Vuorojen lisäämistä pidän toki hyvänä ajatuksena, mutta luodaanpa pikainen katsaus lähimenneisyyteen.
Ennen vuoroleikkauksia Suomen 4. vilkkaimmalta henkilökaukoliikenteen asemalta yhteydet Tampereelle olivat erityisesti aamuisin kerrassaan kelvolliset:
HSM 373 klo 06.36
S 81 klo 07.11
HSM 375 klo 07.36
IC 83 klo 08.11
Vastaavasti iltapäivällä Tampereelta pääsi Hämeenlinnaan varsin mukavasti:
IC 50 klo 15.07
HSM 340 klo 15.32
IC 88 klo 16.07
Eli herkkua halpuutetuilla lipuilla ja "hyvällä" kalustolla tarjottiin vain hetki. Nyt on halpuutetut liput ja halpuutettu kalusto:
Tällä hetkellä aamulla Hämeenlinnasta Tampereelle pääsee toki edelleen:
HSM 373 klo 07.02
IC 141 klo 8.11
Ja pääseehän Tampereelta Hämeenlinnaankin:
IC 144 klo 15.07
HSM 340 klo 16.11
Jaa että mikä ongelma tässä on? Ei paljon mikään muu kuin se, että lähijunakalustolla (HSM) ajettavissa vuoroissa on merkittävästi heikommat mahdollisuudet tehdä junamatkalla töitä. Ja esim. aamun osalta on helppo todeta, että entisen neljän vuoron sijaan kun ajetaan vain kaksi, on taatusti saatu täyttöaste kohdalleen. Harmilliseksi asian tarjonnan näkökulmasta tekee myös se, että aamuvuorotarvetta bussipuolella tyydyttää
vain Paunun moottoritietä kulkeva vakiovuoro klo 06.40 (Tampere klo 07.45), joskin paluusuunnassa Paunulla tarjontaa onkin enemmän kuin hyvin (n. 30 min vuoroväli, tosin tarkkana saa olla että osuu suoraan moottoritietä menevään vuoroon, eikä joudu kiertämään Valkeakosken kautta). Onnibus ja VR:n bussiyhtiö Pohjolan Liikenne eivät harmi kyllä ole omalla tarjonnallaan mukana Hämeenlinna-Tampere työmatkaliikenteessä. Bussipuolella tuo langaton netti ja sen myötä työskentelymahdollisuudet ovat ihan eri luokkaa kuin "ratikassa" mallia Sm4. Vai aiotaanko Sm4 -kalustoa piristää langattomilla nettiyhteyksillä, epäilen...
Kuten linkatussa YLEn jutussa todetaan
Ratkaisuja odottaa moni: pelkästään Hämeenlinnasta tai Hämeenlinnaan pendelöi päivittäin yli 7 000 asukasta, suurin osa raideliikenteessä. Tammi-heinäkuussa Hämeenlinnan rautatieaseman matkustajamäärä oli lähes 485 000.
ratkaisuja odotetaan paitsi vuoroista, myös kalustosta. Pahin skenaario on lisävuorot Sm2 -kalustolla, joka ei kuitenkaan taida täyttää edes VR:n nopeusvaatimusta vaikka sopisi kyllä kuvioon... Ja ymmärrystä sille, että pendelöintiä on myös muualle kuin Helsinkiin niin Riihimäeltä, Hämeenlinnasta kuin Toijalasta.