Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« : Maaliskuu 21, 2016, 10:12:15 » |
|
Ratapihan kadun rakentaminen nyt alkaa kilpailu tavara-aseman siiirrosta http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2016-007138/asemaa siirretään muutama kymmenen metriä itäänpäin ja nostetaan 1 m.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 19, 2019, 09:37:14 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 29, 2016, 14:10:52 » |
|
Tuleva Naistenlahden huoltoraiteiston paikka
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 29, 2016, 14:15:45 » |
|
Erkkilän silta on nyt suljettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 29, 2016, 23:01:21 » |
|
Taasko se uusitaan? Vastahan tuo uusittiin...mitä tuosta nyt on...33 vuotta sitten?
Mutta siis Naistenlahden suuntaan tulee siis huolto- tai seisontaraiteita, nimimerkillä "Kehitystä huolestuneena jo pidempään seurannut" ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 13, 2016, 15:04:48 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 16, 2016, 12:44:49 » |
|
Asemakeskuksen suunnittelusta ollaan tekemässä aiesopimusta Tampereen, Liikenneviraston, VR ja Senaattikiinteistöjen välille.
”Asemanseudun kehittäminen on keskeinen keskustan kehittämisohjelman teema ja valtakunnallinen kärkihanke. Kehittämisohjelman linjauksen mukaan radanvarren ympäristöstä muodostetaan keskustan merkittävin uusi palveluiden ja työpaikkojen keskittymä. Eheyttämällä kaupunkirakennetta luodaan asemaseudusta Tampereen portti, ja Tullin alue, Tampere-talo ja Tampereen yliopiston kampusalue kytkeytyvät osaksi ydinkeskustaa. Asemakeskuksen merkitys toiminnallisena ja ihmisvirtojen solmukohtana korostuu entistä enemmän. Asemakeskuksen kehittäminen on osa Tampereen kaupunkiseudun ja valtion MAL -aiesopimuksen mukaista hanketta. MAL -sopimuksessa tode- taan seuraavasti: Tampereen rautatieaseman aluekokonaisuudesta muodostetaan valtion ja Tampereen kaupungin välinen yhteissuunnittelualue ja -hanke, jossa osapuolet laativat kokonaissuunnitelman rautatieaseman ja ratapihan aluekokonaisuuden kehittämiseksi ja ohjelmoivat sen toteutuksen. Asemanseudun kehittämisen jatkaminen on mukana parhaillaan valmisteltavassa 2016–2019 MAL-aiesopimuksessa. MAL -sopimuksen mukainen hanke perustettiin vuoden 2013 alussa. Sen johtoryhmä muodostettiin liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston, VR Yhtymä Oy:n, Se- naatti-kiinteistöjen ja Tampereen kaupungin edustajista. Ensin laadittiin asemakeskuksen liikenteellinen konsepti 2013 ja suunnittelukilpailu alueen kehittämisestä pidettiin 2014. Tämän jälkeen ryhdyttiin valmistelemaan yleissuunnittelun käynnistämistä ja siihen liittyvää sopimusta kaupungin ja valtion osapuolten kanssa.Alueesta laaditaan yhteistyössä valtion osapuolten kanssa yleissuunnitelma, joka on osa käynnistettävää asemakaavan muutosprosessia. Yleissuunnitteluvaihe toimii asemakaavatyön valmisteluvaiheena. Suunnittelun päätteeksi valmistuvaa Asemakeskuksen yleissuunnitelmaa käytetään laadittavien asemakaavojen viitesuunnitelmana. Nyt hyväksyttäväksi esitettävä aiesopimus koskee alueen yleissuunnittelun vaihtoehtotarkasteluvaihetta, jonka aikana tuotetaan ja analysoidaan osa-puolien ja jo tehdyn valmistelutyön pohjalta riittävä määrä vaihtoehtoisia suunnitteluratkaisuja ja muodostetaan yhteinen käsitys yleissuunnittelun pohjaksi valittavasta vaihtoehdosta. Sopimuksen osapuolet ovat Tampereen kaupunki, Liikennevirasto, Senaatti-kiinteistöt ja VR Yhtymä Oy. Sopimuksen tarkoituksena on toteuttaa suunnitteluprosessi, jossa selvitetään Asemakeskuksen toteutusedellytykset ja tehdään alustava suunnittelu sopimusalueelle kaavoitusta varten. Sopimuksella järjestetään osapuolten yhteistyö suunnittelun käynnistämiseksi sekä kaavoitus- ja toteutusedellytysten ja -vaihtoehtojen selvittämiseksi ja sovitaan suunnittelun periaatteista.
Sopimuksella määritellyn yhteistyön tavoitteena on toteuttaa asemakeskuksen suunnittelualueelle osapuolten kannalta taloudellisesti toteuttamis kelpoinen ja toiminnallisesti korkeatasoinen asemakeskus.Tällä aiesopimuksella sovittavan vaihtoehtotarkastelun tavoitteena on valmistua vuoden 2016 loppuun mennessä. Kun osapuolet ovat hyväksyneet yleissuunnittelun pohjaksi valitun vaihtoehdon, ja sen toteuttamiskelpoisuudesta on yhteisymmärrys, niin osapuolet tekevät asemakeskuksen jatkosuunnittelua ja toteuttamista koskevan yhteistyösopimuksen. Aiesopimuksella sovitaan myös vaihtoehtotarkasteluvaiheen kustannusjaosta osapuolten välillä. Kustannukset jaetaan kaupungin ja valtion osapuolen välillä puoliksi.”
|
ktweb(39).pdf (29.46 kilotavua - ladattu 453 kertaa.)
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #8 : Toukokuu 17, 2016, 09:55:00 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #9 : Kesäkuu 30, 2016, 11:29:06 » |
|
Tuleva Naistenlahden huoltoraiteisto oikealla puolella ja ratapihan katu vasemmalla.
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 30, 2016, 13:52:28 » |
|
Olen huolestuneena katsellut Naistenlahden entisten raiteiden suuntaan, kun siellä on ollut jotain rakennustöitä, että siinä menee Tampereen aseman ratapihan eli ns. yläpihan ainoa laajennusmahdollisuus nyt joidenkin rakenteiden alle.
Tällä hetkellähän yläpihalla on raiteet 6 ja 7, joissa seisottaa kalustoa; raide 8 on varattu Tampereen sivuuttaville tavarajunille ohitusraiteeksi, jossa ne seisovat ja vaihtavat kuljettajaa jne., aika monta junaa vuorokaudessa. Ja jos raiteiden 6 ja 7 väliin tehdään uusi välilaituri niin siinä menivät viimeiset seisontaraiteet. Nyt jo klo 09, 12, 15 ja 18 aikaan, kun Tpe on viiden, ehkä kuudenkin junan "kohtaus", niin laituriraiteet eivät riitä.
Mutta jos kerran siihen on suunniteltu huoltoraiteet ja varattu niille tila, niin eipä sitten hätää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #11 : Heinäkuu 01, 2016, 13:08:30 » |
|
Olen huolestuneena katsellut Naistenlahden entisten raiteiden suuntaan, kun siellä on ollut jotain rakennustöitä, että siinä menee Tampereen aseman ratapihan eli ns. yläpihan ainoa laajennusmahdollisuus nyt joidenkin rakenteiden alle.
Tällä hetkellähän yläpihalla on raiteet 6 ja 7, joissa seisottaa kalustoa; raide 8 on varattu Tampereen sivuuttaville tavarajunille ohitusraiteeksi, jossa ne seisovat ja vaihtavat kuljettajaa jne., aika monta junaa vuorokaudessa. Ja jos raiteiden 6 ja 7 väliin tehdään uusi välilaituri niin siinä menivät viimeiset seisontaraiteet. Nyt jo klo 09, 12, 15 ja 18 aikaan, kun Tpe on viiden, ehkä kuudenkin junan "kohtaus", niin laituriraiteet eivät riitä.
Mutta jos kerran siihen on suunniteltu huoltoraiteet ja varattu niille tila, niin eipä sitten hätää.
Kuvassa näkyvästä alueesta oikeanpuolinen on tosiaan varattu raiteistoille. Ja työt voivat alkaa korkeintaan sitten kun ratapihankatu ja tunneli saadaan valmiiksi. Sitten tulisi huoltoraiteet ja sen jälkeen sitten uusi välilaituri.
|
naistenlahti.jpg (743.89 kilotavua, 1320x747 - tarkasteltu 1720 kertaa.)
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #12 : Heinäkuu 02, 2016, 11:50:04 » |
|
Olisipa pitänyt lukea nuo aiemmat linkit mutta kun en huomannut. Kiitos tiedoista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #13 : Heinäkuu 27, 2016, 10:56:47 » |
|
Tulevan ratapihankadun ja rata-alueen välille on valmistunut jo aita ja siihen on myös varattu portinpaikka huoltoraiteille.
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #14 : Heinäkuu 27, 2016, 13:40:58 » |
|
Olen huolestuneena katsellut Naistenlahden entisten raiteiden suuntaan, kun siellä on ollut jotain rakennustöitä, että siinä menee Tampereen aseman ratapihan eli ns. yläpihan ainoa laajennusmahdollisuus nyt joidenkin rakenteiden alle.
Tällä hetkellähän yläpihalla on raiteet 6 ja 7, joissa seisottaa kalustoa; raide 8 on varattu Tampereen sivuuttaville tavarajunille ohitusraiteeksi, jossa ne seisovat ja vaihtavat kuljettajaa jne., aika monta junaa vuorokaudessa. Ja jos raiteiden 6 ja 7 väliin tehdään uusi välilaituri niin siinä menivät viimeiset seisontaraiteet. Nyt jo klo 09, 12, 15 ja 18 aikaan, kun Tpe on viiden, ehkä kuudenkin junan "kohtaus", niin laituriraiteet eivät riitä.
Mutta jos kerran siihen on suunniteltu huoltoraiteet ja varattu niille tila, niin eipä sitten hätää.
Siirtyyköhän vararungon sijoitus tuonne Naistenlahden raiteistolle, pois ratapihan eteläpäästä? Vai mitä muuta huoltotoimintaa varten kiskotus tulee... Kuvassa näkyvästä alueesta oikeanpuolinen on tosiaan varattu raiteistoille. Ja työt voivat alkaa korkeintaan sitten kun ratapihankatu ja tunneli saadaan valmiiksi. Sitten tulisi huoltoraiteet ja sen jälkeen sitten uusi välilaituri.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #15 : Heinäkuu 27, 2016, 14:04:57 » |
|
nämä muutokset ovat suunniteltu:
- raiteen 007 pohjoispäähän jätettävä ”pussiraide” vetureiden seisontaraiteeksi - autojen kuormausraiteen siirtomahdollisuus nykyisestä paikasta selvitettävä - autojen kuormausraiteelta tulee olla kävely-yhteys rautatieasemalle - Naistenlahden huoltoraiteistolla oltava kolme raidetta ja läpiajettava huoltotie huoltoraiteiden välissä ja vaunukaluston huollon edellyttämä varustus (sähköpistokkeet, vesipisteet, paineilma, WC:n tyhjennysmahdollisuus esim. kaupungin viemäriverkkoon)
Mutta en usko että vararungoa voidaan huoltoraiteille sijoittaa, kun siellä on vain 2 huoltoraidetta ja yksi paluuraide veturille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 176
|
« Vastaus #16 : Tammikuu 24, 2017, 17:33:59 » |
|
Aikataulutkin alkavat selvitä. Ratapihan kannen valmistelut pitäisi alkaa 1.4.2017.
• Seisontaraiteen rakentaminen Naistenlahteen – Tarvittavat työraot junaliikenteen ehdoilla – Käyttöönoton tavoite juhannus 2017. Ennen käyttöönottoa tarvitaan jännitekatko(ja)
– Raiteiden R053,R075,R096 ja R340 (seisontaraide Naistenlahti) purku ja rakentaminen uuteen geometriaan. Raiteen R070 purkaminen. – Raiteiden ja vaihteiden sijainnin muutoksista johtuvat muutokset ja R340 (seisontaraide Naistenlahti) uusi sähkörata.
[Lähde: Tre Kh kokous 12.12.2016 ja sen liitteet]
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #17 : Tammikuu 25, 2017, 10:55:40 » |
|
Aikataulutkin alkavat selvitä. Ratapihan kannen valmistelut pitäisi alkaa 1.4.2017.
• Seisontaraiteen rakentaminen Naistenlahteen – Tarvittavat työraot junaliikenteen ehdoilla – Käyttöönoton tavoite juhannus 2017. Ennen käyttöönottoa tarvitaan jännitekatko(ja)
– Raiteiden R053,R075,R096 ja R340 (seisontaraide Naistenlahti) purku ja rakentaminen uuteen geometriaan. Raiteen R070 purkaminen. – Raiteiden ja vaihteiden sijainnin muutoksista johtuvat muutokset ja R340 (seisontaraide Naistenlahti) uusi sähkörata.
[Lähde: Tre Kh kokous 12.12.2016 ja sen liitteet]
linkki itse dokumenttiin http://tampere.cloudnc.fi/download/noname/%7B40a29442-2a28-4dc9-940d-a19fdd7ee4d8%7D/260203
|
|
|
|
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 507
|
« Vastaus #18 : Tammikuu 25, 2017, 12:33:33 » |
|
Muistanko oikein, että n. vuosi sitten uutisoitiin suunnitelmia Viinikan siirtämisestä Sääksjärven länsipuolelle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #19 : Tammikuu 25, 2017, 13:14:41 » |
|
Muistanko oikein, että n. vuosi sitten uutisoitiin suunnitelmia Viinikan siirtämisestä Sääksjärven länsipuolelle?
On siitä useita kertoja uutisoitu, koska sellainen suunnitelma liittyy maakuntakaavaan, jonka tavoitevuosi on 2040. http://maakuntakaava2040.pirkanmaa.fi/vaylat
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #20 : Helmikuu 02, 2017, 08:36:52 » |
|
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #21 : Helmikuu 02, 2017, 15:36:50 » |
|
Joo, hiukan huvitti tuossa jutussa kerrotut ideat...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #22 : Helmikuu 02, 2017, 16:52:54 » |
|
Erilaisia pölvästejä erilaisine "ehdotuksineen" esiintyy Morossa. Eivät pääsisi armeijaan, koska tyssäisivät palikkatestiin. Kiväärin lukko pura ja kokoa olisi näille liikaa. Raiteita on jo purettu liiallisesti, ei tavara-aseman sille puolelle ole vierailijoilla mitään asiaa.
Moron kirjoituksen valokuvaan viitaten ei muuta ole tarpeen tehdä kuin purkaa vihdoin se arkkitehtuuriltaan valmiiksi pilattu puinen seuratalo. Kun se on tehty, voidaan katu vetää jouheammin ja kauempaa tavara-aseman etuovista. Tällöin tavara-aseman edustalle tulee riittävästi tilaa, koska pääasiallinen kulku rakennukseen on kävelytunnelin kautta ja suunnalta. Sitten vain maksavan vuokralaisen hakuun, sellaisen joka ei tarvitse rakennuksen raskasta kunnostamista.
Toivon että seuratalon vierellä oleva upean ryhdikäs (mutta tahallaan hoidotta jätetty) puinen asuinrakennus säilytettäisiin ja kunnostettaisiin ankean Tammelan helmeksi. Silloin Tammelaan tullessa olisi kaksi helmeä, se ja tavara-asema.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #23 : Helmikuu 02, 2017, 18:26:43 » |
|
Joo, hiukan huvitti tuossa jutussa kerrotut ideat... Niin, se oli Moro. Moro on Aamulehden hömppäliite, jossa ei kirjoitella niin kovin vakavalla otteella. Vähän niinkuin Hesarin NYT, mutta Morosta puuttuvat ne punavihreällä angstilla kirjoitetut tarinat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #24 : Helmikuu 02, 2017, 20:56:40 » |
|
Joo, hiukan huvitti tuossa jutussa kerrotut ideat... Niin, se oli Moro. Moro on Aamulehden hömppäliite, jossa ei kirjoitella niin kovin vakavalla otteella. Vähän niinkuin Hesarin NYT, mutta Morosta puuttuvat ne punavihreällä angstilla kirjoitetut tarinat. Erittäin hyvin sanottu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|