Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: YLE: VR esittää lisää lähijunavuoroja pääradalle ja Lahden suuntaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« : Syyskuu 06, 2016, 18:12:19 »

Asiasta lisää YLEn uutisessa.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #1 : Syyskuu 06, 2016, 18:44:09 »

Nostaisin jutun ingressistä esiin seuraavan: "Uudet vuorot hoidettaisiin lähijunakalustolla, jos se vain valtiolle sopii."

yhteistyöterveisin
VR-Yhtymä Oy,
yleinen hyväntekijä
Vilhonkatu 13
00100 Helsinki

P.S. yksinoikeus olis kiva
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Syyskuu 06, 2016, 20:17:47 »

Vuorojen lisäämistä pidän toki hyvänä ajatuksena, mutta luodaanpa pikainen katsaus lähimenneisyyteen.

Ennen vuoroleikkauksia Suomen 4. vilkkaimmalta henkilökaukoliikenteen asemalta yhteydet Tampereelle olivat erityisesti aamuisin kerrassaan kelvolliset:

HSM 373 klo 06.36
S 81 klo 07.11
HSM 375 klo 07.36
IC 83 klo 08.11

Vastaavasti iltapäivällä Tampereelta pääsi Hämeenlinnaan varsin mukavasti:

IC 50 klo 15.07
HSM 340 klo 15.32
IC 88 klo 16.07

Eli herkkua halpuutetuilla lipuilla ja "hyvällä" kalustolla tarjottiin vain hetki. Nyt on halpuutetut liput ja halpuutettu kalusto:

Tällä hetkellä aamulla Hämeenlinnasta Tampereelle pääsee toki edelleen:

HSM 373 klo 07.02
IC 141 klo 8.11

Ja pääseehän Tampereelta Hämeenlinnaankin:

IC 144 klo 15.07
HSM 340 klo 16.11

Jaa että mikä ongelma tässä on? Ei paljon mikään muu kuin se, että lähijunakalustolla (HSM) ajettavissa vuoroissa on merkittävästi heikommat mahdollisuudet tehdä junamatkalla töitä. Ja esim. aamun osalta on helppo todeta, että entisen neljän vuoron sijaan kun ajetaan vain kaksi, on taatusti saatu täyttöaste kohdalleen. Harmilliseksi asian tarjonnan näkökulmasta tekee myös se, että aamuvuorotarvetta bussipuolella tyydyttää vain Paunun moottoritietä kulkeva vakiovuoro klo 06.40 (Tampere klo 07.45), joskin paluusuunnassa Paunulla tarjontaa onkin enemmän kuin hyvin (n. 30 min vuoroväli, tosin tarkkana saa olla että osuu suoraan moottoritietä menevään vuoroon, eikä joudu kiertämään Valkeakosken kautta). Onnibus ja VR:n bussiyhtiö Pohjolan Liikenne eivät harmi kyllä ole omalla tarjonnallaan mukana Hämeenlinna-Tampere työmatkaliikenteessä. Bussipuolella tuo langaton netti ja sen myötä työskentelymahdollisuudet ovat ihan eri luokkaa kuin "ratikassa" mallia Sm4. Vai aiotaanko Sm4 -kalustoa piristää langattomilla nettiyhteyksillä, epäilen...

Kuten linkatussa YLEn jutussa todetaan

Lainaus
Ratkaisuja odottaa moni: pelkästään Hämeenlinnasta tai Hämeenlinnaan pendelöi päivittäin yli 7 000 asukasta, suurin osa raideliikenteessä. Tammi-heinäkuussa Hämeenlinnan rautatieaseman matkustajamäärä oli lähes 485 000.

ratkaisuja odotetaan paitsi vuoroista, myös kalustosta. Pahin skenaario on lisävuorot Sm2 -kalustolla, joka ei kuitenkaan taida täyttää edes VR:n nopeusvaatimusta vaikka sopisi kyllä kuvioon... Ja ymmärrystä sille, että pendelöintiä on myös muualle kuin Helsinkiin niin Riihimäeltä, Hämeenlinnasta kuin Toijalasta.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #3 : Syyskuu 06, 2016, 20:48:48 »

Ratkaisuja odotetaan paitsi vuoroista, myös kalustosta. Pahin skenaario on lisävuorot Sm2 -kalustolla, joka ei kuitenkaan taida täyttää edes VR:n nopeusvaatimusta vaikka sopisi kyllä kuvioon... Ja ymmärrystä sille, että pendelöintiä on myös muualle kuin Helsinkiin niin Riihimäeltä, Hämeenlinnasta kuin Toijalasta.

Ruuhka-aikojen ulkopuolella kaluston saatavuus ei liene ongelma, mutta pelkäänpä, että lisättäessä vuoroja ruuhka-aikoihin vaihtoehdot taitavat olla vähissä. Ruuhka-aikoina Sm4-kalusto on jo täysimääräisesti käytössä, pääosin R- ja Z-junissa sekä lisäksi Riihimäen ja Tampereen välillä. Ainoa mahdollisuus saada ruuhka-ajan uusiin vuoroihin Sm4-kalustoa olisi lyhentää R- tai Z-junia, joissa jo nykytilanteessakin matkustajat seisovat käytävillä Pasilan ja Keravan välillä. Sen sijaan Sm2:ia alkaa pian vapautua HSL-alueelta tiheään tahtiin Flirtien tieltä, ellei niitä laitetaan suoraan paaliin.

Yksi skenaario voisi olla jonkin D-junan, jotka ajetaan Eil-kalustolla, jatkaminen Riihimäeltä Tampereelle.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #4 : Syyskuu 06, 2016, 21:39:34 »


Voisi esittää myös muutamia pysähdyksiä Haukivuorella jo olemassa oleville junavuoroille.
http://vaunut.org/kuva/110425?s=1

tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #5 : Syyskuu 06, 2016, 22:02:03 »

Jotta totuus ei unohtuisi, VR ei ole lisäämässä tai ehdottamassa yhdenkään junan lisäystä junatarjontaan, jos vertailukohtana pidetään tilannetta per 27.3.2016. Näin ollen myöskään kalusto-ongelmaa ei synny.

Ohessa VR:n LVM:lle jättämän ehdotuksen viimeinen kappale, jossa asia kiteytetään napakasti (klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi):
--


* VR-lausunto_30082016.png (345.85 kilotavua, 2030x1224 - tarkasteltu 412 kertaa.)
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #6 : Syyskuu 06, 2016, 22:08:43 »

Voisihan joku kilpaileva yrittäjä ostaa kymmenkunta Sm2-junayksikköä VR:ltä ja varustaa ne langattomilla verkoilla, pistorasioilla ja ilmastoinnilla. Varikon voi kätevästi perustaa tuonne Hämeenlinnan eteläpuolelle unohdettujen sivuraiteiden alueelle.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #7 : Syyskuu 07, 2016, 08:23:11 »

Keuruun junaliikenteen VR haluaa palauttaa ennen maaliskuun 2016 tehtyjen leikkauksien tasolle.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 989


« Vastaus #8 : Syyskuu 07, 2016, 11:53:53 »

Voisiko VR myös haluta palauttaa rantaradan Y-junat Karjaalle asti tai IC-junien pysähdykset Kirkkonummella.

Olen huomannut että nyt ajetaan paljon tyhjävaunujunia Siuntion/Kirkkonummen  ja Ilmalan varikon välillä. Kannatttaisiko ennemmin ajaa ne junat Karjaalle asti ja säilyttäää yksi juna siellä yöllä niin ei tulisi niin paljon hukkaliikennettä?

t. Rainer

tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #9 : Syyskuu 07, 2016, 12:06:55 »

Positiivista tässä on se, että junatarjontaa ollaan palauttamassa lähemmäksi aikaisempaa tasoa myös muualla Suomessa, jossa liikenneyhteydet junien osalta kutistuivat kestämättömiksi. Elämäähän on muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla tai Helsinki-Tampere välillä, jossa julkisia sutkii monta vuoroa tunnissa.

Minua kyllä hämmästyttää palstan nurina: Maailma kaatuu kun junavuoroja supistetaan. Kun junavuoroja lisätään, näkyy sekin aiheuttavan joillekin (liekö osin samoja joita supistukset itkettää) ihmisille mielipahaa  Pyörittää silmiään
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #10 : Syyskuu 07, 2016, 15:51:23 »

Ratkaisuja odotetaan paitsi vuoroista, myös kalustosta. Pahin skenaario on lisävuorot Sm2 -kalustolla, joka ei kuitenkaan taida täyttää edes VR:n nopeusvaatimusta vaikka sopisi kyllä kuvioon... Ja ymmärrystä sille, että pendelöintiä on myös muualle kuin Helsinkiin niin Riihimäeltä, Hämeenlinnasta kuin Toijalasta.

Ruuhka-aikojen ulkopuolella kaluston saatavuus ei liene ongelma, mutta pelkäänpä, että lisättäessä vuoroja ruuhka-aikoihin vaihtoehdot taitavat olla vähissä. Ruuhka-aikoina Sm4-kalusto on jo täysimääräisesti käytössä, pääosin R- ja Z-junissa sekä lisäksi Riihimäen ja Tampereen välillä. Ainoa mahdollisuus saada ruuhka-ajan uusiin vuoroihin Sm4-kalustoa olisi lyhentää R- tai Z-junia, joissa jo nykytilanteessakin matkustajat seisovat käytävillä Pasilan ja Keravan välillä. Sen sijaan Sm2:ia alkaa pian vapautua HSL-alueelta tiheään tahtiin Flirtien tieltä, ellei niitä laitetaan suoraan paaliin.

Yksi skenaario voisi olla jonkin D-junan, jotka ajetaan Eil-kalustolla, jatkaminen Riihimäeltä Tampereelle.
Yksi vaihtoehto olisi ajaa jotkut ruuhka-ajan R-junista Sm2 kalustolla, esim. R-junat 9630 (Riihimäeltä 7:25) ja 9691 (Helsingistä 15:42), kuten viime kesäkuussa tehtiin useita kertoja. Aikatauluakaan ei tarvitsisi hidastaa muutamaa minuuttia enempää. Tästä vapautuisi 4×Sm4 muuhun käyttöön
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #11 : Syyskuu 07, 2016, 23:37:16 »

Jotta totuus ei unohtuisi, VR ei ole lisäämässä tai ehdottamassa yhdenkään junan lisäystä junatarjontaan, jos vertailukohtana pidetään tilannetta per 27.3.2016. Näin ollen myöskään kalusto-ongelmaa ei synny.

Tuo on sinänsä totta, että kaluston kokonaismäärä riittää kattamaan kaikki vuorot kuten ne tekivät 26.3.2016 asti. Kun tarkastellaan Riihimäen ja Tampereen väliä, voidaan huomata, että molempiin suuntiin on kulkenut 7 junaa arkivuorokaudessa ennen ja jälkeen maaliskuisen taitekohdan. Nyt ko. osuudelle ollaan lisäämässä 24 taajamajunavuoroa viikossa, mikä tarkoittanee 2 uutta vuoroa suuntaansa arkivuorokaudessa. Vuoroja ei koko maa huomioiden ole tulossa enempää kuin oli 26.3. asti, mutta Riihimäki - Tampere -välille tulee. Maaliskuussa liikennettä ei karsittu nykyisiltä Sm4-reiteiltä lukuun ottamatta paria Z-junaa, mutta nyt Sm4-kalustoa olisi saatava myös Riihimäen ja Tampereen välisiin uusiin vuoroihin, ellei niitä liikennöidä Sm2:illa. Myös nuo pari Z-junaa saatetaan palauttaa. Kun luin uutisen uudelleen tarkemmin, huomasin kuitenkin, että uudet vuorot sijoitetaan varhaisaamuun ja myöhäisiltaan. Silloin kalusto-ongelmaa ei tietenkään synny.
tallennettu
Milo Hilve
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 76


« Vastaus #12 : Syyskuu 08, 2016, 07:44:49 »

Eiköhän kalusto-ongelman ratkaisisi tulevaisuudessa Sm7?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 08, 2016, 08:08:30 kirjoittanut Milo Hilve » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Syyskuu 10, 2016, 05:36:00 »

Eiköhän kalusto-ongelman ratkaisisi tulevaisuudessa Sm7?
Ja koskahan sellaista olisi luvassa? En usko, että ainakaan Vr tällaista tilaisi, jos ja kun joku tilaa, niin se on yksityinen firma.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: YLE: VR esittää lisää lähijunavuoroja pääradalle ja Lahden suuntaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina