Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 53 54 [55] 56 57 58 | Siirry alas Tulostusversio
Antero Airola
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 144


« Vastaus #1350 : Toukokuu 25, 2015, 07:28:08 »

Turku - Joensuu liikenne aloitettiin vasta 1978 ja se on aina kulkenut Jämsän kautta.

Väittäisin raskaasti jopa, että rataosuuden Haapamäki-Jyväskylä kautta on muiden makuvaunujunien ohella kulkenut jossakin vaiheessa itsenäisyytemme aikana Vaasasta Itä-Suomeen suuntautuneita makuuvaunuja, joko ennen toista maailmansotaa tai välittömästi sen jälkeen.

1950-luvulla ja 1960-luvun alussa kulki makuuvaunu Seinäjoki - Pieksämäki. Kesäksi 1962 se ulotettiin Vaasaan saakka.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #1351 : Toukokuu 25, 2015, 07:53:24 »

Seinäjoki-Vaasa
Jyväskylä-Haapamäki
Molemmat reitit olen matkustanut makuuvaunussa. Ensinmainitun kun menin Antti Roivaisen kanssa lastaamaan Vaasan kaupungin Museorautatieyhdistys ry:lle lahjoittamia K22 raidetarpeita (joista valtaosa hyödynnettiin Minkiön kolmosraiteeseen. Jälkimmäisen ole matkustanut joitakin vuosia aikaisemmin Pieksämäki - Haapamäki illan viimeisessä henkilöjunassa, johon Jyväskylästä liitettiin Helsinkiin menevät makuuvaunu ja Fo sarjan konduktöörivaunu. Vaunut liitettiin Haapamäellä Oulusta tulevaan P52 junaan.
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 144


« Vastaus #1352 : Toukokuu 25, 2015, 08:01:46 »

Vastaus:
Huopalahti - Vantaankoski (Tommi)
Kotka - Kotkan satama (Jorma)
Karjaa - Hanko. Saattaa olla, että venäläinen makuuvaunu kulki Hankoon välirauhan aikana? (Alex)

Eli vain 60 km matkalla ei liene ollut makuuvaunuliikennettä.

Kirjataan nyt tähän vielä muut rataosat, joilla joskus on kulkenut makuuvaunuja:
Peipohja - Rauma   (Helsinki-Rauma 1950-luku)
Pori - Haapamäki    (Pori-Pieksämäki 1950-luku)
Seinäjoki - Kristiinankaupunki (Helsinki-Kristiinankaupunki 1950-luku)
Pännäinen - Pietarsaari (Helsinki-Pietarsaari 1950-1960-luku)
Tornio Itäinen - Haaparanta (Helsinki-Haaparanta 1960-1970luku)
Kontiomäki - Taivalkoski (Helsinki-Taivalkoski viikonloppuliikennettä parina talvena 1980/1990-vaihteessa)
Kontiomäki - Nurmes (Helsinki-Kontiomäki 1980-luku)
Siilinjärvi - Viinijärvi (Turku-Joensuu 1980-luku, myös jonain talvena sesonkijunia Joensuu-Rovaniemi)
Säkäniemi - Niirala raja (Viipuri-Joensuu 1930-luku)
Huutokoski - Savonlinna (Helsinki-Savonlinna 1950-luku)
Parikkala - raja - Elisenvaara (Viipuri-Savonlinna 1930-luku)
Simpele - raja - Elisenvaara (Helsinki-Sortavala 1930-luvun loppu, asemasota)
Imatra T - Imatrankoski raja (Helsinki-Enso 1930-luku)
Simola - Lappeenranta (Helsinki-Enso, Helsinki-Sortavala)
Raippo - Lappeenranta (Helsinki-Savonlinna 1950-1960-luku)
Matkaselkä - Äänislinna - Syväri/Karhumäki (Sortavala-Äänislinna, Suojärvi-Karhumäki/Syväri asemasota)
Jänisjärvi - Pitkäranta (Kouvola-Pitkäranta asemasota)

tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #1353 : Toukokuu 25, 2015, 16:02:55 »

Kontiomäki - Nurmes (Helsinki-Kontiomäki 1980-luku)
Siilinjärvi - Viinijärvi (Turku-Joensuu 1980-luku, myös jonain talvena sesonkijunia Joensuu-Rovaniemi)
Junapari 9/10 kulki elokuun puoliväliin 1993 saakka.
Turku-Joensuu-yöjunapari siirtyi kulkemaan Varkauden kautta 28.5.1989.

Kuinkas muuten rataosa Perälä-Kaskinen, onko sillä joskus liikkunut makuuvaunuja säännöllisessä liikenteessä? Ei toki kelpaa vastaukseksi alkuperäiseen kysymykseen.
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 144


« Vastaus #1354 : Toukokuu 26, 2015, 18:35:41 »

Kontiomäki - Nurmes (Helsinki-Kontiomäki 1980-luku)
Siilinjärvi - Viinijärvi (Turku-Joensuu 1980-luku, myös jonain talvena sesonkijunia Joensuu-Rovaniemi)
Junapari 9/10 kulki elokuun puoliväliin 1993 saakka.
Turku-Joensuu-yöjunapari siirtyi kulkemaan Varkauden kautta 28.5.1989.

Kuinkas muuten rataosa Perälä-Kaskinen, onko sillä joskus liikkunut makuuvaunuja säännöllisessä liikenteessä? Ei toki kelpaa vastaukseksi alkuperäiseen kysymykseen.
Pitäisin äärimmäisen epätodennäköisenä Kaskisten makuuvaunua. Kaskinenhan oli aikanaan Suomen pienin kaupunki, joten yhteysjuna Perälään sai riittää. Kristiinankaupunkiinkaan ei varmaan ajettu montaa vuotta. Yhteys on mainittu Turistissa vuosina 1951 ja 1952, ei vielä 1947 eikä enää 1960.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #1355 : Toukokuu 26, 2015, 19:08:35 »

Pitäisin äärimmäisen epätodennäköisenä Kaskisten makuuvaunua. Kaskinenhan oli aikanaan Suomen pienin kaupunki, joten yhteysjuna Perälään sai riittää. Kristiinankaupunkiinkaan ei varmaan ajettu montaa vuotta. Yhteys on mainittu Turistissa vuosina 1951 ja 1952, ei vielä 1947 eikä enää 1960.
Kristiinankaupungin makuuvaunua ei enää ollut 1.3.1953 aikataulussa, joten se poistui keskellä aikataulukautta. Kaskisiin en ole koskaan nähnyt makuuvaunun aikataulua, joten kannatan näkemystä äärimmäisestä epätodennäköisyydestä.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #1356 : Toukokuu 27, 2015, 00:24:18 »

Kaskinen on varmaan hyvin pitkän ajan ollut Suomen asukasluvultaan pienin kaupunki. Ei tule mieleen pienempiä ja muita pieniä on liitetty suurempiin kaupunkeihin. Pitkään aikaan ei ole edes yksikään maalaiskunta päättänyt alkaa kutsua itseään kaupungiksi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1357 : Kesäkuu 14, 2015, 12:41:37 »

Missäpäin Suomea on rataosa jonka sähköistystä ei ole koskaan käytetty? Vastaus : Imatra tavara - Harakka
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2015, 07:52:43 kirjoittanut Eemeli Mäenpää » tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #1358 : Kesäkuu 15, 2015, 07:06:57 »

Yritetäänpä: Imatra T - Harakka.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1359 : Kesäkuu 15, 2015, 07:51:53 »

Yritetäänpä: Imatra T - Harakka.

Kylläpä kyllä. Tosiaan Imatra tavaran ja Harakan välillä olevaa sähköistystä ei tiettävästi ole koskaan käytetty.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #1360 : Kesäkuu 15, 2015, 09:53:40 »

1934 varustettiin pikajunaa 38 Turku Helsinki varten 6 vaunua täydellisillä harmonikoilla.
Kysytäänpä noihin vaunuihin liittyen:
- Onko näistä mikään enää jäljellä ja jos on niin mikä ja missä.
- Kahteen vaunuun liittyen kerrotaan myös muusta muutoksesta, mutta mistä?
tallennettu
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #1361 : Kesäkuu 15, 2015, 11:50:07 »

Varmistusta tälle muistikuvalle en onnistunut löytämään, mutta olikohan Fo 22508 (Haapamäellä) yksi näistä kuudesta vaunusta, ja muutostöihin olisi sisältynyt myös keittiön rakentamien kahteen Fo-vaunuun.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #1362 : Kesäkuu 15, 2015, 12:36:44 »

Lähes täydellinen vastaus..... mutta jotain taitaa puuttua.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #1363 : Heinäkuu 28, 2015, 16:48:22 »

Missä Suomessa voi yöpyä junassa joka ei liiku? (2 oikeaa vastausta)
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1364 : Heinäkuu 28, 2015, 16:57:53 »

Missä Suomessa voi yöpyä junassa joka ei liiku? (2 oikeaa vastausta)

Haapamäki, Tuuri? Entäs Kalannin vaunut, vai onko ne päivävaunuja.

Edit,  myös Jyväskylän Sulun vahtituvan vaunut mutta se ei ihan vastaa kysymykseen koska niissä ainoastaan omistaja(t) saa yöpyä...
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #1365 : Heinäkuu 28, 2015, 17:21:35 »

Missä Suomessa voi yöpyä junassa joka ei liiku? (2 oikeaa vastausta)

Haapamäki, Tuuri? Entäs Kalannin vaunut, vai onko ne päivävaunuja.

Edit,  myös Jyväskylän Sulun vahtituvan vaunut mutta se ei ihan vastaa kysymykseen koska niissä ainoastaan omistaja(t) saa yöpyä...
No se tuli äkkiä. Visa on oikeassa eli Haapamäkeä ja Tuuria haettiin.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #1366 : Heinäkuu 28, 2015, 18:11:25 »

Yritetäänpä: Imatra T - Harakka.

Kylläpä kyllä. Tosiaan Imatra tavaran ja Harakan välillä olevaa sähköistystä ei tiettävästi ole koskaan käytetty.

Miksi ei? En tiedä vastausta.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #1367 : Heinäkuu 28, 2015, 18:21:40 »

Yritetäänpä: Imatra T - Harakka.

Kylläpä kyllä. Tosiaan Imatra tavaran ja Harakan välillä olevaa sähköistystä ei tiettävästi ole koskaan käytetty.

Miksi ei? En tiedä vastausta.
Arvaus: VR:n junat eivät käytä Harakan ratapihaa paljoakaan vaan liikenne hoituu lähinnä Imatran veturipalvelun dieseleillä?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1368 : Heinäkuu 28, 2015, 20:36:45 »

Yritetäänpä: Imatra T - Harakka.

Kylläpä kyllä. Tosiaan Imatra tavaran ja Harakan välillä olevaa sähköistystä ei tiettävästi ole koskaan käytetty.

Miksi ei? En tiedä vastausta.
Arvaus: VR:n junat eivät käytä Harakan ratapihaa paljoakaan vaan liikenne hoituu lähinnä Imatran veturipalvelun dieseleillä?

Näinhän se taitaa olla.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #1369 : Heinäkuu 28, 2015, 23:11:10 »

Yritetäänpä: Imatra T - Harakka.

Kylläpä kyllä. Tosiaan Imatra tavaran ja Harakan välillä olevaa sähköistystä ei tiettävästi ole koskaan käytetty.

Miksi ei? En tiedä vastausta.
Arvaus: VR:n junat eivät käytä Harakan ratapihaa paljoakaan vaan liikenne hoituu lähinnä Imatran veturipalvelun dieseleillä?

Näinhän se taitaa olla.
Dr14:t siirtävät vaunuja jatkuvasti Imatra tavaran ja Harakan raiteiston välillä, mutta itse en kyllä ole osunut näkemään Imatran Veturipalvelun vetureita Imatra tavarassa. Mielenkiintoinen juttu, miksi tuo sähköistys on rakennettu, jos sitä ei todella ole koskaan käytetty.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #1370 : Heinäkuu 28, 2015, 23:46:23 »

Yöt pimenevät ja taivaalla saattaa nähdä monenmoisia valoilmiöitä. Mikähän tapahtuma kuvaajan vaatimattomaan pokkariin on tällä kerralla tulostunut?


* P1090276.JPG (42.02 kilotavua, 1024x685 - tarkasteltu 390 kertaa.)
tallennettu
Pekka V. Puhakka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #1371 : Heinäkuu 28, 2015, 23:58:24 »

Näyttää äärimmäisen vakavasti kentänheikennykseltä, häiriöltä ja servomoottorilta.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #1372 : Heinäkuu 29, 2015, 10:13:05 »

Pekaltahan tuli oikea vastaus varsin nopeasti. Osaisikohan kukaan arvailla miksi tuo punainen häiriö-valo loistaa ajopöydässä?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 29, 2015, 23:29:01 kirjoittanut Jorma Toivonen » tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #1373 : Heinäkuu 29, 2015, 10:38:32 »

Yritetäänpä: Imatra T - Harakka.

Kylläpä kyllä. Tosiaan Imatra tavaran ja Harakan välillä olevaa sähköistystä ei tiettävästi ole koskaan käytetty.

Miksi ei? En tiedä vastausta.
Arvaus: VR:n junat eivät käytä Harakan ratapihaa paljoakaan vaan liikenne hoituu lähinnä Imatran veturipalvelun dieseleillä?

Näinhän se taitaa olla.
Dr14:t siirtävät vaunuja jatkuvasti Imatra tavaran ja Harakan raiteiston välillä, mutta itse en kyllä ole osunut näkemään Imatran Veturipalvelun vetureita Imatra tavarassa. Mielenkiintoinen juttu, miksi tuo sähköistys on rakennettu, jos sitä ei todella ole koskaan käytetty.
No tässä ainakin yksi Veturipalvelun veturi tuolla välillä: http://vaunut.org/kuva/76286?
tallennettu
Pekka V. Puhakka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #1374 : Heinäkuu 30, 2015, 11:44:01 »

Pekaltahan tuli oikea vastaus varsin nopeasti. Osaisikohan kukaan arvailla miksi tuo punainen häiriö-valo loistaa ajopöydässä?

Ensin tuli mieleen merkkivalojen kokeilu. Tai jos tosi kyseessä niin voisiko esim. toinen moteur olla "coupee"?
tallennettu
Sivuja: 1 ... 53 54 [55] 56 57 58 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina