Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Rautatiemarkkinoiden avautuminen kilpailulle Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« : Elokuu 23, 2014, 16:57:13 »

Jotta ei mene puurot ja vellit sekaisin, kirjoitan nyt yksityishenkilönä, en toimittajana.

Miten jengi näkee pössiksen suomalaisten rautatiemarkkinoiden avautumisessa kilpailulle? Mitkä ovat teidän mielestä ne suurimmat kulmakivet, miksei kilpailu vielä ole (tavara)liikenteessä alkanut? Mitkä ovat kipupisteet? Onko henkilöliikenteen monopolisoppari mielestänne järkevä 31.12.2024 asti ja jos on, miksi näin? Miksi VR:n tulisi toimia monopolissa?

Esittäkää toki myös vastakyssäreitä, annetaan porukan vastata tähän.

Kysyn, en kyseenalaista kenenkään mielipidettä. Sen sijaan toivon hyvin argumentoituja vastauksia.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 336


« Vastaus #1 : Elokuu 28, 2014, 02:29:02 »

Kaippa sitä pitää vastata sitten kukaan muukaan ei.

Toivon kilpailua rautatieliikenteeseen ja VR saa pysyä. Se miksi ei ole kilpailua osasyy varmasti niissä asioissa mitä Proxionkin kirjoitellut, vetureiden saatavuus ja telit sekä hyväksynnät. Ja varmasti muitakin tahoja on joilla olisi pääomaa enemmän liikenteeseen mutta kynnys voi niillä olla korkea aloittaa ihan uusi liikennemuoto.

Itse kokisin että ostoliikenne pitäisi olla se joka ensimmäisenä olisi muiden liikennöitävissä jos tarjous voittaa VR:n. Samoin kuin uusia yhteyksiäkin voisin kaivata uusilta yrityksiltä, toivottavasti poikittaisyhteydet kiinnostaisivat, esim Vaasa-Joensuu.
Pahimpana pullonkaulana näen pääkaupunkiseudulle tulevan kaukoliikenteen, kuinka kilpailijat mahtuvat.

Tavaraliikenteeseen odottaisin VR:lle yhtä tai kahta isompaa koko rataverkolla olevaa kilpailijaa. Joihinkin kaupunkeihin saattaisi tulla pelkästään siinä alueella liikennöivä pieni yritys, joka hoitaisi vaihtotyöt alueen yrityksiltä kokojuniksi näille isommille. Innovaatioita pitäisi saada lisää myös uusille yrityksille. VR:lle kyllä annan siittä pisteet, että hankittiin ohjausvaunuja ja Sr3:ia jossa pieni dieselkoneistokin

Mielestäni monopoli ei ole ollut järkevä siittä hetkestä lähtien kun VR ei ole enää ollut Valtionrautatiet. Eniten häiritsee, että poliitikot sekottavat kilpailuttamisen ja yksityistämisen käsitteet. Kuten myös Englannin kokemuksiin viittaminen puutteellisin tiedoin.
tallennettu
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #2 : Elokuu 28, 2014, 21:33:41 »

Suomen olisi pitänyt alun alkaenkin jättäytyä open access-suosta pois, ja pitää vähintään runkoverkkonsa ihan vaan Valtionrautateinä, jonka tehtävänä olisi ollut lisätä maan kilpailukykyä tuottamalla edullisia kuljetuksia henkilö- ja tavaraliikenteessä. Hylättyjä tai hylkäysuhan alaisia ratoja oltaisiin sitten voitu tarjota vaikka myyntiin, tai vuokralle mahdollisimman kevyellä vero- ja sääntelykuormalla sellaisille toimijoille, joita liikenteen harjoittaminen kiinnostaisi.

Nyt ollaan tilanteessa jossa markkinavetoisesti toimiva yritys saa rellestää monopolin turvin. Kilpailu tuskin tulee tässä maassa tuomaan autuutta kovinkaan monelle, itseasiassa veikkaan että toteutuessaan meno tulee olemaan hyvinkin lähellä tilannetta missä maanteiden raskas liikenne on nyt.. rääpimistä, olemattomia katteita, harmaalla alueella toimivaa sarjayrittämistä ja ylipäätään villiä länttä jossa lakeja ja säännöksiä noudatetaan vähän sinnepäin.
tallennettu

"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Elokuu 29, 2014, 15:49:15 »

VR:n objektiivinen etu olisi, että poliittinen tilanne mahdollistaisi rautatiesyöttöliikenteen harjoittamisen niillä yhteysväleillä, joita VR ei pysty kannattavasti liikennöimään. Tällaisia ovat esim. Savonlinna-Pieksämäki, Joensuu-Kuopio, Rauma-Tampere ja Tampereen alueen lähiliikenne. Kaikki nuo välit toisivat VR:n junille lisää matkustajia ilman lisäkuluja, mikä mahdollistaisi aika kivasti kasvua ja paisuttaisi tulosta.

VR:llä on etua suuruuden ekonomiasta, eivätkä muut pysty kaukoliikennettä yhtä tehokkaasti hoitamaan. Yksittäisille pienehköjen matkustajamäärien kaukana VR:n huolloista oleville yhteysväleille VR:n rakenne on kuitenkin aivan liian raskas ja siksi olisi parempi, että näillä väleillä voisi joku muu hoitaa matkustajien kärräämisen VR:n luokse. Nykyään tätä tehtävää yrittävät hoitaa bussifirmat, mutta koska niillä on mahdollisuus kilpailla VR:n kanssa kaukoliikenteessä maanteitä pitkin, ne vievät ison osan matkustajista itse perille sen sijaan, että ne päätyisivät VR:n kyydittäviksi.

Nykyinen poliittinen tilanne on tämän kannalta VR:lle aika takamuksesta. Saksassa ja Ruotsissa on nähty, että muut firmat (Veolia, Arriva, Blå Tåget) kyllä kykenevät kaukoliikennettäkin hoitamaan, mutta sielläkin kaukoliikennettä hyvin tukevasta yhdyskuntarakenteesta huolimatta on vaadittu valtiolta erityistä vaivannäköä, että tuo on ollut mahdollista. Nykyään Suomessa tuntuu olevan tilanne, että jos raiteille päästettäisiin muitakin firmoja, olisi riski, että samalla ruvettaisiin aktiivisesti tukemaan VR:n kannattavan liiketoiminnan kanssa kilpailevan liikenteen perustamista, mikä taas pelottaa niitä, jotka haluaisivat pitää rautatieliikenteen mahdollisimman suurilta osin valtion hallinnassa - mikä on ihan fiksua toimintaa sinänsä.

Nykytilanne on sinänsäkin inhottava, että jos ne paikallisviranomaisten tukemat paikallisliikennefirmat nyt mahdollistettaisiin, ei esim. Veolialla, SNCF:n Keoliksella tai DB:n Arrivalla olisi jalansijaa Suomeen. Nyt näyttää siltä, että parinkymmenen vuoden aikajänteellä joku noista isoista ulkomaalaisista tulee aloittamaan Suomessa paikallisliikenteessä ja laajentumaan siitä sitten kaukoliikennepuolelle, missä vaiheessa VR on pienenä mutta silti raskaana firmana aika pahasti helisemässä.
Vähän samasta syystä VR:n olisi aika tärkeää hankkia merkittävä asema EU:n muullakin meikäläisen raideleveyden alueella, eli Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Jos 152[04] mm liikenne saadaan tavallaan "tukittua", noilla keskieuroopan jättiläisillä ei toisaalta ole jalansijaa tälle raideleveydelle toisaalta taas VR itsessään on riittävän iso, että sillä on mahdollisuudet pärjätä. Ja lisäksi tällä hetkellä Baltian rautatiefirmat on alennusmyynnissä Iskee silmää
Nyt ollaan sellaisessa tilanteessa, jossa olisi tärkeää kasvaa mahdollisimman paljon, että oltaisiin samalla viivalla muiden operaattoreiden kanssa, eikä Suomen nykyinen poliittinen tilanne näytä lainkaan mahdollistavan tämän tilanteen korjaamista VR:n ja siten samalla Suomenkin pitkän tähtäimen edun mukaiseksi...
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #4 : Elokuu 29, 2014, 16:46:32 »

Jos täällä Suomessa olisi vaikkapa jokin merkittävä satama, niin DB Schenker liikennöisi täällä konttijunia. Mutta kun ei ole. Ehkä suora ratalinja Jäämerelle saattaisi tehdä maastamme tarpeeksi kiinnostavan. Henkilöjunia tuskin mikään ulkomainen taho edes ajattelee.
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #5 : Elokuu 30, 2014, 21:20:58 »

Sorry,
     mutta Suomi on itse asiassa erittäin pieni markkina-alue lähes kaikissa suhteissa. Sekä maantieteellisesti täysin "periferia" = äärialue.
     Ehkä näistä syistä olisi paras, Pitää kaikki päätäntä omassa hanskassa niinpaljon kuin se ylipäänsä on mahdollista.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Rautatiemarkkinoiden avautuminen kilpailulle Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina