Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #1050 : Toukokuu 28, 2022, 22:30:22 » |
|
Viime yönä T-junan 9745 (Hki-Ri) matka katkesi Oulunkylään. Junan kalustona oli Sm2-pari 6067+6098. Uudistuksesta valmistunut 6067 oli ajossa ensimmäistä kertaa noin 2,5 kuukauteen ja ilmeisesti vikaantui heti. Epäonninen junarunko saatiin kuitenkin siirrettyä myöhemmin omin avuin takaisin Helsinkiin. Niin ikään kahdella Sm2-yksiköllä ajettu T-juna 9614 (Ri-Hki) saapui Helsingissä samalle raiteelle ja nelikko lähti yhtenä letkana Ilmalaan varhain aamulla. https://juliadata.fi/timetables?s=10250&d=28.5.2022
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2022, 17:01:22 kirjoittanut Onni Tikkala »
|
tallennettu
|
|
|
|
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« Vastaus #1051 : Kesäkuu 01, 2022, 20:03:12 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #1053 : Kesäkuu 18, 2022, 16:14:47 » |
|
Sm2 6086 vikaantui eilen päivän viimeisessä O-junavuorossa (1698) Kotkan satamasta Kouvolaan. Juna seisoi Tavastilassa yli 20 minuutin ajan ja juna on täytynyt siinä ajassa tyhjentää matkustajista, mikäli matkustajia ylipäätään oli junan kyydissä. Tämän jälkeen matkaa onnistuttiin vielä jatkamaan omin voimin Juurikorpeen, joten rata ei jäänyt tukkoon. Tänään iltapäivällä 6074 lähti Riihimäeltä hakemaan 6086:n pois Juurikorvesta. Tarkoitus on saman tien mennä aina Ilmalan varikolle asti. https://juliadata.fi/timetables?s=10250&d=18.6.2022
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2652
|
« Vastaus #1054 : Kesäkuu 18, 2022, 16:29:11 » |
|
Kokoonpanotiedot näyttävät siis puutaheinää.
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #1055 : Kesäkuu 18, 2022, 18:21:51 » |
|
Kokoonpanotiedot näyttävät siis puutaheinää. Kyllä vain. Yleensä ne päivittyvät oikeiksi viimeistään siinä vaiheessa, kun juna on lähtövalmis, mutta ei kyllä tällä kertaa. Bugi ei todellakaan esiinny ensimmäistä kertaa. Se ei myöskään ole kummallinen pelkästään siksi, että kalusto on mitä sattuu, vaan myös siksi, että lähes poikkeuksetta siellä näkyy vähintään kaksi peräkkäistä kalustoyksikön numeroa, kuten nytkin. Aikaisemmin on näkynyt muun muassa "Sm2 51 + Sm2 53 + Sm2 52" ja "Sm5 23 + Sm5 25 + Sm5 24". Junan pituus näkyy myös virheellisenä. Olen huomannut, että se on lähes aina puolet junan oikeasta pituudesta silloin, kun kokoonpanotiedot ovat vääriä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 357
|
« Vastaus #1056 : Kesäkuu 18, 2022, 22:08:14 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« Vastaus #1057 : Kesäkuu 19, 2022, 15:12:40 » |
|
Mahtaisiko Fenniareilin käynti Vilppulassa liittyä Vilppulan sahan kuljetuksiin!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 736
|
« Vastaus #1058 : Kesäkuu 19, 2022, 15:23:48 » |
|
Mahtaisiko Fenniareilin käynti Vilppulassa liittyä Vilppulan sahan kuljetuksiin!
Sepä olisikin hienoa jos sieltä ajettaisiin pellettiä taas junalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 357
|
« Vastaus #1059 : Kesäkuu 19, 2022, 18:57:45 » |
|
Eiköhän siinä siirretä jotain ratatöihin liittyvää vaunustoa Tampereelta Haapamäen kautta Vilppulaan.. Samoihin aikoihin tälläinen ennakkotieto alueella: "Kiskonjako 21.7.22 20.40 - 22.7.22 6.00"
Noh yhtähyvin voisi jossitella, että liittyykö Operailin koeajo Jämsänkosken kuljetuksiin..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 357
|
« Vastaus #1060 : Kesäkuu 20, 2022, 19:20:39 » |
|
Jotain Destian kalustoa näytti olevan Dr20:n perässä kun meni Lielahteen päin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2371
|
« Vastaus #1061 : Kesäkuu 20, 2022, 20:09:14 » |
|
Kyllä. Operailin veturi Dr20 29011 ja perässä uuden näköinen tukemiskone Destian logolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2371
|
« Vastaus #1062 : Kesäkuu 26, 2022, 13:31:58 » |
|
Tänään kulussa IC 1144 lähiliikennekalustolla. Liittynee Toijalan yläpuolella pitkäksi venyneeseen ratatyöhön, mikä sotkee kaluston kierron. TL–HKI: Sm4 11 + Sm4 08 + Sm4 19 + Sm4 07 (217 m) https://juliadata.fi/timetables?s=1144&d=26.6.2022
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 240
|
« Vastaus #1063 : Kesäkuu 26, 2022, 15:11:02 » |
|
Missä? Uutisissa puhutaan koko ajan Toijalasta. Lempäälässä ainakin on sillanvaihto.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #1064 : Kesäkuu 26, 2022, 18:58:24 » |
|
Kalustomuutokset jatkuvat: S 69 on lähtenyt matkaan lähiliikennevaunuilla! KV-KAJ: Sr1 + 3 Eil + Eilf + 2 Eil (177 m) https://juliadata.fi/timetables?s=69&d=26.6.2022Lisäksi R-junat 9676, 9691, 9692 sekä 9709 on tänään korvattu 3xSm2-rungolla: 6071 + 6100 + 6078.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #1065 : Kesäkuu 27, 2022, 09:16:22 » |
|
Missä? Uutisissa puhutaan koko ajan Toijalasta. Lempäälässä ainakin on sillanvaihto.
Turuntiellä (mt 190) sijaitseva Miemolan alikulkusilta Lempäälässä uusitaan vuoden 2022 aikana. Uusi silta on rakennettu talven ja kevään aikana nykyisen sillan viereen itäpuolelle. Työn merkittävimmät vaiheet toteutetaan juhannuksena junaliikenteen katkossa, kun nykyinen silta puretaan ja uusi, nykyisen sillan viereen rakennettu silta siirretään puretun sillan paikalle. Työstä johtuen Turuntien liikenne siirretään työn ajaksi kiertoreitille.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 181
|
« Vastaus #1066 : Kesäkuu 27, 2022, 12:24:15 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 73
|
« Vastaus #1067 : Kesäkuu 27, 2022, 13:08:33 » |
|
Turuntiellä (mt 190) sijaitseva Miemolan alikulkusilta Lempäälässä uusitaan vuoden 2022 aikana. Uusi silta on rakennettu talven ja kevään aikana nykyisen sillan viereen itäpuolelle. Työn merkittävimmät vaiheet toteutetaan juhannuksena junaliikenteen katkossa, kun nykyinen silta puretaan ja uusi, nykyisen sillan viereen rakennettu silta siirretään puretun sillan paikalle. Työstä johtuen Turuntien liikenne siirretään työn ajaksi kiertoreitille.
https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000008908539.htmlVR kertoi aiemmin, että radan avautumista odottavat yöjunat myöhästyvät enimmillään jopa 13 tuntia. Sunnuntaina matkaan lähteneissä yöjunissa on jumissa noin 4 000 matkustajaa. Yöjunia oli jumissa Hämeenlinnassa, Parkanossa ja Toijalassa, VR:n viestinnästä kerrottiin STT:lle kymmeneltä aamupäivällä maanantaina.Jos on 13 tuntia myöhästyvästä kyse miksi ne yöjunat ei mene tällä reitillä: Helsinki - Rihimäki - Lahti - Kouvola - Mikkeli - Pieksämäki - Jyväskylä - Tampere ja sitten etenpäin? Tästä asiasta VR on tosi epäjoustavinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2371
|
« Vastaus #1068 : Kesäkuu 27, 2022, 13:12:15 » |
|
https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000008908539.htmlVR kertoi aiemmin, että radan avautumista odottavat yöjunat myöhästyvät enimmillään jopa 13 tuntia. Sunnuntaina matkaan lähteneissä yöjunissa on jumissa noin 4 000 matkustajaa. Yöjunia oli jumissa Hämeenlinnassa, Parkanossa ja Toijalassa, VR:n viestinnästä kerrottiin STT:lle kymmeneltä aamupäivällä maanantaina.Jos on 13 tuntia myöhästyvästä kyse miksi ne yöjunat ei mene tällä reitillä: Helsinki - Rihimäki - Lahti - Kouvola - Mikkeli - Pieksämäki - Jyväskylä - Tampere ja sitten etenpäin? Tästä asiasta VR on tosi epäjoustavinen. Radan aukeamisesta tuli uusi arvio aina muutaman tunnin välein. Kello 15 piti päättyä niin sen jälkeen tuli arvioita päättymisestä kello 01 -> 06 -> 08 -> 11 -> 12. Eli jossain vaan luvattiin aika paljon liian aikaisin. Luonnollisesti sen mukaan toimittaessa ei saatu aikaan selvää päätöstä siitä odotetaanko vai kierretäänkö.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 240
|
« Vastaus #1069 : Kesäkuu 27, 2022, 14:55:22 » |
|
Varmaan monella taholla vaaditaan nyt "päitä vadille". Tuskin on kyse yhden ihmisen virheestä vaan pohjimmiltaan tiedon kulusta tai paremminkin kulkemattomuudesta. Työn tehneeltä firmalta ei syystä tai toisesta esitetty oikeaa tietoa työn viivästymisestä joten Väylävirastolla ja VR.llä ei ollut tietoa tai taitoa toimia parhaimmalla tavalla. Ilmeisesti tiedonkulku tökki useassa kohdassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 240
|
« Vastaus #1071 : Kesäkuu 27, 2022, 15:28:22 » |
|
Mahtoiko siis ylipäänsä olla tarvetta sillan purkamiseen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 663
|
« Vastaus #1072 : Kesäkuu 27, 2022, 17:35:48 » |
|
Radan aukeamisesta tuli uusi arvio aina muutaman tunnin välein. Kello 15 piti päättyä niin sen jälkeen tuli arvioita päättymisestä kello 01 -> 06 -> 08 -> 11 -> 12. Eli jossain vaan luvattiin aika paljon liian aikaisin. Luonnollisesti sen mukaan toimittaessa ei saatu aikaan selvää päätöstä siitä odotetaanko vai kierretäänkö.
Olisiko tämmöisessä tilanteessa parempi antaa heti pessimistinen arvio eli ilmoittaa viivästyksen olevan suoraan vuorokausi, vaikka välttämättä niin kauan ei lopulta menisi? Silloin korvaavat liikennesunnitelmat olisivat voineet olla parempia sekä operaattorilla, että kulkuneuvon valintaa miettivillä kansalaisilla. Tuleeko jostain paine, että optimistisilla arvioilla täytyy edetä? Vai tapahtuiko myös töiden loppuvaiheessa yllätyksiä ja pelkkä vanhan sillan purkaminen ei viivästymistä selitä? Yksi ongelma voi tietysti olla, että luotettavia arvioita saanee korkeintaan niiltä, joilla on muutenkin kädet täynnä työtä uuden sillan liikennekuntoon saamisessa, jos töiden halutaan valmistuvan edes joskus. Sitten herää kysymys, olisiko silta voitu rakentaa kahdessa osassa eli molemmille raiteille oma siltansa, jolloin rata olisi ollut yksiraiteisena liikennöintikuntoinen? Vai tämmöinen ratkaisu olisi maksanut enemmän, jolloin toteutustavan valinnalla on jo lähtökohtaisesti hyväksytty viivästymisriskin mahdollisuus?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 540
|
« Vastaus #1073 : Kesäkuu 27, 2022, 19:02:37 » |
|
Siinä on vaan se, että halvin tarjous voittaa aina. Toiminnan laadusta ei tiedetä mitään ja sitä on vaikeaa mitatakaan edeltäkäsin.
Eikö liikelaitos-VR:n herrojen pieniin päihin mahdu vanha totuus: - mikään ei ole niin kallista kuin ostaa halpaa?
Vanhan Ladan hinnalla ei ole ennenkään saanut upouutta Rolls-Royce Silver Ghostia, vaikka nämä kuinka täyttäisivät auton paikan parkkipaikalla...!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #1074 : Kesäkuu 27, 2022, 20:46:15 » |
|
Eikö liikelaitos-VR:n herrojen pieniin päihin mahdu vanha totuus
Jollain iltapäivälehtien kommenttipalstalla odottaakin näkevän, että ei ymmärretä, mikä toimija hoitaa mitäkin tonttia rautateillä. Mutta että täälläkin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|