Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Rautatieharrastaja ja junabongari  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Helmikuu 03, 2014, 07:07:40 »

Pistetään pystyyn tälläinen mielenkiintoinen aihe. Monilla "ulkopuolisilla" on käsitys että rautatieharrastaja ja junabongari on sama asia. Itse en kuulu tähän joukkoon, joka pitäisi samoina asioina. Mitä mieltä sinä olet? Mitä eroa sinun mielestäsi rautatieharrastajalla ja junabongarilla on?
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #1 : Helmikuu 03, 2014, 08:52:24 »

Pistetään pystyyn tälläinen mielenkiintoinen aihe. Monilla "ulkopuolisilla" on käsitys että rautatieharrastaja ja junabongari on sama asia. Itse en kuulu tähän joukkoon, joka pitäisi samoina asioina. Mitä mieltä sinä olet? Mitä eroa sinun mielestäsi rautatieharrastajalla ja junabongarilla on?

Rautatieharrastus on laaja-alainen kokonaisuus, junabongaus vain yksi sen osa-alue. Rautatieharrastaa voi monella muullakin tavalla kuin pelkästään bongaamalla junia.

Tuo on kyllä totta, että monet, varsinkin asiaa tuntemattomat pitävät termejä synonyymeinä. Minulta ovat monet lisäksi kysyneet, kokoanko pienoisrautatietä, kun olen maininnut olevani rautatieharrastaja.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #2 : Helmikuu 03, 2014, 10:26:57 »

Tai vaikkapa, jos joku on parantumaton nörtti ja harrastaa junadataa?

Kokonaisuuden saa äkkiä hyvin laaja-alaiseksi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Helmikuu 03, 2014, 10:28:35 »

Minulta ovat monet lisäksi kysyneet, kokoanko pienoisrautatietä, kun olen maininnut olevani rautatieharrastaja.

Oli pakko lainata tätä. Itse huomannut ihan samaa, multakin monesti kysytty vastaavaa asiaa Hymyilee

Onko täällä keskuudessamme sellaista, joka on omasta mielestään keskittynyt junabongaukseen?
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #4 : Helmikuu 03, 2014, 20:30:52 »

Minulta ovat monet lisäksi kysyneet, kokoanko pienoisrautatietä, kun olen maininnut olevani rautatieharrastaja.

Oli pakko lainata tätä. Itse huomannut ihan samaa, multakin monesti kysytty vastaavaa asiaa Hymyilee

Tuohan on täysin vakiokysymys. Sitten kun kertoo harrastavansa oikeita rautateitä, tuloksena on yleensä ihmettelevä ilme, kun kuulija todennäköisesti yrittää verrata sitä pienoisrautatieharrastukseen, joka on pienoisrautatien rakentamista.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #5 : Helmikuu 03, 2014, 20:48:54 »

Junabongaus on minun mielestäni vain sitä että mennään radan varteen tai asemalle ja kuvataan junia. Rautatieharrastus taas on junien kuvaamista, erilaisiin  rautatieaiheisiin tapahtumiin osallistumista ja kaikkea tuolta väliltä
tallennettu

Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #6 : Helmikuu 03, 2014, 20:57:52 »

Kuten Roope edellisessä viestissä mainitsi, junabongarista tulee lähinnä mieleen henkilö, joka useita kertoja aikajakson x aikana käy radanvarressa tai asemalla mahdollisesti sekä kuvaamassa rautateitä sekä laittamassa muistiin esimerkiksi kaluston kokoonpanoja ja poikkeustilanteita. Rautatieharrastaja on kiinnostunut arkipäiväisen liikenteen lisäksi menneestä kalustosta, yhdistystoiminnasta, rautatiekirjallisuudesta, asemista ja/tai ulkomaiden kiskoliikenteestä. Junabongari-sanaa ihmeteltäneen suuren yleisön joukossa, rautatie- tai joukkoliikenneharrastaja on neutraalimpi.

Itse määrittelisin olevani rautateistä kiinnostunut, kuvaten kiskoliikennettä muiden aiheiden ohella.
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #7 : Helmikuu 03, 2014, 20:58:32 »

Junabongauksessa henkilö kuvaa ja/tai havainnoi junia, kun taas rautatieharrastuksessa henkilö tekee edellämainittujen seikkojen lisäksi tutkimuksia ja hakee tietoa kaikenlaisista rautateihin liittyvästä sekä osallistuu erilaisiin tapahtumiin, esim. Rautatiemuseopäivään.  Hymyilee
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #8 : Helmikuu 03, 2014, 21:00:59 »

Minusta koko sana "junabongari" on typerä. Pitäisikö siis tulostaa säännöllisen liikenteen luettelo ja yrittää nähdä jokainen siinä mainittu juna luonnossa? Virnistää Junakokoonpanoja olen kyllä seurannut vuodesta 1987 lähtien. Rautateiden harrastaminen pitää mielestäni sisällään juurikin laaja-alaista perehtymistä rautateiden ja rautatiekaluston historiaan ja nykypäivään. Sekä kotimaassa että ulkomailla. Voin sanoa tuntevani melko hyvin Suomen lisäksi Baltian maat ja Luoteis-Venäjän. Uutuutena tietämys kasvaa parhaillaan kohisten Ruotsin Taalainmaan ja Gävleborgin läänien alueilta.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #9 : Helmikuu 03, 2014, 21:02:46 »

Pitäisikö siis tulostaa säännöllisen liikenteen luettelo ja yrittää nähdä jokainen siinä mainittu juna luonnossa? Virnistää
Älä yllytä Hymyilee leveästi
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #10 : Helmikuu 03, 2014, 22:36:35 »

Pitäisikö siis tulostaa säännöllisen liikenteen luettelo ja yrittää nähdä jokainen siinä mainittu juna luonnossa? Virnistää
Älä yllytä Hymyilee leveästi

Ei yhtään huonompi idea. Siinäpä ensi kesäksi tekemistä  Virnistää
tallennettu

Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #11 : Helmikuu 04, 2014, 04:59:34 »

Bongauksen käsitän oikeastaan melko kapeana harrasteena: siinä havainnoidaan junakalustoa ja kirjataan havainnot muistiin. Nykyisellään havaintoja voi tehdä jälkikäteen myös ottamistaan valokuvista, mutta missään tapauksessa bongaus ei vaadi kameraa mukaan.

Pelkkä valokuvaaminen ei myöskään tee bongaria. Monia valokuvaajia ei kiinnosta pätkääkään, mitkä kalustoyksilöt sattuvat kuva-alalle osumaan.

Ja sitten on suuri liuta rautatie-entusiastikkoja, jotka eivät tee kumpaakaan, eivätkä edes välttämättä "harrasta" rautateitä. Vähän kuin joku joka pitää suuresti elokuvista, ei välttämättä ole perinteisessä mielessä elokuvaharrastaja. Itseni näen vähän tällaisena, vaikkakin "sotkeutumiseni" museoliikennöitsijöiden touhuun on vähän kallistanut meikäläistä varsinaisen harrastamisen suuntaan...

Jotkut lisäksi, vaikkapa tällä sivustolla, saavat elantonsa rautateiltä. Tällöin lokeroiminen on vielä vaikeampaa. Monesti lienee hankala sanoa, onko jokin yksittäinen detalji harrastuneisuuden vai ammattilaisuuden satoa.

Mitäpä sitä ihmisiä lokeroimaan näin monisyisessä asiassa. Hymyilee
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Rautatieharrastaja ja junabongari  |  << edellinen seuraava >>
Siirry: