VR:n objektiivinen etu olisi, että poliittinen tilanne mahdollistaisi rautatiesyöttöliikenteen harjoittamisen niillä yhteysväleillä, joita VR ei pysty kannattavasti liikennöimään. Tällaisia ovat esim. Savonlinna-Pieksämäki, Joensuu-Kuopio, Rauma-Tampere ja Tampereen alueen lähiliikenne. Kaikki nuo välit toisivat VR:n junille lisää matkustajia ilman lisäkuluja, mikä mahdollistaisi aika kivasti kasvua ja paisuttaisi tulosta.
VR:llä on etua suuruuden ekonomiasta, eivätkä muut pysty kaukoliikennettä yhtä tehokkaasti hoitamaan. Yksittäisille pienehköjen matkustajamäärien kaukana VR:n huolloista oleville yhteysväleille VR:n rakenne on kuitenkin aivan liian raskas ja siksi olisi parempi, että näillä väleillä voisi joku muu hoitaa matkustajien kärräämisen VR:n luokse. Nykyään tätä tehtävää yrittävät hoitaa bussifirmat, mutta koska niillä on mahdollisuus kilpailla VR:n kanssa kaukoliikenteessä maanteitä pitkin, ne vievät ison osan matkustajista itse perille sen sijaan, että ne päätyisivät VR:n kyydittäviksi.
Nykyinen poliittinen tilanne on tämän kannalta VR:lle aika takamuksesta. Saksassa ja Ruotsissa on nähty, että muut firmat (Veolia, Arriva, Blå Tåget) kyllä kykenevät kaukoliikennettäkin hoitamaan, mutta sielläkin kaukoliikennettä hyvin tukevasta yhdyskuntarakenteesta huolimatta on vaadittu valtiolta erityistä vaivannäköä, että tuo on ollut mahdollista. Nykyään Suomessa tuntuu olevan tilanne, että jos raiteille päästettäisiin muitakin firmoja, olisi riski, että samalla ruvettaisiin aktiivisesti tukemaan VR:n kannattavan liiketoiminnan kanssa kilpailevan liikenteen perustamista, mikä taas pelottaa niitä, jotka haluaisivat pitää rautatieliikenteen mahdollisimman suurilta osin valtion hallinnassa - mikä on ihan fiksua toimintaa sinänsä.
Nykytilanne on sinänsäkin inhottava, että jos ne paikallisviranomaisten tukemat paikallisliikennefirmat nyt mahdollistettaisiin, ei esim. Veolialla, SNCF:n Keoliksella tai DB:n Arrivalla olisi jalansijaa Suomeen. Nyt näyttää siltä, että parinkymmenen vuoden aikajänteellä joku noista isoista ulkomaalaisista tulee aloittamaan Suomessa paikallisliikenteessä ja laajentumaan siitä sitten kaukoliikennepuolelle, missä vaiheessa VR on pienenä mutta silti raskaana firmana aika pahasti helisemässä.
Vähän samasta syystä VR:n olisi aika tärkeää hankkia merkittävä asema EU:n muullakin meikäläisen raideleveyden alueella, eli Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Jos 152[04] mm liikenne saadaan tavallaan "tukittua", noilla keskieuroopan jättiläisillä ei toisaalta ole jalansijaa tälle raideleveydelle toisaalta taas VR itsessään on riittävän iso, että sillä on mahdollisuudet pärjätä. Ja lisäksi tällä hetkellä Baltian rautatiefirmat on alennusmyynnissä
Nyt ollaan sellaisessa tilanteessa, jossa olisi tärkeää kasvaa mahdollisimman paljon, että oltaisiin samalla viivalla muiden operaattoreiden kanssa, eikä Suomen nykyinen poliittinen tilanne näytä lainkaan mahdollistavan tämän tilanteen korjaamista VR:n ja siten samalla Suomenkin pitkän tähtäimen edun mukaiseksi...