Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Valtio saattaa yrittää raideliikenteen avaamista kilpailulle  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« : Elokuu 19, 2016, 11:58:41 »

http://yle.fi/uutiset/vr_perui_viime_hetkilla_tiedotustilaisuuden__yhtion_piti_kertoa_vahaliikenteisten_ratojen_liikenteesta/9106453

VR ei halua kertoa tekemisistään eikä tekemättä jättämisistään vaan tahtoo ilmeisesti viimeistenkin mahdollisten asiakkaiden siirtyvän kumipyörille. Näyttää lisäksi siltä että ministeriö ja eduskunta eivät viitsi tehdä asialle mitään - mahtavatko tietääkään siitä mitään? VR tuntuu edelleen olevan de facto valtio valtiossa.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #1 : Elokuu 19, 2016, 20:39:11 »

Asia on ilmeisesti keskeneräinen, siitä huolimatta:

http://www.ess.fi/uutiset/talous/art2295258

Lainaus
Tällaista liikenteen lisäämistä VR esitti STT:n tietojen mukaan, lisäystä myös Lahden alueelle

– STT:n tietojen mukaan VR:n suunnittelema ehdotus lisäisi kaukoliikennettä yhteensä 54 vuorolla viikossa.

– Etelä-Suomen taajamaliikenteeseen olisi ehdotettu 129 vuoroa lisää viikossa.

– VR olisi halunnut ehdottaa, että Lahti–Riihimäki-reitille palautettaisiin tunnin vuoroväli.

– Helsinki–Riihimäki- (R) ja Helsinki–Lahti (Z) -linjoille lisättäisiin yhteensä 80 vuoroa viikossa aamuihin, iltoihin ja viikonloppuihin.

– Riihimäki–Hämeenlinna–Tampere-taajamaliikennettä täydennettäisiin uudella aamuvuorolla ja myöhäisillan vuorolla.

– Yhteensä Riihimäki–Hämeenlinna–Tampere taajamaliikennettä lisättäisiin neljällä vuorolla.

– Kaukoliikenteessä Joensuu–Pieksämäki-välille olisi haluttu lisätä päivittäin yksi juna kumpaankin suuntaan.

– Tampereen ja Keuruun välinen junaliikenne palautettaisiin entiselle tasolle 38 vuoroon nykyisen 24:n sijaan.

– Savonlinna–Parikkala-väliä täydennettäisiin kahdella aamu- ja iltajunalla kumpaankin suuntaan. Tämä mahdollistaisi aamuyhteyden Savonlinnasta Helsinkiin ja iltayhteyden Helsingistä.

– Turun yöjunaliikenne sekä Helsinki–Kolari ja Helsinki-Rovaniemi sesonkiliikenne sisällytettäisiin ehdotuksessa velvoiteliikenteeseen.

– Näiden lisäksi VR lisäisi vuoroja myös markkinaehtoiseen liikenteeseen, joka toimii kaupallisesti.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #2 : Elokuu 19, 2016, 21:19:49 »

Niin, olisikohan ministerillä (taas) sormensa pelissä?
http://www.ess.fi/uutiset/talous/art2295172?ref=lssta
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #3 : Elokuu 19, 2016, 22:41:27 »

Niin, olisikohan ministerillä (taas) sormensa pelissä?
http://www.ess.fi/uutiset/talous/art2295172?ref=lssta


Jos VR on jotain tällaista suunnitellut ministeriön tietämättä,  taktisessa tilannetajussa on kehittämisen varaa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 20, 2016, 09:06:21 »

Jos VR on jotain tällaista suunnitellut ministeriön tietämättä,  taktisessa tilannetajussa on kehittämisen varaa.

Päin vastoin, tiedotustilaisuuden kutsuminen osoittaa VR:ltä erinomaista taktiikkaa. Tässä pelataan nyt ostoliikennesopimuksen pituudesta vedoten siihen, ettei liikennettä voi kehittää lyhytjänteisesti. Se on tietysti totta, mutta lukitsemalla ostoliikennesopimuksen vuoteen 2019 saakka, lukitsee VR myös monopolinsa uusien vaalien jälkeiseen aikaan, ts. käytännössä pysyvästi.

Tiedotustilaisuuden peruuttaminen viime tingassa taas osoittaa, että liikenneministerillä on aivan muita suunnitelmia VR:n varalle.

Mitä tästä seuraa, sitä en osaa julkisuudessa olevien tietojen varassa sanoa. Hyvää on se, että maan hallituksen on nyt pakko päättää, mitä se aikoo VR:llä tehdä.
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #5 : Elokuu 20, 2016, 12:27:50 »

Berner on osoittautunut kovaksi vastukseksi monopolinsäilyttäjien peliä vastaan. Aiemmille liikenneministereille on riittänyt kun on VR:n taholta tehty monopolia näppärästi jatkava esitys joka on helppo hyväksyä ja jos asiasta on tullut kyselyä, on lähetetty VR:lle selvityspyyntö ja sitten eduskunnassa papukaijan lailla toistettu VR:n toimittama selvitys. Helppoa kuin mikä ministerille, mutta haitallista kansalle.

VR:n tämänkertainen puliveivausyritys on sinänsä nerokas, esitetään että voisimme ajaa sittenkin näitä linjoja jotka vastikään lakkautimme ministeriötä kiristäessämme, kunhan saamme yli hallituskauden menevän jatkon monopoliin. Tätä sitten olisivat Mikkoalatalot, Merjakyllöset, ex-veturinkuljettajakansanedustajat ja muut hyvinvoidellut maakuntienmiehet kompanneet lehtien palstoilla jolloin ministerin olisi ollut vaikea kieltäytyä. Tämän jälkeen kabineteissa olisi alettu lobbaamaan sen puolesta ettei seuraavalla liikenneministerillä ole yhtä paljon omaa tahtoa, jolloin voitaisiin taas palata alussa esitettyyn monopolinpuolustusmalliin.

Tällä kertaa ministeri taisi vain vetää pidemmän korren estäessään koko tiedoitustilaisuuden. Tosin VR näyttää silti lähettäneen ehdotuksensa aika monelle lehdelle kun se on päivän lehdissä laajalti julkaistu. Komppaavia mielipidekirjituksia odotellessa...
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #6 : Elokuu 20, 2016, 12:57:43 »

Tosin VR näyttää silti lähettäneen ehdotuksensa aika monelle lehdelle kun se on päivän lehdissä laajalti julkaistu.
Muutamassa lehdessä näin uutisen aiheesta. Ainakin niiden perusteella lähteenä on STT:n eilen julkaisema uutinen.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Elokuu 20, 2016, 17:26:51 »

Ei mitään lisää vuoroja VR.lle vaan kerrasta poikki koko verorahojen kuppaus!
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #8 : Elokuu 20, 2016, 18:06:01 »

Jos VR on jotain tällaista suunnitellut ministeriön tietämättä,  taktisessa tilannetajussa on kehittämisen varaa.

Päin vastoin, tiedotustilaisuuden kutsuminen osoittaa VR:ltä erinomaista taktiikkaa. Tässä pelataan nyt ostoliikennesopimuksen pituudesta vedoten siihen, ettei liikennettä voi kehittää lyhytjänteisesti. Se on tietysti totta, mutta lukitsemalla ostoliikennesopimuksen vuoteen 2019 saakka, lukitsee VR myös monopolinsa uusien vaalien jälkeiseen aikaan, ts. käytännössä pysyvästi.

Tiedotustilaisuuden peruuttaminen viime tingassa taas osoittaa, että liikenneministerillä on aivan muita suunnitelmia VR:n varalle.

Mitä tästä seuraa, sitä en osaa julkisuudessa olevien tietojen varassa sanoa. Hyvää on se, että maan hallituksen on nyt pakko päättää, mitä se aikoo VR:llä tehdä.

Taktiikka on kuin kiinanpalatsikoiran. Uskaltaa rähistä aidan takaa, mutta kun astuu askeleen lähemmäs, vetäytyy uikuttaen suojaan.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #9 : Elokuu 20, 2016, 18:56:10 »

Berner on osoittautunut kovaksi vastukseksi monopolinsäilyttäjien peliä vastaan. Aiemmille liikenneministereille on riittänyt kun on VR:n taholta tehty monopolia näppärästi jatkava esitys joka on helppo hyväksyä ja jos asiasta on tullut kyselyä, on lähetetty VR:lle selvityspyyntö ja sitten eduskunnassa papukaijan lailla toistettu VR:n toimittama selvitys. Helppoa kuin mikä ministerille, mutta haitallista kansalle.

VR:n tämänkertainen puliveivausyritys on sinänsä nerokas, esitetään että voisimme ajaa sittenkin näitä linjoja jotka vastikään lakkautimme ministeriötä kiristäessämme, kunhan saamme yli hallituskauden menevän jatkon monopoliin. Tätä sitten olisivat Mikkoalatalot, Merjakyllöset, ex-veturinkuljettajakansanedustajat ja muut hyvinvoidellut maakuntienmiehet kompanneet lehtien palstoilla jolloin ministerin olisi ollut vaikea kieltäytyä. Tämän jälkeen kabineteissa olisi alettu lobbaamaan sen puolesta ettei seuraavalla liikenneministerillä ole yhtä paljon omaa tahtoa, jolloin voitaisiin taas palata alussa esitettyyn monopolinpuolustusmalliin.

Tällä kertaa ministeri taisi vain vetää pidemmän korren estäessään koko tiedoitustilaisuuden. Tosin VR näyttää silti lähettäneen ehdotuksensa aika monelle lehdelle kun se on päivän lehdissä laajalti julkaistu. Komppaavia mielipidekirjituksia odotellessa...

Lainaan poikkeuksellisesti yllä olevan tekstin kokonaisuudessaan, sillä tuo Otavan Mikon rustaus on sen verran erinomainen kooste, että turha sitä on pätkiä osiin. Jos asiaa ja historiaa yhtään tarkestelee, juuri näillä tavoilla monopolia on saatu jatkettua vuodesta toiseen. Taannoinen VR:n ehdottama HSL-sopimus vielä meni läpi, sillä HSL:llä ei ollut oikein muitakaan vaihtoehtoja. Allekirjoitettiinko HSL:n ja VR:n uusi sopimus HSL:n päässä hammasta purren, sitä en tiedä.

Joka tapauksessa tilanne näyttää nyt siltä, että VR ei voi sooloilla mitään ilman omistajan siunausta. Vaikuttaa myös siltä, että mikäli VR:n ehdotuksissa ministeriön suuntaan on pienikin puntaroimisen mentävä aukko, ministeriön vastaus VR:lle on ehdoton ei. Tämä koskee niin kaluston romutusta kuin kaikkia muitakin "palveluiden kehittämisiä".

Otavan Mikko käyttää tekstissään sanaa "nerokas" ja se on totta. VR pelasi eilen peliä all-inillä, mutta hävisi pelin, kiitos nopeasti reagoineen toisen osapuolen, joka tässä tapauksessa ei siis ollut VR. Jos pressitilaisuus olisi ennätetty pitää ja VR olisi ehtinyt esittää uudet visionsa ja LVM olisi sittemmin torpannut nämä ennenaikaisina, sympatiat olisivat valuneet automaattisesti "palveluitaan oma-aloitteisesti kehittävän" VR:n laariin, tai tältä se olisi ainakin kansan silmissä näyttänyt. Vastaavasti LVM olisi ollut rivi-ihmisen mielestä kouluesimerkki sääntö-Suomesta, jolle ei kelpaa mikään, vaikka VR olisi halunnut itse "kehittää palveluitaan".

Kun kutsu eiliseen pressitilaisuuteen tuli, kirjoitin kaverilleni klo 9.52 tällaisen viestin: "Näppituntumalta sanoisin niin, että VR yrittää käyttää vihoviimeistä oljenkortta säilyttääkseen monopoliaseman 31.12.2024 asti. Muuta en keksi, sillä koskaan aiemmin mitään vastaavaa liikenteen kehittämistä VR:n toimesta ei ole tullut." Tästä parin tunnin kuluttua VR:ltä tulikin sähköposti, jossa kerrottiin, ettei suunniteltua lehdistötilaisuutta sittenkään järjestetä.

Kutsu eiliseen tiedotustilaisuuteen neljän tunnin varoitusajalla ja tiedotustilaisuuden peruminen kahden tunnin varoitusajalla kertoo siitä, että kulisseissa tapahtui paljon suurempia asioita kuin vain VR:n viestintäpäällikkö Mika Heijarin kertoma seikka, ettei asia ollut vielä valmis julkaistavaksi. STT:n juttu oli otsikoitu muodossa "VR ei perunut mediatilaisuutta omasta halustaan", joka sekin kertoo sen puolesta, että kyse oli jostain aivan muusta kuin vaiheessa olevan asian julkistamisen lykkäämisestä tuonnemmaksi.

Tämä oli joka tapauksessa VR:ltä lähes täydellisesti suunniteltu yritys, joka melkein onnistui. Oliko kyse sitten puljausyrityksestä, vedätysyrityksestä vai monopolisopimuksen jatkamisyrityksestä sittenkin vuoden 2024 loppuun asti, sitä en tiedä, eikä sillä oikeastaan ole väliäkään, joten käytän tapauksesta vain termiä yritys. VR:n väistyvällä toimitusjohtajalla Mikael Arolla ei kuitenkaan ollut mitään hävittävää, joten all-inin pelaaminen sinällään oli ymmärrettävää ja, Otavan Mikon käyttämää termiä toiseen kertaan lainatakseni, samalla myös nerokasta. Vaikka VR yritti olla eilisessä käänteessään nopea, se ei VR:n yllätykseksi riittänyt, sillä LVM oli vielä ketterämpi, fiksumpi ja ennen kaikkea nopeampi. Aikaa pillinvihellykseen oli vain joitain tunteja ja VR:llä oli käytössään koko media-arsenaali, mutta kun muu kuin VR puhalsi pelin poikki, VR ei voinut muuta kuin potkia kiviä ja vedota julkisuudessa asian keskeneräisyyteen.

Eilisenkaltainen kuvio on kokonaisuutena äärimmäisen harvinainen. En muista vastaavankaltaisia tulleen vastaan koskaan aiemmin. Vastaavankaltaisella tarkoitan eilistä kokonaisuutena, en vain yksittäisen aiemmin ilmoitetun pressitilaisuuden perumista.

Sattumalta 19.8.2016 oli Neuvostoliiton vallankaappausyrityksen alkamisen 25-vuotismerkkipäivä. Yrittikö VR taloustermejä käyttäen "nurkata" LVM:ää, sitä ei tarina kerro. Jääköön eilinen päivä kuitenkin jossain määrin myös VR:n ja suomalaisen raideliikenteen historiaan epäonnistuneena yrityspäivänä. Nyt näyttää vihdoin ja viimein siltä, ettei häntä enää heiluta koiraa.
tallennettu
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 508


« Vastaus #10 : Elokuu 23, 2016, 05:49:46 »

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/kovaa-kulissipelia-vrn-asemasta-valtio-saattaa-yrittaa-raideliikenteen-avaamista-kilpailulle/736278/
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 265


« Vastaus #11 : Elokuu 23, 2016, 07:25:04 »

Hesarin juttu samasta aiheesta otsikolla "Berner kiirehtii junaliikenteen kilpailua – peruuntunut tiedotustilaisuus toi julki ministerin ja VR:n jännitteet":

http://www.hs.fi/m/paivanlehti/23082016/a1471837779176

Lainaus
Vastakkain ovat kilpailuun lujasti uskova ministeri ja yksinoikeutensa menettämisestä huolestunut valtionyhtiö.

Uusissa junavuoroissakin oli kyse tästä.

Kumpikin osapuoli hakee nyt poliittista tukea ja suuren yleisön sympatioita.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #12 : Elokuu 23, 2016, 09:53:10 »

Hyvin analysoitu ja kirjoitettu!
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #13 : Elokuu 24, 2016, 09:57:35 »

...

Otavan Mikko käyttää tekstissään sanaa "nerokas" ja se on totta. VR pelasi eilen peliä all-inillä, mutta hävisi pelin, kiitos nopeasti reagoineen toisen osapuolen, joka tässä tapauksessa ei siis ollut VR.

...

On aika vaikea aikuisen oikeasti sanoa nerokkaaksi offensiiviä, jonka onnistuminen perustuu siihen selvästi epätoteen olettamukseen, että LvM ei olisi hereillä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #14 : Elokuu 24, 2016, 10:55:30 »

...

Otavan Mikko käyttää tekstissään sanaa "nerokas" ja se on totta. VR pelasi eilen peliä all-inillä, mutta hävisi pelin, kiitos nopeasti reagoineen toisen osapuolen, joka tässä tapauksessa ei siis ollut VR.

...

On aika vaikea aikuisen oikeasti sanoa nerokkaaksi offensiiviä, jonka onnistuminen perustuu siihen selvästi epätoteen olettamukseen, että LvM ei olisi hereillä.

LVM nukkui n. 20 vuotta Ruususen unta. Nyt se on pari vuotta ollut hereillä, mutta VR ei ole ihan hirveän nopea havaitsemaan maailmassa tapahtuvia muutoksia. Vähän samaan tapaan kuin Suomeen saapui keskiaika suunnilleen silloin kun muu Eurooppa eteni keskiajasta renessanssiin, VR kyllä reagoi muutoksiin, mutta vähän


hitaasti.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #15 : Elokuu 25, 2016, 15:15:11 »

Ongelmanahan uutisoinnissa on se että tavallinen matkustaja ei oletusarvoisesti tiedä ministeriöistä eikä monopoleista eikä kilpailutuksista yhtikäs mitään. Hän näkee vain sen että ensin tehdään ja sitten perutaan ja sitten joku uutisoikin jotakin aivan muuta - ja päättää että mitä turhia murehtimaan, mä meen autolla.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #16 : Elokuu 25, 2016, 16:26:47 »

Ja harvoin matkustava luulee, että asemalta voi ostaa matkalipun. Ei voi. Jos osaa kayttää ergonomisesti kamalasti asennettua pömpeliä, saattaa saada matkalipun, mutta yllätys yllätys: Sitä ei pidä esittää konduktöörille tai saa moukam maineen.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #17 : Elokuu 25, 2016, 17:24:59 »

STT:n uutinen tänään 25.8.2016
VR alkaa olla valmis rautateiden matkustajaliikenteen kilpailun avaamiselle, kertoo yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuu.
Lehtipuun mukaan kova tehostaminen ja toiminnan uudelleenjärjestelyt ovat tuottaneet tulosta. VR voi hänen mukaansa tarjota palvelujaan esimerkiksi Helsingin seudun lähiliikenteessä HSL:lle huomattavasti aiempaa halvemmalla.
Matkustajaliikenne avataan kilpailulle kuluvan hallituskauden aikana. Liikenne- ja viestintäministeriö on ilmoittanut aiemmin, että uusia toimijoita voidaan odottaa raiteille ensi vuonna.

Ainakin näissä lehdissä:
http://m.ilkka.fi/uutiset/talous/vr-l%C3%A4hes-valmis-kilpailun-avaamiselle-1.2112443
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/talous/vr-l%c3%a4hes-valmis-kilpailun-avaamiselle-1.2112444
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/2760535/Rautateille+tyrkylla+useita+toimijoita
http://www.ksml.fi/talous/Suomen-rautateille-ei-tulla-tuosta-vain/824370
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Valtio saattaa yrittää raideliikenteen avaamista kilpailulle  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina