Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #125 : Tammikuu 14, 2016, 13:06:21 » |
|
GG1 Yhdysvalloista. Oli käytössä tuolloin vahvana sähköveturina...paitsi kun lumi oikein pöllysi: Ulkonäöltään tuo on yksi upeimpia vetureita joita olen nähnyt Muistan nähneeni GG1:stä kuvan jo pienenä. Pidin siitä jo silloin.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 216
|
« Vastaus #126 : Tammikuu 14, 2016, 14:23:03 » |
|
No, osaa nämä kaikki kahtoa tuolta, mutta jottei ohi mee.. Huomenna matka jatkuu:
T 7000 Seinäjoki asema - Toijala pe 15.1.2016 8:18
Inho aikaan on vain Treellä(~10:50), ei toivoakaan päästä vieläkään näkemään tätä livenä.. :/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #127 : Tammikuu 14, 2016, 15:30:52 » |
|
Se on kyllä subjektiivisesti uskomattoman hyvin muotoiltu! Ulkonäöltään tuo on yksi upeimpia vetureita joita olen nähnyt Muistan nähneeni GG1:stä kuvan jo pienenä. Pidin siitä jo silloin. Tässä toinen kuva, ilman "häiritsevää maalia", jotta muodot näkyvät oikein:
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #128 : Tammikuu 14, 2016, 19:58:36 » |
|
Se on kyllä subjektiivisesti uskomattoman hyvin muotoiltu!
Uskomattoman kyllä, mutta en oikein tiedä mitä tuosta pitäisi ajatella. Mitäköhän piirustuspöydän ääressä on ajateltu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #129 : Tammikuu 14, 2016, 20:11:09 » |
|
Niin, makuasioista ei voi kiistellä...tai ainakaan pitäisi Onko tuo muuten Steam Punk engine? Vai ehkä jostain Tähtien Sodasta? Ainakaan ei taida olla vaaraa, että joku kopioisi... Se on kyllä subjektiivisesti uskomattoman hyvin muotoiltu!
Uskomattoman kyllä, mutta en oikein tiedä mitä tuosta pitäisi ajatella. Mitäköhän piirustuspöydän ääressä on ajateltu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #130 : Tammikuu 14, 2016, 20:34:38 » |
|
Niin, makuasioista ei voi kiistellä...tai ainakaan pitäisi En minä kiistelekään, enkä tuota rumaksikaan haukkunut. Onkohan tuo alunperin suunniteltu jollekin muulle käyttövoimalle ja nuo virroittimien alla olevat ponttoonit suunniteltu siinä vaiheessa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #131 : Tammikuu 14, 2016, 21:22:18 » |
|
Joo, hassu muotoilu. Ajattele, Amerikoissa noilla ajeltiin vuoteen 1983 saakka...sitten tulivat vuoroon "ruotsalaiset lihapullat", jotka todettiin luotettaviksi ja ne eivät kaiken lisäksi piitanneet edes lentävästä lumesta! Alla yksi näistä Aem7DC-laitteista. On se kyllä edelleen kovasti ASEAn Rc:n näköinen... Pitäisiköhän meidän johdattaa keskustelu takaisin laitteisiin, joissa on vähän erikoisemman näköinen teli...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 216
|
« Vastaus #132 : Tammikuu 15, 2016, 08:13:33 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #133 : Tammikuu 15, 2016, 09:03:35 » |
|
Mielenkiintoinen löytö Ossi! Veikkaanko oikein että tuo on akkumulaattorilaite? Missä tuo härveli on kuvattu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 216
|
« Vastaus #134 : Tammikuu 15, 2016, 09:14:49 » |
|
Mielenkiintoinen löytö Ossi! Veikkaanko oikein että tuo on akkumulaattorilaite? Missä tuo härveli on kuvattu?
Latviasta on nuo kuvat. Neukkujen viritelmiä alunperin nuo, niitä on ollu jo aiemmin ChME3 pohjaisiakin. Noita boostereita(Бустер) näkyy käytetyn ilmeisen vähän kuitenkin ei Parovoz.com (naapurin vorggi) ihan hirveesti kuvia löydä hakusanoilla: ЧМЭ3Б tai ЧМЭ3МБ. Niin, siis härveli on ihan ChME3M ilman kabiinia, pariajossa ovat tuossa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #135 : Tammikuu 15, 2016, 09:16:57 » |
|
Itse olen pudonnut kärryiltä, miten nämä liittyy fennia railiin tai dr18 veturiin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #136 : Tammikuu 15, 2016, 09:18:49 » |
|
Se on varmastikin sluuga. https://en.wikipedia.org/wiki/Slug_%28railroad%29 RZhD:llä ja P-Ameriikkalaisilla käytössä vanhoista vetureista tehtyjä härveleitä eri tarkotuksiin. Alkaen vaihtotöissä käytettävistä veturin alustoista joissa jäljellä ratamoottorit jotka kytketään A-unittiin ottamaan sähköä kun yleensä sähkötehoa riittää matalassa vauhdissa. Sitten on sluugia joissa on hytti taukotupana tai jopa multippeliajolaitteet vielä tallella ja joista jopa ohjataan junaa. Osassa on jarruvastukset joita käytetään rheostaattijarrutuksessa. Lukekaa artikkelia en jaksa kirjottaa sitä kaikkee auki.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #137 : Tammikuu 15, 2016, 09:53:08 » |
|
Kumpikin on ChME3-M-mallia. Näitä on maailmalla paljon, ei vain Suomessa. Jännittävää on että Caterpillarin kone on niin yleinen näissä modernisoinneissa, ja ulkonäkökin näyttää kaikissa "perusveturilta", tuota sluugaa lukuunottamatta. Aika moni meistä varmaan ajattelee, että tutkimalla mitä muut näillä tekevät, voimme ehkä oppia jotain uuttakin. Meillä ollaan rautateiden avautumisessa kuitenkin vielä ihan untuvikkovaiheessa ja alku varmasti jossain kohden kangertelee. Suomalaisia ChME3-M-uutisia odotellessa...milloinkahan saamme ilouutisen Fenniarailita ensimmäisen asiakkaan sopimuksen syntymisestä? Eihän noita Dr18:ia kannata ajattaa ympäriinsä ilman käyttöä. Itse olen pudonnut kärryiltä, miten nämä liittyy fennia railiin tai dr18 veturiin?
Tässä LDZ:n 59xx-numerosarjan ChME3-M veturi. (Vielä on ainakin minulle epäselvää, miten eri numerosarjojen detaljit eroavat toisistaan, jos eroavat).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 216
|
« Vastaus #138 : Tammikuu 15, 2016, 09:57:20 » |
|
Se on varmastikin sluuga.
No, toden totta, eihän tuossa ole edes savutöttöröä kertomassa dieselkoneen olemassaodosta. Polttoainesäiliön olemassa oleminen hämäsi moiseen uskomaan...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #139 : Tammikuu 15, 2016, 13:30:23 » |
|
Tässä LDZ:n 59xx-numerosarjan ChME3-M veturi. (Vielä on ainakin minulle epäselvää, miten eri numerosarjojen detaljit eroavat toisistaan, jos eroavat).
LDZ on säilyttänyt veturin alkuperäisen ČME3-veturisarjan numeron. Se ei sinänsä kerro yhtään mitään, vaan voi olla mitä tahansa väliltä 1-7459. Veturit tuolta numeroväliltä ovat hajallaan ympäri entistä Neuvostojen maata. Loppupään veturit kuuluvat sarjoihin ČME3E (5932, 6220-6244, 6665-6884) ja ČME3T (4385, 4596, 5070-5089, 5482-5531, 5784-5882, 6000, 6245-6664, 6885-7459). (Lunttasin numerot Wikipediasta.) T-versiossa on lisävarusteena sähköjarru.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #140 : Tammikuu 15, 2016, 13:32:55 » |
|
Kiitos Jouni!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #141 : Tammikuu 15, 2016, 13:34:43 » |
|
Jos joku haluaa haasteellisen bongaustehtävän, voi kokeilla yrittää etsiä mahdollisimman monta noista 7459 yksilöstä. Osa on varmasti jo romutettukin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #143 : Tammikuu 17, 2016, 06:15:04 » |
|
Niin, makuasioista ei voi kiistellä...tai ainakaan pitäisi En minä kiistelekään, enkä tuota rumaksikaan haukkunut. Onkohan tuo alunperin suunniteltu jollekin muulle käyttövoimalle ja nuo virroittimien alla olevat ponttoonit suunniteltu siinä vaiheessa? GG1 on kehitystyön tulos. PRR:n P5-prototyypit olivat päätyohjaamoisia vetureita, mutta veturimiehistön kuolemaan johtaneen tasoristeysonnettomuuden jälkeen veturin jatkotilaukset tehtiin erikoisella ohjaamojärjestelyllä, tavallaan vetämällä ohjaamo keskelle veturia https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/PRR_P5a_mod.jpgJa, kuten tavataan sanoa, loppu on historiaa. PRR:n kehittäessä uutta, järeätä vetäjää tämä uusi ohjaamon sijoitustapa otettiin lähtökohdaksi ja GG1:ssä se myös toteutettiin. GG1:n muotoilusta vastasi Donald Roscoe Dohner, joka kuitenkin kuoli suhteellisen nuorena, ja lähinnä ulkonäöllisiä yksityiskohtia parannellut muotoilijalegenda Raymond Loewy otti koko muotoilun nimiinsä. Vasta 2009 julkistettujen tutkimustulosten mukaan Loewy ei kuitenkaan siis ollut veturin alkuperäinen muotoilija. GG1 ei ollut mikään ihmeveturi, teholtaan aika tarkkaan Sr1:n verran mutta painoa kunnioitettavat 215 tonnia. Suurelta osin PRR:n lippulaivana toimiminen ja näyttävä ulkonäkö tekivät siitä legendan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #144 : Tammikuu 17, 2016, 09:27:58 » |
|
Cat:n koneita, paljon, näköjään. Tuli vaan mieleen, että voisiko Wärtsilältä löytyä sopivia masiinoita. Varsinkin suomalaisversioihin, vaikkapa myöhemmin hankittaviin vetureihin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Viita
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 26
|
« Vastaus #145 : Tammikuu 17, 2016, 10:17:11 » |
|
Cat:n koneita, paljon, näköjään. Tuli vaan mieleen, että voisiko Wärtsilältä löytyä sopivia masiinoita. Varsinkin suomalaisversioihin, vaikkapa myöhemmin hankittaviin vetureihin.
Olisihan Wärtsilällä W6L20L moottori, jota venäläiset käyttävät TEM18V vetureissa. Tosin moottorissa on tehoa vain 882 kW.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #146 : Tammikuu 17, 2016, 13:14:15 » |
|
Mikähän siinä muuten oli, että Värtsilän koneen käyttö jäi tuohon yhteen erään? Muistaakseni tarina ennen tuota meni niin, että kun läntisistä yhtiöistä mikään suuri (GE, EMD, Caterpillar, MTU) ei halunnut noita koneita myydä, niin Värtsilä sai tilaisuuden. Vaikka Värtsilän dieselit ovat mainioita ja luotettuja muualla, olisiko niin että tämä käyttöympäristö ei niille oikein sovellu? Vai olisiko myyntihinta ollut törkeän alhainen? Vai oliko syynä venäläisen kulttuurin "erikoisuus"? Ja nythän jenkkidieselien myynti taas rullaa itään kuin tyhjää vain. Caterpillarin sanoin he ovat bisneksessä pitkällä tähtäimellä, joten politiikka tai talouden nousut ja laskut eivät näy heidän asiakassuhteessaan. Pääasia on että myyntiä syntyy tasaisesti, vaikkei aina katetta. Cat:n koneita, paljon, näköjään. Tuli vaan mieleen, että voisiko Wärtsilältä löytyä sopivia masiinoita. Varsinkin suomalaisversioihin, vaikkapa myöhemmin hankittaviin vetureihin.
Olisihan Wärtsilällä W6L20L moottori, jota venäläiset käyttävät TEM18V vetureissa. Tosin moottorissa on tehoa vain 882 kW. Alla Tem-Tmh, jossa myös käytetään Caterpillareita. Toisin kuin ehkä ChME3-M:ssä, Tem-Tmh:n teli on edelleen ihan modernia tuotantomallia, ja löytyy tosi monen härvelin alta. Kuva Antin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #148 : Tammikuu 17, 2016, 20:30:49 » |
|
Kiitos vinkistä! Siis tämäkin on yleisneuvostoliittolainen ChME3, ei sen vähempää eikä enempää?
Mistä muuten onnistuit löytämään tuon kirjan? Yritin tonkia netistä, huonolla menestyksellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #149 : Tammikuu 18, 2016, 01:51:30 » |
|
Minä saan työpaikkani takia tiedon jokseenkin kaikista maailmalla julkaistuista juna-, auto-, lentokone- ja laivakirjoista. Siinä on omat hyvät puolensa. Huonoihin voi laskea sen, että koska haluan tietää kaiken kaikesta, niin liksasta ei jää muuhn elämiseen kauheasti jäljelle. Kirjan ISBN on 9788086925103, jos se auttaa. Maailmalla liikkuu niin paljon kiinnostavia kirjoja, että päässäni pyörii koko ajan viisaus: radiosta kuuluu, telkkarista näkyy, mutta palkankorotusta ei näy eikä kuulu.
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2016, 02:08:09 kirjoittanut Eljas Pölhö »
|
tallennettu
|
|
|
|