[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #125 : Syyskuu 08, 2015, 11:53:35 » |
|
"Markkinahäiriköt", kuten mm. Lidl päivittäistavarakaupan puolella saavat luutuneet institutiot vähän miettimään toimintatapojaan. Ehkä VR myös joskus havahtuu todellisuuteen. Hurjassa kilpailussa on myös varjopuolensa: Liikenteessä palvellaan vain metropoleja, ja ruokakauppa haluaa pitää katteensa ennallaan alkutuottajien selkänahasta kiskoen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #126 : Syyskuu 08, 2015, 13:29:09 » |
|
"Markkinahäiriköt", kuten mm. Lidl päivittäistavarakaupan puolella saavat luutuneet institutiot vähän miettimään toimintatapojaan. Ehkä VR myös joskus havahtuu todellisuuteen. Hurjassa kilpailussa on myös varjopuolensa: Liikenteessä palvellaan vain metropoleja, ja ruokakauppa haluaa pitää katteensa ennallaan alkutuottajien selkänahasta kiskoen.
Näin on. Bussialan osalta tässä on rauhoittavaa se, että markkinoille syntynyt säpinä sai Matkahuolto-sektorin vanhat yritykset tarkistamaan normaalihintojaan pysyvästi. Se ei liene heikentänyt toiminnan kannattavuutta, vaan tuonut vastaavan määrän matkustajia lisää, ja lisäksi rahtitulot säilyvät. Näin ollen perinteinen pikavuoroliikenne voi jatkua entisellään ja pysähtyy myös niillä paikoilla, jotka pelkkiä isojen kaupunkien välisiä matkustajia tavoittelevat kulkuneuvot ohittavat. Ostoliikenteessä taitaa tulevaisuus olla heikompi, mutta se ei johdu markkinoista, vaan yhteiskunnan tilanteesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 333
|
« Vastaus #127 : Syyskuu 08, 2015, 14:24:39 » |
|
On kuultu huhupuhetta, että Jyväskylä-Seinäjoki-Vaasa taajamajunissa siirrytään kiskobussien käyttöön ja ensi maaliskuussa vuorot saatetaan lopettaa kokonaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #128 : Syyskuu 08, 2015, 14:29:47 » |
|
On kuultu huhupuhetta, että Jyväskylä-Seinäjoki-Vaasa taajamajunissa siirrytään kiskobussien käyttöön ja ensi maaliskuussa vuorot saatetaan lopettaa kokonaan.
Mutta kiskobussit on varmaan tyyppiä Ex+Edfs tai Expt+Ed Mutta en yhtään pitäisi mahdottomana kiskobussia sillä tänään on poikkeuksellisesti sellainen liikenteessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 126
|
« Vastaus #129 : Syyskuu 08, 2015, 15:06:28 » |
|
Kun Porista menee Helsinkiin, junakyyti maksaa keskiviikkona 8.9.2015: 41,30 – 48,20 € ja perjantain laadukkaimman kyydin hinta on 51,00 €, bussikyydin hinta on 25,00 € päivästä riippumatta, Satakunnan liikenteellä myös kuskilta ostettuna. Kermankuorijoiden hinnat ovat vieläkin edullisempia mutta sehän edellyttää ”veturilaista” asennetta. Bussikyyti kestää 3,5 – 4,0 tuntia ja tähän mennessä kun väliä olen kulkenut, lehtikeleillä ei ole ollut vaikutusta perille tuloon. Junalla aikaa menee nopeimmillaan 3 h 15 min ja muutoin noin 3 ja puoli tuntia ja pienet ja vähäiset ongelmat, eivät ole mitenkään harvinaisia raideliikenteen puolella ja perille tullaan, sitten joskus myöhemmin. Bussi vuoroja on arkisin 22 ja VR:llä 7 kpl. Kun bussilla kulkee, se on helppoa ja yksinkertaista, sekä edullista maksavalle asiakkaalle. Bussimatkalla ei ole samaa tunnetta kuin junassa, istumapaikan joutuu valitsemaan aivan itse, kun taas junassa on aivan oma paikka, jota hallitsee koko matkan ajan ja siinä kun sitten istuu, sitä toisinaan tuntee, olevansa oikein omistavassa luokassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #130 : Syyskuu 08, 2015, 15:12:32 » |
|
Bussialan osalta tässä on rauhoittavaa se, että markkinoille syntynyt säpinä sai Matkahuolto-sektorin vanhat yritykset tarkistamaan normaalihintojaan pysyvästi. Se ei liene heikentänyt toiminnan kannattavuutta, vaan tuonut vastaavan määrän matkustajia lisää, ja lisäksi rahtitulot säilyvät. Näin ollen perinteinen pikavuoroliikenne voi jatkua entisellään ja pysähtyy myös niillä paikoilla, jotka pelkkiä isojen kaupunkien välisiä matkustajia tavoittelevat kulkuneuvot ohittavat.
Todellisuus ei ole aivan näin ruusuinen. Konventionaaliset yhtiöt ovat joutuneet viime aikoina karsimaan pikavuoroliikennettään rajusti. Myöskään uutta kalustoa ei ole juuri näkynyt, jos sen nyt voidaan olettaa kertovan jotain toiminnan kannattavuudesta.
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #131 : Syyskuu 08, 2015, 15:40:55 » |
|
Bussialan osalta tässä on rauhoittavaa se, että markkinoille syntynyt säpinä sai Matkahuolto-sektorin vanhat yritykset tarkistamaan normaalihintojaan pysyvästi. Se ei liene heikentänyt toiminnan kannattavuutta, vaan tuonut vastaavan määrän matkustajia lisää, ja lisäksi rahtitulot säilyvät. Näin ollen perinteinen pikavuoroliikenne voi jatkua entisellään ja pysähtyy myös niillä paikoilla, jotka pelkkiä isojen kaupunkien välisiä matkustajia tavoittelevat kulkuneuvot ohittavat.
Todellisuus ei ole aivan näin ruusuinen. Konventionaaliset yhtiöt ovat joutuneet viime aikoina karsimaan pikavuoroliikennettään rajusti. Myöskään uutta kalustoa ei ole juuri näkynyt, jos sen nyt voidaan olettaa kertovan jotain toiminnan kannattavuudesta. Ilman Onnibussiako eivät olisi joutuneet karsimaan? Melko vahvasti veikkailtu, jos tuolle vedetään yhtäläisyysmerkit siitä vain. Kaluston ikä on tietysti yksi mittari, mutta kilpailulle vapaalla rahtipuolellakin on jo iät ajat ollut nähtävillä eri firmojen erilaiset liiketoiminnalliset ratkaisut. Toiset firmat ajavat aivan uudenkarhealla kalustolla, jota vaihdetaan parin vuoden välein uuteen. Toiset ostavat autonsa uutena ja ajavat ne loppuun eli parikymmentä vuotta. Sitten on niitäkin firmoja, jotka ovat valinneet strategiakseen melkein romutarhasta haetuilla autoilla ajamisen. Mikä noista sitten on liiketuloksen kannalta paras vaihtoehto lienee ratkaisematon kysymys. Yhtä ja oikeaa vastausta ei varmastikaan ole. Miksi bussiliikenteessä ei olisi samoin? Osa express-busseista on ollut jo pitkään täysin ruokottomassa kunnossa. Muistanpa kesä 2006, kun kuljin jatkuvasti Jyväskylä - Lappeenranta -väliä, niin olihan siellä Savonlinjan autoista osa käsittämättömiä rytöpesiä. Eikä ollut kilpailusta tietoakaan.. Onnibussin kaluston on keski-iältään tietysti aivan omaa luokkaansa, mutta yli tuhannen kilometrin vuorokausisuoritteella nekin vanhenevat melkoista tahtia. Pakasta vedettyjen leasingbussien pyörittämisessä ainakin tietää sentilleen auton kulut, kun taas vanhassa kalustossa lyödään ikään kuin vetoa korjauskulujen suuruudesta. Jos isoja remontteja ei tule, niin kilometrikulut pysyvät pieninä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #132 : Syyskuu 08, 2015, 16:15:28 » |
|
Pakasta vedettyjen leasingbussien pyörittämisessä ainakin tietää sentilleen auton kulut, kun taas vanhassa kalustossa lyödään ikään kuin vetoa korjauskulujen suuruudesta. Tämä kommenttini ei enää liity tämän ketjun otsikkoon, mutta tsekkaapa minkä tahansa Onnibus.comin Astromegan kilpi ja sen perusteella auton tiedot ja kerro, onko kyseessä sittenkään leasing-kapistus...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #133 : Syyskuu 08, 2015, 16:55:03 » |
|
Pakasta vedettyjen leasingbussien pyörittämisessä ainakin tietää sentilleen auton kulut, kun taas vanhassa kalustossa lyödään ikään kuin vetoa korjauskulujen suuruudesta. Tämä kommenttini ei enää liity tämän ketjun otsikkoon, mutta tsekkaapa minkä tahansa Onnibus.comin Astromegan kilpi ja sen perusteella auton tiedot ja kerro, onko kyseessä sittenkään leasing-kapistus... En minä Onnibusseihin viitannutkaan vaan yleisesti (kuljetus)bisnekseen. Käsittääkseni myös rautatiekalustoa liisataan, kuten laivoja ja lentokoneitakin. Kuorma- ja linja-autot voi myös kiinnittää velkojen vakuudeksi, jolloin omistajan nimi säilyy rekisteriotteessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 143
|
« Vastaus #134 : Syyskuu 08, 2015, 18:33:36 » |
|
Kun Porista menee Helsinkiin, junakyyti maksaa keskiviikkona 8.9.2015: 41,30 – 48,20 € ja perjantain laadukkaimman kyydin hinta on 51,00 €, bussikyydin hinta on 25,00 € päivästä riippumatta, Satakunnan liikenteellä myös kuskilta ostettuna. Kermankuorijoiden hinnat ovat vieläkin edullisempia mutta sehän edellyttää ”veturilaista” asennetta. Bussikyyti kestää 3,5 – 4,0 tuntia ja tähän mennessä kun väliä olen kulkenut, lehtikeleillä ei ole ollut vaikutusta perille tuloon. Junalla aikaa menee nopeimmillaan 3 h 15 min ja muutoin noin 3 ja puoli tuntia ja pienet ja vähäiset ongelmat, eivät ole mitenkään harvinaisia raideliikenteen puolella ja perille tullaan, sitten joskus myöhemmin. Bussi vuoroja on arkisin 22 ja VR:llä 7 kpl. Kun bussilla kulkee, se on helppoa ja yksinkertaista, sekä edullista maksavalle asiakkaalle. Bussimatkalla ei ole samaa tunnetta kuin junassa, istumapaikan joutuu valitsemaan aivan itse, kun taas junassa on aivan oma paikka, jota hallitsee koko matkan ajan ja siinä kun sitten istuu, sitä toisinaan tuntee, olevansa oikein omistavassa luokassa. Jos junalipun ostaa vähintään 2 vuorokautta ennen matkaa, sen saa useimpiin juniin hintaan 15 €. Myös perjantaille 11. 9.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #135 : Syyskuu 08, 2015, 21:22:56 » |
|
Marraskuun alussa välillä Seinäjoki-Vaasa kulkee edelleen seitsemän junaa arkipäivisin ja Vaasa-Seinäjoki-välillä samoin. Jyväskylästä Haapamäelle yhä kolme vuoroa kumpaankin suuntaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #136 : Syyskuu 08, 2015, 21:31:01 » |
|
On kuultu huhupuhetta, että Jyväskylä-Seinäjoki-Vaasa taajamajunissa siirrytään kiskobussien käyttöön ja ensi maaliskuussa vuorot saatetaan lopettaa kokonaan.
Kun katsoo 25.10. jälkeisiä aikatauluja, olisihan kiskobussien tulo kaikkiin osuuden vuoroihin ilmeisesti täysin mahdollista, kun vuoroja vähennetään. Aikataulujen mukaan suorat Jyväskylä-Vaasa -vuorot poistuvat ja yhteys muuttuu vaihdolliseksi Seinäjoella. Tarkoititko, että kiskobussit tulisivat myös Seinäjoki-Vaasa -välille? Kun lisäksi reiteiltä Helsinki-Turku ja Tampere-Turku vähennetään junia rankalla kädellä, olisiko niin, että Pieksämäki-Joensuu -liikenne muuttuu IC-kalustolla liikennöitäväksi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #137 : Syyskuu 08, 2015, 22:49:43 » |
|
"Kun kiskobussien lippuautomaatit ovat toiminnassa ja niiden käytöstä on saatu kokemusta, hiljaisimmat vuorot ajetaan ilman konduktööriä. Näin voidaan parantaa vuorojen kannattavuutta ja paremmin taata junatarjonta osuuksilla, joiden matkustajamäärät ovat vähäiset." http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/kiskobussien-lippuautomaatit-kayttoon-loppukevaasta--080420140844/Näinhän on suunniteltu jo aiemmin. Eli välttämättä ei enää ole tulossa suurempia vähennyksiä junavuoroihin, jos vain kiskobussit kelpaavat matkustajille. Muutama vuosi sitten oli puhetta, että kiskobussit välillä Jyväskylä-Vaasa korvattiin osittain sinisillä vaunuilla, koska niissä on parempi matkustusmukavuus, joka on tärkeää pidemmillä matkoilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #138 : Syyskuu 09, 2015, 07:10:11 » |
|
Vaasaan ei ole koskaan kulkenut säännöllistä Dm 12-liikennettä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 333
|
« Vastaus #140 : Syyskuu 09, 2015, 16:33:57 » |
|
On kuultu huhupuhetta, että Jyväskylä-Seinäjoki-Vaasa taajamajunissa siirrytään kiskobussien käyttöön ja ensi maaliskuussa vuorot saatetaan lopettaa kokonaan.
Kun katsoo 25.10. jälkeisiä aikatauluja, olisihan kiskobussien tulo kaikkiin osuuden vuoroihin ilmeisesti täysin mahdollista, kun vuoroja vähennetään. Aikataulujen mukaan suorat Jyväskylä-Vaasa -vuorot poistuvat ja yhteys muuttuu vaihdolliseksi Seinäjoella. Tarkoititko, että kiskobussit tulisivat myös Seinäjoki-Vaasa -välille? Kun lisäksi reiteiltä Helsinki-Turku ja Tampere-Turku vähennetään junia rankalla kädellä, olisiko niin, että Pieksämäki-Joensuu -liikenne muuttuu IC-kalustolla liikennöitäväksi? Varmaankin kyse on Jyväskylä-Seinäjoki -osuudesta, jolle Dm12 on tulossa. Konduktööri oli kertonut näin matkustajalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 313
|
« Vastaus #141 : Syyskuu 09, 2015, 17:26:47 » |
|
On kuultu huhupuhetta, että Jyväskylä-Seinäjoki-Vaasa taajamajunissa siirrytään kiskobussien käyttöön ja ensi maaliskuussa vuorot saatetaan lopettaa kokonaan.
Kibut ilmeisesti välille Jyväskylä-Seinäjoki. Matkahaun mukaan Efiti+Ed-kokoonpano Seinäjoki-Vaasa-välin juniin, sekä nähtävästi myös kaikkiin muihin Oulun varikon "sinisiin" juniin, poislukien varmaankin Joensuu-Pieksämäki.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #142 : Syyskuu 09, 2015, 19:12:09 » |
|
En minä Onnibusseihin viitannutkaan vaan yleisesti (kuljetus)bisnekseen. Käsittääkseni myös rautatiekalustoa liisataan, kuten laivoja ja lentokoneitakin. Itsekin muistelen nähneeni jokunen vuosi sitten ainakin näissä SMCB:n/NMBS:n matkustajavaunuissa tekstin, joka kertoi vaunujen olevan vuokralla. http://www.railfaneurope.net/pix/be/car/I11/B/I-11_B_Antwerpen-Berchem_1.jpg
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #143 : Syyskuu 09, 2015, 21:49:47 » |
|
Vaasaan ei ole koskaan kulkenut säännöllistä Dm 12-liikennettä.
Sitten se oli ehkä niin, että Jyväskylä-Seinäjoki-välin kiskobusseja korvattiin osin sinivaunuisilla taajamajunilla, koska joidenkin matkustajien mielestä kiskobussit olivat epämukavia noin pitkällä matkalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #144 : Syyskuu 10, 2015, 17:10:27 » |
|
Minkähän takia pitää vaihtaa junaa Seinäjoella, jos haluaa matkustaa Jyväskylästä Vaasaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #145 : Syyskuu 10, 2015, 20:28:40 » |
|
Minkähän takia pitää vaihtaa junaa Seinäjoella, jos haluaa matkustaa Jyväskylästä Vaasaan? Se johtunee juuri siitä, että Jyväskylän ja Seinäjoen välillä liikennöidään jatkossa kiskobusseilla ja Seinäjoen ja Vaasan välillä veturivetoisilla junilla (+ Helsingistä tulevilla Pendoilla). Kiskobussien lukumäärä ei riittäisi, jos niillä ajettaisiin Vaasaan asti. Toisaalta sinisestä kalustosta halutaan luopua. Sitä en osaa sanoa, riittäisikö kalusto siihen, jos jokin Seinäjoen ja Vaasan välillä 25.10. alkaen kulkevista Dv12 + Ed + EFiti -yhdistelmistä jatkaisi Jyväskylään saakka, sillä em. runkoja tarvittaisiin silloin lisää. Mukaan tarvittaisiin lisäksi aggregaatti tai Dr16.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1794
|
« Vastaus #146 : Syyskuu 11, 2015, 08:55:12 » |
|
Joskus kuului huhuja Iisalmi-Ylivieska-välin kiskobussien korvaamisesta sinisellä kalustolla. Onkohan tästä kuulunut enää mitään / näkyykö verkkokaupassa vielä mitään?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #147 : Syyskuu 11, 2015, 11:08:58 » |
|
Joskus kuului huhuja Iisalmi-Ylivieska-välin kiskobussien korvaamisesta sinisellä kalustolla. Onkohan tästä kuulunut enää mitään / näkyykö verkkokaupassa vielä mitään?
Kiskobussithan ovat jo kertaalleen korvanneet siniset sillä(kin) reitillä. Lähes viikottain Joensuun ja Pieksämäen väliä kulkevana olen nähnyt sinisten vaunujen rappion. Ovat käsittämättömän huonolla pidolla, eikä edes siivoukseen taideta enää panostaa lainkaan. Ilmeisesti elinikä lasketaan viikoissa, joten mitäpä niitä huoltamaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1794
|
« Vastaus #148 : Syyskuu 11, 2015, 19:59:24 » |
|
Lähes viikottain Joensuun ja Pieksämäen väliä kulkevana olen nähnyt sinisten vaunujen rappion. Ovat käsittämättömän huonolla pidolla, eikä edes siivoukseen taideta enää panostaa lainkaan. Ilmeisesti elinikä lasketaan viikoissa, joten mitäpä niitä huoltamaan. Vahvasti vaikuttaa siltä, että EFiti-vaunut pysyvät vielä liikenteessä, mutta viimeisetkin Ein-vaunut ja Ep-sarjakin putoaisi pois lokakuun lopulla. Rk:t säilyvät ja tuskin EFit-vaunujakaan on enää varaa vähentää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #149 : Syyskuu 11, 2015, 20:34:08 » |
|
Asiasta mitään oikeasti tietämättä: jos sarjat Ein, Eip, Ep poistuvat kokonaisuudessaan, se lisää suuresti todennäköisyyttä, että Ed- tai Ex-vaunut tekevät tulonsa myös Pieksämäen ja Joensuun välille, joko Dr16-sarjan tai aggregaattivaunujen tai molempien kanssa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|