Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 331
|
« Vastaus #50 : Joulukuu 23, 2016, 23:16:23 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1172
|
« Vastaus #51 : Joulukuu 23, 2016, 23:29:24 » |
|
Oli pakko ottaa screenshot Amppareista: hakusana "superjuna" palautti tällaiset uutisotsikot hetki sitten – huomatkaa, että tupakka-aihe on kiinnostanut lukijoita eniten...  --
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 348
|
« Vastaus #52 : Joulukuu 23, 2016, 23:40:45 » |
|
Tupakkataukojen aiheuttamasta aikataulun venymisestä puhuminen on soopaa, kun myöhästyminen on kasvanut tasaisesti matkan edetessä. Hämeenlinnasta on lähdetty 6 min myöhässä, Tonpereelta 16, Seinäjoelta 17, Kokkolasta 28 ja Oulusta 33.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 186
|
« Vastaus #53 : Joulukuu 24, 2016, 01:01:15 » |
|
Saapumisaika Rovaniemelle klo 0.00
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #54 : Joulukuu 24, 2016, 04:24:46 » |
|
VR-Yhtymä Oy:n tärkeimmän arvon: matkustajat ovat yökkösiä, eikä heitä saa palvella
Paskat. VR:llä vaan ollaan tyhmiä ja huonosti toteutetun johtamisjärjestelmän kangistamia, eikä asioita vaan saada tapahtumaan järkevästi. Se on eri asia kuin yökköstely.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #55 : Joulukuu 24, 2016, 04:26:49 » |
|
Miten muuten, onko Sr3:t jo siinä määrin käytössä, että junaan olisi voitu laittaa yksi tai kaksi vektronia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #56 : Joulukuu 24, 2016, 05:31:04 » |
|
Olen eri mieltä, 1960-70 luvun vaihteessa aloite Naantalin paikallisjunien lopettamiseen tuli osittain myös kuskeilta ja konnareilta - vitutti tehdä töitä. Kyllä se kusipäisyys ja neuvostopalveluasenne on firmassa aivan joka tasolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 145
|
« Vastaus #57 : Joulukuu 24, 2016, 06:57:22 » |
|
Tupakkataukojen aiheuttamasta aikataulun venymisestä puhuminen on soopaa, kun myöhästyminen on kasvanut tasaisesti matkan edetessä. Hämeenlinnasta on lähdetty 6 min myöhässä, Tonpereelta 16, Seinäjoelta 17, Kokkolasta 28 ja Oulusta 33. Pinttyneelle nikotinistille tuossa on vielä aika vähän tupakkataukoja... Minä opin jo armeijassa, että nikotinistit tekevät kerrassaan hämmästyttäviä juttuja saadakseen annoksensa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 309
|
« Vastaus #58 : Joulukuu 24, 2016, 08:09:10 » |
|
Miten muuten, onko Sr3:t jo siinä määrin käytössä, että junaan olisi voitu laittaa yksi tai kaksi vektronia?
Tuskin, Vectronit ovat vielä Siemensin omaisuutta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1332
|
« Vastaus #59 : Joulukuu 24, 2016, 13:56:31 » |
|
Olen eri mieltä, 1960-70 luvun vaihteessa aloite Naantalin paikallisjunien lopettamiseen tuli osittain myös kuskeilta ja konnareilta - vitutti tehdä töitä. Kyllä se kusipäisyys ja neuvostopalveluasenne on firmassa aivan joka tasolla.
Kiitän jouluaattoaamun aidoista nauruista. 
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1172
|
« Vastaus #60 : Joulukuu 24, 2016, 14:19:25 » |
|
Huomasin juuri, että "superjunan" 15-vaunuinen runko palautuu parhaillaan Rovaniemeltä Helsinkiin junana IC22.
(EDIT: alla oleva lisäys)
Tietynvärinen lehdistö voisi tehdä tästä jutun vaikkapa otsikolla "Superjunan salattu paluu – shokkikuvat vain lehdessä!"
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 24, 2016, 14:36:26 kirjoittanut Mikko Nyman »
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 331
|
« Vastaus #61 : Joulukuu 24, 2016, 16:11:01 » |
|
Huomasin juuri, että "superjunan" 15-vaunuinen runko palautuu parhaillaan Rovaniemeltä Helsinkiin junana IC22. Kiitokset vinkistä  - pitihän se heti joulusaunan jälkeen käydä kuvaamassa: https://youtu.be/_86D8Sub7Es .
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Ijäs
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 44
|
« Vastaus #62 : Joulukuu 24, 2016, 17:31:20 » |
|
Mutta jos junan pituudesta puhutaan niin esim. yöllä 30.6-1.7.1997 oli Kemijärven yöjunassa Helsingin suuntaan 20 vaunua. Siniset vaunut olivat noin 26,4 m pituudeltaan eli 20 vaunustakin tulee jo 528 m. Tosin joukossa oli myös autovaunuja mutta matkustajajuna se oli silti. Tämä esimerkki kai riittää todistamaan, että 450-metrinen matkustajajuna ei ole kaikkien aikojen pisin. Painavin tai suurimman paikkaluvun omaava IC-juna tuo saattaa olla mutta muita superlatiiveja käytettäessä luullaan liikoja.
Yöjunassa 2.8.2009 Rovaniemeltä Tampereelle oli 22 vaunua. Alkumatkan Ouluun asti oli veturina 1xDr16. Loppumatkan 1x Sr2
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 149
|
« Vastaus #63 : Joulukuu 24, 2016, 21:09:24 » |
|
39 Ek-vaunua tarjoaisi 2379 istumapaikkaa ja jos juna täydennettäisiin 80-akseliseksi pisimmällä äffällä olisi junan pituus ilmeisesti 567,2 metriä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1815
|
« Vastaus #64 : Joulukuu 25, 2016, 10:40:01 » |
|
Mutta jos junan pituudesta puhutaan niin esim. yöllä 30.6-1.7.1997 oli Kemijärven yöjunassa Helsingin suuntaan 20 vaunua. Siniset vaunut olivat noin 26,4 m pituudeltaan eli 20 vaunustakin tulee jo 528 m. Tosin joukossa oli myös autovaunuja mutta matkustajajuna se oli silti. Tämä esimerkki kai riittää todistamaan, että 450-metrinen matkustajajuna ei ole kaikkien aikojen pisin. Painavin tai suurimman paikkaluvun omaava IC-juna tuo saattaa olla mutta muita superlatiiveja käytettäessä luullaan liikoja. Yöjunassa 2.8.2009 Rovaniemeltä Tampereelle oli 22 vaunua. Alkumatkan Ouluun asti oli veturina 1xDr16. Loppumatkan 1x Sr2 23.12.2016 kulkeneista matkustajajunista pisin oli PYO 270 Kolarin ja Oulun välillä, 2Dr16 ja 18 vaunua, pituus 521 metriä: http://julia.dy.fi/timetables?s=270&d=23.12.2016
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 657
|
« Vastaus #65 : Joulukuu 25, 2016, 19:23:16 » |
|
Tupakkataukojen aiheuttamasta aikataulun venymisestä puhuminen on soopaa, kun myöhästyminen on kasvanut tasaisesti matkan edetessä. Hämeenlinnasta on lähdetty 6 min myöhässä, Tonpereelta 16, Seinäjoelta 17, Kokkolasta 28 ja Oulusta 33.
Nimenomaan. Kulkuaikatietojen perusteella välipysähdykset olivat 2-3 min luokkaa paitsi Tampereella ja Oulussa oli vähän pidempi 5-6 min pysähdys. Nämähän ovat lähinnä ällistyttävän lyhyitä pysähdysaikoja, koska tuon verran aikaa tapaa kulua tavallisena arkipäivänäkin. Superjunan matkustajille kuuluisi siis lähinnä kiitos, että ovat hoitaneet junaan nousemisen ja sieltä poistumisen ilmeisen sukkelasti, koska suurempi matkustajamäärä ei ole juuri aiheuttanut pysähdysaikojen pitenemistä. Kemin pitkäksi venähtänyt pysähdys johtui junakohtauksesta eikä siten ollut matkustajien vika.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 657
|
« Vastaus #66 : Joulukuu 25, 2016, 19:31:01 » |
|
Yöjunassa 2.8.2009 Rovaniemeltä Tampereelle oli 22 vaunua. Alkumatkan Ouluun asti oli veturina 1xDr16. Loppumatkan 1x Sr2
Onkohan päivämäärässä vuosiluvun osalta virhe, koska sähköistys valmistui Rovaniemelle vuoden 2004 lopussa? Vuosien 1996 ja 2004 välillä mainittu tilanne oli vetovoiman osalta arkipäivää ja 22 vaunuakin on täysin uskottava, koska poikkeusluvalla on ajettu sinisten vaunujenkin aikaan yli 20 vaunun junia, vaikka itse en pysty esittämään mitään tarkkaa päivämäärää, koska sellaisia on ollut kulussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 657
|
« Vastaus #67 : Joulukuu 25, 2016, 19:38:43 » |
|
39 Ek-vaunua tarjoaisi 2379 istumapaikkaa ja jos juna täydennettäisiin 80-akseliseksi pisimmällä äffällä olisi junan pituus ilmeisesti 567,2 metriä.
Tosin Ek-vaunujen aikaan ei kai ollut 80-akselin kokorajoitusta matkustajajunille vaan se tuli vasta vuoden 1969 Jt:n myötä. Sitä ennen matkustajajuniin sai laittaa vaikka 120-akselia, joka oli junien yleinen maksimiakseliluku. Tämä juuri mahdollisti sen, että 60-luvulla juhlapyhien yhteydessä voitiin ajaa noin 90-akselisiakin pikajunia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Ijäs
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 44
|
« Vastaus #68 : Joulukuu 26, 2016, 13:12:58 » |
|
Yöjunassa 2.8.2009 Rovaniemeltä Tampereelle oli 22 vaunua. Alkumatkan Ouluun asti oli veturina 1xDr16. Loppumatkan 1x Sr2
Onkohan päivämäärässä vuosiluvun osalta virhe, koska sähköistys valmistui Rovaniemelle vuoden 2004 lopussa? Vuosien 1996 ja 2004 välillä mainittu tilanne oli vetovoiman osalta arkipäivää ja 22 vaunuakin on täysin uskottava, koska poikkeusluvalla on ajettu sinisten vaunujenkin aikaan yli 20 vaunun junia, vaikka itse en pysty esittämään mitään tarkkaa päivämäärää, koska sellaisia on ollut kulussa. On päivämäärässä virhe  2.8.1999 on oikea päivämäärä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 90
|
« Vastaus #69 : Joulukuu 28, 2016, 17:02:08 » |
|
Varmaan tyhmä kysymys, mutta miksi kahdella veturilla ajo tiputtaa Sn:n 160:iin?
Parivedossa virroittimet ovat niin lähekkäin, että ajolanka "painuu" liikaa. Näin minun tietojen mukaan. Onko pariajossa molemmissa vetureissa taaimmainen virroitin käytössä? Entä mitä jos etummaisessa veturissa olisikin käytössä etuvirroitin, olisiko sillä merkittävää vaikutusta ja kumpaan suuntaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Tuomela
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 61
|
« Vastaus #70 : Joulukuu 29, 2016, 14:19:34 » |
|
Varmaan tyhmä kysymys, mutta miksi kahdella veturilla ajo tiputtaa Sn:n 160:iin?
Parivedossa virroittimet ovat niin lähekkäin, että ajolanka "painuu" liikaa. Näin minun tietojen mukaan. Onko pariajossa molemmissa vetureissa taaimmainen virroitin käytössä? Entä mitä jos etummaisessa veturissa olisikin käytössä etuvirroitin, olisiko sillä merkittävää vaikutusta ja kumpaan suuntaan? Ainakin Sr2:ssa automatiikka määrää etummaisen veturin virroittimen "eteen" ja takimmaisen veturin virroittimen "taakse", joten.. niin....
|
|
|
tallennettu
|
Porilaista hulluutta.
|
|
|
Lauri Helke
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 12
|
« Vastaus #71 : Joulukuu 29, 2016, 15:25:54 » |
|
Jos kahden virroittimen läheisyys on ongelma, niin miksi toinen veturi ei voi olla junakokoonpanon perässä, siis yli 400 metrin päässä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Tuomela
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 61
|
« Vastaus #72 : Joulukuu 29, 2016, 16:07:54 » |
|
Jos kahden virroittimen läheisyys on ongelma, niin miksi toinen veturi ei voi olla junakokoonpanon perässä, siis yli 400 metrin päässä?
Lueppa ketjua taaksepäin, niin saatat löytää vastauksen tynkää 
|
|
|
tallennettu
|
Porilaista hulluutta.
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2701
|
« Vastaus #73 : Helmikuu 15, 2023, 12:29:35 » |
|
Tähän vanhaan ketjuun voisi lisätä kuriositeettina pisin tunnettu puuvaunuista koottu juna: 8.11.1965 Helsingistä 00:35 tyhjävaunujuna Hki-Tpe 116 aks (29 vaunua), veturi Hr12 2208. Juna palautti maakuntaan sinne sijoitetut varavaunut (7.11.1965 paluuliikenteen junista).
Kouvolan suunnan varavaunuja palautettiin P72:lla 8.11.1965 klo 8:22 (veturi Hr12 2241+84 aks).
Saman pyhäinpäivän paluuliikenteessä oli myös pitkä höyryvetoinen lisäjuna: LP 76A (aikataulun mukaan tulo 7.11.1965 klo 23:06, todellisuudessa 8.11.1965 klo 00:20) Tr1 1075+76 aks.
(veturit, akseliluvut ja kelloajat Pekka Honkasen havainnoista)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 657
|
« Vastaus #74 : Helmikuu 15, 2023, 20:53:53 » |
|
Tähän vanhaan ketjuun voisi lisätä kuriositeettina pisin tunnettu puuvaunuista koottu juna: 8.11.1965 Helsingistä 00:35 tyhjävaunujuna Hki-Tpe 116 aks (29 vaunua), veturi Hr12 2208. Juna palautti maakuntaan sinne sijoitetut varavaunut (7.11.1965 paluuliikenteen junista).
Kouvolan suunnan varavaunuja palautettiin P72:lla 8.11.1965 klo 8:22 (veturi Hr12 2241+84 aks).
Saman pyhäinpäivän paluuliikenteessä oli myös pitkä höyryvetoinen lisäjuna: LP 76A (aikataulun mukaan tulo 7.11.1965 klo 23:06, todellisuudessa 8.11.1965 klo 00:20) Tr1 1075+76 aks.
Kiitos mielenkiintoisista havainnoista. Vuoden 1957 Jt ei tosiaan tuntenut erillistä (80 akselin) rajaa matkustajajunille vaan niille periaatteessa päti sama 120 akselin maksimipituus, mitä junille siihen aikaan yleensä ja havainnot tukevat, että näin oli käytännössäkin. P72:n tuloaika Helsinkiin oli tuolloin klo. 8:25 eli ilmeisesti juna oli vaunumäärästä huolimatta jopa vähän etuajassa. Tosin yöpikajunana P72:n aikataulu oli varsin löysä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|