Toijalan ja Tampereen välille vaihdettiin 54 kg:n kiskot 1959-1960. Mahdollisesti siinä yhteydessä on tehty pieniä linjan korjauksiakin mutta isot rataoikaisut Vanattarassa ja Sääksjärvellä aloitettiin noin 1963 ja VR:n historiikin mukaan Sääksjärven oikaisu sekä puolet Vanattaran oikaisusta valmistui syksyllä 1965 ja Vanattaran oikaisu kokonaan 1967. Isäni on muistellut, että oikaisutyömaan hidas eteneminen oli rasittavaa, koska silloin ainakin itäisellä raiteella oli pitkään nopeusrajoitus 60 km/h vanhalta uudelle linjalle käännyttäessä, joka söi tehokkaasti viikonloppuruuhkan lähemmäs 20-vaunuisilta Hr12-vetoisilta pikajunilta vauhdin Kuljun nousussa.
Eihän tuosta oikaisusta muuten haittaa olisi ollut mutta 60-luvulla Helsingin ja Tampereen välillä tehtiin paljon muitakin rata- ja siltatöitä ja oli niistä johtuvia tilapäisiä hiljennyksiä tai puolelta toiselle siirtymisiä. Pitkät pikajunat tavattiin Hyvinkäällä ottaa kolmannelle raiteelle, jotta eivät sulkisi laituripolkua ja siinä meni aikaa, kun Hyvinkäällä oli pitkä ratapiha ja sn35-vaihteet molemmissa päissä.
Ainakin P61 joutui ennen suojastuksen valmistumista usein tekemään ylimääräisen pysähdyksen Kuurilassa edellä kulkevan junan vuoksi. Päälle rahdin, postin tai Riihimäellä suoritetun hiivan kuormaukset ja niistä johtuvat pysähdysaikojen ylitykset. Näistä syistä johtuen ruuhkajunat olivat usein jo valmiiksi reilusti myöhässä, joten oli harmillista, kun ko. oikaisutyömaa vei viimeisetkin mahdollisuudet aikataulun kiinniottoon eikä työmaasta meinannut tulla valmista ollenkaan.