Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Variotramit pois liikenteestä...lisää Articeja  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« : Joulukuu 09, 2016, 11:41:40 »

https://www.sttinfo.fi/tiedote?publisherId=17506758&releaseId=55003798

Kun mm. Berliini on juuri tilannut sadoille Variobahneille jatkoksi lisää samanlaisia yksilöitä, voisikohan näiden helsinkiläisten yksilöiden raideleveyttä muuttaa, jotta pääsisivät lopulta ympäristöön jossa niitä kai pääosin vain kiitellään Iskee silmää

tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 249


« Vastaus #1 : Joulukuu 09, 2016, 11:48:28 »

Nuo eivät ole Variobahneja. Tyyppi on Flexity Berlin, käytännössä sama joka Ranskan Nantesissa tunnetaan nimellä Incentro.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #2 : Joulukuu 09, 2016, 12:56:04 »

Ahas, kiitos korjauksesta! Yhdennäköisyys värkeillä on peräti hämmästyttävä.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 249


« Vastaus #3 : Joulukuu 09, 2016, 23:22:07 »

Yhdennäköisyys on ymmärrettävä, ja kyllähän Helsingin Vario-vaunujen valmistaja (tai valmistajan seuraaja) on Bombardier. Adtranzin tai Bombardierin Vario-vaunuja on Helsingin ohella ajossa enää vain Chemnitzissä ja Mannheimin seudulla - Duisburgin vaunu ja Australian Sydneyn vaunusarja on poistettu. Mannheimin vaunutkaan eivät osaksi korkealattiaisina ole vertailukelpoisia.

Stadlerin valmistamia mutta helsinkiläisittäin metrin raideleveydellisiä Vario-vaunuja on käytössä näin ulkomuistista ainakin Mainzissa ja Bochum-Gelsenkirchenissä. Jälkimmäisessä tehtyjen tilausten myötä koko metrinen kalusto tulee muodostumaan Variobahneista, ja sitä paitsi kaksisuuntaisista sellaisista. Yksisuunta-Varioille siellä ei siis ole tarvetta. Teoriassa Helsingin vaunujen ostajaehdokkaana Saksassa voisikin tulla kyseeseen oikeastaan ainoastaan Mainz. Vanhempien sarjojen vaunujen kokonaismäärä on kuitenkin parissa kymmenessä, eli 40 vaunua olisi täysin ylimitoitettu hankinta. Sitä paitsi, kääntösilmukoiden puuttuessa ainakin osan kalustosta on Mainzissa oltava kaksisuuntaista - nykyiset Variot eivät sitä ole, joten seuraavan hankinnan olisi oltava.

Saksaa ennemmin etsisin Helsingin Vario-vaunuille jatkokäyttöä Venäjän Kaliningradista, jolla on ollut vaunuhankintojen järjestämisessä vaikeuksia, tai sitten EU:n itäisemmistä jäsenmaista, joiden alueelta sopivia ostajakandidaatteja voisivat olla Arad ja Iasi Romaniassa, Sofia Bulgariassa, Liepaja Latviassa sekä erinäiset Puolan kaupungit. Näissäkin maissa kokonaan uusien vaunujen hankinnat ovat kuitenkin yleistymässä käytettyjen vaunujen kustannuksella.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #4 : Joulukuu 10, 2016, 01:26:15 »

En ole kyllä vähään aikaan Kaliningradissa käynyt, mutta ellei verkostoa ole aivan merkittävästi saatu uusittua kymmenessä vuodessa, epäilisin, että Variotramit hajoaisivat Kaliningradissa lyhyessä ajassa heikkokuntoisilla radoilla palasiksi, jos ne eivät ole kestäneet Helsingissäkään.
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #5 : Joulukuu 10, 2016, 20:50:23 »

Saksassa metriset raitiotiet löytyvät vielä myös Frankfurtista (Oder), Brandenburgista sekä Hallesta. Molemmista tosin on suht tuoretta kalusto, joten tuskin lienee tarvetta Vauriotrammeille.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 11, 2016, 12:30:13 kirjoittanut Marko Laine » tallennettu
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #6 : Joulukuu 10, 2016, 23:35:02 »

En ole kyllä vähään aikaan Kaliningradissa käynyt, mutta ellei verkostoa ole aivan merkittävästi saatu uusittua kymmenessä vuodessa, epäilisin, että Variotramit hajoaisivat Kaliningradissa lyhyessä ajassa heikkokuntoisilla radoilla palasiksi, jos ne eivät ole kestäneet Helsingissäkään.
Aivan järkyttävässä kunnossa olivat raiteet lokakuussa Kaliningradissa. Tuskin siellä kauhean pitkään enää raideliikenne jatkuu, sillä jäljellä on enää vain yhteen suuntaan vartin välein kulkeva linja 5. Esimerkiksi rautatieasemalle ei siis enää Kaliningradissa pääse ratikalla.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 249


« Vastaus #7 : Joulukuu 11, 2016, 19:35:54 »

En ole kyllä vähään aikaan Kaliningradissa käynyt, mutta ellei verkostoa ole aivan merkittävästi saatu uusittua kymmenessä vuodessa, epäilisin, että Variotramit hajoaisivat Kaliningradissa lyhyessä ajassa heikkokuntoisilla radoilla palasiksi, jos ne eivät ole kestäneet Helsingissäkään.
Aivan järkyttävässä kunnossa olivat raiteet lokakuussa Kaliningradissa. Tuskin siellä kauhean pitkään enää raideliikenne jatkuu, sillä jäljellä on enää vain yhteen suuntaan vartin välein kulkeva linja 5. Esimerkiksi rautatieasemalle ei siis enää Kaliningradissa pääse ratikalla.
Totta kai tiedän, että raiteiden kunto on Kaliningradissa karmea. Mutta niissä erityisolosuhteissa kaikki muutkin vaunutyypit hajoilevat atomeiksi. Varioiden myötä kaupungissa olisi korkealattiaisten hajoilevien vaunujen sijaan matalalattiaisia hajoilevia vaunuja, eli merkittävä parannus nykyiseen nähden.

Saksassa metrin raideleveys ja yksisuuntaiset vaunut ainakin osalla linjoista mahdollistava rataverkko löytyy jo mainitsemani Mainzin ja Markon mainitseman kolmikon ohella Halberstadtista, Gothasta, Schöneichesta, Würzburgista, Mannheimin seudulta, Görlitzistä, Gerasta, Freiburgista, Plauenista, Cottbusista, Zwickausta, Augsburgista, Darmstadtista, Erfurtista, Nordhausenista ja Ulmista. Teoriassa ostajakandidaatteja vaunuille siis kyllä löytyisi. Kaikissa mainituissa ainakin osa kalustosta on kuitenkin jo matalalattiavaunuja tai matalalla väliosalla varustettuja vaunuja, eikä yhdessäkään ole lähitulevaisuudessa tarvetta ainakaan 40 matalan vaunun hankinnalle. Ainoa tapa saada sarja Saksaan olisi yhteisostos, jossa vaunut jaettaisiin ehkä 4-6 eri kaupungin kesken.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #8 : Joulukuu 11, 2016, 19:51:51 »

Katajan Janne, Rostedtin Jethro ja Palsanmäen Akihan vetävät Nelosella Hyvät kaupat -sarjaa, jossa tapaavat ostaa kaikenlaista enemmän tai vähemmän tarpeellista tavaraa, joten miten olisi 40 Variotramia jonon jatkoksi?
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #9 : Joulukuu 11, 2016, 21:09:23 »

En ole kyllä vähään aikaan Kaliningradissa käynyt, mutta ellei verkostoa ole aivan merkittävästi saatu uusittua kymmenessä vuodessa, epäilisin, että Variotramit hajoaisivat Kaliningradissa lyhyessä ajassa heikkokuntoisilla radoilla palasiksi, jos ne eivät ole kestäneet Helsingissäkään.
Aivan järkyttävässä kunnossa olivat raiteet lokakuussa Kaliningradissa. Tuskin siellä kauhean pitkään enää raideliikenne jatkuu, sillä jäljellä on enää vain yhteen suuntaan vartin välein kulkeva linja 5. Esimerkiksi rautatieasemalle ei siis enää Kaliningradissa pääse ratikalla.
Tämä tuntuu olevan kehityssuunta vähän joka puolella Venäjää ehkä Moskovaa ja Pietaria lukuun ottamatta. Ratoihin ja kalustoon ei investoida yhtään mitään, ajetaan vain niin kauan, kuin metrin pätkiin katkenneita kiskoja pitkin vielä jotenkin pystyy ajamaan. Joskus vuosina 2002 ja 2003 matkustin useammallakin Kaliningradin raitiotielinjalla, täytyypä katsoa kuvista, mitä linjoja tuli silloin tutkittua.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #10 : Joulukuu 14, 2016, 15:03:18 »

Variotramit kanalaksi? Kori suojaa sateelta, orret mahtuvat kun sisällä on tarpeeksi korkeaa ja kanoille myös leveää, ja ikkunakin olis kanoille kiva. Ja spårissa on ilmeisesti myös auttavasti eristystä + sähköjohdot ja lämmittimet valmiina? Kuulemma Helsinkiin saa perustaa viiden kanan kanalan ilman lupaa Hymyilee   Tuosta kun kulkuneuvoa vähän viipaloi, siitä voisi saada parikymmentäkin uusiokäyttöistä kanalayksikköä? Tällä kulkuneuvovolyymilla volyymilla kaupunkikanaloita voisi siten perustaa huomattavan määrän.  

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Variotramit pois liikenteestä...lisää Articeja  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina