Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #1250 : Heinäkuu 10, 2014, 17:21:42 » |
|
Emma(t), Elli ja Tuulia lienevät monille tuttuja kalustoyksiköitä, mutta minkälainen kulkine mahtaa liikkua rataverkolla nimellä Henna?
Nuo edellä mainitut ovat työkoneita, joten arvataan, että Henna saattaisi olla, jokin esim radan sähköistykseen liittyvä kone
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« Vastaus #1251 : Heinäkuu 10, 2014, 18:01:34 » |
|
Emma(t), Elli ja Tuulia lienevät monille tuttuja kalustoyksiköitä, mutta minkälainen kulkine mahtaa liikkua rataverkolla nimellä Henna?
Kaivinkone?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #1252 : Heinäkuu 10, 2014, 18:43:00 » |
|
Kumpikaan arvaus ei ole kovin lähellä oikeaa, joten jatketaan. Kerrotaan tosin sen verran, että Valtterin arvaus on selvästi oikeahkolla suunnalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #1253 : Heinäkuu 10, 2014, 20:00:40 » |
|
Kumpikaan arvaus ei ole kovin lähellä oikeaa, joten jatketaan. Kerrotaan tosin sen verran, että Valtterin arvaus on selvästi oikeahkolla suunnalla. Olisko sellanen auto, jossa on kori katolla, jossa huoltomiehet työskentelevät ja tuo auto tai enemmänkin pakettiauto pystyy ajamaan raiteilla
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #1254 : Heinäkuu 11, 2014, 05:44:40 » |
|
Ratanosturi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #1255 : Heinäkuu 13, 2014, 19:04:54 » |
|
Ehkä vähän huono knoppi, kun "tällaisista" kalustoyksiköistä harvemmin on mitään tietoa muilla kuin niitä itse havainneilla... Jos nyt sellaisen vihjeen vielä antaisi, että kumipyöriä Hennasta ei löydy, eikä tietääkseni mitään muuta tunnistetietoa kuin nimi ja VR:n vihreä logo. Jos ei ratkea, niin Valtterin arvaus on edelleen aihepiiriltään lähimpänä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #1256 : Heinäkuu 13, 2014, 19:54:57 » |
|
Tuulia, modernimpi laatikkoaura? Minulla on "Tuulia" laatikkoaurasta jonkinmoinen, nyt jo huonokuntoinen piirustus. Jostain "Virallisia tiedotuksia":sta saksittu.
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 14, 2014, 08:28:51 kirjoittanut Esko Ampio »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #1257 : Heinäkuu 14, 2014, 00:03:31 » |
|
Joku Turun Kisko-Kalleja korvaamaan hankittu vaununsiirtolaite?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #1258 : Heinäkuu 14, 2014, 11:22:40 » |
|
Joku Turun Kisko-Kalleja korvaamaan hankittu vaununsiirtolaite?
Tve4?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #1259 : Heinäkuu 14, 2014, 12:59:01 » |
|
Joku Turun Kisko-Kalleja korvaamaan hankittu vaununsiirtolaite?
Tve4? Tve4 511:llä ei ainakaan lue missään lempinimeä. Se ei myöskään ole vaununsiirtolaite*. Eikä siinä ole vihreää logoa (*Sen sijaan Sk on vaununsiirtolaite. Kuva siitä: http://vaunut.org/kuva/91415 )
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 14, 2014, 13:34:22 kirjoittanut Jimi Lappalainen »
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #1260 : Heinäkuu 14, 2014, 14:26:05 » |
|
Joskin siinä on aika paljon muitakin merkintöjä kuin omistajan logo ja kalustoyksikön nimi. Henna ei siis ole vaununsiirtolaite tai mikään muukaan omin konein liikkuva laite. Näillä vihjeillä alkaa jo todennäköiset vaihtoehdot karsiutua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #1261 : Heinäkuu 14, 2014, 15:27:45 » |
|
Harjakone?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #1262 : Heinäkuu 16, 2014, 09:07:27 » |
|
Eipä ole sekään, vaihtoehtojen määrä pienenee entisestään. Ehkä yritän tulevaisuudessa keksiä vähän helpommin ratkeavia knoppeja, mutta kai tämänkin vielä joku arvaa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #1263 : Heinäkuu 17, 2014, 17:57:32 » |
|
Viikko on jo ehtinyt vierähtää kysymyksen esittämisestä, joten eiköhän siirrytä eteenpäin. Henna on siis kaivinkoneiden (ainakin Tkk 912, Hilma) mukana käytettävä kaksiakselinen rullavaunu eli rul-likka. Lienee kohtuullisen uusi, ensimmäinen havaintoni siitä on vajaan vuoden takaa. Ilmeisesti sitten kovin moni muu ei ole sitä havainnut. Tampereen ympäristössä liikkuva voinee tuurilla Hennan nähdä, luppoaikaansa se tuntuu viettävän yleensä Perkiön kääntöpöydän lähistöllä. Valtteri saa seuraavan knopitusvuoron, koska kaivinkone ei ollut lainkaan huono arvaus noin alkuun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #1264 : Elokuu 17, 2014, 10:58:11 » |
|
Knoppiketju on seisonut nyt kuukauden paikoillaan. Palautan vuoron tarvittaessa Valtterille, mutta heitetäänpä tähän väliin yksi kysymys:
Mistä päin Suomen rataverkkoa löytyy piste, jossa ratakilometrilukema vähenee kumpaankin suuntaan? Entä mistä toinen piste, jossa ratakilometrilukema kasvaa kumpaankin suuntaan?
Lisäkunniaa saa keksimällä lisää tällaisia pisteitä. En ole täysin varma, onko niitä vain nämä kaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« Vastaus #1265 : Elokuu 17, 2014, 12:40:56 » |
|
Knoppiketju on seisonut nyt kuukauden paikoillaan. Palautan vuoron tarvittaessa Valtterille, mutta heitetäänpä tähän väliin yksi kysymys:
Mistä päin Suomen rataverkkoa löytyy piste, jossa ratakilometrilukema vähenee kumpaankin suuntaan? Entä mistä toinen piste, jossa ratakilometrilukema kasvaa kumpaankin suuntaan?
Lisäkunniaa saa keksimällä lisää tällaisia pisteitä. En ole täysin varma, onko niitä vain nämä kaksi.
Knopitusvuoro siirtyköön siis Jounille; itse en keksi mitään knopittamisen aihetta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #1266 : Elokuu 17, 2014, 15:48:56 » |
|
Knoppiketju on seisonut nyt kuukauden paikoillaan. Palautan vuoron tarvittaessa Valtterille, mutta heitetäänpä tähän väliin yksi kysymys:
Mistä päin Suomen rataverkkoa löytyy piste, jossa ratakilometrilukema vähenee kumpaankin suuntaan? Entä mistä toinen piste, jossa ratakilometrilukema kasvaa kumpaankin suuntaan?
Lisäkunniaa saa keksimällä lisää tällaisia pisteitä. En ole täysin varma, onko niitä vain nämä kaksi.
Veikataan ensimmäiseen, että Kontiomäellä (siellä jossakin missä päättyy Savon radan kilometrilaskenta, ja alkaa Kontiomäeltä Oulun suuntaan vähenevät kilometrit). Ja jälkimmäiseen, että Oulun seudulla (jossakin etelän ja idän suuntien erkanemisvaihteilla, Kontiomäen suuntaan kasvavat kilometrit ja Oulun liikennepaikan suuntaan kasvavat kilometrit). Lisäksi tuli mieleen myös Viinijärvi, sielläkin Huutokosken suunnasta tullessa kasvavat kilometrit ja Joensuun suunnasta kasvavat kilometrit. Eli joka tapauksessa jos liikutaan Viinijärveltä poispäin Huutokosken tai Joensuun suuntaan, on vähenevät kilometrit. Myös Sysmäjärvi on sellainen paikka, jonne Siilinjärven ja Viinijärven (Joensuun) suunnista tullessa kasvavat kilometrit, mutta Sysmäjärveltä poistuessa kumpaan tahansa suuntaan kilometrit vähenevät.
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2014, 16:07:30 kirjoittanut Oskari Kvist »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #1267 : Elokuu 17, 2014, 19:15:26 » |
|
Sysmäjärvellä on se piste, josta kilometrit vähenevät kumpaankin suuntaan. Kontiomäkeä en kelpuuta, koska yksi mittaus kulkee sen lävitse ja tämän lisäksi löytyy kaksi päättyvää mittausta. Puolet knopista on ratkaistu. Haettu toinen paikka on tietty kilometripylväs rataverkolla. Sen lähistöllä ei ole vaihteita eli se ei ole missään ratapihalla. Pitääkö helpottaa sen verran, että se on silti rautatieliikennepaikan alueella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #1268 : Elokuu 17, 2014, 19:43:10 » |
|
Asian vierestä kysymys: mihin kohtaan Kehärataa tulee ratakilometrien epäjatkuvuus- tai suunnanmuutoskohta? Havukoskelle kai?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« Vastaus #1269 : Elokuu 17, 2014, 20:25:02 » |
|
En tiedä, että haetko Jouni tätä mutta Hakosillassa sekä Riihimäen että Lahden radat liittyvät toisiinsa, ja kummallakin suunnalla on omat ratakilometrit. Hakosillan jälkeen ratakilometrit lasketaan Riihimäen kautta. Hakosillassa tosin on vaihteet...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #1270 : Elokuu 17, 2014, 22:43:02 » |
|
Nyt haetaan yksiraiteisella radalla olevaa kilometripylvästä, jonka kohdalta kilometriluku kasvaa molempiin suuntiin. Lisävinkkinä paljastettakoon, että vaihde ja rata, jota pitkin kilometrimittaus on tuolle pylväälle tullut, on purettu ja siitä on syntynyt tämä hauska rataverkon erityispiste.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #1271 : Elokuu 18, 2014, 01:23:08 » |
|
Nyt haetaan yksiraiteisella radalla olevaa kilometripylvästä, jonka kohdalta kilometriluku kasvaa molempiin suuntiin. Lisävinkkinä paljastettakoon, että vaihde ja rata, jota pitkin kilometrimittaus on tuolle pylväälle tullut, on purettu ja siitä on syntynyt tämä hauska rataverkon erityispiste.
Haapamäen pohjoispuolella, Parkanoon johtavan radan erkanemiskohdassa? EDIT: Ei taida olla. Rataosat rakennettu "väärässä" järjestyksessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #1273 : Elokuu 18, 2014, 10:13:51 » |
|
Tämä meni oikein. Mustolan sataman radan kilometripylväs 285 on piste, josta ratakilometrit kasvavat kumpaankin suuntaan. Alun perin kilometrimittaus tuli tuolle pylväälle Simolan suunnasta ja jatkui siitä suoraan eteenpäin Lappeenrannan vanhalle asemalle ja sittemmin uudelle ja edelleen kohti Imatraa päättyen nykyään Säkäniemen vaihteelle. Oskari ja Topi jakoivat voiton, ottakaa vuoro kumpi ehtii ensin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #1274 : Elokuu 18, 2014, 20:12:30 » |
|
Jäsen Kvist sai puolilkaan pisteensä varhemmin, joten ensisijaisuus olkoon hällä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|