Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 ... 5 | Siirry alas Tulostusversio
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« : Marraskuu 25, 2014, 09:14:55 »

http://www.fenniarail.fi/nyt.html
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #1 : Marraskuu 25, 2014, 09:21:03 »

Valmistajan sivuilla vähän lisää tietoa veturista:
(meni hetki löytää oikea laatu)
http://www.czloko.cz/en/locomotives/774-7.html
Lainaus
Tyyppi: 774.7F
Moottoriteho: 1550 kW
Voimansiirto: Dieselsähköinen (AC/DC)
Suurin vetovoima: 391 kN
Suurin nopeus: 90 km/h
Paino: 120 t
Pituus: 17,3 m
Akseleita: 6 kpl
Tilattu: 3 kpl
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #2 : Marraskuu 25, 2014, 10:42:26 »

Erinomainen uutinen tämä! Toivottavasti projekti etenee menestyksekkästi ja aikataulussaan.

774.7F-veturit ovat laajasti modernisoituja ČME3 (ЧМЭ3) -vetureita. Aikanaan Tsekkoslovakiassa valmistettuja ČME3-vetureita käytetään vieläkin laajasti Itä-Euroopassa ja Venäjällä.

http://150let.rw.by/uploads/locomotives/images/960x420_tt/s0105_chme3t_7085_st_polock.png
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #3 : Marraskuu 25, 2014, 10:51:48 »

Wikipedian saamien tietojen mukaan ČME3-vetureita on valmistettu 1960-luvulta lähtien Neuvostoliiton hajoamiseen saakka vaatimattomat 7459 kpl.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #4 : Marraskuu 25, 2014, 11:40:14 »

Kas, eli liettualaisvetureita Suomeen käytännössä? Oon arvellut, että Liettuan kaluston monimuotoisuus vielä vuotaa Suomeenkin, mutta en uskonut sen tapahtuvan näin pian, enkä tullut ajatelleeksi, että heidän vaikutuksestaan tänne pomppaava kalusto olisi uudistuotantoa. Mutta mielenkiintoinen artikkeli kyllä!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #5 : Marraskuu 25, 2014, 12:14:59 »

Kas, eli liettualaisvetureita Suomeen käytännössä? Oon arvellut, että Liettuan kaluston monimuotoisuus vielä vuotaa Suomeenkin, mutta en uskonut sen tapahtuvan näin pian, enkä tullut ajatelleeksi, että heidän vaikutuksestaan tänne pomppaava kalusto olisi uudistuotantoa. Mutta mielenkiintoinen artikkeli kyllä!

Ei, vaan tsekkiläisiä vetureita. Samoja koneita näyttää toki olevan käytössä myös Liettuassa.
tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #6 : Marraskuu 25, 2014, 12:21:53 »

Oletan, että K30-kiskot sallii 20 km/h, B1-rata sallii 70 km/h, B2 80 ja rataluokan C  ja D -radat 90 km/h
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1159


« Vastaus #7 : Marraskuu 25, 2014, 12:26:29 »

Erinomainen uutinen kyllä kerrassaan!

Minua kiinnostaa tässä hankinnassa vehkeiden rahoituskuvio. Tuskinpa operaattorin on kovin järkevää omistaa itse kalustoaan, sillä se ei kyllä taseessa tuota yhtään mitään, päinvastoin rasittaa tasetta merkittävästi. Muistaakseni Suomessa on eräs rautatieoperaattori, jonka tase on, hmmm..., no, sanotaan nyt vaikka, että se on möykky.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #8 : Marraskuu 25, 2014, 12:36:46 »

Olisiko oikea malli kuitenkin tämä: http://www.czloko.cz/en/locomotives/tme1-tme2-cme3-m.html

EDIT: Näyttäisi Fennia Rail puhuvan tuosta 774.7:sta. CZ Loko kuitenkin kertoon sen olevan normaaliraideveturi, kun taas ylläolevan linkin veturi on vastaava, mutta leveälle raiteelle. Ehkäpä 774.7:stä saa kuitenkin leveän version, vaikka sivusto ei sellaista listaakaan.

Anyway, joku tuollainen siis kuitenkin.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #9 : Marraskuu 25, 2014, 13:16:49 »

Ei varmaankaan ole kovin huono vaihtoehto. Kuusi (!) vetävää akselia, joten massaakin on saatu kerrytettyä riittävästi. Tehoakin on tarpeeksi, parin tuhannen tonnin juna liikahtanee kivuttomasti.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #10 : Marraskuu 25, 2014, 13:25:26 »

Itse asiassa, tehoahan ei ole juuri mitään moderniksi linjadieseliksi. Valitusta moottorista riippuen joko yksi tai puolitoista Dv12-veturia. Enemmänkin tulkitsen veturin olevan "linjakelpoinen raskas vaihtotyöveturi".
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #11 : Marraskuu 25, 2014, 13:30:04 »

Mahtava uutinen kerta kaikkiaan! Mikäköhän littera veturille tulee?
tallennettu

Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #12 : Marraskuu 25, 2014, 13:35:54 »

Itse asiassa, tehoahan ei ole juuri mitään moderniksi linjadieseliksi. Valitusta moottorista riippuen joko yksi tai puolitoista Dv12-veturia. Enemmänkin tulkitsen veturin olevan "linjakelpoinen raskas vaihtotyöveturi".

Fennia railin sivuilla mainitaan hankitun veturin tehoksi 1550 kW, eli valittuna on tehokkaampi CAT 3512 -moottori. Täten tehonsa puolesta veturi vastaa runsasta puoltatoista Dv12:a, mutta vetovoima on Deeveriin verrattuna moninkertainen.
tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 216


« Vastaus #13 : Marraskuu 25, 2014, 14:20:46 »

Menneiltä vuosilta(2007?) esite 1520 EXPO:sta

Sama moottori vaikuttaisi olevan, mutta tehoa vain ilmoitetaan nyt olevan hitusen enemmän.


Oliskohan tuossa vähän tulevaa äänimaailmaa: https://www.youtube.com/watch?v=MSwLLM1qW28
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2014, 14:57:24 kirjoittanut Ossi Rosten » tallennettu
Matti Kokkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #14 : Marraskuu 25, 2014, 14:56:41 »

Taitaa muuten olla kaikkien aikojen vetovoimaisin veturi Suomessa?
tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 288


« Vastaus #15 : Marraskuu 25, 2014, 15:08:41 »

Ja mikähän lempinimi olisi sopiva sille? Muistuttaa rakenteeltaan suurennettua Dr16-veturia.

Tässä tietoa laitteiston sijoittelusta ja rakenteesta:

Lainaus
The main frame is embedded using eight rubber-metal supports on twin three-axle bogies, between which the fuel tank is located. The drive unit is located in the front hood and consists of a Caterpillar C15 (or 3512C) diesel engine and a Siemens traction and auxiliary alternator. These machines are connected together as one unit and they are fitted into the main frame of the locomotive, using a single intermediate frame. The power transmission from the diesel engine to the driving wheelset is electric (AC/DC) and consists of a traction alternator, a rectifier and six traction motors. The traction motor is specific for the wheelset to which it is fitted, using sliding suspension bearings. Additionally stored in the front hood are most of the auxiliary drives, the cooling block for the diesel engine and the pneumatic block. In the rear hood are located an electrical switchboard and two electrodynamic brake blocks (EDB). The power regulation and the control of the entire locomotive are effected using an electronic control system. Also installed are three compressed-air brake systems (i.e. automatic, direct actuated, additional), a manual mechanical parking brake and an electrodynamic brake (EDB). The automatic brake constitutes a part of the DAKO-GP system and can be operated in both the passenger and the cargo mode.
tallennettu

Lisää kuviani löydät osoitteesta: https://www.flickr.com/photos/134028344@N03
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1159


« Vastaus #16 : Marraskuu 25, 2014, 15:14:53 »

Tässä TE:n hieman laajempi juttu aiheesta:
--
www.talouselama.fi/uutiset/a2278949
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 640


« Vastaus #17 : Marraskuu 25, 2014, 15:29:45 »

Itse asiassa, tehoahan ei ole juuri mitään moderniksi linjadieseliksi. Valitusta moottorista riippuen joko yksi tai puolitoista Dv12-veturia. Enemmänkin tulkitsen veturin olevan "linjakelpoinen raskas vaihtotyöveturi".

Fennia railin sivuilla mainitaan hankitun veturin tehoksi 1550 kW, eli valittuna on tehokkaampi CAT 3512 -moottori. Täten tehonsa puolesta veturi vastaa runsasta puoltatoista Dv12:a, mutta vetovoima on Deeveriin verrattuna moninkertainen.

Vetovoimaa on melko tarkkaan saman verran kuin Dv12-parissa. Ei nyt siis aivan moninkertaisesti Dv12-veturiin verrattuna mutta huomattavasti vahvempi veturi on, kuin yksikään VR:llä milloinkaan käytössä ollut veturi. Tehoa on aavistuksen verran enemmän kuin Dr16-veturissa, jolla pikajunakäytössä on tehty käytännössä samat työt kuin Dv12-parilla, joten lienee vauhdin pitäjänäkin suunnilleen Dv12-parin veroinen. Eiköhän siis tällä uudella veturilla liiku kaikki enintään sn90-junat, jotka kulkevat Dv12-parillakin.
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #18 : Marraskuu 25, 2014, 16:02:52 »

MainlineDiesels.netin mukaan veturit tulevat olemaan mallia 774.7F.
tallennettu

Arto Hellman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 41


« Vastaus #19 : Marraskuu 25, 2014, 16:16:03 »

Rautatieyhtiö Fennia Railin toimitusjohtajan Kimmo Rahkamon mukaan veturit eivät ole käytettyjä eivätkä toisaalta uusia vaan tältä väliltä, Suomen olosuhteisiin muokattuja versioita.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #20 : Marraskuu 25, 2014, 17:01:41 »

Suomeksi: modernisoituja.
tallennettu
Juhana Konttinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #21 : Marraskuu 25, 2014, 17:09:16 »

Mahtava uutinen. Mielenkiintoista saada 6-akselisia vetureita jälleen liikenteeseen. Tästähän saattaa vaikka innostua!
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #22 : Marraskuu 25, 2014, 19:59:46 »

Minkähän pohjalta nuo modernisoodaan? Ilmeisesti jonkin ChME:n tai TEM:n? Olisi hauska nähdä kyseisistä yksilöistä kuvia edellisessä elämässään.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1159


« Vastaus #23 : Marraskuu 25, 2014, 20:25:52 »

Minkähän pohjalta nuo modernisoodaan? Ilmeisesti jonkin ChME:n tai TEM:n? Olisi hauska nähdä kyseisistä yksilöistä kuvia edellisessä elämässään.

Tuukan kyssäriin en osaa vastata, mutta vehkeet rakennellaan sen verran tehokkaasti uusiksi, että vanhasta jäänee jäljelle käytännössä vain alusta ja akselit, kaiken muun ollessa uutta.

Fennia Railin tiedotteessa kerrotaan laitteen olevan luonnollisesti dieselsähköinen ja perässä on merkintä (AC/DC), jonka perusteella kuvittelisin kyseessä olevan inverttiterikoneen: 60-luvullahan ei vielä oikosulkumoottoreita ainakaan tällaisten tehojen kanssa käytetty, joten tämäkin tukee hypoteesiani siitä, että katiskat on toden totta rakennettu käytännössä sepelistä kattoon uusiksi.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #24 : Marraskuu 25, 2014, 21:24:15 »

Minkähän pohjalta nuo modernisoodaan? Ilmeisesti jonkin ChME:n tai TEM:n? Olisi hauska nähdä kyseisistä yksilöistä kuvia edellisessä elämässään.

Tuukan kyssäriin en osaa vastata, mutta vehkeet rakennellaan sen verran tehokkaasti uusiksi, että vanhasta jäänee jäljelle käytännössä vain alusta ja akselit, kaiken muun ollessa uutta.

Fennia Railin tiedotteessa kerrotaan laitteen olevan luonnollisesti dieselsähköinen ja perässä on merkintä (AC/DC), jonka perusteella kuvittelisin kyseessä olevan inverttiterikoneen: 60-luvullahan ei vielä oikosulkumoottoreita ainakaan tällaisten tehojen kanssa käytetty, joten tämäkin tukee hypoteesiani siitä, että katiskat on toden totta rakennettu käytännössä sepelistä kattoon uusiksi.

Kyllä, oikein olet asian ymmärtänyt.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] 2 3 ... 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina