+ratalinja&srs=EPSG%3A3067&y=6710891&mode=orto&x=259952&lang=fi Toi??

Piikkiön ja Turun välillä ainoa suurempi oikaisu on Lehtovaaran soraliikkeen ja vanhan Nunnan tasoristeyksen välinen osuus
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=249420&n=6709301&scale=8000&lang=fi&mode=rasta

Littoisten aseman kaarteita on loivennettu
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&text=Vanha+ratalinja&srs=EPSG%3A3067&y=6709877&mode=orto&x=247234&lang=fi
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #34 : Maaliskuu 14, 2011, 08:02:05 »

Tuo Kaunismäen (Kriivarin leikkaus?) oikaisu on jo toinen. Kaksi aikaisempaa näkyy maastossa. Ja niiden vieressä, ulkokaarteen puolella, nyt metsikkö, jossa anturakiviä ratavartijan? talosta.
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #35 : Maaliskuu 31, 2011, 23:21:40 »


Tolsan kohdalla nykyinen linja on petollisen suora ja puhkoo kallioita, joten se ei voi olla alkuperäinen, pajaporilla ei turhia kairailtu, jos oli vaihtoehtoja. Bongasin karttapaikan ilmakuvasta epäilyttävän kaaren eteläpuolelta alavammasta maastosta, mutta pari viikkoa sitten livenä huomasin 51:n levennyksen peittäneen sen melkein kokonaan. Veikkaisin kuitenkin tuota, koska maaston muodot ovat muuten jouhevat. http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Olisiko+sittenkin+t%C3%A4ss%C3%A4%3F&srs=EPSG%3A3067&y=6667439&mode=orto&x=360158&lang=fi

Mankin kohdalta on johtanut raide 1,5 km pohjoisempana olevalle muuntoasemalle ja veikkaisin muuntoaseman itäpuolella olevan mäensyrjän lampineen olevan vanha kiviainespaikka, koska oikaisun yhteydessä näyttäisi olevan myös kolmioraide, jota tuskin olisi tarvittu parin pytyn roudaamiseen loppusijoituspaikkaansa. Ihmettelinkin joskus 11 v. sitten istuessani Köklaxin-Veikkolan tien varren silloisen Esson baarissa viereisen tien olevan "ylirakennettu" maalaismaisemaan, mutta sepäs olikin ratapenkka. Silloin ajatukset olivat keskittyneet baarin pöydän toisella puolella istuvan neidin ominaisuuksiin, joten asia unohtui vuosiksi. Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt lähteä tutkimaan ratapenkkaa, niin olisi säästynyt paljolta...
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #36 : Huhtikuu 01, 2011, 08:17:05 »

Ja jälleen kerran. (Olisikohan jo kolmannen kerran tässä viestiketjussa) kehoitan tutustumaan Markku Nummelinin kirjoittamaan kirjaan Rantarata. Siinähän on kuva Tolsasta silloin kun oikaisu tehtiin. Eli itse kallistun kyllä siihen, että vanha linjaus kulki nykyisen pohjoisspuolelta.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #37 : Huhtikuu 03, 2011, 16:45:44 »

No tosta se on varmasti mennyt, sitten kaartanut oikealle, nykyisen linjan yli sinne pohjoispuolelle. Eli useampi mutka ollut siinä.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #38 : Toukokuu 19, 2011, 16:28:17 »

Tietääkö joku, onko Mankissa ollut jonkinlainen sivuraide? Tuossa jotain kuvia:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Vanha+rantarata&srs=EPSG%3A3067&y=6674612&mode=orto&x=365534&lang=fi

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Raiteen+pohja%3F&srs=EPSG%3A3067&y=6674692&mode=orto&x=365380&lang=fi

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Toisen+raiteen+pohja%3F&srs=EPSG%3A3067&y=6674700&mode=orto&x=365498&lang=fi

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Ep%C3%A4tavallisen+pitk%C3%A4+suora&srs=EPSG%3A3067&y=6675518&mode=orto&x=365284&lang=fi

Rupes toden teolla kiinostamaan.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2547


« Vastaus #39 : Toukokuu 19, 2011, 18:33:15 »

Siellä Mankissa oli pitkä soraraide. Se jatkui jonkinverran pohjoiseen viimeisessä linkissä avautuvasta näkymästä. Muistaakseni 30-luvun topografisessa kartassa ajosuunta oli ainoastaan lännestä.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #40 : Kesäkuu 17, 2011, 16:00:38 »

Onkohan rataa oikaistu jo Huopalahdessakin? http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Vanha+ratalinja&srs=EPSG%3A3067&y=6677085&mode=orto&x=384215&lang=fi
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Otto Karikoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #41 : Kesäkuu 17, 2011, 17:35:46 »

Onkohan rataa oikaistu jo Huopalahdessakin?

Ks. http://vaunut.org/kuva/28165
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #42 : Kesäkuu 17, 2011, 17:45:14 »

Aha, katos vain. Kiitos!  Iskee silmää
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #43 : Marraskuu 15, 2011, 19:33:53 »

Löysin tollasen lupaavan mutkan Inkoon suunnalta: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Sivuraiteen+pohja&srs=EPSG%3A3067&y=6663175&mode=orto&x=325381&lang=fi Onkos siinä ollut sivuraide?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #44 : Marraskuu 15, 2011, 22:53:01 »

Kylle siinä on ollu sivuraide rantaradan soranottoa varten, se tehtiin rakennusvaiheessa ja oli käytössä 1960-luvulle asti jolloin käyttökelpoinen sora loppui.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #45 : Marraskuu 16, 2011, 08:02:41 »

Turussa, Kupittaalta hieman Turkuun päin, on tainnut olla soranottoraide. Hiekkamontussa on nykyään hotelli/uimahalli, tai mikä lie. Montun reunalla on myös Maarian? paloasema. Kirkkokin liki.
Ratalinjan sivussa on ollut fillarifabriikki, Merilän Kustun? Rakennukset ovat yhä.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #46 : Marraskuu 16, 2011, 13:42:58 »

Turussa, Kupittaalta hieman Turkuun päin, on tainnut olla soranottoraide. Hiekkamontussa on nykyään hotelli/uimahalli, tai mikä lie. Montun reunalla on myös Maarian? paloasema. Kirkkokin liki.
Ratalinjan sivussa on ollut fillarifabriikki, Merilän Kustun? Rakennukset ovat yhä.

Nummen soraraide, ja Jimin Inkoon suunnalta löytämä lupaava mutka on ollut Västankvarnin soravaihde. Näin Rantarata-kirjasta lukien ja päätellen.
tallennettu
Timo Lähteenmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #47 : Marraskuu 16, 2011, 22:05:41 »

Ratalinjan sivussa on ollut fillarifabriikki, Merilän Kustun? Rakennukset ovat yhä.
Ratapohja on todella hyvin näkyvissä vanhan pyörätehtaan vieressä.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #48 : Marraskuu 17, 2011, 22:54:38 »

Onko se nykyään tienä? http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=T%C3%A4m%C3%A4%3F&srs=EPSG%3A3067&y=6711585&mode=orto&x=241208&lang=fi
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Timo Lähteenmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #49 : Marraskuu 18, 2011, 00:45:36 »

Ei vaan tässä: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=2000&text=T%C3%A4ss%C3%A4&srs=EPSG%3A3067&y=6711630&mode=orto&x=241147&lang=

Pohja jopa näkyy tuossa ilmakuvassa, nuolesta etelälounaaseen ja pohjoiskoilliseen, pusikon ja niittymaan rajalla. Pohjoiskoillisessa kadun takana on sitten se itse hiekkakuoppa.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Rantaradan aivan alkuperäiset linjat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina