Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Uudelleenlinjatut sähköradat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 897


« Vastaus #50 : Syyskuu 13, 2016, 22:05:38 »

Pitkälahden oikaisu Savonradalla valmistui lokakuussa 1978 jolloin otettiin Pieni Neulamäentunneli samassa yhteydessä käyttöön.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #51 : Syyskuu 14, 2016, 08:31:31 »

Sähköliikenne Pieksämäeltä pohjoiseen alkoi 1984, joten tuo ei varsinaisesti ole oikaistu sähkörata, vaikka keskustellaanhan tässä juuri muistakin oikaisuista, jotka eivät ole olleet sähköratoja oikaisun aikaan.

tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #52 : Syyskuu 14, 2016, 08:51:23 »

Toijalan ja Tampereen välille vaihdettiin 54 kg:n kiskot 1959-1960. Mahdollisesti siinä yhteydessä on tehty pieniä linjan korjauksiakin mutta isot rataoikaisut Vanattarassa ja Sääksjärvellä aloitettiin noin 1963 ja VR:n historiikin mukaan Sääksjärven oikaisu sekä puolet Vanattaran oikaisusta valmistui syksyllä 1965 ja Vanattaran oikaisu kokonaan 1967. Isäni on muistellut, että oikaisutyömaan hidas eteneminen oli rasittavaa, koska silloin ainakin itäisellä raiteella oli pitkään nopeusrajoitus 60 km/h vanhalta uudelle linjalle käännyttäessä, joka söi tehokkaasti viikonloppuruuhkan lähemmäs 20-vaunuisilta Hr12-vetoisilta pikajunilta vauhdin Kuljun nousussa.

Eihän tuosta oikaisusta muuten haittaa olisi ollut mutta 60-luvulla Helsingin ja Tampereen välillä tehtiin paljon muitakin rata- ja siltatöitä ja oli niistä johtuvia tilapäisiä hiljennyksiä tai puolelta toiselle siirtymisiä. Pitkät pikajunat tavattiin Hyvinkäällä ottaa kolmannelle raiteelle, jotta eivät sulkisi laituripolkua ja siinä meni aikaa, kun Hyvinkäällä oli pitkä ratapiha ja sn35-vaihteet molemmissa päissä.
Ainakin P61 joutui ennen suojastuksen valmistumista usein tekemään ylimääräisen pysähdyksen Kuurilassa edellä kulkevan junan vuoksi. Päälle rahdin, postin tai Riihimäellä suoritetun hiivan kuormaukset ja niistä johtuvat pysähdysaikojen ylitykset. Näistä syistä johtuen ruuhkajunat olivat usein jo valmiiksi reilusti myöhässä, joten oli harmillista, kun ko. oikaisutyömaa vei viimeisetkin mahdollisuudet aikataulun kiinniottoon eikä työmaasta meinannut tulla valmista ollenkaan.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #53 : Syyskuu 14, 2016, 10:42:09 »

Onkos Kuopiossa Kolmisopen kohdalla tehtyä oikaisua vielä mainittu? Nythän rata sukeltaa tunneliin Karttulantien eli tien nro 551 paikkeilla. Rata taisi aikaisemmin kiertää tuon mäennyppylän. Vanha ratalinjaus taisi mennä Väärälahden liepeiltä ja nykyisessä tieverkostossa näkee sen verran laajaa kaarresädettä, että vanhan linjauksen pystyy päättelemään.

Paremmin asioista tietävät valaiskoon minua, milloin tuo uusi osuus otettiin käyttöön.

Sitä vanhaa Kolmisopen ratapohjaa pääsee nykyisin kulkemaan siviilitkin, kun Pv on luovuttanut asevarikon maat Kuopion kaupungille. Siellä on hienoa kallioleikkausta ja korkeaa pengerrystä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2202


« Vastaus #54 : Syyskuu 26, 2016, 11:16:59 »

Ja onhan tuolla Lahden ja Kouvolan välilläkin rata siirtynyt uuteen paikkaan Suurisuolla Niinimäen ja Korian välillä.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Uudelleenlinjatut sähköradat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina