Seutuhallitus lähetti valtiolle kannanoton raidereformista"1. Valtion ja kuntien ostoliikenteen yhtenäisyys
Raidereformissa on varmistettava, että kaluston käyttö on tehokasta ja yhteensovitettua maksajasta riippumatta. Tampereen kaupunkiseudun nykyinen M-junaliikenne kytkeytyy saumattomasti valtion kustantamaan ostoliikenteeseen, mikä vähentää merkittävästi sekä valtion että kuntien kuluja. Seudullisen lähijunaliikenteen avaaminen Ylöjärven ja Oriveden suuntiin perustuu Pori–Tampere-välin junien hyödyntämiseen Pori–Tampere-välin nykyinen tarjonta turvaten. Kaluston käyttö tulee yhteensovittaa myös jatkossa. Näin vältytään kaluston varikkosiirroista aiheutuvilta ylimääräisiltä lisäkustannuksilta.
2. Sm4-lähijunien elinkaaren jatko
Kaupunkiseudulla ja muualla Suomessa nyt käytössä olevien Sm4-junien elinkaaren mahdollisuudet 2040-luvun alkuun tulee selvittää tarkemmin. Sm4-lähijunien käyttö toisi liikenteeseen vuosittain 5–6 miljoonan euron säästöt verrattuna uusien junien hankintaan.
3. Lisäaikaa kuntien päätöksentekoon
Valtion asettama päätöksentekoaikataulu junaliikenteen hankinnoista vuodesta 2031 alkaen on kuntien näkökulmasta liian tiukka. Valtion asettamaa päätösaikataulua helmikuulle 2026 tulee lykätä syyskuuhun 2026, jotta kunnat voivat tehdä omissa toimielimissään tarvittavat päätökset kokonaisvaltaisesti uudet seisakkeet ja asemat huomioiden.
4. Lippujärjestelmän toimivuus
Raidereformissa on varmistettava, että junien lippulaitteiden yhteentoimivuus eri järjestelmissä säilyy. Nysse-lippujen tulee toimia jatkossakin sekä lähi- että kaukojunissa.
Tampereen kaupunkiseudun kannanotto on lähetetty valtioneuvoston kansliaan, liikenne- ja viestintäministeriölle ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Kannanotto valmisteltiin yhteistyössä Tampereen seudun joukkoliikenneviranomaisen ja seudullisen raidereformin työryhmän kanssa.
Lisätiedot:"
https://tampereenseutu.fi/2025/12/seutuhallitus-lahetti-valtiolle-kannanoton-raidereformista/